Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 16:30

Zie titel :+

Ik wil graag bitloos gaan rijden, maar ik weet echt niet wat mijn paard matcht en wat hij prettig vind.

Mijn gewone hoofdstel is anatomisch, hier loopt hij fijn op. Een niet anatomisch hoofdstel wordt hij heel onrustig van.

Ik heb een keer mijn kaptoom geprobeerd, verschrikkelijk :( . Ik had geen stuur meer en ging gigantisch er tegenin. Uiteindelijk ging hij in de hoek staan: kortom, hij is er niet blij mee :')

Welk bitloos hoofdstel is anatomisch? Bestaan er bedrijven waarbij je kan "testrijden" met verschillende hoofdstellen om te kijken wat hij prettig vind? Zo ja, welke is aan te raden?

Ik ben anders bang steeds hoofdstellen retour te moeten brengen....

MarliesV

Berichten: 15337
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:36

Er zijn heel veel services die het passen in het assortiment hebben, simpele Google zoektoch op bitloos hoofdstel service levert veel op.
Artofriding heb ik vaker over gehoord, maar persoonlijk geen ervaring mee.

Ik heb een kaakgekruisd hoofdstel te leen als je hem op wilt halen, mocht je willen proberen.
Is niet anatomisch, dus geen idee of het handig is om die te proberen. Woon in Hellendoorn mocht je belangstelling hebben, stuur maar PB.

jesss_amigo

Berichten: 1820
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:01

Je hebt ook hoofdstellen die je op meerdere manieren kan gebruiken (sidepull, kaak gekruist , kin gekruist) QHP heeft er zo eentje. Wellicht handig om mee te beginnen zodat je een beetje kan testen enzo? Evt. Op marktplaats kijken of er een te vinden is.

Macs

Berichten: 7672
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:06

Artofriding kan je goed adviseren.
Maar weet wel: je paard moet het ook leren. Grote kans dat hij het gewoon niet begrijpt en daarom maar in de hoek gaat staan?

Eapy

Berichten: 1781
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:20

Ik heb een anatomische Sidepull gekocht na het proberen van die van een stalgenoot die dezelfde had, en wat mij heel erg opviel is dat we allebei echt even de tijd nodig hadden om aan het nieuwe hoofdstel te wennen. Het was echt alsof we het taaltje opnieuw moesten leren. Na een korte tijd wennen gaat het nu heel goed en zou ik nooit meer anders willen. Staar je dus niet blind op de eerste ervaring!

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:43

Google eens anatomisch bitloos hoofdstel en anatomisch bitloos kaptoom -> die zijn er genoeg :j
Als dat de reden is van het anatomisch = niet fijn.

Ingrid_92

Berichten: 2834
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:01

Een Rambo Micklem is misschien wel een optie voor jouw paard. Deze is anatomisch gevormd en je kunt hem gebruiken als sidepull maar ook kingekruist.
Mijne loopt heel fijn op de FRA Aram.

Dabo

Berichten: 11136
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:11

Lis van Vliet heeft een bitloos passervice, en ze komt door het hele land!
Ze heeft heel veel modellen, merken, systemen, en dan komt het vast goed!
Ze 'doet' ook mijn hoofdstellen, maar die vallen wss voor jou af, want die zijn niet anatomisch haha.

Haar website: https://bitlooshoofdstelfitting.nl/

Phrono

Berichten: 8949
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:57

Bitloos rijden heeft ook even tijd nodig voor beide. Mijn haflinger deed de eerste keer precies hetzelfde maar inmiddels is ze heerlijk te rijden bitloos. Als je al veel op zit rijd en stuurt dat helpt dat al veel. Ik heb verschillende hoofdstellen geprobeerd, sidepull, kingekruist, hackamore. Na een tijdje rijden met de hackamore is ze nog fijner aan de hulpen geworden en zijn we weer over op de sidepull. Een hele duidelijke manier voor het paard waar veel paarden best mee uit de voeten kunnen. Het blijft natuurlijk toch een kwestie van proberen en daar de tijd voor nemen :)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:15

FRA Rebecca is een anatomisch gevormde sidepull.

FRA heeft zowieso een handig systeem
Afbeelding

Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 22:22

Dank jullie voor de tips zover!

Het zal indd wel wennen zijn voor ons beiden, maar hij reageerde fel op het kaptoom dus dacht dat vind ie vast niks :+

Ik ga eens informeren om te kijken of ik wat uit kan proberen en dan lekker ermee lessen en oefenen

darkadia

Berichten: 5318
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Welk bitloos hoofdstel past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 01:35

Wat voor soort kaptoom heb je? Van leer, of met metaal ook in de neusriem? Heb je wellicht een foto?
Want de pasvorm is ook heel belangrijk.

Lis doet inderdaad passessies. Zelf bied ik deze sinds 1 juli dit jaar ook aan (maar kom niet door het hele land) en zal het binnenkort ook mogelijk zijn om verschillende hoofdstellen te huren, zodat je wat langer kan testen welk model evt bij jullie past.
Ook ik heb verschillende systemen in mijn collectie :)

Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 08:29

darkadia schreef:
Wat voor soort kaptoom heb je? Van leer, of met metaal ook in de neusriem? Heb je wellicht een foto?
Want de pasvorm is ook heel belangrijk.

Lis doet inderdaad passessies. Zelf bied ik deze sinds 1 juli dit jaar ook aan (maar kom niet door het hele land) en zal het binnenkort ook mogelijk zijn om verschillende hoofdstellen te huren, zodat je wat langer kan testen welk model evt bij jullie past.
Ook ik heb verschillende systemen in mijn collectie :)


Van leer zonder metaal :)

Afbeelding