Eigen spullen repareren, doen meer mensen dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Eigen spullen repareren, doen meer mensen dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 15:29

Hi!

Afgelopen zomer had mijn paard tijdens het opstappen een jolige bui en heeft de gesp van haar bakstuk kapot getrokken. Een los riempje in de juiste kleur kon ik niet vinden en een heel nieuw hoofdstel kopen vond ik ook zo zonde... Dus ik besloot een gespje te kopen en het zelf te proberen te repareren :)

Resultaat:
(Helaas geen foto's van het proces)

Afbeelding

Hoofdstel gaat alweer bijna een jaar mee woohoo!

Nu heeft mijn paard afgelopen week op de weide een halster gesloopt, ook weer een gesp doormidden. Ook nu wilde ik geen nieuw halster kopen, omdat dit een van de weinige is waar ze geen schuurplekken van krijgt. Dus weer aan de slag gegaan!

De 'before'
Afbeelding

Met pijn en moeite de stiksels los gekregen, snap nu dat de gesp eerder kapot ging dan dit!
Afbeelding

De nieuwe gesp erop!
Afbeelding

Met een kleine moeite weer een paar tientjes (en afval) bespaard!

Repareren jullie ook je eigen spullen? :) Of kopen jullie iets nieuws als het oude kapot gaat?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:35

Zo'n gesp daar heb ik het materiaal niet voor, dat breng ik dan even naar de tuigmaker.
Maar een halster, daar is makkelijk doorheen te komen en doe ik ook zelf. Zonde toch om weg te gooien.
Ik hou niet zo van de wegwerp maatschappij als het nog bruikbaar is.

Bij dekens die echt kapot zijn daar haal ik dan ook de gespen af om eventueel later te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-07-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:35

<3 Altijd fijn als je iets kan repareren!
Ik probeer dat ook zo vaak mogelijk.

Sokken worden hier ook altijd eerst een paar keer met naald en draad gerepareerd totdat ze écht uit elkaar beginnen te vallen :))

En zo was een tijd geleden onze pedaalemmer stuk.. maar met de 3D printer hebben we het gerepareerd en het ontwerp zelfs iets verbeterd.
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:49

Er gaat hier niet zoveel stuk (klopt af), maar aanpassen van wat ik al heb doe ik wel (graasmaskers die wel blijven zitten bv). Verder maakt het mij niet uit bij welke rijstijl een stuk harnachement "hoort", als het werkt voor mij en pony's, dan gebruik ik het.

Verder in huis meer bezig met aanpassen, opfrissen (uitverkoop rek dhz winkel met leuke kleurtjes verf), zelf maken en repareren of dat laten doen. 2e hands waar mogelijk en waar kan van het plastic af (spul heeft zijn nuttige kanten, maar recyclen er van werkt eigenlijk stomweg niet en dan komt het in het milieu terecht met alle ellende van dien). Wasrek is zelf gemaakt nadat de plastic coating van de gekochte begon te brokkelen en ik dat niet nog een keer wilde. Wasmachine is bijna 20? en net gerepareerd. Kledingkast is aangepast met wat extra plankjes en nieuwe vorm omdat ik nieuw in solide hout te duur vondt, er niks was wat werkte voor mij en mandjes systeem mij goed beviel. Bedbodem aangepast toen matras op bleek en nieuwe in andere maat practischer was. Rest ombouw was solide hout en nu wandjes dekenkist (nog niet af trouwens). Nijntjes wonen in eigen gemaakte hokken (staan nog wat meer en grotere in de planning). Mogelijkheden genoeg, al is het makkelijker met een goede werkplek (ontbreekt hier nu).

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 15:52

8nnemiek schreef:
<3 Altijd fijn als je iets kan repareren!
Ik probeer dat ook zo vaak mogelijk.

Sokken worden hier ook altijd eerst een paar keer met naald en draad gerepareerd totdat ze écht uit elkaar beginnen te vallen :))

En zo was een tijd geleden onze pedaalemmer stuk.. maar met de 3D printer hebben we het gerepareerd en het ontwerp zelfs iets verbeterd.
[ [url=m/iFYEZr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GWUSII.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, dat is pas next-level!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 15:53

DuoPenotti schreef:
Zo'n gesp daar heb ik het materiaal niet voor, dat breng ik dan even naar de tuigmaker.
Maar een halster, daar is makkelijk doorheen te komen en doe ik ook zelf. Zonde toch om weg te gooien.
Ik hou niet zo van de wegwerp maatschappij als het nog bruikbaar is.

Bij dekens die echt kapot zijn daar haal ik dan ook de gespen af om eventueel later te gebruiken.

Ja goede gespen vinden is wel een dingetje.. voor het halster had ik maar liefst één optie in deze maat :+

Sam_I_Am

Re: Eigen spullen repareren, doen meer mensen dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:11

Ik repareer kleine dingen zelf en anders laat ik het repareren. Heb altijd jonge paarden en dan sneuvelt er regelmatig iets, constant nieuwe spullen kopen vind ik echt zonde.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:42

Ik heb een opleiding zadel en tuigreparateur gedaan, dus doe dit ook allemaal zelf (omdat ik het leuk vind)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:15

Ik bewaar wel veel om te repareren, maar eigenlijk heb ik daar (nog) niet de juiste materialen of gereedschappen voor.

Mijn man repareert verder wel alles, zoals de wasmachine en dergelijke.

Met wat voor naald doen jullie deze reparaties? Heb wel gewone naalden, maar daarmee kom je er niet doorheen. Ooit daarmee een stuk klittenband op fleece gezet om honden badjasjes te maken..........Hele kapotte handen en niet echt mooi.

Zou wel graag een naaimachine willen en bijv ritsen leren inzetten. Heb een hele stapel vesten met kapotte rits.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:21

superpony schreef:
Ik bewaar wel veel om te repareren, maar eigenlijk heb ik daar (nog) niet de juiste materialen of gereedschappen voor.

Met wat voor naald doen jullie deze reparaties? Heb wel gewone naalden, maar daarmee kom je er niet doorheen. Ooit daarmee een stuk klittenband op fleece gezet om honden badjasjes te maken..........Hele kapotte handen en niet echt mooi.

Zou wel graag een naaimachine willen en bijv ritsen leren inzetten. Heb een hele stapel vesten met kapotte rits.

Voor leer heb ik speciale leer naalden die extra dik zijn. En een gaten ponser standaard maat. En uiteraard wax draad. Ik repareer ook bijna alles zelf.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:44

Ik repareer ook bijna alles wel en als het echt niet meer te redden is het bruikbare eraf halen. Vind het ook altijd leuk om te kijken wat ik met dingen kan die een ander misschien wel weg zou gooien

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:49

Scheuren in dekens maak ik met naald en draad om mee in te vlechten.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:18

Ja, ik probeer altijd eerst te repareren. Voor dekens gebruik ik Stormshure over de naad, om ze weer helemaal waterdicht te maken, sluitingen zet ik aan dekens met de leernaaimachine. Het is een goedkope hand-aangedreven naaimachine maar hij werkt uitstekend (tot ca 5mm materiaal, niet door dik leer)
Een lekke plastic gieter is in 1 minuut weer waterdicht met het smeltpistool.
Heb recent ook een nieuw kopstuk op een prijzig halster van mijn instructrice gezet (kwam uit de USA en ik had precies het juiste band ervoor liggen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 01:28

Absolem schreef:
Voor leer heb ik speciale leer naalden die extra dik zijn. En een gaten ponser standaard maat. En uiteraard wax draad. Ik repareer ook bijna alles zelf.

Thanx, daar ga ik naar kijken.

callippo schreef:
Ja, ik probeer altijd eerst te repareren. Voor dekens gebruik ik Stormshure over de naad, om ze weer helemaal waterdicht te maken, sluitingen zet ik aan dekens met de leernaaimachine. Het is een goedkope hand-aangedreven naaimachine maar hij werkt uitstekend (tot ca 5mm materiaal, niet door dik leer)
Een lekke plastic gieter is in 1 minuut weer waterdicht met het smeltpistool.
Heb recent ook een nieuw kopstuk op een prijzig halster van mijn instructrice gezet (kwam uit de USA en ik had precies het juiste band ervoor liggen)

Smeltpistool? Zoek ik ook op. Blijft het daarna goed lang heel?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 06:14

superpony schreef:

In een vest is het makkelijker dan in een broek want je hebt twee losse delen. Als je de oude rits eruit haalt zie je het eigenlijk al.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 06:24

Ik heb laatst nog een nieuwe rits in een jas gezet inderdaad. Het ziet er misschien niet super netjes uit, maar werkt perfect.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:25

Ik geloof het graag, maar moet eerst eens leren 2 stukjes aan elkaar te naaien......

Het is wel zonde om goede spullen weg te gooien en soms bevallen dingen gewoon goed en wil je ze niet kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:00

Ik had em onder de naaimachine gelegd, en dat is best lastig als de knopen er al op zitten :+ Dus een beetje scheef.. en ik had geen dikke draad in dezelfde kleur als de jas.. maar bij zo'n oude jas moet het voor mij vooral praktisch zijn :))
Afbeelding

Twee stukjes aan elkaar naaien is best makkelijk, maar er zijn verschillende manieren en het ligt helemaal aan de situatie welke de beste is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:12

Had je geen ritsvoetje?
Nog knap gedaan hoor want er zit ook beleg aan zie ik!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:13

Wat netjes
ritsen heb ik me nog niet aan gewaagd, al zou dat wel heel zinvol zijn.
Lijkt wel of ritsen vroeger langer meegingen als nu.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:38

superpony schreef:

Is de rits versleten of het " sleetje" ( die zetten ze er bij ons op de markt op voor 50 cent of zo..

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:41

Ik heb voor een heleboel reparaties mijn speedystitch. Een soort handnaaiaparaatje uit de zeilwereld.

Afbeelding

Heb er laatst oa longeerlijn, dekens en hoefschoen mee gerepareerd.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:29

chanicha schreef:
Had je geen ritsvoetje?
Nog knap gedaan hoor want er zit ook beleg aan zie ik!

Ik heb een ritsvoetje gebruikt inderdaad :j Maar ik heb een naaimachine met boventransportvoet, en dat werkt net wat lastiger als er ook nog beslag op zit.

Die speedy stitches hebben wij ook op onze boot liggen inderdaad. Maar ik heb em nog nooit gebruikt. Tot nu toe doe ik kleine stukjes het liefst gewoon met de hand. Voor dikke zaken zoals leer vind ik de zadelsteek het fijnst. Die wordt hier uitgelegd, bij deel 2: https://nl.wikihow.com/Leer-met-de-hand-naaien

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:29

8nnemiek schreef:
Die speedy stitches hebben wij ook op onze boot liggen inderdaad. Maar ik heb em nog nooit gebruikt. Tot nu toe doe ik kleine stukjes het liefst gewoon met de hand. Voor dikke zaken zoals leer vind ik de zadelsteek het fijnst. Die wordt hier uitgelegd, bij deel 2: https://nl.wikihow.com/Leer-met-de-hand-naaien

Dat is precies de steek die je met een speedystitch ook maakt. Alleen heb je dan geen 2 naalden enz nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:50

Die is ietsje anders, omdat je bij een zadelsteek steeds de draad naar de andere kant haalt, en bij de speedy stitch haak je de draden in elkaar maar blijven ze aan dezelfde kant. Het nadeel van die laatste is dat, als je aan een van de twee draden te hard trekt, je de andere draad door het gat kan trekken, zoals je bij een naaimachine ook hebt als de spanning boven en onder niet gelijk is. Bij jouw foto van de hoefschoen zie je dat gebeuren, daar zie je dat de draad een klein beetje door het gat mee komt met de tweede draad.
Bij een zadelsteek kun je de draad niet aan een kant te hard aantrekken. Dat scheelt ook met krom trekken van dunnere materialen.
Maar voor het eindresultaat maakt het weinig uit welke manier je gebruikt, ze zijn beide stevig genoeg.