Cooler/ transportdekens

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Cooler/ transportdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 11:14

Mijn uk is nog maar drie en nog niet onder t zadel.
Ik ga wel rustig wat grondwerk en dergelijke oppakken en ook wil ik met de trailer eens op stap.
Nu zit ik wat te kijken naar cooler en transport dekens.
Zijn tegenwoordig meerdere merken te krijgen die onderaan mesh hebben en bovenop fleece of dergelijke.
Ik ben geen gebruiker van zweetdekens, ook niet als ik wel rijd , scheer ook niet, maar t kan wel prettig zijn om de rug in elk geval wat warm te houden met koude/ tocht.

Wie gebruikt dergelijke dekens?
Jaarrond?

https://www.paardendrogist.nl/zweetdeke ... ize-130185

tjakka123

Re: Cooler/ transportdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:28

Zomers een dunne vliegendeken of niks, 's winters een gewone deken/zweetdeken.
Vind de coolers een beetje een hype die ik nog niet begrepen heb haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:30

Ik vind het ideale dekens! Ik heb de Back on Track Sienna cooler. Die gebruik ik jaarrond op de trailer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:36

tjakka123 schreef:

Same. In de winter vaak een zweetdeken en in de zomer niets.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:53

Net zoals Tjakka en Josefien.
In de zomer een vliegendeken of niks.
In de winter een therapiedeken of zweetdeken

Zie het nut niet in van een transport/cooler deken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:01

Ik zou deze dekens voornamelijk aanschaffen als je het zelf leuk vindt, want voor een 3 jarig paard die een beetje grondwerk doet en af en toe op de trailer staat is het totaal onnodig.
Het enige moment waarop ik een deken op de trailer gebruik is als hij in de winter erg gezweet heeft en niet optijd droog is, dan gooi ik een wollen deken op en kan hij mooi doordrogen op de trailer zonder af te koelen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 15:08

ElSea schreef:
Ik zou deze dekens voornamelijk aanschaffen als je het zelf leuk vindt, want voor een 3 jarig paard die een beetje grondwerk doet en af en toe op de trailer staat is het totaal onnodig.
Het enige moment waarop ik een deken op de trailer gebruik is als hij in de winter erg gezweet heeft en niet optijd droog is, dan gooi ik een wollen deken op en kan hij mooi doordrogen op de trailer zonder af te koelen.

Uiteraard is het dan ook gewoon voor later hè.

Dikke zweetdekens vind ik zelf dan juist weer zo-zo, je wilt een zwetend paard het niet nog warmer maken..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:30

Ik gebruik bijna nooit een deken op de trailer. Meestal ga ik er van uit dat het al snel meer dan warm zat is in dat hok (met zijltje open) en in mijn paard zelf voldoende cooling down heb gegeven voor ik weg ga.

Voor de dagen dat er dan wel een deken op moet (vrieskoude of een echt langere terugrit icm kou) een zomerdeken. Zelf vind ik een fleece deken bijvoorbeeld veel te veel doorwaaien. En juist die wind wil ik weghouden van een paard wat niet meer meer hoeft af te koelen. Maar tegen die tijd is een dunne onderdeken ook een aardig alternatief.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:37

Zo'n cooler vraag ik me af wat het nut van is, is naar mijn mening meer mode verschijnel. Zomers als ze bezweet raken is het warm zat om ze aan de lucht te laten drogen, in de tussenperiode zweten ze bijna niet dus heb je niets nodig en als ze in wintervacht zweten doe je afhankelijk van temperatuur een fleece of wollen deken op, als het vrij warm is fleece om overtollige vocht uit de vacht te halen maar die bieden zonder winddichte bovenlaag maar heel weinig extra warmte, en een wollen als het wel koud is, wol is namelijk heel goed temperatuur regulerend, dus zorgt dat de spieren niet te snel afkoelen maar voert wel het vocht af.

Zijn wel mensen die de fout maken van uitstappen met zweetdeken al op, op dat moment produceren de spieren nog heel veel warmte en wordt het té warm onder de deken, maar als je rustig uitstapt zonder deken en daarna voor het vocht dus fleece of wol op doet wordt het paard droog zonder dat de spieren oververhitten of juist té snel afkoelen

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:50

Muze schreef:
ElSea schreef:

Uiteraard is het dan ook gewoon voor later hè.

Dikke zweetdekens vind ik zelf dan juist weer zo-zo, je wilt een zwetend paard het niet nog warmer maken..

In de winter wil je juist zorgen dat ie warm blijft, en wol ventileert waardoor het vocht er bovenop komt te liggen en hij dus niet klam wordt.

In mijn optiek kan een zwetend paard prima zelf doorzweten en daarna fijn opdrogen zonder dat daar een deken aan te pas hoeft te komen, zeker in de zomer... (tenzij dus onwijs koud en verplicht stilstaan).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:53

In de zomer niks of een vliegendeken. In de winter na werk een wollen zweetdeken. Of als ze al helemaal droog is alleen onderdeken. Niet dezelfde dikte als waarmee ze thuis staat, want dat is vaak wat te warm in de trailer.

Cooler heb ik ooit gewonnen, maar gebruik ik echt nooit. Te warm in de zomer en in de winter is wollen deken vele malen fijner. Dus kopen zou ik zonde van het geld vinden.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:13

Ik vind die dekens met mesh aan de zijkant en fleece bovenop juist ideaal voor op de trailer. Ik heb voor altijd de raampjes open en achter het zeiltje ook voor een deel. Tijdens het rijden lucht het dus goed door. En dan zorgt die deken er mooi voor dat de rug en lendenen niet te koud worden. Zeker bij nog een wat bezweet paard op de trailer werkt het wat mij betreft echt goed.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:19

Hier vervoeren we de paarden regelmatig. Wij hebben van die net coolers van Amigo voor in de zomer. Ideaal! Kosten niet zo veel en bij ons is het nu het tweede seizoen dat we ze gebruiken. Onder vliegendekens werden ze toch wel warm maar zonder hebben ze last van vliegen. We zien ze dan op de camera onrustiger staan. Met zon net deken op niet meer. In de winter hebben ze gewoon een zweetdeken op.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:06

Ik rij dagelijks met paarden en mijn ervaring is, dekens af..

Rambo heeft een Cooler waar ze niet zo snel onder zweten maar wat doet het verder?

Ik denk vooral dat wij ze graag iets op doen maar het onnodig is zolang je niet scheert, een nat paard in de kou wilt vervoeren of het min 5 is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:07

Coolers worden hier gebruikt bij het warmstappen voor races als het te koud is zonder deken, maar te warm met een paddock sheet. Voor transport etc. worden hooguit de katoenen zomerdekens gebruikt of een zweetdeken als het echt heel koud is, maar meestal reizen ze gewoon stripped.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:20

In de zomer heb je dat niet nodig, in de winter… tja. Ik zou dan gewoon een zweetdeken opleggen m. Op dit moment zou ik helemaal niet in een cooler investeren aangezien die me in de winter frisjes lijkt (toch als je paard thuis onder dikke dekens staat), en je die nu niet nodig hebt. Daarnaast zal je paard wellicht nog groeien en uitzweren, mijn eigen paardje had dekenmaat 155 en schofthoogte 148 cm toen ze 3 was. Nu is ze er 10, schoft 150cm en dekenmaat 175. Veel paarden worden nog mindtens 1 dekenmaat breder en de meeste dieren groeien ook nog erg in de hoogte.

Dus ik zou, als ik jou was, een doorsnee zweetdeken kopen. Dat kan je dan in de herfst/winter gebruiken voor op de trailer en voor na het werken (indien nodig).

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:29

Ik heb een hele fijne transportdeken van Bucas (zwart aan de buitenkant, rood aan de binnenkant).
Kan tegen spatreken, heeft een hals, buik riemen en staart riem. Erg fijn!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:57

tjakka123 schreef:

Ik dacht inderdaad dat het aan mij lag... Maar ik snap die dekens ook niet. Ik vind het altijd óf te koud óf te warm voor zo'n deken (terwijl hij dus wel in de kast ligt) :+

's Zomers doe ik niks, want wordt al snel warm in de trailer.
's Winters repuctex en/of dikke fleece deken heen en dunne fleece deken op terugweg.

En variërend met voorraampjes open of 1 of beiden dicht.