Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cavaletto

Berichten: 468
Geregistreerd: 18-06-11

Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 20:37

Ik ben toe aan nieuwe teugels. Mijn laatste setje was rubber met nopjes. Ze zijn versleten dus ik heb nieuwe nodig.
Nu heb ik de indruk dat mijn handschoenen door het rubber snel slijten dus ik twijfel of ik weer rubber neem.
Vandaag heb ik mijn oude, stoffen, springteugels er weer even op gedaan. Voelde prima....dus, tja, wat zal ik kopen? Ik rij dressuur, buitenritjes en af en toe een sprongetje wat zijn jullie ervaringen?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:42

Ik heb biotane teugels met stopjes, wil nooit meer iets anders. Ik geef toe ze waren best duur (gekocht bij dure paardenwinkel dus kan vast goedkoper) maar zo fijn. Ze zijn heel soepel en buigen dus goed mee in mijn handen. Ze zijn niet glibberig ook niet als ze nat zijn, niet te dik, niet te breed en ze rekken niet.

Castellon

Berichten: 1804
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:45

Voor mij alleen maar gladde leren of eventueel gladde biothane teugels.
Zelfs als ik met touwhalster rijd hang ik er nog het liefst leren teugels aan.

Ik wil graag een zacht gevoel hebben en teugels kunnen laten glijden, en vind alles van stof of met nopjes of 'stukjes' verschrikkelijk.
Ik rijd overigens vooral pittige buitenritten (in de bergen) en dressuur.

Nielojram

Berichten: 8054
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: EHAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:45

Teugels zijn zo persoonlijk.
Ik rij alleen met lederen teugels, de warmte van mijn handen icm het leer brengen het gevoel tussen hand en mond het beste over.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2488
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:57

Ik rijd alleen nog maar met deze https://www.goedhard.nl/nl/voor-het-paa ... 2-10000053

Niet stug heel fijn in de hand en je kan ze ook gewoon aan je but maken door de klipjes eraf te halen

Pak deze teugels ook graag om mee te dressuren maar voornamelijk voor de lange duur trainingen en endurance wedstrijden

Selina

Berichten: 14651
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:08

Ik heb rubberen ( Deze )
Ik heb niet het idee dat handschoenen sneller slijten oid. Wel zijn ze wat zwaar dus minder soepel en heb ik het idee dat ze daardoor soms wat meer ‘klapperen.’ Maar het anti slip gedeelte vind ik wel erg fijn.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:32

Selina schreef:
Ik heb rubberen ( Deze )
Ik heb niet het idee dat handschoenen sneller slijten oid. Wel zijn ze wat zwaar dus minder soepel en heb ik het idee dat ze daardoor soms wat meer ‘klapperen.’ Maar het anti slip gedeelte vind ik wel erg fijn.

Dit soort heb ik ook.
En tussendoor van alles gehad.
Gladleer met ingewerkte stopjes.
Dunne rubber. De webband
Maar ik blijf terug komen bij die dikke rubberen met nopjes.
Ik hou iig van dik.
Ik rij meestal met handschoenenen. Soms zonder. Maar nergens last van.

MyWishMax

Berichten: 26234
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:36

Ik heb leren met stops. Wil het liefst zo dun mogelijk, maar mijn handen kunnen teugels niet zo goed meer vasthouden dus nu heb ik extreem zacht leren met stops die net aan gaan qua dikte.

Rubber sleet te hard idd, vooral de handschoenen maar ook de teugels sleten sneller als ik gewend was. Vond ik wat zonde haha

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:40

Voor mij alleen rubber met nopjes. Heerlijk rijden :h

Firebug

Berichten: 1304
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:23

Ik had dezelfde teugels als in de link van Selina, maar als ze nat werden (door regen of zweet) gleden ze zo door mijn handen heen dat ik er helemaal niks meer mee kon. Ik rij zonder handschoenen.

Mungbean

Berichten: 36004
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:27


Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:40

Ik wil alleen glad leren teugels. Biothane is een alternatief, maar geen rubber en ook geen stopjes.

germie

Berichten: 26531
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:44

Ik heb biothane, heel dun, voelen als leer, maar zijn met regen stroef dus fijn. Enige nadeel is dat er nog steeds leren stukken aanzitten bij het bit en dat leer is goedkoop, terwijl de teugels erg duur zijn, 40 euro.

soesita

Berichten: 5208
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:49

Ik ben fan van glad of gevlochten leren teugels, rubber met nopjes is ook nog OK maar minder favoriet. Ik heb een hekel aan alles met stops er op. (En met mij wel meer mensen, zo te lezen :P ).

Dispar_Vulgo

Berichten: 3002
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:16

mrie schreef:
Ik heb biotane teugels met stopjes, wil nooit meer iets anders. Ik geef toe ze waren best duur (gekocht bij dure paardenwinkel dus kan vast goedkoper) maar zo fijn. Ze zijn heel soepel en buigen dus goed mee in mijn handen. Ze zijn niet glibberig ook niet als ze nat zijn, niet te dik, niet te breed en ze rekken niet.


Deze heb ik inderdaad ook, van QHP zijn ze. https://www.divoza.com/nl/paard/hoofdst ... ne-teugels
Wel prijzig (45 euro), maar echt een aanrader! :j

germie

Berichten: 26531
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:37

Dispar_Vulgo schreef:
mrie schreef:
Ik heb biotane teugels met stopjes, wil nooit meer iets anders. Ik geef toe ze waren best duur (gekocht bij dure paardenwinkel dus kan vast goedkoper) maar zo fijn. Ze zijn heel soepel en buigen dus goed mee in mijn handen. Ze zijn niet glibberig ook niet als ze nat zijn, niet te dik, niet te breed en ze rekken niet.


Deze heb ik inderdaad ook, van QHP zijn ze. https://www.divoza.com/nl/paard/hoofdst ... ne-teugels
Wel prijzig (45 euro), maar echt een aanrader! :j

Die hebi k ook, maar het leer wat er aan de bitringen gaat vind ik niet heel goed helaas voor het geld. Daar had ik beter leer voor verwacht.

miccamaaike

Berichten: 8705
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:52


Cavaletto

Berichten: 468
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 11:01

Super bedankt voor jullie berichtjes. Het is, wat ik dacht, heel persoonlijk. Ik ga denk ik toch maar naar de winkel, dan kan ik ze even vasthouden.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:09

Cavaletto schreef:
Super bedankt voor jullie berichtjes. Het is, wat ik dacht, heel persoonlijk. Ik ga denk ik toch maar naar de winkel, dan kan ik ze even vasthouden.


Dit lijkt me inderdaad het beste. Want volgens mij zitten er teugels van hetzelfde materiaal ook soms nog best veel verschil. Heb twee soorten webband met stops gehad. De ene erg breed en stug, wat ik absoluut niet fijn vond. De ander wat smaller en lekker soepel, dat vond ik wel weer prettig.

Persoonlijk vind ik rubber te zwaar, stug, log, lomp of hoe je het ook maar wil noemen. Maar bij mij verschilt het soms per dag wat ik fijn vind :+ Voor buitenritten vind ik lichte touwteugels vaak wel fijn. Voor dressuur heb ik soepele webband teugels met stops (waar ik nog niet helemaal zeker van ben of ik dat fijn vind). Voor grondwerk leren teugels zonder zo'n gesp in het midden zeg maar, zodat die gesp niet steeds in de manen blijft hangen. Sinds kort ook biothane maar ik weet ook nog niet zo goed waar ik daar van vind. Heel licht en soepel, maar op één of andere manier ben ik er nog niet van overtuigd :+ Wel heb ik al-tijd teugels met clips, omdat ik - zoals je misschien wel kunt lezen - vaak van teugels wissel :D

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:42

Sizzle schreef:
Ik ben fan van leren teugels met 1 kant dun rubber zonder nobjes.

https://www.euroriding.de/a_158_Z%FCgel ... -Club.html


Ik heb ook deze en het enige alternatief wat ik ook prima vind is volledig glad leer. Ik vind rubber erg zwaar, stug, lelijk, dik en niet prettig. En hoor wel regelmatig om me heen dat mensen de indruk hebben dat hun handschoenen sneller slijten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58439
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:45

Voor mij nooit meer rubber, ik heb de simpele met een stuk glad leer en dan "stof" met stopjes. Wil niks anders. :o

pien_2010

Berichten: 45078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:13

Springteugel voor mij. Heerlijk! Zelfs als het regent dat het giet, is de grip goed.

germie

Berichten: 26531
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:19

miccamaaike schreef:
Ik vroeg me dus af wat biothane teugels zijn.. maar blijk ze zelf ook te hebben :+ Heel fijn, genoeg gevoel en genoeg grip.

Ik heb deze, niet duur zo te zien voor dit soort teugels: https://www.ruitersportruinen.nl/Webwin ... stops.html

Ook hier nog wel deels leer en wederom niet het beste leer. Ik ken deze ook (heb ik aan mijn bruine hoofdstel, dus ik heb 2 paar biothane teugels), heb er wel wat meer voor betaald overigens. Maar zijn dezelfde.
Ja, ze rijden fijn, ze zijn niet zwaar, absoluut niet stug of glad, je krijgt geen blaren, maar ik vind het zo jammer dat er dan goedkoop leer gebruikt wordt, of eigenlijk hadden ze in mijn ogen ook geheel van biothane mogen zijn zonder leer. Nu moet je nog steeds onderhoud plegen.

DreamGuide

Berichten: 2028
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Rubberen teugels, wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:24

Afhankelijk van het type paard. Eentje die heel zacht is in de mond of er gauw achter kruipt heb ik graag rubberen teugels.

Anders liever leer.

Dispar_Vulgo

Berichten: 3002
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:32

germie schreef:
Die hebi k ook, maar het leer wat er aan de bitringen gaat vind ik niet heel goed helaas voor het geld. Daar had ik beter leer voor verwacht.


Dat was me nog niet opgevallen!
Ik heb laatst een 2e teugel erbij gekocht (ook voor trens teugel van S&T hoofdstel), dus ik ga eens kijken!

(Wel jammer dat dat leer aan het einde niet rond genaaid is, dat zou beter bij m'n hoofdstel passen :') )