Dressuurzadel 3 singelstoten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Art_Ificious

Dressuurzadel 3 singelstoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-22 23:57

Hoi,
Ik heb eindelijk mijn dressuurzadel binnen. (Jeffries dressage sport)

Maar nu heeft deze 3 singelstoten... Op internet zag ik van dit merk dat je de singelstoten kan loshalen. Dus die je niet gebruikt kan je wegnemen. Maar bij mijn zadel is dat helaas niet zo gemaakt.

Hoe laat ik die losse singelstoot nu het beste hangen?
Ik prop hem nu door een stootlus van de singel. Maar helaas voel ik hem alsnog tegen mijn been flapperen.

Ik gebruik enkel de voorste en de laatste singelstoot.

Zo vind ik ze op internet:
Afbeelding

En zo is mijn zadel gemaakt:
Die voorste stoot loopt net zo ver door als de anderen, alleen onder het stof van zweetblad door.
Afbeelding

Aangesingeld:
Het kan nog wel door het hoesje van de singel, maar het komt er toch weer uit tijdens het rijden.
Afbeelding

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Cielo Stellato Z - (kleinzoon van Cassini I)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 00:06

Ik gebruik bij n nieuw zadel altijd de voorste en de achterste stoot. Bij de eerste opvul beurt bekijkt de zadelmaker of dat goed is/gaat. Anders verander ik het zoals hij zegt. En de stoten die niet gebruikt worden haalt hij er dan af. Die gaan in de kast voor later, als er stoten vervangen moeten worden.

Bowo

Re: Dressuurzadel 3 singelstoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 00:12

Ik kon mijn extra stoot gewoon wegstoppen in de singel, bleef prima zitten. Misschien de lussen van jw singel wat korter (laten) maken, dan zit het steviger.

Wat zegt je zadelmaker er over?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-22 00:54

Zadelmaker komt pas na 20 rij uren.
Het testzadel had echter maar 2 singelstoten, de allervoorste had die niet.

Ik merk bij rijden wel dat zadel stabieler blijft als ik de voorste gebruik ipv de middenste.

Heb al geprobeerd om het uiteinde ook nog door het 2 stootlusje van de singel te doen maar dat wordt dan een dikke bedoening.

Als zadelmaker er is zal ik vragen wat zij het beste vind en of ze dan die andere stoot eventueel kan wegnemen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:05

Ik zou gewoon meteen de zadelmaker bellen en vragen waarom het zo is gemaakt. Dit lijkt me niet de
Bedoeling toch? Misschien heeft zij een goede oplossing. Had je dit niet gezien toen hij werd geleverd?

Vind ook eerlijk gezegd op de foto de
Kwaliteit er een stuk minder uitzien dan op de eerste foto.

Strooigoed

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:27

Mijn zadel heeft er ook 3. Gewoon tussen de andere 2 naar beneden door het flapje van de singel halen. Nb ik heb een andere singel waarbij de singelstoten niet apart zitten.
Het zijn er 3 zodat je een reserve hebt, mocht er ooit een afbreken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:32

Lijkt net of jij de falcon hawk hebt.
Die van jou foto de sport is veel luxer afgewerkt.

Dat zou ik eerst eens navragen hoe dat zit.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:39

Totaal anders dan de aankoopfoto, waar je de middelste makkelijk zelf kunt verwijderen. Zolang de middelste tussen de achterste wegsteken, maar wel morgen gelijk bellen dat dit niet is wat je besteld hebt en er hinder van ondervindt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:52

Jouw zadel is flink goedkoper gemaakt. Als je het bovenste besteld hebt, dan zou ik ook het bovenste willen hebben. Maar ook je wrong is anders.
Nu kun je niets anders dan die stoot er af knippen. Of lostornen, dan maak je niets kapot. Maar dat is denk ik niet de bedoeling.

Edit: even google gebruikt, jij hebt NIET de Sport, maar de Falcon. Zit ook nogal een prijsverschil in. Wat staat er op je bon en wat heb je besteld? Maar als je de sport besteld hebt, dan is een goedkopere variant geleverd.

Gediplomeerd instructeur en ook bevoegd om instructeurs op te leiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus.
Meest meelevende bokker die je je kunt voorstellen. Ook de leukste bokker, altijd eerlijk, vriendelijk, en haat achter de rug om praten.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:33

Ik zie twee compleet verschillende zadels. Idd kijken wat je op je bon hebt staan want dit klopt niet.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:37

Ik ga mee met je voorgangers, jouw zadel is goedkoop afgewerkt en zo op het eerste gezicht slechte kwaliteit. Een voorsste singel word er nog wel eens opgezet omdat bij sommige paarden het zadel beter blijft liggen als je aansingeld bij het kniestuk. Altijd de eerste en derde gebruiken is dus niet zomaar een oplossing. Normaal gezien zit deze singel ook gewoon aan de boom vast en gaat deze door het kniestuk heen naar beneden, jouw singel lijkt maar ergens geplaatst waar er wat ruimte was. De derde singel zit op het beschermingsflapje vastgemaakt, wat ook nergens over gaat. Dit flapje dient juist over de stiksels van je singel heen te vallen om je zweetblad te beschermen.

Ook wil ik je graag meegeven dat de beugels onder het zweetblad voor een lelijke verschuiving van het zweetblad kunnen zorgen. Het beste is echt om ze over het zweetblad te houden.

Heb je een foto van het merkje? Is het zadel nieuw, of tweedehands?

Direct de zadelmaker bellen en overleggen.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 10-07-22 08:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:38

DuoPenotti schreef:
Lijkt net of jij de falcon hawk hebt.
Die van jou foto de sport is veel luxer afgewerkt.

Dat zou ik eerst eens navragen hoe dat zit.

kijk ik nog eens goed naar de falcon is het die ook niet
https://ejeffries.co.uk/falcon-hawk-dre ... addle.html
Want dan zit de voorste singel ook door de vaste wrong, ipv zo met een spaar stikjes eronder. Althans zo lijkt het.

De sport is het sowieso niet
echt slecht dit hoor

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:04

Jeetje, de eerste en de derde stoot zien er uit alsof je ze met een goede ruk zo los zou trekken. Hier zou ik niet fijn mee rijden denk ik...

Joker's Valentine

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:54

Heb je überhaupt wel een Jeffries zadel ontvangen? Want op jouw foto zie je het rechter zweetblad. Bij jouw zadel is dat helemaal kaal/leeg, hoe je het noemen wil. Op onderstaande foto van de Jeffries Falcon staat op het rechter zweetblad een heel verhaal ingeslagen. Grote kans dat ze dat ook bij de andere modellen doen.

Afbeelding

In verder antwoord op je vraag, mijn zadel heeft ook 3 stoten. Ik gebruik de middelste en de achterste. De voorste prop ik gewoon bij de singel in.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:15

Het lijkt een heel ander (merk) zadel. Weet je zeker dat dit een originele is?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:26

Moest ook even een paar keer kijken maar het hele singelsysteem lijkt anders als op je voorbeeld. Was er niets met je besproken over dat er iets aangepast moest worden misschien ivm de singelplek bijvoorbeeld?

De hele afwerking en materiaalkeuze ogen ook zo anders als bij de voorbeelden. Die voorste singel lijkt er als afterthought nog even op gestikt te zijn, het oogt niet heel robuust.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:43

Volgens mij heb je een compleet ander zadel ontvangen.
Daar zou ik als eerste achteraan gaan.
Lijkt wel op een goedkope namaak.
Hopelijk lost je zadelmaker dit netjes op

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:43

Ook hebben de Jeffries zadels vaste wrongen.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:54

Huh, ik zie een totaal andere kwaliteit leer, ga eens naar een (oude)schoenmaker en vraag om een beoordeling. Ga daarna met de zadelmaker aan de slag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:00

Om de vraag te beantwoorden: een singelstoot die je niet gebruikt haal je er gewoon bij het stiksel af.

Het is voor het paard aangenamer als je de middelste kan gebruiken ipv de voorste dus dat zou ik wel eerst proberen.

Kwa afwerking vind ik dit inderdaad ook niet typisch Engels. Zeker het stiksel aan de stoten is niet zoals ze het normaal gesproken doen en lijkt machinaal gedaan ipv met de hand. De V-stoot is normaal eigenlijk alijd met breder band ivm stabiliteit en het zadelrokje is erg kort voor een zadel waarbij de beugels onder het blad kunnen.
Overigens kun je je beugels beter niet opsteken als je ze onder het blad hebt.
Klitteband kan altijd op specifiek verzoek dus dat kan prima zo besteld zijn uiteraard.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:01

Art_Ificious schreef:
Zadelmaker komt pas na 20 rij uren.
Het testzadel had echter maar 2 singelstoten, de allervoorste had die niet.

Ik merk bij rijden wel dat zadel stabieler blijft als ik de voorste gebruik ipv de middenste.

Heb al geprobeerd om het uiteinde ook nog door het 2 stootlusje van de singel te doen maar dat wordt dan een dikke bedoening.

Als zadelmaker er is zal ik vragen wat zij het beste vind en of ze dan die andere stoot eventueel kan wegnemen.

Heb je het gebruik van de voorste of middelste stoot overlegd met de zadelmaker?
(@henshem) Bij dressuurzadels is het absoluut niet zo dat een van de stoten een vervanging is voor als er een afbreekt, ze hebben beide een ander aanhechtingspunt en dus een andere werking. De voorste stoot kan inderdaad gebruikt worden en kan het zadel stabieler maken, maar het heeft vaak niet de voorkeur omdat je ook de schouder kunt belemmeren. Als je zadelmaker niet specifiek heeft gezegd om de voorste te gebruiken (en je ook niet mee hebt proef gereden), zou ik dat niet zo maar doen. Als de zadelmaker is niet over heeft gezegd, zou ik in ieder geval even een berichtje doen welke je moet gebruiken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:38

Gwenvd schreef:
Ik zou gewoon meteen de zadelmaker bellen en vragen waarom het zo is gemaakt. Dit lijkt me niet de
Bedoeling toch? Misschien heeft zij een goede oplossing. Had je dit niet gezien toen hij werd geleverd?

Vind ook eerlijk gezegd op de foto de
Kwaliteit er een stuk minder uitzien dan op de eerste foto.

Jawel hoor, drie singelstoten zijn helemaal de bedoeling. Steeds meer merken hebben gelukkig meer dan 2 singelstoten, weet een merk dat er zelfs vier heeft. Niet elk paard heeft de singelgroeve op dezelfde plek of dezelfde ronding van de ribben. In combinatie met de juist pasvorm van boom en kussens en goede model singel kan zo gezorgd worden dt het zadel stabiel ligt

Shenavallie schreef:
Totaal anders dan de aankoopfoto, waar je de middelste makkelijk zelf kunt verwijderen. Zolang de middelste tussen de achterste wegsteken, maar wel morgen gelijk bellen dat dit niet is wat je besteld hebt en er hinder van ondervindt.

Verschillende zadelmakers in de fabriek maken zadels op details anders. Overigens ben ik het wel mee eens dat in dit geval het een ander zadel lijkt, niet alleen de singelstoten zijn anders, ook de wrong is qua vorm en bevestiging anders.
Ga niet meteen uit van het slechtste en een second opinion aanvragen, neem eerst contact op met de zadelmaker die het zadel heeft aangemeten en verkocht. Vraag wat de reden is van deze verschillen en geef aan dat de verschillen niet prettig zijn. Kijk wat er voor oplossing wordt geboden en als die niet bevredigend is kan je altijd een second opinion vragen.

Sizzle schreef:
Om de vraag te beantwoorden: een singelstoot die je niet gebruikt haal je er gewoon bij het stiksel af.

Bij deze tip wel de opmerking om het voorzichtig te doen zodat de webbing waar de singelstoot aan is bevestigd niet gaat rafelen. Die is n.l. ook onderdeel van de zitting en als die gaat rafelen moet die worden vervangen. Een grote en dure reparatie als dat nodig is. Dan kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en het door de zadel aker laten doen.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:44

Het lijkt wel alsof je een namaak ontvangen hebt ipv een merkzadel. De voorste singelstoten zou ik niet durven gebruiken.

Ik zou ook meteen Sjeffries mailen incl foto’s van je zadel rondom en singelstoten. Vragen wat zij hier van vinden. En of dit een zadel van hun is.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:54

BrankaZ schreef:
Sizzle schreef:

Bij deze tip wel de opmerking om het voorzichtig te doen zodat de webbing waar de singelstoot aan is bevestigd niet gaat rafelen. Die is n.l. ook onderdeel van de zitting en als die gaat rafelen moet die worden vervangen. Een grote en dure reparatie als dat nodig is. Dan kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en het door de zadel aker laten doen.

Ik bedoel uiteraard enkel het leer, niet de webbing die hopelijk gewoon netjes teruggestikt is. Indien de dubbelgevouwen webbing en de stoot samen op 1 stiksel zitten dan moet je de webbing inderdaad wel even terug vast zetten maar dat kan met een heel normale naald en draad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-22 14:04

Op de factuur staat jeffries sport dressuur vermeld.

Afbeelding

Meer foto's van het zadel:

Weltlijn en cantle precies zoals ik besteld heb qua kleur en look.
Afbeelding

Logo
Afbeelding

Totaal plaatje
Afbeelding

Als blijkt dat dit echt goedkopere afwerking is ga ik er toch achteraan. Zadel kost in totaal 2.625 euro (75 voor de eigen keuze Weltlijn en cantle in carbonlook)