Nieuw zadel

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenChes

Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 08:17

Na 8 jaar een Hulsebos wb4 te hebben gehad heb ik het gevoel dat ik aan iets anders toe ben. Dit zadel heeft stevige wrongen en een diepe zit, je zit er echt in. Maar toch heb ik het gevoel dat ik er niet meer helemaal lekker op zit. Ik heb dit zadel destijds op maat laten maken.

Op onderstaande foto zat ik op een Custom deze zat erg prettig, maar vraag me ook af of mijn (korte/stevige) benen geschikt zijn voor deze wrongen. Misschien dat iemand anders hier meer oog voor heeft. Met toeval dit zadel uit kunnen proberen, omdat het paard werd beleerd en ik er hier voor het eerst zelf op kon.

Afbeelding

Ik heb ook zitten denken aan een Sella, hoor hier veel goed verhalen over.

Zoek wel iets wat een beetje vergelijkbaar met de Hulsebos zit. Dus wat opgesloten.

Dit is mijn Hulsebos

Ik ga ik net uit het zadel met lichtrijden
Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat iemand tips heeft.
Natuurlijk moet het zadel ook goed op het paard passen dat is het belangrijkst, maar dan weet ik een beetje in welke richting ik zou kunnen gaan kijken.

Bowo

Re: Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:22

Ik kan me voorstellen dat je je enorm opgesloten voelt in de Hulsbeos. Wordt je been niet naar achteren gedrukt door de wrong? Zo ziet het er wel uit namelijk.

Wat betreft de wrongen van de Custom, dat ik denk ik vooral voorkeur. Als je been er prettig achter ligt en je niet het idee hebt dat je in een houding wordt gedwongen of juist helemaal geen steun hebt, dan is het waarschijnlijk prima.
Ik denk wel dat de wrong eigenlijk bedoeld is voor een langer been, maar als je er in goed in zit, lijkt dat me niet zo heel storend.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 08:31

Bowo schreef:
Ik kan me voorstellen dat je je enorm opgesloten voelt in de Hulsbeos. Wordt je been niet naar achteren gedrukt door de wrong? Zo ziet het er wel uit namelijk.

Wat betreft de wrongen van de Custom, dat ik denk ik vooral voorkeur. Als je been er prettig achter ligt en je niet het idee hebt dat je in een houding wordt gedwongen of juist helemaal geen steun hebt, dan is het waarschijnlijk prima.
Ik denk wel dat de wrong eigenlijk bedoeld is voor een langer been, maar als je er in goed in zit, lijkt dat me niet zo heel storend.

Ja ik heb wel het gevoel dat mijn been een beetje naar achter word gedrukt inderdaad, en dat begint me ook wel te storen nu terwijl het altijd wel zo is geweest maar ik het toen wel fijn en niet storend vond.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:41

Hulsebos was het voor mij ook niet. Kreeg er rugpijn van. Jaren een albion gehad en uiteindelijk een nieuw Patrick saddle aan laten meten. Beste investering ooit. Super afgewerkt kwaliteitszadel en na 2 jaar geen slijtage of wat dan ook te zien. Alle paarden bewegen er mooi los onder.
Empire is ook fijn, al moet je opletten dat je daarin niet te veel in stoelzit gaat zitten. Kwestie van de juiste fitter uiteraard
Van custom zie ik helaas veel zadels met losse naden, verkleuring e.d. Al zitten ze wel fijn, maar naar mijn zin te veel opgesloten. Zeker met wissels rijden, wil ik ruimte om m’n bekken naar voren te kunnen brengen.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:50

Ik heb het idee dat de verhoudingen van de hulsebos niet helemaal kloppen voor jou? Misschien een halve inchmaat te krap terwijl het zweetblad aan de lange kant is. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor. Je been lijkt naar achteren gedrukt te worden, terwijl je wel opgesloten zit, krijg je geen rugpijn? Die wrong van de custom vind ik zelf lastig. Heb ook korte benen en dan zit de wrong volgens mij net op de verkeerde plek. Maar als het fijn rijdt en je houding is mooi, waarom niet dan? :)
Ik heb zelf trouwens een Sella (wel spring), maar denk dat je die wel fijn vindt. Diepe en lekker zachte zit en de verschillende modellen kun je natuurlijk testen!

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 11:26

Bottles schreef:
Ik heb het idee dat de verhoudingen van de hulsebos niet helemaal kloppen voor jou? Misschien een halve inchmaat te krap terwijl het zweetblad aan de lange kant is. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor. Je been lijkt naar achteren gedrukt te worden, terwijl je wel opgesloten zit, krijg je geen rugpijn? Die wrong van de custom vind ik zelf lastig. Heb ook korte benen en dan zit de wrong volgens mij net op de verkeerde plek. Maar als het fijn rijdt en je houding is mooi, waarom niet dan? :)
Ik heb zelf trouwens een Sella (wel spring), maar denk dat je die wel fijn vindt. Diepe en lekker zachte zit en de verschillende modellen kun je natuurlijk testen!

Ja goed gezien hoor. Fijn om te horen wat ik voel. Voor mijn gevoel zijn de zweetbladen ook wat te lang maar dat heb ik bij elk dressuur zadel. Wel eens vzh geprobeerd kwa been ruimte fijn maar zit ik te vrij in voor mijn gevoel. Rugpijn heb ik wel eens al heb ik daar op het moment weinig last van, maar kan het niet linken dat het door het zadel komt.

Waarschijnlijk ga ik volgende week een Sella Velluto proberen dus ben benieuwd.

Hoor dat de anatomica cygnus short roll ook fijn moet zijn voor korte benen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:30

Let bij de Anatomica goed op rechtheid van het zadel. Heb helaas al veel scheve zadels uit de fabriek zien komen. Sommige mensen voelen het niet en voordat je het weet ontwikkelt je paard zich onvoldoende aan 1 kant, of erger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:38

Ik heb geen tips
Maar wat een gaaf dier heb jij!!!

Sorry voor de offtopic, maar kon he ff niet laten :D

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 11:39

DuoPenotti schreef:
Ik heb geen tips
Maar wat een gaaf dier heb jij!!!

Sorry voor de offtopic, maar kon he ff niet laten :D

Haha dankjewel. Zijn niet van mij maar zijn 2 goedgekeurde barock pinto hengsten die ik rijd. Nouwja vooral 1 ervan rijdt ik de ander heeft nu een andere ruiter ivm tijd gebrek.

Heb er zelf wel een onwijs leuke nakomeling van maar die staat nog lekker in de opfok.
Laatst bijgewerkt door KirstenChes op 29-06-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:45

Je zou, als qua vorm zweetbladen zowel dressuur als VZH niet helemaal past eens kunnen kijken naar een VSD type zadel. Dat zijn veelzijdigheidszadels meer richting dressuur, een soort tussenvorm dus.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:02

Custom heeft een heel scala aan wrongen waar je uit kunt kiezen, dus wat dat betreft genoeg keuze om datgene te kiezen wat bij je past. Ik heb een poosje met de Anatomica Cygnus gereden. Ik vond dat deze een veel gedwongere en vaste zit had dan mijn Custom. Het ligt ook aan de diepte van de zit en type wrong hoe vast je gezet wordt natuurlijk. Ik ervaar meer bewegingsvrijheid in mijn Custom ten opzichte van de Anatomica.
Hier tevreden gebruiker van een Custom dus ;-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:38

Het is wat jij wilt, alleen het is niet heel goed voor je zit :)

Persoonlijk vind ik zo'n opgesloten zit heel, heel vervelend, maar als je dat fijn vindt.......

Erreplus is ook niet verkeerd, ik vind die persoonlijk wat fijner :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 05:36

Lijsken schreef:
Je zou, als qua vorm zweetbladen zowel dressuur als VZH niet helemaal past eens kunnen kijken naar een VSD type zadel. Dat zijn veelzijdigheidszadels meer richting dressuur, een soort tussenvorm dus.

Maar net zo ongeschikt om mee te springen als een dressuurzadel. Juist dit model zou dressuurzadel met iets naar voren gebouwde zweetbladen moeten heten, want dat is het. En het kan best fijn zitten, maar het mag absoluut niet meer de naam vzh dragen eigenlijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 06:16

Als jij budget hebt dan zou ik naar een zadel op maat gaan, dat kan bijvoorbeeld Sella zijn, maar ook Frank Baines, Schutte of een heel ander merk.
Afhankelijk natuurlijk wat op je paard past.
De Custom vind ik je ook niet mooi op zitten, misschien iets mooier als de Hulsebos, maar je hebt inderdaad erg korte benen voor de zadels die je laat zien.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 20:39

Even een update. Ik heb een Sella geprobeerd de zitting zat heerlijk maar hierbij zaten de beenwrongen me helemaal in de weg.

Vandaag een Ideal/Crown Suzannah geprobeerd en deze zat heel fijn. Een fijne vaste zit en stevige wrongen, maar niet te gedwongen. Een fijn zadel voor korte benen. Morgen komt de zadelmaker kijken of het voor het paard ook helemaal goed past of passend te maken is dus duimen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:47

Heb je een gebruikte Sella geprobeerd of via Sella zelf?

Bijna alle modellen zijn namelijk naar wens aanpasbaar.

Ik heb bij het testen zadels met verschillende bomen gereden en met verschillende kniewrongen gereden.
Op basis van wat fijn lag op mijn paarden wat ik fijn vond, mijn zadel laten samenstellen.

Afbeelding