Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ania

Berichten: 6149
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 19:34

Ik vraag mij af of er meer mensen zijn met hetzelfde geval als ik?

Onder het buitenrijden hoorde ik opeens een krak. Daarna bij elke x lichtrijden kwam de krak terug. Thuis gekeken en ik voelde dat de boom gebroken was.
Heb hem meteen naar de zadelmaker gebracht en deze gaf aan dat hij dit nog nooit eerder heeft meegemaakt.
Laten repareren moet in Engeland en gaat mij bijna 800 euro kosten.

Het gaat hier om een verwisselbare boom, waar blijkbaar een schroef niet goed van vastzat.

Albion geeft aan dit nog niet eerder meegemaakt te hebben. En aangezien dit een "oud" zadel is (8 jaar.. kom op) zit er ook geen garantie meer op.


Afbeelding


Nee, zadel is niet gevallen. Ook het paard is niet gevallen met het zadel.

De vraag is eigenlijk, hebben meer mensen deze ervaring?

suffie
Berichten: 5743
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:40

Die is duidelijk gebroken, mooi balen.
Je zou bijna denken dat dat metalen deel vrij makkelijk vervangen kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:42

Het hele systeem ziet er behoorlijk fragiel uit.
Wat doet dat bovenste plaatje op de foto als een boom breder wordt gezet?

Werkt Albion nu nog met dit systeem? Was het een hit?

Ania

Berichten: 6149
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 21:12

suffie schreef:
Die is duidelijk gebroken, mooi balen.
Je zou bijna denken dat dat metalen deel vrij makkelijk vervangen kan worden.


Klopt. Maar kost alsnog over de 300 euro. Nadeel is dat ook het stuk daaronder (hout/carbon) ook stuk is. Dat moet in zijn geheel vervangen worden en gaat daarom zoveel kosten..

Ania

Berichten: 6149
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 21:14

Nielojram schreef:
Het hele systeem ziet er behoorlijk fragiel uit.
Wat doet dat bovenste plaatje op de foto als een boom breder wordt gezet?

Werkt Albion nu nog met dit systeem? Was het een hit?


Breder wordt dus een geheel andere boom in gezet a 300 euro per boom.
Albion werkt nauwelijks met het systeem heb ik begrepen. Het gaat hier om een Albion Platinum SLK.


Wat bedoel je met hit?

GUSTIxBILL

Berichten: 2129
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:26

Nog niet meegemaakt
Laat wel mijn albions jaarlijks volledig nakijken door iemand die voor Albion gewerkt heeft en het materiaal heeft om dit soort dingen te “voorkomen” door alles te checken.

Is er niets met Albion te regelen als in: schikking, zeker omdat ze dit nog nooit gezien hebben ?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:02

Is je paard breder geworden sinds het aanmeten/aanpassen? Of heb je een ander paard eronder? Soms word een paard breder door training maar het zadel uit zichzelf uiteraard niet. En dan krijg je veel druk op de boom op die plek. Elke stap drukt het paard de boom aan de kant met zijn schouders. En dan gebeurt hetzelfde uiteindelijk als dat je een paperclip maar vaak genoeg buigt... dan zegt ie krak. Alles breekt uiteindelijk als je er maar vaak genoeg lang genoeg druk op zet, zo ook een (net) te smalle boom. Als het alleen het metaal was kon je er een nieuw plaatje op laten zetten. Maar als het hout ook door is moet er een hele nieuwe boom in en dat is inderdaad duur. Als je er een nieuwe in zet, vraag dan meteen of ze hem iets breder zetten. Anders heb je dit probleem over een tijdje nogmaals. Als het inderdaad een te smalle boom is zie je het meestal ook wel in de bespiering van het paard. Dit geeft kuilen naast de schoft of op zijn minst verminderde spierontwikkeling tov de rest van het paard op die plek. en je kunt waarschijnlijk precies in de bespiering zien waar de takken van de boom eindigen. Daar zitten kuiltjes.

Mocht het paard fantastisch in zijn spieren zitten kan het ook gewoon een fout in de boom zijn. Maar meestal is het een fout met aanmeten/ te laat aanpassen.

lolclub
Berichten: 2107
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:36

Dit is de losse voorboom van de Albion Platinum, deze is door een Albion dealer te vervangen en kost (meen ik ) iets van 250 a 300 euro nieuw. Ik zou even contact opnemen met Corrie Stoker zadelmakerij in Dronten, zij is Albion dealer en kan het volgens mij zelf .
Afbeelding

Hilli

Berichten: 22983
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:07

Behalve dat bij TS niet alleen het kopijzer maar ook de boom eronder kapot is.

Geen Albion hier, maar wel ervaring met gebroken kopijzers. Ook altijd zuinig op m'n zadels, de laatste keer is de breuk waarschijnlijk veroorzaakt door een val met paard. Dus ineens een grote kracht op het zadel.

boemel

Berichten: 9062
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:38

Ik heb de ervaring bij een ander A merk zadel.

Ik was aan het rijden en dacht "huh, wat zit mn zadel anders en wat ligt ie dicht op de schoft". Ik hoorde ook een bijgeluid.
Zadel is 2 jaar oud.

Zadelmaker laten komen en mijn kopijzer was door midden en de boom van voor tot achter gespleten.

Volgens mijn zadelpasser iets dat zelden tot nooit voor komt en hij gaf aan dat het ijzer waarschijnlijk te hard gebakken is.

Mijn zadel is retour fabriek en ik verwacht eigenlijk wel dat het onder garantie is, maar ben m minimaal een maand kwijt, dus vervelend is het wel.

Mijn zadel is nooit gevallen.

Ania

Berichten: 6149
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 12:32

Sas_Mon schreef:
Is je paard breder geworden sinds het aanmeten/aanpassen? Of heb je een ander paard eronder? Soms word een paard breder door training maar het zadel uit zichzelf uiteraard niet. En dan krijg je veel druk op de boom op die plek. Elke stap drukt het paard de boom aan de kant met zijn schouders. En dan gebeurt hetzelfde uiteindelijk als dat je een paperclip maar vaak genoeg buigt... dan zegt ie krak. Alles breekt uiteindelijk als je er maar vaak genoeg lang genoeg druk op zet, zo ook een (net) te smalle boom. Als het alleen het metaal was kon je er een nieuw plaatje op laten zetten. Maar als het hout ook door is moet er een hele nieuwe boom in en dat is inderdaad duur. Als je er een nieuwe in zet, vraag dan meteen of ze hem iets breder zetten. Anders heb je dit probleem over een tijdje nogmaals. Als het inderdaad een te smalle boom is zie je het meestal ook wel in de bespiering van het paard. Dit geeft kuilen naast de schoft of op zijn minst verminderde spierontwikkeling tov de rest van het paard op die plek. en je kunt waarschijnlijk precies in de bespiering zien waar de takken van de boom eindigen. Daar zitten kuiltjes.

Mocht het paard fantastisch in zijn spieren zitten kan het ook gewoon een fout in de boom zijn. Maar meestal is het een fout met aanmeten/ te laat aanpassen.


Er komt jaarlijks een Albion dealer bij die het zadel nakijkt en evt aanpast. Afgelopen jaar kreeg ik nog te horen dat het zadel als een huis lag. Paard is inmiddels 18 dus veel verandering is er niet.
Enige dat hij kon bedenken is dat de boom niet goed vast zat bij een schroef dus dat er inderdaad steeds net wat te veel druk op de boom kwam en deze door de spanning gebroken is. Maar ik kan niet in het zadel kijken of alle schroeven wel goed aangedraaid zijn. Dat is de taak van de fabrikant (bij het maken) lijkt me.

Ania

Berichten: 6149
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 12:33

lolclub schreef:
Dit is de losse voorboom van de Albion Platinum, deze is door een Albion dealer te vervangen en kost (meen ik ) iets van 250 a 300 euro nieuw. Ik zou even contact opnemen met Corrie Stoker zadelmakerij in Dronten, zij is Albion dealer en kan het volgens mij zelf .
[ [url=m/P9bJaZ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dank hiervoor!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:15

Ja, vriendin van mij had precies hetzelfde met een (destijds) nog geen 5 jaar oude Albion zadel. Ik denk dat het ongeveer 3 jaar terug was dat zij die problematiek had. Zij heeft het zadel weggedaan en niet laten repareren. Ik herinner mij het nog, want de zadelmaker gaf aan dat het de derde Albion die maand was met gebroken kopijzer. Dus voor mij NOOIT een Albion.

ZzzeiN

Berichten: 6314
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:31

Hier ook een Albion gehad met een gebroken kopijzer. Was een normale zonder verstelbare boom.

mavantos

Berichten: 3906
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 03:24

Ik heb dit ook gehad bij mijn Albion SLK zadel (oud model, geen verstelbare boom). 2x de nagels eruit van de boom en 1x spontaan gebroken. Alle drie de keren tijdens het rijden. Zadel zakte direct over de schoft. De nagels en eerste breuk heeft mijn zadelmaker gemaakt (die nagels was eenvoudig en bij het lassen van de boom had ik de dag erna wedstrijd) en uiteindelijk heeft Albion er bij het derde incident een nieuwe boom in gezet, maar viel bij mij nog nét binnen de garantie.

Bij mij was het paard trouwens niet mega gegroeid oid (en ik ook niet :') ).

Daarna geen problemen meer gehad. Volgens mij heb je 5 jaar garantie op de boom.

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 8664
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 06:22

Wat voor schroef zat er los dan? Een klinknagel of een onderdeel van het wisselbare kopijzer?

office
Berichten: 1049
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:44

Wat naar en ook niet zonder gevaar voor het paard als dat metaal in z’n rug zou steken.

rien10
Berichten: 15811
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:02

Niet eerder meegemaakt volgens Albion? Onmogelijk!!! Ik heb een gebroken boom
Gehad bij mijn SLK. Gelukkig binnen de garantietermijn. Zadel is bij Albion gerepareerd. Dat moet vastgelegd zijn, dus “onbekend” klopt niet.

Ania

Berichten: 6149
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:54

Muiz schreef:
Wat voor schroef zat er los dan? Een klinknagel of een onderdeel van het wisselbare kopijzer?


Op de foto die grote zilveren linksboven in de boom. Hij zat niet los-los maar hij kon nog aardig aangeschroefd worden.

Tazzey
Berichten: 9888
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Huh? Boom van mijn Albion gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:06

Dit kan voor hun geen nieuw probleem zijn. Ik heb het zelf twee keer meegemaakt en dat is echt al een flink aantal jaar geleden. Mijn zadelmaker vertelde destijds al dat het een bekend probleem was. Ik heb daarom ook nooit meer voor Albion gekozen.

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:44

Ik heb het ook meegemaakt, dan niet met een albion maar met een erreplus van 3 maanden oud. Was echt een duur (maat) zadel. Kostte me €500,- en paar weken geduld (heen en weer Italië) om de boom te vervangen en uiteindelijk heb ik het zadel met veel verlies verkocht omdat het nooit meer hetzelfde/zo fijn is gaan liggen op mijn paard toen. Baalde er verschrikkelijk van. ;(

Ik zou voor jezelf afwegen of je deze laat repareren of dat je kijkt naar een zelfde zadel tweedehands. Of desnoods een ander merk natuurlijk. Wat is de waarde ongeveer van je zadel als die heel is?