Biothane longeerlijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Biothane longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 12:59

Ik vroeg me af hoe ervaringen hier met Biothane longeerlijnen zijn. Of lange lijnen eventueel.
Ik heb een bijna 3 jarige waarmee ik deze zomer rustig wat werk aan de hand en af en toe eens rustig wat longeer werk wil oppakken.
Ik heb een gewone longeerlijn, zo’n “ stoffen”lijn maar die wordt toch altijd snel viezig als je in de regen wat doet of een deel op de grond laat.
Nu weet ik dat biothane lekker simpel af te spoelen is en licht materiaal. We hebben wel een lange sleep lijn voor onze hond die is prettig.
Bevalt het met werk aan de hand en longeren ook?
Voor dubbele lange lijnen en wandelen gebruik ik m’n voest lijnen. Hoewel biothane met wandelen wellicht ook fijn is?

Brand maar los!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:21

Ik heb sinds een paar jaar alleen nog maar biothane. Halster/kaptoom/hoofdstel, teugel, halstertouw, lange teugel en enkele -en dubbele longe.

Ik vind het fantastisch spul. Zo licht in gewicht, snel schoon en geen pijn in je handen als een teugel er ff doorheen vliegt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:43

Ik vind biothane prettig maar niet als het maar enigszins vochtig wordt (zweet handen of regen) want dan glijdt het direct door je handen heen. Er is ook grippy biothane, dat is wat ruwer en is wel heel fijn vind ik.

Duplo

Re: Biothane longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:51

Ik ben fan van Biothane, zeker in nat en vies weer. Longeerlijn afspoelen en klaar

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 08:11

Ja grippy biothane leek me dan prettig.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:44

Ik ben ook fan. 100% :-)
Heb alles van Biothane, hoofdstellen, halsters, teugels en ook lijnen.
Heb er inmiddels mijn werk van gemaakt... :-)

Zelf heb ik een Beta Biothane longeerlijn, met aan beide kanten een musketon, en op zo'n 40cm vanaf 1 van de musketons een ringetje, zodat ik een handvat kan maken.
Deze lijn kan ik ook gebruiken voor langelijnen werk. :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 06:13

Interessant dit.
Mag ik hier even inbreken en een vraag stellen?

Kan biothane uitleuren zoals bv stijgbeugelriemen kunnen uitleuren, of wanneer een paard er ineens vandoor wil gaan aan de longe bv en er dus harde krachten ontstaan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:36

Dabo schreef:
Ik ben ook fan. 100% :-)
Heb alles van Biothane, hoofdstellen, halsters, teugels en ook lijnen.
Heb er inmiddels mijn werk van gemaakt... :-)

Zelf heb ik een Beta Biothane longeerlijn, met aan beide kanten een musketon, en op zo'n 40cm vanaf 1 van de musketons een ringetje, zodat ik een handvat kan maken.
Deze lijn kan ik ook gebruiken voor langelijnen werk. :-)

Is dat ook te gebruiken voor met 2 lijnen longeren? Ik heb een dubbele longeerlijn voor pony’s in biothane ( minder lang) maarja ik heb nu maat paard nodig -O-

Mijn lijn heeft bij het gedeelte aan het bit een dun gedeelte zodat dat gemakkelijk glijd zodat je geen miscommunicatie krijgt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:51

Ik vind het zelf maar pijnlijk om vast te houden als er veel gewicht op komt te staan. Toevallig laatst een paard vast van iemand met zo'n lijn eraan en die wilde iets niet maar echt goed fixeren lukte me niet met zo'n dun glad lijntje. Deed gewoon zeer aan mijn handen. :\

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:24

Sowieso ongeacht de lijn longeer ik het liefst met handschoenen aan. Een nylon lijn wil je ook niet door je handen heen getrokken hebben hoor!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 08:27

Ja dat brandt ook enorm.
Ik vind gewone longeerlijn vaak wat zwaar.
Mij leek een lichte lijn juist prettig

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:33

Ik heb altijd stoffen lijnen gehad, ook voor dubbele lijnen, wat drama was op een natte bodem gezien ik ze laat slepen: volgezogen, zwaar, zand, natte plekken op mijn broek waar de lijn tegen komt en zandhanden. En lijnen die een week moeten drogen. :+
Ik heb lijnen van biothane laten maken en ik ben helemaal om: de lijnen zijn licht, blijven licht, na gebruik handdoek er langs en klaar. Zijn ze echt vies, even in een emmertje water. Hier geen probleem gehad nog met trekken.
Ik gebruik nu ook gewoon een enkele lijn om mee te longeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 09:02

En welke lengte hebben jullie? Meter of 8?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:26

Ik heb 10 meter gedaan, ik houd van lange lijn zonder dat ik te snel aan het uiteinde zit. :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 09:47

Ga even kijken waar grippy biothane te krijgen is en misschien een aanbieding haha

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:15

Art_Ificious schreef:
Interessant dit.

Kan biothane uitleuren zoals bv stijgbeugelriemen kunnen uitleuren, of wanneer een paard er ineens vandoor wil gaan aan de longe bv en er dus harde krachten ontstaan?

Biothane rekt niet uit, maar bij grote krachten kunnen de gaatjes wel uitscheuren, denk dat je dat bedoelt?

Ineke2 schreef:
Is dat ook te gebruiken voor met 2 lijnen longeren? Ik heb een dubbele longeerlijn voor pony’s in biothane ( minder lang) maarja ik heb nu maat paard nodig -O-

Mijn lijn heeft bij het gedeelte aan het bit een dun gedeelte zodat dat gemakkelijk glijd zodat je geen miscommunicatie krijgt.
De lijn zoals ik hem heb is misschien niet zo handig als '2e' lijn, maar bv 2 lijnen met aan 1 kant een musketon, en aan de andere kant met een verbindingsstukje aan elkaar te zetten, dat zou prima werken. Dan heb je 2 losse lijnen, die je aan elkaar kunt zetten met bv een conway gespje, of een tussenstukje met 2 rolgespjes ofzo.
Dat met dat dunne gedeelte zodat je geen miscommunicatie krijgt snap ik niet helemaal? Hoe zit dat dan? :-)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:23

Dabo schreef:
Art_Ificious schreef:
Interessant dit.

Biothane rekt niet uit, maar bij grote krachten kunnen de gaatjes wel uitscheuren, denk dat je dat bedoelt?

Ineke2 schreef:

De lijn zoals ik hem heb is misschien niet zo handig als '2e' lijn, maar bv 2 lijnen met aan 1 kant een musketon, en aan de andere kant met een verbindingsstukje aan elkaar te zetten, dat zou prima werken. Dan heb je 2 losse lijnen, die je aan elkaar kunt zetten met bv een conway gespje, of een tussenstukje met 2 rolgespjes ofzo.
Dat met dat dunne gedeelte zodat je geen miscommunicatie krijgt snap ik niet helemaal? Hoe zit dat dan? :-)

Ik zal er vrijdag of zaterdag een foto van maken en naar sturen. Als je dat kunt maken wil ik dat heel graag in maat paard :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:24

Ik gebruik ‘t idd ook als dubbele longe en lange teugel. Ook twee clipjes aan ‘t einde gemaakt. Gewoon zelf meters in verschillende kleuren gekocht en bevestigingen aan gemaakt.

Ik heb werkelijk nog nooit pijn gehad aan mn handen zoals een andere bokker omschreef? Ook geen problemen met dat het te glad is.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 00:05

Slmt9 schreef:
Ik gebruik ‘t idd ook als dubbele longe en lange teugel. Ook twee clipjes aan ‘t einde gemaakt. Gewoon zelf meters in verschillende kleuren gekocht en bevestigingen aan gemaakt.

Ik heb werkelijk nog nooit pijn gehad aan mn handen zoals een andere bokker omschreef? Ook geen problemen met dat het te glad is.

Denk dat het echt heel persoonlijk is. Ik heb ook totaal geen problemen met de lijn van 16mm. Niet glad, en al helemaal geen pijn in mijn handen..

Ineke2 schreef:
Ik zal er vrijdag of zaterdag een foto van maken en naar sturen. Als je dat kunt maken wil ik dat heel graag in maat paard :D

Is prima! :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 00:46

Ik stip even, want vind het wel een goed idee.

Heb normaal gewone en leg er altijd knopen in. Ik longeer sinds het beleren van de shet, ooit lang geleden altijd met handschoenen.
Nu sinds 2,5jr politielijnen van Biothane voor de honden en ik vind het echt ideaal. Heb ze van Dabo's design, daar kan je de breedte, ringen etc kiezen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 09:54

Ja, ik vind de lange lijn voor de hond ook fijn. Kan ie toch lekker slenteren en de lijn wordt niet vies nat zwaar.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 11:39

Toch nog even een vraagje.
By Baukje heeft de grip met een soort hexagon print..
En de beta Biothane wat lijkt op leer.
Die spreekt mij wel aan maar ik vroeg me af of dat materiaal prettig in de hand ligt?

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:16

xSCWx schreef:
Ik vind biothane prettig maar niet als het maar enigszins vochtig wordt (zweet handen of regen) want dan glijdt het direct door je handen heen. Er is ook grippy biothane, dat is wat ruwer en is wel heel fijn vind ik.

Jaa ! ik vind die van qhp heel fijn , die heeft nog stops er op ! :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 12:22

Welke longeerlijn is dat dan?