Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mackintosch
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-22

Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 02:40

Hoi,

In de hoop dat iemand m'n probleem herkent en ideeën heeft; richt ik me met mijn probleem tot jullie :D

Even situatieschets: ik kan geen metalen beugels verdragen omdat ik met een plaat en schroef in m'n enkel zit en ik het gevoel afschuwelijk vind als ik daarmee tegen een metalen stijgbeugel aanstoot.

Jaren met de brede composit beugels gereden, die voor mij prima zijn qua gewicht.
Maar na aankoop nieuw bruin zadel (ipv zwart ervoor) wilde ik ook bijpassende stijgbeugels. Ondertussen rij ik al aantal maand met de BR Aerotech beugels; waarmee ik tot voor kort wel graag reed.

Maar sinds mijn paardje onlangs van stalling is verhuisd, is ie opmerkelijk feller in het rijden dan ervoor. Op zich geen probleem want hij is braaf, maar ik voel dat het lage gewicht van de beugels me soms wat onzeker maakt.
Liefst zou ik deze beugels houden, dus heb ik al nagedacht hoe ik deze een beetje zou kunnen verzwaren. Jammer genoeg zonder resultaat tot nu toe. Dus als iemand ideeën heeft, zijn die heel erg welkom! _/-\o_

Alvast bedankt!

Anne_GTI

Berichten: 18253
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 02:54

Gewoon verzwaren aan de onderkant. In het gat van het beugelblokje kan je zat lood kwijt.

Mackintosch
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 03:39

Anne_GTI schreef:
Gewoon verzwaren aan de onderkant. In het gat van het beugelblokje kan je zat lood kwijt.


Bedankt! Dat was idd het enige wat ik kon bedenken, maar hoe loodjes aan de beugels te bevestigen was ik nog niet uit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58439
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 06:12

Waarom voel je je onzeker door lichte beugels?
Door ze te verzwaren doe je nl ook een deel van de functie die je waardeert met het metaal in je enkel teniet vrees ik..

Mackintosch
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 21:16

Ayasha schreef:
Waarom voel je je onzeker door lichte beugels?
Door ze te verzwaren doe je nl ook een deel van de functie die je waardeert met het metaal in je enkel teniet vrees ik..


Doordat ze zo licht zijn, denk ik m'n ben en minder stil te houden als ie wat hyper loopt.
En loodjes onderaan m'n beugels zal niet storen met het metaal in m'n enkel. Met metalen stijgbeugels is het probleem dat het niet aangenaam is als ik met m'n enkel tegen de zijkant van de beugel stoot (voelt als ijzer op ijzer ) Vind de beugels anders aangenaam en mooi dus daarmee dat ik eerst even nadenk over een mogelijke oplossing.

office
Berichten: 995
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:02

Is een zware schoen geen optie dan ?Mountain Horse protective zit een stalen neus in bijvoorbeeld.

Runa

Berichten: 1126
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:18

Misschien kun je een klein zakje maken/laten maken en daar gewichtjes in stoppen die dan in de gleuf van je beugelblokje kunnen? En die je met touwtjes vast kunt knopen aan de beugel? Of evt gaatjes maken in de blokjes zodat daar een touwtje van een zakje doorheen kan.

En heb je al eens zitles gehad op zo'n neppaard? Kan ook enorm helpen om je zekerder in het zadel te voelen!

Mackintosch
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 09:23

office schreef:
Is een zware schoen geen optie dan ?Mountain Horse protective zit een stalen neus in bijvoorbeeld.


Ik rij altijd met rijlaarzen i.v.m. de steun die deze geven aan m'n enkel, dus wordt dat moeilijk. Zou er zelf wel nooit aan gedacht hebben

Mackintosch
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 09:30

Runa schreef:
Misschien kun je een klein zakje maken/laten maken en daar gewichtjes in stoppen die dan in de gleuf van je beugelblokje kunnen? En die je met touwtjes vast kunt knopen aan de beugel? Of evt gaatjes maken in de blokjes zodat daar een touwtje van een zakje doorheen kan.

En heb je al eens zitles gehad op zo'n neppaard? Kan ook enorm helpen om je zekerder in het zadel te voelen!


Ik heb jarenlang met Composit beugels gereden en had daar geen enkel probleem mee dus denk ik niet dat zo'n les dat gevoel zou verhelpen. Die Aerotech beugels zijn echt gewoon zo licht dus heb ik wel moeten wennen aan de overgang van de ene naar de andere maar dat ging snel tot een paar weken terug

CharleyT
Berichten: 4149
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:59

Mackintosch schreef:
Runa schreef:
Misschien kun je een klein zakje maken/laten maken en daar gewichtjes in stoppen die dan in de gleuf van je beugelblokje kunnen? En die je met touwtjes vast kunt knopen aan de beugel? Of evt gaatjes maken in de blokjes zodat daar een touwtje van een zakje doorheen kan.

En heb je al eens zitles gehad op zo'n neppaard? Kan ook enorm helpen om je zekerder in het zadel te voelen!


Ik heb jarenlang met Composit beugels gereden en had daar geen enkel probleem mee dus denk ik niet dat zo'n les dat gevoel zou verhelpen. Die Aerotech beugels zijn echt gewoon zo licht dus heb ik wel moeten wennen aan de overgang van de ene naar de andere maar dat ging snel tot een paar weken terug


Je kunt toch ook nog met je composiet beugels blijven rijden? Comfort tijdens het rijden is toch belangrijker dan een mooi plaatje.

Bullebeest
Berichten: 3271
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:04

Heeft je paard niet gewoon meer pit door ander voer? Mss wat minder brok of vind je de extra energie wel prettig?

mariettek

Berichten: 1714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:21

Misschien een reepje lood eronder lijmen met metaallijm?

gonniee
Berichten: 532
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Trucjes om stijgbeugels te verzwaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:33

En je oude beugels verven?

Mackintosch
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 01:43

mariettek schreef:
Misschien een reepje lood eronder lijmen met metaallijm?


Denk dat ik het idd zo es ga proberen. Zo kan ik direct voelen of dat een oplossing is of als het probleem zuiver tussen mijn 2 oren zit bedankt.