Spring/cross zadel enorm hoge schoft, smallere boom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Spring/cross zadel enorm hoge schoft, smallere boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 19:45

Ik open toch een topicje want ik weet het echt even niet meer.. En met sommige merken ben ik ook niet persé heel bekend mee.

Ik ben op zoek naar een (liefst) eventing/cross zadel (monoblad en lange stoten dus), maar sta ook open voor een springzadel met veel wrong/diepere zit (veel steun dus) voor mijn 6-jarige Zangersheide ruin van 1.80..

Hij is in hoogte nu wel uitgegroeid, in breedte komt er misschien nog wat schouder/schoft bij maar veel zal het niet zijn, het is een wat ranker paard met een enorm hoge en nu nog met iets ingevallen schoft en daarna een redelijk rechte rug.

Ik heb CWD erbij gehad maar die krijgen we niet lekker passend.. En nieuw vind ik echt té duur (4000 euro), ik heb er een kentaur op gehad (eventing model) (fit 3) die redelijk oke leek te liggen maar niet optimaal, ik wil graag bij countrymill een fit 2 proberen.. Prestige geeft ook niet genoeg schoftvrijheid, hetzelfde geld voor Devoucoux.

We gaan begin september naar countrymill maar ik weet dat ze niet veel in ons budget zullen hebben liggen gezien zij meer op dressuur richten, ons budget is 2500 euro, dit kan ik rekken tot 3500 euro voor een nieuw zadel..

Ik heb ook gekeken naar een custom aangemeten zadel maar ik ben helemaal klaar met de wachttijden (dit had ik namelijk vorig jaar september gedaan, 40 weken gewacht op niks..) en met CWD bleef ik wisselen in de 2e hands zadels waardoor er elke keer ook dik een maand over elk nieuw zadel heen ging. Veel zadels gaan op de schoft liggen (er letterlijk op of naast) wat het enorm moeilijk maakt.

Ik rijd met een custom dressuur zadel wat prima op hem ligt vanaf het begin al, maar springzadels.. dramatisch.

Kijk ik nog over merken heen welke wij misschien kunnen proberen? Of speciale modellen of misschien zadelmakers die hier ervaring mee hebben die aan te raden zijn hiervoor? Alvast bedankt voor het meedenken!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:08

Aatrox schreef:
Ik open toch een topicje want ik weet het echt even niet meer.. En met sommige merken ben ik ook niet persé heel bekend mee.

Ik ben op zoek naar een (liefst) eventing/cross zadel (monoblad en lange stoten dus), maar sta ook open voor een springzadel met veel wrong/diepere zit (veel steun dus) voor mijn 6-jarige Zangersheide ruin van 1.80..

Hij is in hoogte nu wel uitgegroeid, in breedte komt er misschien nog wat schouder/schoft bij maar veel zal het niet zijn, het is een wat ranker paard met een enorm hoge en nu nog met iets ingevallen schoft en daarna een redelijk rechte rug.

Ik heb CWD erbij gehad maar die krijgen we niet lekker passend.. En nieuw vind ik echt té duur (4000 euro), ik heb er een kentaur op gehad (eventing model) (fit 3) die redelijk oke leek te liggen maar niet optimaal, ik wil graag bij countrymill een fit 2 proberen.. Prestige geeft ook niet genoeg schoftvrijheid, hetzelfde geld voor Devoucoux.

We gaan begin september naar countrymill maar ik weet dat ze niet veel in ons budget zullen hebben liggen gezien zij meer op dressuur richten, ons budget is 2500 euro, dit kan ik rekken tot 3500 euro voor een nieuw zadel..

Ik heb ook gekeken naar een custom aangemeten zadel maar ik ben helemaal klaar met de wachttijden (dit had ik namelijk vorig jaar september gedaan, 40 weken gewacht op niks..) en met CWD bleef ik wisselen in de 2e hands zadels waardoor er elke keer ook dik een maand over elk nieuw zadel heen ging. Veel zadels gaan op de schoft liggen (er letterlijk op of naast) wat het enorm moeilijk maakt.

Ik rijd met een custom dressuur zadel wat prima op hem ligt vanaf het begin al, maar springzadels.. dramatisch.

Kijk ik nog over merken heen welke wij misschien kunnen proberen? Of speciale modellen of misschien zadelmakers die hier ervaring mee hebben die aan te raden zijn hiervoor? Alvast bedankt voor het meedenken!

Ze hebben best nog wel wat liggen aan springzadels dacht ik. Ik heb mijn springzadel daar achter gelaten om te verkopen. :+

Maar die heeft denk ik niet een diepe zit. Al weten ze daar denk ik wel wat handig is.

Wanneer ga je precies, wij gaan toevallig op 1 september weer voor een controle :D

Aatrox

Re: Spring/cross zadel enorm hoge schoft, smallere boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 20:19

Ze hebben zeker wat liggen, maar niet binnen budget.. gaat allemaal richting de 3500+ en ik voel me eigenlijk meer comfortabel bij 2500 euro. 5 september uit mijn hoofd, maar pin me er niet op vast.

Misschien slagen we wel met een Kentaur Eventer fit 2 hoor, maar ik wil toch alvast wat meer opties klaar hebben liggen.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:23

Ik heb anderhalf jaar geleden bij Country Mill de Kentaur Eventer gekocht. Voor een paard met vergelijkbare bouw denk ik. 1.80m schofthoogte en een hoge en lang doorlopende schoft. Had een fit 2. Wel hadden ze er een extra singelstoot aan bevestigd, een point strap direct aan de zadelboom, omdat de singelstoten veel te ver naar achteren lagen en het zadel dus naar voren trokken. Lag op dat paard prima en zat heerlijk.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:28

Bij onze merrie van bijna 1.80, ook een ranker type met wat ingevallen zijkanten bij de schoft hadden we een Kieffer Koof AT (eventing cq spring zadel) erop liggen. Door de teruggesneden kamer kreeg de schoft veel vrijheid.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 20:29

Oh kijk die optie heb ik nog niet gehoord, dat is inderdaad ook wat er veel gebeurd bij de zadels! Ik heb dat zadel in 2018 of 2019 ook nieuw gekocht voor mijn toenmalige paard, ook een fit 2, maar die had veel meer schouder en was toch een stukje breder.. dus ik ben bang dat een fit 2 ook op de schoft gaat drukken.. Maar ik heb daar het meeste hoop voor!

Kieffer valt voor mij af, vind ze echt vreselijk zitten.. :o

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:38

Aatrox schreef:
Ze hebben zeker wat liggen, maar niet binnen budget.. gaat allemaal richting de 3500+ en ik voel me eigenlijk meer comfortabel bij 2500 euro. 5 september uit mijn hoofd, maar pin me er niet op vast.

Misschien slagen we wel met een Kentaur Eventer fit 2 hoor, maar ik wil toch alvast wat meer opties klaar hebben liggen.

Ik heb daar een tweedehands zadel gekocht (welliswaar dressuur), voor veel minder dan 3500. Zadel is nog van prima kwaliteit en ik heb hem al bijna een jaar! Ik hoop voor je dat ze wat hebben wat aan jouw eisen voldoet!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 20:42

Ja dan heb je het over dressuur :-), daar hebben ze zeker genoeg van in aanbod, helaas springen niet.. Dressuur is ook veel makkelijker passend dan springen is mijn ervaring.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:51

Tribal Eventing?
Leverbaar bij Country Mill. Monoblad + lange stoten. .
Dat is nieuw en maatwerk wel +/- €3000

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:58

Iets van Passier met teruggesneden kamer of een klassieke Stubben? Zoals Roxane, meer wrong en dieper zit kan niet ;)

Duitse springzadels zijn in mijn ervaring sowieso wat meer geschikt voor paarden met hogere schoft dan de moderne pannenkoeken zoals cwd.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:20

Wij hebben een erreplus eventing. Wel op maat laten maken maar ligt als een huis. Hier een hoge schoft, smalle bouw en korte rug.....