ligging achter de oren

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

madoliefje

ligging achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-22 13:16

hoihoi bokkers !

ik heb al in het anatomische hoofdstellen forum gekeken maar kreeg hier niet veel duidelijkheid.
er is mij aangeraden om een nieuw hoofdstel voor mijn pony te kopen na het doen van een scan gelinkt aan hoofdpijn en spanning bij mijn pony, bij dit hoofdstel is het van belang dat de oren goed vrijgelaten worden en de jukbeenderen.
Zelf viel ik op een model zoals de ps of sweden high jump. hier zijn verschillende goedkopere varianten op zoals die van horsegear. ik stuit hierbij helaas op het vrijlaten van de oren.

ook weet ik niet of er opties zijn die misschien nog beter bij mij en mijn pony zullen passen ! dus andere hoofdstellen mogen aangeprezen worden !

mijn vraag is of iemand misschien (het liefst meerdere mensen) een foto hebben van de ligging achter de oren van deze hoofdstellen

- ps of sweden highjump
- horsegear aquilla
- Br howden
- colligate comfitech
- QHP sedna
- QHP ostara

ook ben ik opzoek naar ervaringen met deze hoofdstellen !

liefs madoliefje

Kosfers Spirit of a Dreamcatcher L2 + 7

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:35

Je kunt nog Finesse bridles proberen.
Deze liggen wel gewoon achter de oren maar legt er geen druk op door de dikke pad die er onder zit. Ook blijven hierdoor de bandjes van het bit en neusriem vrij van de huid (zijkanten oren). Ik heb deze hoofdstellen zelf en ben erg tevreden. Vriendin van mij heeft het eens geprobeerd bij haar merrie die erg gevoelig is bij de oren en die liep beduidend beter dus heeft het hoofdstel ook aangeschaft. Mijn eigen paarden hebben nooit echt last van iets maar toch merk ik dat ze op dit hoofdstel toch nog weer iets beter lopen. Ook kan er bij dit hoofdstel geen druk op de neus ontstaan door de vorm van de neusriem.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-22 13:40

xmarliez schreef:
Je kunt nog Finesse bridles proberen.
Deze liggen wel gewoon achter de oren maar legt er geen druk op door de dikke pad die er onder zit. Ook blijven hierdoor de bandjes van het bit en neusriem vrij van de huid (zijkanten oren). Ik heb deze hoofdstellen zelf en ben erg tevreden. Vriendin van mij heeft het eens geprobeerd bij haar merrie die erg gevoelig is bij de oren en die liep beduidend beter dus heeft het hoofdstel ook aangeschaft. Mijn eigen paarden hebben nooit echt last van iets maar toch merk ik dat ze op dit hoofdstel toch nog weer iets beter lopen. Ook kan er bij dit hoofdstel geen druk op de neus ontstaan door de vorm van de neusriem.

bedankt voor uw reactie ! ik zal mij eens inlezen op deze hoofdstellen

Nibbit

Re: ligging achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:26

Presteq is ook erg fijn en laat vele 'drukpunten' vrij

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:29

Misschien de Stübben freedom 2500

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:55

Dyon difference wellicht ook nog een optie

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:09

Bridle2fit.

Ik ben er zo tevreden over :j

En dy'on. Erg gelukkig mee en ze staan heel, heel knap :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:12

Hier nog een Finesse fan. Ik heb een hele gevoelige merrie die er echt veel zachter op is geworden. Ik denk wel dat het niet voor alle paarden is, kan me best voorstellen dat er ook paarden zullen zijn het niks vinden maar als je de kans hebt hem te proberen zou ik dat met jouw verhaal zeker doen.

REVALIDATIE & TRAINING

Nano Cellcare therapie - Vitafloor - Magnacare

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:01

Weet je wel zeker dat geen ruimte achter de oren hebben het probleem is?
Mijn paard had ook hoofdpijn, met een simpel recht kopstuk was het al bijna weg en nu ik er een onderlegger onder heb helemaal.

Ik ben enorm lang aan het zoeken en testen geweest en weet hoeveel geld dat kan gaan kosten, hoop dat dat bij jou anders verloopt!

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:06

Ik vind het SD Design kopstuk heel fijn, deze zijn echt super zacht!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:38

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-22 12:17

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de reacties ! ik had mijzelf heel erg vastgezet op bovenstaand model maar er zijn dus veel meer opties waar ik mijzelf dus ook beter in zal gaan verdiepen ! mocht iemand nog foto's hebben van een van de hoofdstellen op hun eigen paard dan heb ik een nog beter beeld! ik zal ook het anatomisch hoofdstel forum nog eens nader bekijken. Bedankt voor het verbreden van mijn visie iedereen !

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:41

0000 schreef:
Hier nog een Finesse fan. Ik heb een hele gevoelige merrie die er echt veel zachter op is geworden. Ik denk wel dat het niet voor alle paarden is, kan me best voorstellen dat er ook paarden zullen zijn het niks vinden maar als je de kans hebt hem te proberen zou ik dat met jouw verhaal zeker doen.

Ik heb ook een Finesse en ben er onwijs blij mee! Ik heb het hoofdstel gekocht voor een paard met trigeminusneuralgie (headshaking door aangezichtspijn). Zij had in principe niet echt problemen met het kopstuk van een regulier hoofdstel, maar doordat de druk rondom de neus bij de Finesse ook minder is vormt het hoofdstel geen trigger meer voor zenuwpijn.

Iets meer toegespitst op het paard van TS: qua druk en pasvorm achter de oren is de Finesse ook een wereld van verschil met alles wat ik verder geprobeerd heb (anatomisch kopstuk van D’yon, anatomisch kopstuk van Schockemöhle, recht kopstuk van Passier en dat alles met en zonder onderleggers). Als je alle riempjes dicht hebt zit het kopstuk nog dusdanig los om het hoofd dat je er zonder moeite een hand onderdoor kunt laten glijden.

Het zal altijd een beetje trial & error zijn om te ontdekken wat voor jouw paard werkt, maar ik zou Finesse zeker een kans durven geven :)

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:38

Bridle2fit vind ik zelf heel fijn. Ik denk dat je zelf alles kan samenstellen van uit losse onderdelen van allerlei merken als je het iets goedkoper wilt hebben, dan kan je over alles zelf bepalen hoe je het wilt hebben en welke maat past.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:11

madoliefje schreef:
hoihoi bokkers !

ik heb al in het anatomische hoofdstellen forum gekeken maar kreeg hier niet veel duidelijkheid.
er is mij aangeraden om een nieuw hoofdstel voor mijn pony te kopen na het doen van een scan gelinkt aan hoofdpijn en spanning bij mijn pony, bij dit hoofdstel is het van belang dat de oren goed vrijgelaten worden en de jukbeenderen.
Zelf viel ik op een model zoals de ps of sweden high jump. hier zijn verschillende goedkopere varianten op zoals die van horsegear. ik stuit hierbij helaas op het vrijlaten van de oren.

ook weet ik niet of er opties zijn die misschien nog beter bij mij en mijn pony zullen passen ! dus andere hoofdstellen mogen aangeprezen worden !

mijn vraag is of iemand misschien (het liefst meerdere mensen) een foto hebben van de ligging achter de oren van deze hoofdstellen

- ps of sweden highjump
- horsegear aquilla
- Br howden
- colligate comfitech
- QHP sedna
- QHP ostara

ook ben ik opzoek naar ervaringen met deze hoofdstellen !

liefs madoliefje

Vraagje, welk bit heb je? Want een hoofdstel alleen gaat dit niet oplossen voor je als je een bit gebruikt die een kantelwerking heeft, de vorm van de bitringen heeft namelijk ook een bepaalde inwerking.

Bitringen die in meer of mindere mate druk achter de oren geven: D-trens, Baucher-trens, Beval-trens, Pessoa, pelham om maar wat te noemen.

In mindere mate geeft zelfs een bustrens of kneveltrens nog iets druk achter de oren.
Het minst druk achter de oren wordt gegeven door een watertrens, maar daar zitten weer andere nadelen aan, zoals meer druk in de mond zelf.

Ook de meeste bitloze optomingen geven druk achter de oren, dus daar ligt ook niet direct een antwoord.

Hoe dan ook, ik zou echt adviseren verder te kijken dan alleen het hoofdstel en ook je over je bit nadenken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:37

Ik zie bij geen van de door jou genoemde voorbeelden iets van vrijlaten van de oren. Ze zijn wel zacht onderlegd, maar niet vrijgelaten.

Ik heb zelf de horsegear Aquila, en merk werkelijk 0.0 verschil met een hoofstel van 25 euro met standaard kopstuk. De normale gecombineerde neusriem werkt zelfs veel fijner met vastmaken en oogt ook nog eens veel mooier.
Het nut van anatomisch is me nog niet geheel duidelijk, in de westernsport zie je het helemaal niet. Daar zouden dan toch ook die problemen moeten zijn?
Maar de kopstukken zijn wel allemaal zacht. De Aquila het zachtste vind ik. En ook wel goed leer.

Wil je echt de oren vrij, dan zou je moeten zoeken naar een kopstuk wat juist geen padding heeft precies achter de oren.
https://www.kifrahorse.nl/Anatomisch-Ho ... ack-Strass
Maar geleverd met een niet echt mooie neusriem vind ik persoonlijk. Maar tegenwoordig is dit in de mode en ik heb zo'n bitloze neusriem, maar mooi vind ik het niet.

Of deze: https://www.agradi.nl/waldhausen-kopstu ... fKEALw_wcB

Maar dit is weer een onbruikbaar kopstuk omdat je er geen normale neusriem aan kunt maken en ook niet geen neusriem. Dat 3e riempje zou er niet aan moeten zitten. Je kunt nu ook niet zonder neusriem rijden.

Maar goed, ik heb naast die Aquila ook nog een paar andere anatomische kopstukken geprobeerd, zoals in de modellen die jij noemt en ze werken niet anders dan normale hoofdstellen. Dus als je geld uit zou willen geven, dan zou ik zeker eerst vragen of je mag testen. Voor mijn paard was er geen verschil, dus dan zou het zonde van het geld zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:39

germie schreef:
Het nut van anatomisch is me nog niet geheel duidelijk, in de westernsport zie je het helemaal niet. Daar zouden dan toch ook die problemen moeten zijn?

Die zijn er zeker wel.. zowel hoofstellen als singels zijn zeker (en steeds meer) anatomisch te verkrijgen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:12

QHP sedna op mijn paard.

Wel met oornetje, want die wilde ik passen. Afbeelding

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:22

germie schreef:
Ik zie bij geen van de door jou genoemde voorbeelden iets van vrijlaten van de oren. Ze zijn wel zacht onderlegd, maar niet vrijgelaten.

Ik heb zelf de horsegear Aquila, en merk werkelijk 0.0 verschil met een hoofstel van 25 euro met standaard kopstuk. De normale gecombineerde neusriem werkt zelfs veel fijner met vastmaken en oogt ook nog eens veel mooier.
Maar de kopstukken zijn wel allemaal zacht. De Aquila het zachtste vind ik. En ook wel goed leer.

Wil je echt de oren vrij, dan zou je moeten zoeken naar een kopstuk wat juist geen padding heeft precies achter de oren.
https://www.kifrahorse.nl/Anatomisch-Ho ... ack-Strass
Maar geleverd met een niet echt mooie neusriem vind ik persoonlijk. Maar tegenwoordig is dit in de mode en ik heb zo'n bitloze neusriem, maar mooi vind ik het niet.

Of deze: https://www.agradi.nl/waldhausen-kopstu ... fKEALw_wcB

Maar dit is weer een onbruikbaar kopstuk omdat je er geen normale neusriem aan kunt maken en ook niet geen neusriem. Dat 3e riempje zou er niet aan moeten zitten. Je kunt nu ook niet zonder neusriem rijden.

Maar goed, ik heb naast die Aquila ook nog een paar andere anatomische kopstukken geprobeerd, zoals in de modellen die jij noemt en ze werken niet anders dan normale hoofdstellen. Dus als je geld uit zou willen geven, dan zou ik zeker eerst vragen of je mag testen. Voor mijn paard was er geen verschil, dus dan zou het zonde van het geld zijn.

De beide hoofdstellen die je nu als voorbeeld geeft laten de oren ook niet vrij :) Het deel van het kopstuk waar geen padding onder zit ligt boven de nek. Interessant stukje in dat kader:

Citaat:
It had long been thought that horses experience bridle pressure directly on their poll. In contrast, the research team found no significant areas of pressure over the poll. Instead, areas of high peak pressure were located at the base of the ears in the region where the browband attaches to the headpiece. Anatomically this corresponds to the temporomandibular joint (TMJ).

https://trainermagazine.com/north-ameri ... /2021/2/24

Als je bovenstaande leest vraag ik me af of dit soort kopstukken wel zoveel comfortabeler zijn. Wellicht dat ze prettig zijn voor paarden die bijvoorbeeld een afwijking hebben in de nek, maar er is eigenlijk maar heel weinig informatie beschikbaar waaraan je de werking zou kunnen toetsen.

Ik juich de ontwikkeling van anatomische hoofdstellen zeker toe, maar er mist naar mijn idee nog wel vaak een stukje (wetenschappelijke) onderbouwing bij wat er door fabrikanten gesteld wordt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:34

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:52

Wil je een hoofdstel omdat je wedstrijden rijdt? Is het anders geen idee om alleen met bit te rijden zonder hoofdstel?

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:06

Ik zweer bij de Presteq!
Wat een verschil geeft dat. Meerdere op stal hebben na het proberen van mijne deze aangeschaft.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie