Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
xmarliez schreef:Je kunt nog Finesse bridles proberen.
Deze liggen wel gewoon achter de oren maar legt er geen druk op door de dikke pad die er onder zit. Ook blijven hierdoor de bandjes van het bit en neusriem vrij van de huid (zijkanten oren). Ik heb deze hoofdstellen zelf en ben erg tevreden. Vriendin van mij heeft het eens geprobeerd bij haar merrie die erg gevoelig is bij de oren en die liep beduidend beter dus heeft het hoofdstel ook aangeschaft. Mijn eigen paarden hebben nooit echt last van iets maar toch merk ik dat ze op dit hoofdstel toch nog weer iets beter lopen. Ook kan er bij dit hoofdstel geen druk op de neus ontstaan door de vorm van de neusriem.
0000 schreef:Hier nog een Finesse fan. Ik heb een hele gevoelige merrie die er echt veel zachter op is geworden. Ik denk wel dat het niet voor alle paarden is, kan me best voorstellen dat er ook paarden zullen zijn het niks vinden maar als je de kans hebt hem te proberen zou ik dat met jouw verhaal zeker doen.
madoliefje schreef:hoihoi bokkers !
ik heb al in het anatomische hoofdstellen forum gekeken maar kreeg hier niet veel duidelijkheid.
er is mij aangeraden om een nieuw hoofdstel voor mijn pony te kopen na het doen van een scan gelinkt aan hoofdpijn en spanning bij mijn pony, bij dit hoofdstel is het van belang dat de oren goed vrijgelaten worden en de jukbeenderen.
Zelf viel ik op een model zoals de ps of sweden high jump. hier zijn verschillende goedkopere varianten op zoals die van horsegear. ik stuit hierbij helaas op het vrijlaten van de oren.
ook weet ik niet of er opties zijn die misschien nog beter bij mij en mijn pony zullen passen ! dus andere hoofdstellen mogen aangeprezen worden !
mijn vraag is of iemand misschien (het liefst meerdere mensen) een foto hebben van de ligging achter de oren van deze hoofdstellen
- ps of sweden highjump
- horsegear aquilla
- Br howden
- colligate comfitech
- QHP sedna
- QHP ostara
ook ben ik opzoek naar ervaringen met deze hoofdstellen !
liefs madoliefje
germie schreef:Het nut van anatomisch is me nog niet geheel duidelijk, in de westernsport zie je het helemaal niet. Daar zouden dan toch ook die problemen moeten zijn?
germie schreef:Ik zie bij geen van de door jou genoemde voorbeelden iets van vrijlaten van de oren. Ze zijn wel zacht onderlegd, maar niet vrijgelaten.
Ik heb zelf de horsegear Aquila, en merk werkelijk 0.0 verschil met een hoofstel van 25 euro met standaard kopstuk. De normale gecombineerde neusriem werkt zelfs veel fijner met vastmaken en oogt ook nog eens veel mooier.
Het nut van anatomisch is me nog niet geheel duidelijk, in de westernsport zie je het helemaal niet. Daar zouden dan toch ook die problemen moeten zijn?
Maar de kopstukken zijn wel allemaal zacht. De Aquila het zachtste vind ik. En ook wel goed leer.
Wil je echt de oren vrij, dan zou je moeten zoeken naar een kopstuk wat juist geen padding heeft precies achter de oren.
https://www.kifrahorse.nl/Anatomisch-Ho ... ack-Strass
Maar geleverd met een niet echt mooie neusriem vind ik persoonlijk. Maar tegenwoordig is dit in de mode en ik heb zo'n bitloze neusriem, maar mooi vind ik het niet.
Of deze: https://www.agradi.nl/waldhausen-kopstu ... fKEALw_wcB
Maar dit is weer een onbruikbaar kopstuk omdat je er geen normale neusriem aan kunt maken en ook niet geen neusriem. Dat 3e riempje zou er niet aan moeten zitten. Je kunt nu ook niet zonder neusriem rijden.
Maar goed, ik heb naast die Aquila ook nog een paar andere anatomische kopstukken geprobeerd, zoals in de modellen die jij noemt en ze werken niet anders dan normale hoofdstellen. Dus als je geld uit zou willen geven, dan zou ik zeker eerst vragen of je mag testen. Voor mijn paard was er geen verschil, dus dan zou het zonde van het geld zijn.
Citaat:It had long been thought that horses experience bridle pressure directly on their poll. In contrast, the research team found no significant areas of pressure over the poll. Instead, areas of high peak pressure were located at the base of the ears in the region where the browband attaches to the headpiece. Anatomically this corresponds to the temporomandibular joint (TMJ).
Gebruikers op dit forum: annaxmaex, GoogleAdsense, Saartjuh_b en 5 bezoekers