Schade aan leer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Momo94

Schade aan leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 21:43

Hallo

Weet iemand raad.
Er is schade aan leer ontstaan. Is dit nog zelf mogelijk om te repareren of kan ik het beter laten repareren?

Afbeelding

Sas_Mon

Re: Schade aan leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:55

Dit kun je niet zelf repareren nog laten repareren. Als je dit goed wilt hebben moet je het hele stuk riem vervangen. Dat is het zwakste punt van de riem, er komt de meeste spanning op. Repareren van de toplaag van het leer kan visueel wel maar de sterkte van de riem krijg je nooit meer terug. Dus als het alleen voor show is, ja dat kan. Als het voor gebruik is, nee, dat moet je vervangen.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:57

Is dit van een singel? Want dan denk ik dat het tijd wordt voor een nieuwe singel.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:59

Een hele nieuwe singel is nergens voor nodig. Elke goede zadelmaker kan dit maken. Maar er moet wel een nieuwe riem om de gesp.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 22:14

Vergeten te vertellen. Dit is van de lamoen ogen met veiligheidssluiting.

Het is van een vrij nieuw tuig. Nog maar sinds september.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:41

Weet je hoe het beschadigd is?
Als je het bij een tuigmaker gekocht hebt zou ik het sowieso daar laten repareren.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 22:54

Dat is het dus... dat weet ik echt niet..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 06:26

Gaat het alleen om de kras? Ik bedoel, de functie is hiermee niet in gevaar toch, het leer is nog net zo sterk.
Je zou met een fijn schuurpapiertje de kras wat minder diep kunnen maken, dan neem je een zwarte permanente stift en maakt het kale deel zwart. Daarna neem je goede zwarte schoensmeer en wrijft het een paar keer in. Tussendoor laten drogen en voorzichtig wrijven.

Is de scheur door en door dan zal het stuk inderdaad vervangen moeten worden!
Laatst bijgewerkt door Tilmar op 26-06-22 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:08

veiligheidslichtogen hebben vaak ook nog nylon band tussen het leer. Daar kan je zelfs nog mee op pad als het leer helemaal door is. (tegen die tijd zou ik wel naar vervanging kijken).
Dit ziet er meer uit als een kras, niet als een door en door scheur.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:26

Het ziet er uit als een winkelhaak?
Je kan sowieso van Ideal heel makkelijk onderdelen bestellen, gezien de smalle snelsluiting neem ik aan dat het Ideal is?
Check idd even of er nylon in zit, een schoenmaker gaat dat echt niet maken, dat moet een tuigreperateur/maker met de hand doen waarschijnlijk. Dan ligt het er aan bij wie je het laat doen maar qua uur kosten kan dat wel oplopen. Makkelijker en misschien zelfs goedkoper is een nieuwe sluiting te halen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-22 13:47

Ik neem even contact op met de verkoper waar het tuig vandaan komt. Dank jullie wel voor de tips! Soms kan je iets met leer nog wel zelf maken, maar is misschien niet handig. Het is trouwens wel dik leer.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:13

Als iets te stikken valt gaat dat vaak nog wel, maar dit is zo'n rotte plek precies bij je gesp. Dat moet je eigenlijk niet willen doen zelf. Je kan nog vragen of ze het dichtplakken met wat leerlijm, dan is het optisch mooier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 05:42

Dit is alleen optisch, niet te repareren, gewoon mee doormennen. Het is echt sterk zat hoor. Het lijkt een spanningsscheurtje te zijn of de bovenlaag van het leer niet genoeg mee kon rekken met de rest. Bij een nieuw tuig garantie, anders gewoon pech.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:18

Zoals ik kan zien van de foto is dit een genezen wond, toen het dier nog leefde heeft het daar een wond gehad die genezen was, meestal blijven die dicht en is het geen probleem maar helaas is hij nu dus wel opervlakkig opgeklapt.
Eigenlijk is het gewoon een fout in het leer, goed dat je contact opgenomen hebt met de verkoper.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie