Barefoot Missoula Nut pommel / fork eruit halen

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Coentjuh

Barefoot Missoula Nut pommel / fork eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 11:54

Ik wou dus even kijken welke maat pommel / fork ik heb. Had gehoopt dat het op de aankoopfactuur stond of ik het kon zien op de pommel/fork zelf zonder hem er helemaal uit te halen, maar helaas.

Hij moet er toch uit, alleen het lukt me echt niet?! Natuurlijk heb ik de handleiding op de website van Barefoot al gebruikt, maar dat is ook voor een ander type zadel zag ik, waarvan je de zitting helemaal terug moet klappen, dat gaat volgens mij niet bij de Missoula. Ik ben al een paar dagen aan het wiebelen maar er komt weinig beweging in.. Help..

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Daphneeeej

Re: Barefoot Missoula Nut pommel / fork eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:58

of je zadel helemaal plat op de grond leggen of juist op de zei zodat zadel juist wat ‘smaller’ valt. Ritsen goed open zetten en gewoon er uit trekken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:55

Als het goed is heeft je fork aan de uiteinden een kleur, zie ik op de website.
https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... maat-m-xxl

- geel = maat S voor de smalle & hoge schoft
- grijs = maat M voor de "gemiddelde" schoft
- rood = maat L voor de iets bredere schoft
- blauw = maat XXL voor de erg brede paarden

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:00

Twee dingen :)

Ten eerste: alle western zadels van Barefoot die je gewoon nieuw koopt bij een BF verkoper, worden standaard geleverd met een fork maat L. Dit heeft ook altijd in de artikelomschrijving gestaan dus hoeft nergens op een factuur ofzo te komen, want dat is gewoon een vast gegeven :)

Ten tweede: ook de Missoula Nut heeft gewoon een klittenband zitting.
Voor dit ontwerp is gekozen omdat het geheel dan flexibeler is.

Als je de fork er uit wilt halen kan je het beste het flapje van de zitting aan de achterkant (op de cantle) los trekken (let op, het klittenband is errug sterk := ) en de zitting in zijn geheel naar voren klappen, over de fork heen.

Alsof je de zitting zeg maar ondersteboven op de hals van het paard legt als het zadel op een paard zou liggen. Dan heb je alle ruimte om bij de fork te komen. Zadel zelf gewoon op een zadelbok of iets dergelijks leggen. Goed opletten dat je de ritsen HELEMAAL open doet zodat je zoveel mogelijk ruimte hebt. En dan de fork er uit kantelen door de knop gewoon recht over de ruggengraat van het paard naar achteren te kantelen, als het ware. Dan ploppen de zijkanten er uit.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-06-22 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 13:01

KootMiraDrum schreef:
Als het goed is heeft je fork aan de uiteinden een kleur, zie ik op de website.
https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... maat-m-xxl

- geel = maat S voor de smalle & hoge schoft
- grijs = maat M voor de "gemiddelde" schoft
- rood = maat L voor de iets bredere schoft
- blauw = maat XXL voor de erg brede paarden

Mijn fork is helemaal bruin..

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:26

Dan kun je er denk ik vanuit gaan dat de fork L is, zoals pmarena omschrijft.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 18:24

KootMiraDrum schreef:
Dan kun je er denk ik vanuit gaan dat de fork L is, zoals pmarena omschrijft.

Het ding is dat ik wil het zeker weten! :oo

Nou de pommel/fork is eruit, bedankt voor de tips *\o/*. De maat staat er helaas niet op.
Via mijn knip en plakwerk / karton en maatsjablonen valt hij precies tussen M en L in, maar het is echt heel lastig te meten.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:29

Ik denk dat je 1 van de allereerste Nuts hebt gezien de fork helemaal met leer omkleed is :)

Ik heb hier toevallig nog een maat XXL van liggen voor als iemand met een ouder zadel die eens nodig heeft. Het kan goed zijn dat de maat er een beetje tussenin valt, want er is wel wat aangepast in de loop der jaren. Maar het zal sowieso moeilijk te zien zijn gezien het vergelijken van een 3D fork met een 2D sjabloon vrij lastig is.

Een fork in maat S is er sowieso nooit geweest trouwens.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 18:46

Volgens mij kwam dit zadel in 2008 op de markt, ik heb hem halverwege 2009 gekocht. Ah toen was de fork nog chique ;-)

Nee weet idd dat maat S in fork niet bestaat, maar wilde toch even alle maten van de sjablonen passen bij mijn paardje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:03

Als je hem zelf helemaal nieuw als standaard zadel hebt gekocht (niet met een korting vanwege gebruikt of sample zijn ofzo en er is niks besproken over een andere maat fork) en je weet zeker dat de fork niet gewisseld is in jouw bezit.... dan zou ik er 99,9% zeker vanuit gaan dat het gewoon een maat L fork (van destijds) is :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-22 07:25

Okay dankje Pmarena!

Heeft iemand hier toevallig een foto van fork M en fork L naast elkaar? Gewoon even nieuwsgierig hoe dat het verschil is?

En Of iemand die in de buurt woont dat ik ze eens in het echt kan bekijken? Dat laatste wordt lastiger denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:54

Je ziet daar eigenlijk niks anders aan dan wat de sjablonen ook laten zien: de schuinte van de raakvlakken op het paard is anders, en het holletje voor de schoft is wat hoger bij de M :)

Bij de echte forken zie je dat juist minder goed op een foto.

Hier overigens een link naar alle info over de pommel / fork, met daarin ook een link naar een PDF over het verwisselen van de pommel / fork: https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... maat-m-xxl

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-22 12:42

Ik was gewoon nieuwsgierig of iemand toevallig beide heeft *-:)

Dankje maar natuurlijk :D heb ik de website over pommels en forken al helemaal uitgepluisd !

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:52

Ik heb een l en xxl ook oude types.
Ik heb inmiddels wel ervaren dat de nieuwe forken met kleurtjes niet goed in de oudere zadels zitten.
De oude zijn wijder waardoor de nieuwe forken helemaal los erin zitten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-22 13:56

Oh echt waar jeetje. Das wel goed om even te weten want dan zou ik eigenlijk op zoek moeten naar een ouder model fork / tweedehands fork. Prijs is trouwens ook weer aardig verhoogd zag ik bij nieuwe dus kijken of ik iets op de kop kan tikken. Thnx voor je ervaring!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:22

Ik heb echt een maand of acht moeten zoeken ernaar, maar eindelijk gevonden na paar oproepjes op bit en boomloos rijden op FB
Ja je moet het idd even weten, ik had nietsvermoedend een nieuwe xxl besteld maar die kon ik bijna ronddraaien in mijn oudere zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 06:19

Ja klopt! Die oudere hadden veel meer "body", vandaar dat ik dat ook benoem een aantal reacties terug :j
Ze zijn inmiddels al meer dan 10 jaar een stukje slanker qua ontwerp.

Ik heb hier zelf alleen nog een bruine XXL fork liggen van het oude model dat helemaal met leder overtrokken is.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-22 22:06

Gelukkig afgelopen weekend al een oud type fork in maat M op de kop getikt - tweedehands dus *\o/* ik ben weer gerustgesteld aangezien ze niet meer gemaakt worden!

Oja en ben ook inmiddels bijna handig geworden met forken (pommels) wisselen, eruit halen of er in doen :Y)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie