Wat is een goede stap na een dubbelgebroken kneveltrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Wat is een goede stap na een dubbelgebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 22:53

Hoi allemaal, ik heb nu al twee jaartjes mijn ottb en heb hem in het begin gereden met een simpel enkelgebroken bustrens waar hij duidelijk geen fan van was, toen overgestapt op dubbelgebroken wat beter ging. Maar daarna op advies van mijn instructrice een dubbelgebroken kneveltrens getest. Hier liep hij echt super op (meer stabiel in zijn mond en af en toe veel duidelijker met richting aangeven toen dit nog nodig was) Nu loopt hij intussen al vele vele malen beter en wil ik dus een ander bitje gaan testen, mij was verteld dat een kneveltrens toch ook nog een hulpmiddel is waar je uiteindelijk van weg wil werken. In de bak verwacht ik dat dit gewoon goed zou gaan (dus daarvoor misschien ervaringen voor waar anderen mee verder zijn gegaan, bijvoorbeeld eerst een baby kneveltrens of meteen voor een bustrens of D-trens) Maar daarnaast kom ik ook op het probleem dat mijn paard op buitenrit flink pittig kan worden (meeste van de tijd is hij geweldig lekker rustig maar als hij samen met een ander paard gaat die ook een beetje pittig is vooral in de galop moet ik echt goed opletten dat ik hem niet kwijtraak want dan is het racen) In deze situaties is de kneveltrens in mijn gevoel wel handig?

Maarja het punt van dit verhaal is zijn er bokkers die hun ervaringen kunnen delen / tips kunnen geven.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:00

Ik ben daarna overgestapt op een dubbelgebroken d-trens. Net als jij vind ik dat extra stukje zijdelingse sturing handig en geruststellend als ze buiten gas in de kont krijgt.
Omdat ze nogal een kauwer is kreeg die d-trens microscheurtjes, vertrouw ik voor geen haar dus nu voorlopig weer even overgestapt op de knevel.

Alle andere bus-en watertrensen en het appelbitje liggen stof te vangen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:07

CapeS schreef:
Hoi allemaal, ik heb nu al twee jaartjes mijn ottb

Ontzettend trekkend teleurstellend beest :o? of.......?

Hoe dan ook, er is niets mis met een kneveltrens, als je paard het daar fijn op doet.
Ik zou in elk geval voor hetzelfde mondstuk kiezen. D-trens of bustrens vind ik beide fijn.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 23:08

Thioro schreef:
Ik ben daarna overgestapt op een dubbelgebroken d-trens. Net als jij vind ik dat extra stukje zijdelingse sturing handig en geruststellend als ze buiten gas in de kont krijgt.
Omdat ze nogal een kauwer is kreeg die d-trens microscheurtjes, vertrouw ik voor geen haar dus nu voorlopig weer even overgestapt op de knevel.

Die van mij houdt inderdaad ook van kauwen af en toe. Daarom dacht ik misschien dat Sweet iron ofzo lekker zou zijn voor hem. Geen idee en anders gewoon een normaal bitje. Hij heeft redelijk gevoelige mondhoeken vooral met die appelbitjes zijn minder glad.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 23:09

Roodvos schreef:
CapeS schreef:
Hoi allemaal, ik heb nu al twee jaartjes mijn ottb

Ontzettend trekkend teleurstellend beest :o? of.......?

Hoe dan ook, er is niets mis met een kneveltrens, als je paard het daar fijn op doet.
Ik zou in elk geval voor hetzelfde mondstuk kiezen. D-trens of bustrens vind ik beide fijn.

Hahahaha, nee nee dat niet hij is echt een schat. Off Track ThoroughBred. Dus ex race paardje. Wel een goede trouwens

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:18

CapeS schreef:
Thioro schreef:

Die van mij houdt inderdaad ook van kauwen af en toe. Daarom dacht ik misschien dat Sweet iron ofzo lekker zou zijn voor hem. Geen idee en anders gewoon een normaal bitje. Hij heeft redelijk gevoelige mondhoeken vooral met die appelbitjes zijn minder glad.

Appelbitje was hier eens en nooit weer. Dan ging halster nog beter.
Mijn knevel (en ook de d-trens) heeft een koper rolletje in het midden, lijkt ze te waarderen.
En sowieso dunne bitjes.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 23:20

Thioro schreef:
CapeS schreef:

Appelbitje was hier eens en nooit weer. Dan ging halster nog beter.
Mijn knevel (en ook de d-trens) heeft een koper rolletje in het midden, lijkt ze te waarderen.
En sowieso dunne bitjes.

Hier ook ja! Dikke bitjes heeft hij gewoon geen plek voor. Heel fijn hoofdje en kleine mond ook.

Diddykong

Re: Wat is een goede stap na een dubbelgebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:33

Bitjes kunnen best persoonlijk zijn. Dubbelgebroken wordt vaak het vriendelijkst gezien, maar mijn volbloed kreeg daar een onrustige aanleuning mee. Enkelgebroken vond ik fijner, maar ik heb nu een ongebroken kunststof bit van trust. Dat gaat heel goed. Is een bitfitter een idee? Dan kun je wat verschillende soorten bitjes proberen en kijken wat voor jullie fijn is.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 23:42

Diddykong schreef:
Bitjes kunnen best persoonlijk zijn. Dubbelgebroken wordt vaak het vriendelijkst gezien, maar mijn volbloed kreeg daar een onrustige aanleuning mee. Enkelgebroken vond ik fijner, maar ik heb nu een ongebroken kunststof bit van trust. Dat gaat heel goed. Is een bitfitter een idee? Dan kun je wat verschillende soorten bitjes proberen en kijken wat voor jullie fijn is.

Inderdaad een goed idee. In mijn buurt is helaas niet veel, maar als het volgende bitje die ik test hem niet is wil ik best opzoek gaan !
Laatst bijgewerkt door CapeS op 11-06-22 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:52

Ik was zonder bitfitter ook nooit op het bit van trust uitgekomen. Ik had zelf al wel 1 en ander geprobeerd, ook myler bijv. Maar ja steeds iets proberen is alleen handig als je iets kunt lenen, anders wordt het wel een prijzig gebeuren :D. Je hebt van Sprenger ook een dubbelgebroken bit wat ongebroken wordt als een paard zich sterk maakt. Maar dit heb ik zelf niet geprobeerd, dus helaas heb ik er persoonlijk geen ervaring mee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 01:18

Never change a winning team!

Als dit goed gaat, waarom veranderen? Mijn 21 jarige loopt al jaren op een dubbel gebroken knevel. Gaat fantastisch. Komt er een bitfitter die met een schuin oog kijkt, zegt dat het bit veel te hoog hangt en ze een ongebroken trens moet. Ik dat proberen, paard niet te doen.
Nee hoor, ik blijf lekker hiermee rijden.
Een kneveltrens geeft juist extra ondersteuning in de mondhoek. Je kan evt een D-trens pakken als je de knevels vervelend vindt. Het dubbel gebroken zorgt dat beide helften onafhankelijk kunnen inwerken. Mijne vindt het heel prettig.

Maar als de knevels in de weg zitten kan je evt een dubbel gebroken d trens pakken. Maar ik zou niets wijzigen als dit goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 05:46

eilleen333 schreef:

Als dit goed gaat, waarom veranderen? Mijn 21 jarige loopt al jaren op een dubbel gebroken knevel. Gaat fantastisch. Komt er een bitfitter die met een schuin oog kijkt, zegt dat het bit veel te hoog hangt en ze een ongebroken trens moet. Ik dat proberen, paard niet te doen.
Een kneveltrens geeft juist extra ondersteuning in de mondhoek. Je kan evt een D-trens pakken als je de knevels vervelend vindt. Het dubbel gebroken zorgt dat beide helften onafhankelijk kunnen inwerken. Mijne vindt het heel prettig.

Maar als de knevels in de weg zitten kan je evt een dubbel gebroken d trens pakken. Maar ik zou niets wijzigen als dit goed gaat.

Eens. Een bit an sich is al een hulpmiddel, dus ik zie niet in waarom een kneveltrens zogezegd niet zou “mogen.” Als het voor je paard en voor jou werkt, zou ik er lekker mee blijven rijden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 07:15

Mijn jonkie ook ingereden met een dubbel gebroken knevel. Toch vrij snel over gegaan op een dubbel gebroken bustrens, die lag nog beter in zijn mond. Kwestie van proberen is het gewoon

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:05

Mkango schreef:
eilleen333 schreef:

Eens. Een bit an sich is al een hulpmiddel, dus ik zie niet in waarom een kneveltrens zogezegd niet zou “mogen.” Als het voor je paard en voor jou werkt, zou ik er lekker mee blijven rijden.

Snap wel waar het vandaan komt. Kreeg laatst ook de vraag waarom ik 'nog steeds' met een knevel reed. Voor sommige mensen zijn knevels enkel voor jonge paarden in opleiding. Dat mijn merrie zich bij momenten (regelmatig) nog een jong paard in opleiding vind is dan bijzaak.
Als die het moeilijk met zichzelf krijgt is het kop hoog, komt ze tegen het bit, wat links rechts hoofdschuddend, eens een schoudertje van de grond etc. Wat het beste werkt voor haar is de dressuur boven halen, wat instellen, wat sb, wat travers. En met een knevel/d-trens geeft ze veel sneller toe dan met een bustrensje waarbij ze kan blijven schudden en bovendien nog geïrriteerd raakt omdat het bit dan wat schuift (dat ze dat zelf doet, beseft ze niet).
Dus ik blijf bij knevel of d-trens.