Wintec westernzadel wide

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 11:36

Mijn vriend is door het paardenvirus gebeten en wil leren rijden.
doel: meekunnen op buitenrit met mij op een van onze eigen paarden (in de praktijk zal dit misschien 1 keer per week zijn, geen superlange ritten, max 2-3 uur, maar eerder korter richting een uurtje.)
Mijn eis: deftig en in de beweging kunnen meezitten zonder het paard te hinderen.

Hoeven/zullen geen technische hoogstandjes zijn, ik vermoed dat het dressuurmatig werk voor mijn rekening zal komen.

Probleem 1: Mijn vriend is 1.90. Weegt 90-95 kilo en heeft lange lange lange benen.
Probleem 2: het lespaard is een giga breed trekpaard. Mijn eigen paard is een iets minder giga breed trekpaard, en onze tweejarige wordt ook een groot breed trekpaard.

Een zadel dat enigszins aanpasbaar is en wijd genoeg is, maar waar hij zijn benen in kwijt kan is wel fijn.

Ik kan een boomloos westernbarefoot testen, maar na zelf ruim 18 zadels gehad te hebben weet ik inmiddels dat die op trekpaarden niet zo super stabiel blijven liggen.

Mijn eigen zadels (specialized saddle en ghost piccolo) zijn voor hem te krap /incl te korte beugels.

Nu denk ik richting wintec, ofwel een gewoon veelzijdigheidsmodel, maar de wide versie.
Maar ik kwam ook op deze terecht:
https://www.aleashop.be/nl/western-zade ... bruin.html

De prijs is behoorlijk interessant, een wide versie. Iets "stoerder" en meer zadel, en mss ook comfortabeler voor buitenritten?
Ik vraag me echter vooral af of die ook enigszins aanpasbaar is, dan vooral qua boombreedte?
Met een goede pad kan ik volgens mij wel behoorlijk wat opvangen kwa rugvorm, dus gezien het gebruik op verschillende paarden is deze misschien interessanter dan een engels model?

lotje5lotje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:25

Wintec heeft geen andere echt Wide modellen dan de dressuur en veelzijdigheidsmodellen. Ik heb ooit een mailtje gestuurd of er in de toekomst meerdere modellen in een Wide versie gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld de Endurance en Westernzadels.

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 12:28

Deze van de link wordt wel degelijk verkocht als een Wide model, maar ik vind er niet iets van terug van de afmetingen (hoe wijd die effectief is tov de gewone en de wide modellen.)

oh: edit: de western is er in twee maten, SQ (= Semi Quarter Bars voor standaard paarden) en wide FQ (= Full Quarter Bars voor bredere paarden)
Dus de wide slaat dan wss op de gewone full, en is niet wide zoals de gewone modellen wide zijn... -O-

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:29

De westernzadels van wintec hebben wel maar 2 soorten bomen, de normale en de Full quarter.
Bij de "normale" modellen heb je wel meer keuze in boommaat, dan zou je de paarse kunnen nemen, deze is de wijdste. (indien je trekpaard erg rond is met weinig schoft)

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 8454
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:34

Wat ik lees is dat hier twee maten voor zijn, een semi quarter en een full quarter. Dat ga je met een breed trekpaard dus niet redden.

Edit omdat ik jou edit lees ;)
Ik denk dat je bij de vzh wide modellen beter uitkomt dan bij deze western modellen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:24

Duhelo schreef:
Nu denk ik richting wintec, ofwel een gewoon veelzijdigheidsmodel, maar de wide versie.
Maar ik kwam ook op deze terecht:
https://www.aleashop.be/nl/western-zade ... bruin.html

De prijs is behoorlijk interessant, een wide versie. Iets "stoerder" en meer zadel, en mss ook comfortabeler voor buitenritten?
Ik vraag me echter vooral af of die ook enigszins aanpasbaar is, dan vooral qua boombreedte?
Met een goede pad kan ik volgens mij wel behoorlijk wat opvangen kwa rugvorm, dus gezien het gebruik op verschillende paarden is deze misschien interessanter dan een engels model?


Simpel gezegd, NIET DOEN!!! De gulletbreedte (wide) is maar 1 ding van vele. En een westernzadel moet op veel meer punten passen. Flair, rock enz.
Klein lesje, een westernzadel heeft geen kussens die je aan kan passen. En daarom is het passen van die zadels nog belangrijker dan bij een engels zadel waar je met de vulling van de kussens nog dingen kan opvangen en passend maken. DAT kan dus niet bij een westernzadel. Daarom is dat passen of aanpassen op het paard zoveel moeilijker en is het echt zaak dat een westernzadel past op het paard.
Je hebt alleen maar een pad onder een westernzadel, en deze kan wel wat opvangen, maar dat is meer dan niet ideaal, en ook niet bedoeld voor langere tijd. (Ik doel dan op speciale pads die bv voor of achter dikker zijn, of Swaybackpads.)

Als je niet te idioot veel geld uit wilt geven, en het ook nog enigszins aanpasbaar wilt hebben/houden, kijk naar de al door je genoemde Barefoot. Of de Freemax, de Silverado en Deuber heeft de Startrek. Dat zijn allemaal boomloze/semiboomloze zadels waarbij je dus een deel van het moet passen een heel klein beetje kan omzeilen.
Maar een vol boomzadel western, never nooit niet zo kopen maar aan laten passen door een goede westernzadelpasser.

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 13:30

De barefoot gaan we idd even testen, echter heb ik reeds meerdere barefoots gehad (cheyenne, arizona, london maat 1 en 2, het dresuurtestzadel, etc) en op die ronde paarden blijven ze toch altijd min of meer schuiven. Dit in combi met een niet superlichte ruiter die vooral in het begin weinig balans zal hebben, is dat mss niet de beste optie :+

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:34

Het zadel moet nu op lespaarden en straks op jullie eigen trekpaard?

De pasvorm van een westernzadel kijkt echt heel nauw. Maat van een boom zegt niks, want elk merk en ook model gebruikt een andere boom. Lengte van het zadel, plek van de singel etc zijn ook echt van belang.

Ook voor 1 uurtje moet een westernzadel echt passen.

Als het om de prijs gaat; Er is een goede 2e hands markt voor western zadels, maar moet je er wel echt iemand bij hebben die goed kan passen. In Nederland zijn er echt maar op 1 hand te tellen mensen die aardig kunnen passen.

Een pad is om de druk te verdelen en evt wat op te vangen, maar niet een niet passend zadel.

De aanpasbare zadels, moet je nog steeds wel kunnen aanpassen. De barefoot vind ik zelf niks en valt voor mij ook niet onder western zadel.
Eventueel de Bob Marshall is een goede optie met een hele goede pad.

Bij de "gewone" en goede westernzadels is de lengte geen probleem. Er rijden heel veel lange mannen.

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:39

Heb je al naar de freemax of silverado gekeken?Boomloze westernzadels

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:00

Ik heb een Freemax Western boomloos te koop staan (marktplaats) die voor jou mogelijk interessant is.
Die ligt goed op een brede haflinger en schuift totaal niet (is een round versie Freemax Western, die liggen zeer stabiel, stabieler dan de round). Ik had eerder ook een Barefoot, die gleed continue.
Fork van die van mij is maat 5, mogelijk heb je daar een iets bredere in nodig (6 of 7). Al zijn er ook Freemax gebruikers die zware koudbloeden rijden met forkmaat 5.

Voor meer info over deze zadels, en ervaringen van gebruikers (waaronder ook eigenaren van brede koudbloeden), zie: [WN-TR] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Jessica007
Berichten: 265
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:23

Ik zou eens kijken naar een wintec stockzadel. Die zijn voor het paard aanpasbaar, lange benen geen probleem en geven steun bij het buitenrijden door de "oren".

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:55


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:49

BillyJ schreef:
https://www.westernzadel.be/nl/ak-saddlery-allround/

Mss is dit wat?? Zij maken westernzadels op maat.


Hihihi heb je de prijskaartjes gezien? :D ;) Dat begint eens met een 2600 euro. Kan je ook Eurohorse laten komen, die hebben in die prijsklasse ook genoeg.


Duhelo schreef:
De barefoot gaan we idd even testen, echter heb ik reeds meerdere barefoots gehad (cheyenne, arizona, london maat 1 en 2, het dresuurtestzadel, etc) en op die ronde paarden blijven ze toch altijd min of meer schuiven. Dit in combi met een niet superlichte ruiter die vooral in het begin weinig balans zal hebben, is dat mss niet de beste optie :+


Barefoot is maar 1 merk he. Ik heb meerdere soorten boomloos op een eetkamertafel model paint gehad. Weinig of zeg maar geen schoft, breed en rond. Nou heb ik de Barefoot nooit op haar geprobeerd. Ikke is verwend en reed eigenlijk alleen maar BM (Bob Marshall). Maar ik kreeg op die breedbekkikker last van mijn heupen, en heb daarom zowel de Startrekk, de Silverado als de Freemax getest. Kitty@bokt was altijd passer van die merken, maar of ze dat nu nog doet durf ik niet te zeggen. Ik ben er al een paar jaar uit. Maar goed ik heb uiteindelijk de Freemax op die brede dame gehad. Lag goed, schoof niet, althans niet opzij (ze had iets met de singelplek die bij haar voor de full moest) en gaf echt nog een boomzadel gevoel.

En het is maar een tip he. Alleen een boomzadel western zo kopen op de gulletbreedte is echt een no go. Je zou ook een rondje zadelpassers kunnen bellen of ze iets 2e hands in boomzadel hebben. Voor een 1000 euro zou het mss kunnen.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:19

Wintec gaat te smal zijn. Mijn kwpn-er heeft al een gewone qh nodig. SQ is al te smal. En per merk verschilt het wel wat hoor, maar bij een trekpaard zal iets voor een gewoon paard niet passen lijkt mij.
De pasvorm van westernzadels komt veel preciezer dan bij Engelse zadels.

Wintec heeft in vzh en dressuur wel de wide lijn en dan gaan ze tot echt breed.

Qua boomloos schijnt Silverado (nooit op gezeten) of de Freemax een boom gevoel te geven. Maar dan zit je toch bij Freemax aan de variant van 1500 euro, de Cow. De standaard Buffel is wel behoorlijk slap. Verder vind ik de gehele afwerking van het zadel zeer eenvoudig en goedkoop. Een t-stukje voor de fender ophanging bijvoorbeeld. Maar goed, een boom westernzadel is natuurlijk duurder.

Bij Arthur liggen wel gebruikte zadels en heb je een mogelijkheid tot passen. Maar ik zou ook eens kijken naar die normale Wintec Wides en misschien de Silverado of Freemax. Kitty doet inderdaad nog passessies.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:57

Nou Germie, wat ga je weer kort door de bocht. Een Freemax Buffel is echt alles behalve "een slap ding". Die zadels zijn stevig en perfect voor jarenlang plezierig gebruik.
Zeer zeker geschikt voor het gebruik van TS.
Laatst bijgewerkt door Dees op 21-07-22 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 89264
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:26

@Duhelo: ik zou eens kijken naar de Silverado. Dit boomloze zadel is gemaakt van stevig leer en voorzien van kussen die ook verwijderd kunnen worden (alleen dan een goede pad met ruggengraadvrijheid gebruiken). In kombinatie met de verwisselbare fork/pommel ontstaat een zadel wat op het breedste paard passend te maken is. Qua maten vallen ze ook erg ruim (ik pas met mijn maat 38 in een 14,5").
Op de site zijn alle maten te vinden : https://www.silverado.de/de/sattel/saet ... aturgeoelt

Als je interesse hebt in een paar verkooplinks kan ik die per pb doorsturen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:09

Jessica007 schreef:
Ik zou eens kijken naar een wintec stockzadel. Die zijn voor het paard aanpasbaar, lange benen geen probleem en geven steun bij het buitenrijden door de "oren".


Dit! Ik zou ook eerder een oplossing zoeken in een stock zadel dan een western zadel. De Wintec Pro Stock HART zadels verschillen van de klassieke stockzadels doordat ze ook weer uitgebreid kunnen aangepast worden aan de paarderug omdat ze voorzien zijn van een verwisselbaar kopijzer en aanpasbare Cair-kussens.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:35

Dees schreef:
Nou Germie, wat ga je weer kort door de bocht. Een Freemax Buffel is echt alles behalve "een slap ding". Die zadels zijn stevig en perfect voor jarenlang plezierig gebruik.
Zeer zeker geschikt voor het gebruik van TS.

Als de persoon zwaarder is dan 80 kg wordt de Cow aangeraden. Dus dat is wel even een dingetje. Ik heb een Buffel in handen gehad en vond die allesbehalve stevig, die Cow is echt van veel mooier leer.
Nu leek het zadel wat ik in handen had wel een maandagochtendprodukt overigens, want de eigenaar had het net en er waren meerdere problemen mee. Dus het is nadat ik het gezien heb ook teruggegaan.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:40

Dus Germie, omdat jij toevallig 1 in handen hebt gehad en die was toevallig slecht.... zijn ze allemaal slecht? Vind je dat zelf niet wat kort door de bocht?
Lees het topic over Freemax nog eens zonder zoveel vooroordelen - er zijn zo veel tevreden gebruikers!

Dat van die 80 kilo komt van de site van Kitty. Maar dan gaat het om frequent gebruik met ritten van 2+uren. Ik ben zwaarder dan de 80 kilo maar rij niet heel intensief, voor mijn gebruik maakte buffel of cow niets uit (ik heb me laten adviseren door Ella). En ik heb beide Freemaxes gevoeld en gereden, ze zitten gewoon hetzelfde. Best kans dat de Cow vanwege het iets dikkere leer wat jaren langer meegaat, al gaat de Buffel al vele jaren goed mee. Je ziet ze wel eens te koop staan uit bouwjaar 2015, die zien er nog goed uit hoor. En blijken prima waardevast. Beter dan western zadels met boom ;)

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:11

Wij hebben een tijd geleden een westernzadel gemaakt voor een trekpaard; voordeel is dat je dan zeker weet dat het past en je zelf kan bepalen hoe de seat is en hoe lang de fenders. Maar is wel een ander prijskaartje dan een Wintec of het zadel van Aleashop ( maar ook een heel andere kwaliteit ;-) ). Afbeelding

Jetta

Berichten: 3992
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:51

Boomloos kán goed werken, maar ook dat moet passen. Zelf ben ik zeer tevreden met een Startrekk, omdat het echt een stevig zadel is. Heel wat meer zadel dan bv een Barefoot. Ik heb een ouder model: Startrekk commander shorty, maar heb daar ook een fork 5 vlak model voor moeten bestellen, ik heb nogal een zeer breed paard.

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wintec westernzadel wide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 12:33

Ik heb op zich niks tegen boomloos, rij zelf ook met een ghost, maar heb wel de ervaring dat barefoot op die ronde tonnetjes niet blijft liggen idd.

Is de wintec stock er ook in de W - versie?

Momenteel heb ik gereageerd op een tweedehands wintec vzh W voor een nette prijs, als die reageert denk ik dat ik die ophaal om mee te starten.

Met tijd is de freemax of de silverado zeker een optie, maar eerst mag meneer eventjes leren onafhankelijk zitten zodat hij dan uitgebreid kan testen wat er fijnst zit voor hem :).

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 12:33

ElCid schreef:
Wij hebben een tijd geleden een westernzadel gemaakt voor een trekpaard; voordeel is dat je dan zeker weet dat het past en je zelf kan bepalen hoe de seat is en hoe lang de fenders. Maar is wel een ander prijskaartje dan een Wintec of het zadel van Aleashop ( maar ook een heel andere kwaliteit ;-) ). [ [url=m/FKRYjb.jpg]Afbeelding[/url] ]

en deze is prachtig!