Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:08

Hi allemaal, ik ben opzoek naar een Vliegendeken die goed warmte afvoert/ventileert. Mijn paard zweet snel en veel. Ik heb nu de Bucas buzz off en dat is geen succes. Hij wordt er met 20 graden buiten al zeiknat onder. De stof van de meeste vliegendekens is polyester (zo ook bucas), dat ventileert niet voldoende, feitelijk is het natuurlijk gewoon plastic. Ik heb andere vliegendekens geprobeerd, maar ze hebben allemaal hetzelfde effect.

Heb jij ook een paard dat moeilijk zijn warmte kwijt kan? En zo ja welke vliegendeken gebruik jij? Of weet iemand waar ik een niet-polyester Vliegendeken kan krijgen? Alvast dank van mij en mijn paard voor het meedenken!

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:04

Hoi hoi ! ik heb op stal een tinker staan met veel beharing, en ook nog zwart van kleur, zei zweert echt bij de vliegendeken van horsegear en als zomerdeken weatherbeetha ( mocht je een groter budget hebben ) ze heeft van horsegear een wit-achtige deken met zebra streepjes die overigens ook bij een wat breder paard goed staat, misschien heb je er wat aan en succes ermee :)

Hevonen

Berichten: 5731
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:26

Lichter gekleurde dekens zijn koeler, en een vliegendeken kun je natuurlijk aflaten bij dit hete weer. Paard met deken en al natspuiten, en natuurlijk zorgen voor schaduwplekken.

Rizette
Berichten: 4597
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:45

Hevonen schreef:
Lichter gekleurde dekens zijn koeler, en een vliegendeken kun je natuurlijk aflaten bij dit hete weer. Paard met deken en al natspuiten, en natuurlijk zorgen voor schaduwplekken.
Paarden hebben juist met dit weer last van vliegen en dazen.

Biks2
Berichten: 1271
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:53

Een goede vliegenspray + masker?

Slmt9

Berichten: 5212
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:15

De rambo protector. Dat is van ander materiaal gemaakt, het doet me aan een malienkolder denken van vroeger. Heb nog nooit zo’n luchtige (en sterke) deken gehad.

Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:36

Ik heb al jaren de amigo mio, die is ook polyester, maar zonreflecterend. Maar dat is die Bucas dacht ik ook dus daar zal je niet veel aan hebben.
Met echt heel warm weer zweet ie er wel iets onder, maar zonder deken (en vliegenbeenbeschermers, en een masker, ik heb een vreselijk watje) staat hij binnen de kortste keren drijfnat en zwaar gefrustreerd. Met of zonder vliegenspray.

Anoniem

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:42

Ik ben onlangs een 100% katoenen deken tegengekomen.. Kan hem alleen niet meer vinden. Heb daar zelf ook interesse in juist vanwege het plastic/polyester..

xAnthea

Berichten: 4443
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:53

Sandra_H schreef:
Ik heb al jaren de amigo mio, die is ook polyester, maar zonreflecterend. Maar dat is die Bucas dacht ik ook dus daar zal je niet veel aan hebben.
Met echt heel warm weer zweet ie er wel iets onder, maar zonder deken (en vliegenbeenbeschermers, en een masker, ik heb een vreselijk watje) staat hij binnen de kortste keren drijfnat en zwaar gefrustreerd. Met of zonder vliegenspray.

Ik heb die ook voor mijn tinker die het snel warm heeft. Zij zweet eronder als het 30+ is, maar enkel in haar flank dus dat valt goed mee.
De Rambo Protector heb ik eens gehad voor een ander paard. Idd ander materiaal maar vond deze wel zwaarder (omdat deze sterker is) aanvoelen dan de Mio (bij beide dekens had ik overigens geen zwetende paarden).

Slmt9

Berichten: 5212
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:58

xAnthea schreef:
Sandra_H schreef:
Ik heb al jaren de amigo mio, die is ook polyester, maar zonreflecterend. Maar dat is die Bucas dacht ik ook dus daar zal je niet veel aan hebben.
Met echt heel warm weer zweet ie er wel iets onder, maar zonder deken (en vliegenbeenbeschermers, en een masker, ik heb een vreselijk watje) staat hij binnen de kortste keren drijfnat en zwaar gefrustreerd. Met of zonder vliegenspray.

Ik heb die ook voor mijn tinker die het snel warm heeft. Zij zweet eronder als het 30+ is, maar enkel in haar flank dus dat valt goed mee.
De Rambo Protector heb ik eens gehad voor een ander paard. Idd ander materiaal maar vond deze wel zwaarder (omdat deze sterker is) aanvoelen dan de Mio (bij beide dekens had ik overigens geen zwetende paarden).


Ja, klopt. Protector is zwaarder, maar wel weer veel lichter als bijv de sweet itch hoody. De mio overleeft de spelende ruinen hier niet :D
Amigo aussie vind ik ook een fijne lichte deken. Maar ook die overleeft spelende ruinen niet :o

ziezoziezo22
Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 06:22

Hier ook een paard wat het snel warm heeft.
De rambo protector gaat goed.
Deze is luchtig, is heel anders dan andere zweetdekens

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 07:10


nien81
Berichten: 56
Geregistreerd: 02-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:37

Ik heb de Bucas buzz off gehad en daaronder was mijn paard ook bezweet.
Nu heb ik de Amigo Mio en daaronder zweet hij nooit.
Rambo Protector ook gehad maar die vond ik qua stof niet zo luchtig aanvoelen als de mio. Echter zweette hij daaronder ook nooit. Protector uiteindelijk weggedaan omdat die niet zo mooi paste bij hem (ik had een maat te groot denk ik). Protector is wel een stuk steviger als de Mio natuurlijk.

Ditismijn
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-12-20

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:28

Met dit hele warme weer gebruik ik geen vliegendeken maar spray ik mijn paard helemaal in. En natuurlijk wel een vliegenkap. Ik vond de Bucas ook te warm, ik heb nu een vliegendeken van Amigo en die is wel luchtiger (maar alsnog warm). Het is een duivels dilemma.

kiki1976

Berichten: 17014
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:02

Geen! Omdat ze al zweet zonder een deken op te hebben, ze heeft het nu eenmaal snel warm.
Dus insprayen met een goed middel, vliegenkap.
Ze hebben schaduw plekken in en rondom de schuilstal, maar kiezen er zelf voor om in de zon te staan/liggen

hummer14
Berichten: 147
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:46


Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 20:44

Dank je wel allemaal voor jullie reacties! Super fijn om deze ervaringen en tips te lezen.

Ik heb een Rambo summer serie gekocht na jullie tips over Rambo en kwam deze tegen die me wel interessant leek. Hij zweet er tot nu toe niet onder!
Ik heb overigens uiteraard liever geen deken op als het niet nodig is. Echter, er zitten bij ons nu al veel dazen. Vorig jaar had hij daarnaast ook enorme bulten van insectenbeten (geen idee waarvan!) onder zijn buik. Die gingen ook niet zomaar weg en ik heb er zelfs de dierenarts bij gehad. Hopelijk dit jaar meer geluk!

manzano

Berichten: 24280
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:23

De Rambo Protector is top. Veel minder synthetisch dan de anderen.
De Summer serie heb ik ook liggen, maar die heeft een waterdichte rug en is echt veel warmer. Zou ik met dit warme weer nooit op doen. Is meer voor lente/herfst met van dat tussenweer.

Jleyssens
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-08-19

Re: Help! Paard kan warmte niet kwijt onder Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:08

Zorgen voor voldoende schaduwplekken

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:27

Jleyssens schreef:
Zorgen voor voldoende schaduwplekken


Hoe dan? Een stel bomen punnikken ofzo? TS vraagt om advies over een deken....

Jleyssens
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:47

Wdj schreef:
Jleyssens schreef:
Zorgen voor voldoende schaduwplekken


Hoe dan? Een stel bomen punnikken ofzo? TS vraagt om advies over een deken....


En mijn advies is dat het paard het niet zo warm heeft in de schaduw.
Waar haal je eten voor je paard? Dat steel je toch ook niet.
Maar het paard gaat voor een reden buiten staan en niet in de stal, dus hij/zij zal dat dan niet erg vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:50

Slmt9 schreef:
De rambo protector. Dat is van ander materiaal gemaakt, het doet me aan een malienkolder denken van vroeger. Heb nog nooit zo’n luchtige (en sterke) deken gehad.


Die idd, die is niet van polyester, heb het ook net besteld :D

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:24

[/quote]En mijn advies is dat het paard het niet zo warm heeft in de schaduw.
Waar haal je eten voor je paard? Dat steel je toch ook niet.
Maar het paard gaat voor een reden buiten staan en niet in de stal, dus hij/zij zal dat dan niet erg vinden[/quote]

Meestal beslissen wij voor een paard of het dier binnen of buiten staat; de gelukkigen met een inloopstal daargelaten. Maar praktisch gezien is: zorg voor meer schaduw een beetje een dooddoener. Kijk maar rond in meerdere andere topics. In Nederland is het nu (helaass) eenmaal in veel gemeentes verboden om een schuilstal oid te plaatsen. En bomen planten zou natuurlijk theoretisch kunnen, maar voordat die groot genoeg zijn om schaduw te bieden......