Trust bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Trust bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 16:48

Hallo medebokkers :wave:

Op dit moment heb ik een 4 jarige frieze hengst waar ik een beetje voor aan het rond kijken ben qua bitten.
Het is een heel ijverig werk paard, echt een kanon, en dat maakt dat het bekende friezen probleem ook voor hem niet onbekend is...... Het opkrullen in een fractie van een seconde.
Ik krijg hem wel al steeds beter op lengte maar hij kruipt zo makkelijk er weer achter, het is een lang proces bij de friezen en het is mij ook niet onbekend (ik hoor mijn instructrice nog steeds roepen van de hand af houden!! lengte lengte lengte!!! bij mijn andere paard (halve fries :') )

Ik rijd al mijn paarden op een simpele sweet iron dubbel gebroken bus trens van HH, en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik vind bovenstaande issue ook niet perse bit gerelateerd, dat moet gewoon rijtechnisch worden opgelost.

Maar met een beetje neuzen kwam ik op de site van Trust terecht en daar viel mijn oog op de Trust Trens Sweet Iron Eggbut Brass Ring 16mm bit en het leek mij wel een mooie om eens te proberen (mn -portemonnee iets minder :') )

Maar misschien zijn er bokkers met zelfde issue die een andere optie hebben of een ander merk.
Zijn trust bitten het geld waard?

ivy_power89

Re: Trust bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 16:58

Niemand -O-

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:03

Ik heb inmiddels 3 soorten trust bitten in de kast en ik vind ze erg fijn. Is er niemand in de buurt of een bit fitter on het bit een keer te proberen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:05

Ik ben met een paard die heel erg van los/vast contact was, naar een fijne stabiele en zwaardere verbinding gegaan met een Trust bit. De Innosense bustrens met tongboog in medium hardheid om precies te zijn. Enige is wel dat hij hier ook een stuk meer schijt aan kan hebben, heb er 1 keer mee gesprongen maar dat doe ik nooit weer. Daar gebruik ik gewoon mijn oude 'metalen' bustrens voor.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 17:10

Oh das dan net lastig, want tis een beer van een fries die best een keer door je hand heen kan lopen en dan moet ik al best op de handrem trekken.

Bitfitter heb ik over na gedacht maar ben huiverig. De fitters die ik gezien heb op stal, vonden altijd net dat ene duurste bit het beste. Net iets te toevallig naar mijn idee.
Overigens ben ik wel altijd van, spullen voor mn beesten moeten goed zijn, dus als het iets meer kost dan is het maar zo, maar een bit van boven de 100 euro heb ik dan net weer nog nooit gehad

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:12

Je kan ook nog eens kijken naar Fager! Daar lopen mijn paarden net nog wat fijner op dan op de Trust of Sprenger. Al gingen ze op Trust sweet iron ook wel fijn, innosense ben ik alleen geen fan van.

Fager kan je vaak ook een paar keer uit proberen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:18

Ik zou in dit geval wel bitfitter zeggen ook, en je weet waarschijnlijk al welke je niet hoeft te vragen dan.
Ik heb een kennisdag gehad waarin Bianca Lodeweegs ons uitleg gaf over wat het bitfitten nu inhoud en waar je precies op let etc. Imo een erg "goed verhaal"
Als het goed is kiest ook niet jou bitfitter, maar kies jij/je paard wat voor jullie het juiste bit is, de bitfitter geeft alleen de goede sugesties.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik aanraden of je een stalgenoot of iemand anders kan vragen om het ook te filmen, zodat je zelf het verschil ook kan zien.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:55

Ik heb een paard dat ook graag opkrult en achter de teugel duikt (maar niet zo erg als ds gemiddeld Fries denk ik). Ik rijd hem op een Inno Sense Bustrens Flexi Soft.
https://www.trust-equestrian.com/produc ... -flexibel/

Hij pakt dit bit zeker makkelijker aan dan mijn Sprenger dubbel-gebroken D-trens die ik daarvoor had. Het Trust bit is alleen niet geschikt voor hele sterke paarden, nu kan die van mij ook zeker wel sterk proberen te worden, maar hij wordt met dit bit toch echt minder sterk dan de Sprenger. (Al denk ik dat een sterk paard ook meer rijtechnisch is dan een bit. Dit bit geeft misschien minder de mogelijkheid om een paard in de krul te trekken waardoor ze sterker lijken, maar met dit bit gaat mijn paard het gevecht niet meer aan waardoor hij minder sterk is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:57

Quir schreef:
Je kan ook nog eens kijken naar Fager! Daar lopen mijn paarden net nog wat fijner op dan op de Trust of Sprenger. Al gingen ze op Trust sweet iron ook wel fijn, innosense ben ik alleen geen fan van.

Fager kan je vaak ook een paar keer uit proberen.

Hier ook fan van fager :j

En inderdaad fager kan je testen heel handig.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:02

Ik zou dit bit ook niet kiezen voor een paard wat snel opkrult, maar juist kijken of je wat stabielers kunt krijgen dan dubbelgebroken.

Hier is de Innosense inderdaad fijn bij paarden die te veel opkrullen, als je paard ook wel eens sterk kan worden, kun je eventueel die met een tongboog proberen, soms heb je dan al wat meer te zeggen. Een beetje een bijzondere keuze die je nog kunt proberen is een Danger bit. Die worden meestal gebruikt bij sterke paarden, maar het kan ook net de juiste stabiliteit geven aan een paard dat een beetje los-vast is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 13:33

Ik denk dat ik het wellicht verkeerd omschreven heb....
Hij is eigenlijk alles behalve sterk, krult eerder op dan dat ie het bit vast pakt.
Behalve als hij even als hengst zn hormonen niet onder controle kan houden en even alles om zich heen moet zien :')
Dan is ie wat zwaar.