Zadel kopen voor jong paard, help?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magisch
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-11-21

Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 09:03

Hi allemaal! Een half jaar geleden heb ik mijn eerste paard gekocht. Mijn instructrice is nu bezig om hem zadelmak te maken en dit doen we met een ouder zadel dat ik van de verkoper tegelijkertijd met het paard heb overgenomen. Nu wil ik een nieuw zadel gaan aanschaffen en zat ik zelf te denken aan een op maat gemaakt Harry Dabbs zadel. Mijn chiropractor verklaarde me echter voor gek, omdat mijn paard nog zoveel in bespiering gaat veranderen (en hopelijk ook gaat aankomen) dat ik beter kan beginnen met een goedkoper zadel voor de eerste periode/aantal jaren. Nu wil ik absoluut geen rommel kopen, want ik vind het heel belangrijk dat het zadel goed ligt, maar ik wil ook niet heel veel geld uitgeven om vervolgens over een aantal jaren al een heel nieuw zadel te moeten kopen.... dus?! tips? Haha, ik weet niet wat te doen. De zadelpasser komt ergens in juli!

Anoniem

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:32

Ik zou gaan voor een goedkoper passend (!) zadel met een verwisselbaar kopijzer.

Ik heb vorig jaar mijn eigen merrie zadelmak gemaakt en heb na enkele weken een geheel nieuw zadel gekocht. Na 3 maanden kon er al een breder kopijzer in. Na 9 maanden was het zadel helemaal niet meer passend te krijgen doordat ze zo veranderd was door groei en spieropbouw dat ik het zadel met flink verlies heb moeten verkopen. Afgelopen januari een 2e hands Thorowgood zadel aangeschaft en momenteel weer wachtende op de zadelmaker omdat mijn zadel niet meer lekker ligt. Harry Dabbs heeft zover ik weet geen verwisselbaar kopijzer. Zou zonde zijn als je paard flink de breedte in gaat en je na 6 maanden weer op zoek moet naar een nieuw zadel.

manubres

Berichten: 2823
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:35


Moonlight17
Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:36

Goede zadelpasser/maker zoeken die een soort Jonge paarden abonnement heeft.
Heb je regelmatig controle en is het makkelijker om een ander zadel uit te zoeken als de huidige niet meer past.

Magisch
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 09:37

_lauraaa_ schreef:
Ik zou gaan voor een goedkoper passend (!) zadel met een verwisselbaar kopijzer.


Ik vind goed passend uiteraard ook het belangrijkste! Goede tip! Harry Dabbs heeft geloof ik een zadel met verwisselbaar kopijzer, maar dan zit je aan de EUR 4.250,00 voor een zadel... Ik ben inderdaad bang voor het scenario waarin mijn zuurverdiende geld in rook zie opgaan, omdat het niet meer past.

Magisch
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 09:37

manubres schreef:
Zelf heb ik een Bates zadel met cair systeem...Die heeft hele fijne zachte kussens en de boom is makkelijk te vervangen voor een andere boom. Mijn paard had binnen 1,5 jaar 2 keer een wijdere boom nodig.

https://www.paardenschuur.nl/blog/2021/ ... on-system/


Goede tip, dank je wel! Ga ik bekijken!

upendo

Berichten: 22371
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:43

Kijk inderdaad voor nu voor een tweedehands goed passend en ruim verstelbaar zadel. :)

Zonde geld als je het zadel na een jaar tegen de helft van de aanschafwaarde weer in kunt ruilen.

Babootje

Berichten: 26909
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:49

Ik zou gaan voor een tweede hands merkzadel wat goed verstelbaar is.
Ik heb zelf een Albion Adjusta. Zadels met een goede pasvorm dat op veel paarden past. En in 3 boommaten verstelbaar is. Zijn mogelijk ook wel tweede hands te vinden.

NotYourLine

Berichten: 1496
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:54

Edix heeft ook fijne zadels (heb zelf de Tudor). Een flexibele boom en verwisselbaar kopijzer. Vorig jaar nieuw aangeschaft voor mijn jonge Haflinger die toen ook net zadelmak gemaakt werd. Inmiddels een jaar verder en ligt nog steeds als een huis.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:58

Een aanpasbaar zadel is echt een super oplossing. Goedkopere oplossing is een winter cair, iets duurdere oplossing is bijv een Wow.

Ik heb nu een balance saddle. Dat is een extreem wijd zadel, die je zelf passend maakt met de juiste pads. En ja, dat klinkt heel vreselijk voor veel mensen, want het huidige idee is dat een zadel perfect moet passen met een dun dekje.
Maar het is echt zo fijn. het systeem is simpel en je kan dus zelf continu aanpassen.

beegee
Berichten: 983
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:59

Ik ben zelf begonnen met een Thorowgood t8 dressuur en heb daar een jaar later een Fairfax elias bij gekocht. Beide met verwisselbaar kopijzer, maar de Fairfax is kwalitatief gewoon veel beter. De andere heb ik ook nog, die gebruik ik vooral voor buitenritten. Het fijne aan de Thorowgood vind ik dat deze goed verstelbaar is, maar dat bijvoorbeeld ook de wrongen te verplaatsen zijn en je voor dikker of dunner kunt kiezen.

stitchlover

Berichten: 2625
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:42

Ik zou een zadelpasser laten komen met een aantal tweedehands zadels van wat betere merken, alhoewel een eenvoudiger merk ook niet slecht hoeft te zijn.
Mijn jonge tuiger ruin heb ik nu ruim een jaar onder het zadel en die heeft in theorie al drie zadels versleten.

Ik heb hem ingereden met een Cliff Barnsby die in balans lag, maar wat te breed was. Met een pad als opvulling heb ik hem hiermee gereden totdat de zadelpasser kon komen. Daarbij op een tweedehands kentaur uitgekomen. Hier was hij alleen bij controle na een half jaar al uit gegroeid. Hierna in overleg de Cliff barnsby aangepast en weer mee gaan rijden met een onderlegger van pro lite om de schoft wat meer op te vullen. Nu heb ik afgelopen week de pro lite pad al kunnen aanpassen bij de schoft naar de normale inlage omdat de dikke inlage al te smal was geworden.

Kortom, het investeren in een duur/nieuw zadel voor zo'n jong paard is inderdaad weggegooid geld. Rond hun achtste (is mijn ervaring) ben je pas ongeveer aan hun definitieve zadel toe. Mits je het paard natuurlijk hetzelfde in conditie blijft houden.

Syberdepiep

Berichten: 1620
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:02

Hier een Erreplus zadel, de Adelinde. Eerst mn paard beleerd met 4 jaar met een boomloos barefoot zadel, maar daar liep hij niet fijn mee. Toen de Erreplus gekocht toen hij 2 maanden zadelmak was, deze kan in de pers en behoorlijk goed aangepast worden. Elk half jaar een check door de zadelmaker gehad, paard is nu 9 en zadel is netjes meegegroeid. Erreplus zijn dure zadels, maar op lange termijn spaart het uit om telkens andere zadels te moeten kopen omdat paard eruit gegroeid is. Zadel is ook gewoon weer prima aan te passen voor een ander paard.

Babootje

Berichten: 26909
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:08

BopjeBo schreef:
Hier een Erreplus zadel, de Adelinde. Eerst mn paard beleerd met 4 jaar met een boomloos barefoot zadel, maar daar liep hij niet fijn mee. Toen de Erreplus gekocht toen hij 2 maanden zadelmak was, deze kan in de pers en behoorlijk goed aangepast worden. Elk half jaar een check door de zadelmaker gehad, paard is nu 9 en zadel is netjes meegegroeid. Erreplus zijn dure zadels, maar op lange termijn spaart het uit om telkens andere zadels te moeten kopen omdat paard eruit gegroeid is. Zadel is ook gewoon weer prima aan te passen voor een ander paard.


Met een pers kun je inderdaad aanpassen, maar dat is wel beperkt. Je kunt niet eindeloos blijven persen. En dat is bij het kopen van 2e hands weer lastig, omdat je niet weet hoe vaak het zadel is geperst.
Dus dat zou ik alleen bij een nieuw zadel kopen aandurven.
Ik zie op MP ook best vaak Erreplus zadels aangeboden worden die wegens "niet meer passen" worden verkocht.

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:16

Ik zou ook kijken voor Thorrowgood of een Kent en Masters. De Thorrowgood is nieuw niet eens zo duur, maar goed de K&M is net even betere kwaliteit en ze zijn idd heel makkelijk aan te passen.

yarkayunda
Berichten: 867
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:19

Ik ben ook dan van edix zadels, ik heb de dressuur en vzh variant. Echt super tevreden!

Silly1972

Berichten: 14812
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:20

Let op dat een verwisselbaar kopijzer ook nog niks wil zeggen.
Dat dacht ik ook, maar dan bleek de boom weer niet gecurved genoeg te liggen.
Dan paste het zadel wel in de breedte, maar drukte de boom alsnog in zijn rug.

K&M Paste mijn paard dus niet, erg jammer, zeer fijne zadels zijn dat.

Ik heb een handelaar in 2ehands zadels laten komen samen met mijn zadelmaker en toen de juist passende zadel gekocht.
Een 2e hands die zo weer verkoopbaar is.

ingvdh

Berichten: 6396
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:33

Met een eenvoudig maar passend zadel die goed aan te passen valt bij jonge paarden beginnen en je daarna niet blindstaren op een bepaald merk of type.
Tot een jaar of 6 zullen ze nog zo veranderen.

Staar je overigens ook niet blind op een zadelmerk, maar ga kijken wat er op de markt is en wat bij beide past.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:31

Een goede zadelmaker kan over een jaartje een keurig Duits, Nederlands of Engels gemaakte zadelboom heus een maatje breder zetten. En dan ook de kussens daarbij aanpassen, iets wat vaak misgaat bij die doe-het-zelf zadels met verstelbare boom....

Je kunt nu prima een passend zadel kopen waar je zelf goed in kunt zitten dan zie je het over een jaar wel weer.
(En stevig kunnen blijven zitten op een jong paard is een serieuze pre)

Ik ken Harry Dabbs niet. Maar heb ook nog nooit de behoefte gevoeld om een zadel van 3K+ te kopen. Een tweedehands van bijv Hulsebos zit net zo goed :D

ivy_power89

Berichten: 5963
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Zadel kopen voor jong paard, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:37

Ik ben die gek die een nieuw zadel heeft laten aanmeten.

Gaat om een 4 jarige frieze hengst, en heb daar een fryso zadel voor laten aanmeten.
De zadelmaker kon zien dat hij qua bespiering nog wel gaat veranderen maar qua type niet zoveel.
Ze konden de boom nog 1 maat groter persen, en anders zit er op deze zadels nog wel een goede inruil.
Dus risico heb ik genomen.