Wat voor beenbescherming bij introductie kudde?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lenexa

Wat voor beenbescherming bij introductie kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-22 18:41

Op dit moment staat mijn pony al een behoorlijke tijd op boxrust, maar ik hoop dat ze ergens deze zomer toch wel weer bij de kudde mag.
Ze heeft bij een verkeerd gelopen introductie lelijk staan trappen met een ander paard en heeft daarbij lelijke breuken in haar griffelbeen opgelopen en ik kan me nu al druk maken dat ze ooit weer in de groep komt. Het geeft me een iets beter gevoel als er iets om haar benen zit.
Dus ik zoek been bescherming vooral voor de achterbenen, ik heb simpele peeskappen. Ik wil eigenlijk iets dat zoveel mogelijk bedekt en wat zonder problemen een paar uur tot wellicht wel een groot deel van de dag om kan blijven.
Wat zouden jullie om doen?

Onali

Re: Wat voor beenbescherming bij introductie kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:54

Niks.
Ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Gooi haar er niet direct bij maar laat ze eerst een x aantal dagen/ weken naast elkaar staan. Evt 1 uit de kudde bij haar en op die manier uitbouwen.

Black is the colour of my true love's hair

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-22 19:14

Ze gaat normaal gezien gewoon haar eigen kudde weer in, daar is ze altijd de baas geweest. Ik verwacht dat ze vlot weer die plek overneemt, alleen nog niet uitgezocht met de pony die er nu in is gegaan sinds zij op boxrust staat en haar deze blessure getrapt heeft. Helaas staat deze met achterijzers. Ernaast zal ze ook sowieso gaan, ze zal na de boxrust nog moeten opbouwen en dus nog een tijdje alleen en op een klein stukje mogen staan.
Maar zonder bescherming gaat ze sowieso niet erbij. Ongelukken gebeuren, maar als ik ook maar enig risico kan beperken doe ik dat graag.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:22

I am because you were

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:24

Het probleem met de meeste beenbeschermers is dat het er vrij warm onder wordt. En dat kan dan weer nadelig zijn voor o.a. pezen. Zeker bij langdurig gebruik. Ik snap je zeker dat je er beenbescherming om wilt doen met deze voorgeschiedenis, maar als het maar enigzins kan, zou ik zonder beenbescherming proberen.
Wil je het voor jouw gemoedsrust per se wel, dan zou ik voor iets kiezen met een harde schaal, maar met genoeg ventilatiegaatjes. Daar zijn wel verschillende merken van. Ik zou het dan zoeken in de crossbeschermers.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:01

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+4!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:04

Na een peesblessure, afgezonderd van de kudde gestaan met 5 andere blessure/hv paarden een zomer op de paddock ipv 24/7 weidegang, heb ik mijne zonder bescherming terug de groep in gezet. Niets aan de hand na die 5,5 maand apart.

Doe wel en zie niet om

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:14

Het andere paard staat met achterijzers? Ik ben niet anders gewend dat paarden die in kuddes worden gehouden geen ijzers hebben. Zijn daar geen afspraken over te maken? Zeker als het al een keer is misgegaan, het risico is met ijzers gewoon groter.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-22 20:31

EvelienKiss, bij mij op stal mogen ze gewoon met achterijzers staan. Ik ga de eigenaar wel vragen om ze eraf te halen voor een paar dagen tijdens de nieuwe introductie. Maar ik weet niet of ze dat zullen doen.

Marleen_88, fijn dat het bij jou goed ging. Voor mij geen optie zonder bescherming. De mijne eist respect, dat krijgt ze eigenlijk ook altijd gelijk. Deze gaf het niet gelijk. Ik verwacht niet dat dit nu anders zal gaan. Met de andere paarden verwacht ik geen strijd, die zullen haar heus nog kennen en weten hoe het spelletje werkt.

Verder advies voor crossbeschermers, dat lijkt me idd de beste optie. Die van Lemieux zien er goed uit. Fijn om dan uit ervaring te horen dat ze luchtig zijn. Ze hoeft ze niet gelijk hele dagen om. Even eerste paar uur ofzo en dan nog als ze van de weide naar de paddock gaan als dat onrustig is. Dat zijn momenten dat ik nog wel wat gesteggel verwacht.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:13

Lenexa schreef:
EvelienKiss, bij mij op stal mogen ze gewoon met achterijzers staan. Ik ga de eigenaar wel vragen om ze eraf te halen voor een paar dagen tijdens de nieuwe introductie. Maar ik weet niet of ze dat zullen doen.

Marleen_88, fijn dat het bij jou goed ging. Voor mij geen optie zonder bescherming. De mijne eist respect, dat krijgt ze eigenlijk ook altijd gelijk. Deze gaf het niet gelijk. Ik verwacht niet dat dit nu anders zal gaan. Met de andere paarden verwacht ik geen strijd, die zullen haar heus nog kennen en weten hoe het spelletje werkt.

Verder advies voor crossbeschermers, dat lijkt me idd de beste optie. Die van Lemieux zien er goed uit. Fijn om dan uit ervaring te horen dat ze luchtig zijn. Ze hoeft ze niet gelijk hele dagen om. Even eerste paar uur ofzo en dan nog als ze van de weide naar de paddock gaan als dat onrustig is. Dat zijn momenten dat ik nog wel wat gesteggel verwacht.

Zo maar ijzers eraf halen gaat niet. Dan brokkelen ze op de nagelgaten, dus denk dat je dat niet eens hoeft te vragen.

Ik zou inderdaad cross beschermers om doen de eerste paar keer/dagen. Als alles weer rustig is kan je als nog zonder bescherming doen. Het is hierbij kiezen tussen twee kwaden (groter risico zonder bescherming vs. meer warmte door bescherming).

Kilimanjaro
@puppy_freek

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:30

Als je de introductie zo regelt dat net de tijd is om op nieuw fs beslaan moet dat kunnen .
Even met de smid overleggen of hij het zo kan inplannen dar hihi paar dagen later komt om achter te beslaan kan die best even zonder ijzers paar dagen uitzonderingen daar gelaten .

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-22 21:32

mavantos schreef:
Zo maar ijzers eraf halen gaat niet. Dan brokkelen ze op de nagelgaten, dus denk dat je dat niet eens hoeft te vragen.

Ik zou inderdaad cross beschermers om doen de eerste paar keer/dagen. Als alles weer rustig is kan je als nog zonder bescherming doen. Het is hierbij kiezen tussen twee kwaden (groter risico zonder bescherming vs. meer warmte door bescherming).

Ik ga het sowieso wel vragen, de rest van de eigenaren in onze kudde was ook niet zo happig op deze introductie meer en toen hebben ze heel netjes een week de ijzers eraf gehad.

Precies, het is ook niet de bedoeling dat ze ze altijd om zal houden. Even de eerste piek momenten zolang de hiërarchie nog niet duidelijk is. De nieuwste pony staat nu ook niet bovenaan, dus ik verwacht dat het met een paar dagen gewoon opgelost is. En wellicht hoeft ze ze maar 2x een uurtje om en is het geregeld maar daar durf ik niet van uit te gaan.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-22 21:35

genja schreef:
Als je de introductie zo regelt dat net de tijd is om op nieuw fs beslaan moet dat kunnen .
Even met de smid overleggen of hij het zo kan inplannen dar hihi paar dagen later komt om achter te beslaan kan die best even zonder ijzers paar dagen uitzonderingen daar gelaten .

Ja zo had ik het ook bedacht Genja. En ik wil dan ook nog best die extra keer smit betalen. Maar zelfs al staat de pony zonder ijzers wil ik er graag een beschermer om. Dan heeft ze iig een beetje een demper voor nare trappen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:38

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:14

Cross bescherming is een goede tip voor het moment denk ik.

Daarnaast zou ik je willen aanraden om te kijken of je bijvoorbeeld aan de hand al eens samen kan grazen of wandelen met het paard waarbij je problem vermoed. Niets als in neus aan neus kennismaken maar juist ieder hun eigen “taak” met ruiter. Vaak zie je dat als paarden elkaar al een aantal keer zo hebben kunnen ontmoeten het introduceren makkelijker gaat.

Net als al eens naast elkaar in de wei grazen maar met draad ertussen.

Het geeft geen garanties natuurlijk maar vaak gebeurt er al heel veel in communicatie tussen de paarden zo waardoor als ze echt bij elkaar staan er toch vaak minder gedoe is.

Succes in ieder geval!

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:44

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:48

Geen ervaring of het bij introductie veel doet, maar een stalgenootje heeft de lemieux beschermers en ik denk persoonlijk dat dat niet voldoende beschermt bij een klap. Ze zijn zo ontzettend zacht.. ik heb zelf Kentucky 's, die zijn een stuk steviger maar dat schaf je niet zomaar aan qua kosten. Is er niet iemand die eventing rijdt op jouw stal? Ik zou je zo die bescherming voor een weekje willen lenen hoor...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 18:23

Bedankt voor de tips! Ze moeten idd niet te zacht zijn, het moet juist een klap kunnen opvangen. Ik ga er gewoon eens een paar voelen in de winkel. En goed kijken wat er luchtig uitziet.

ElSea, we hebben niet echt eventers op stal. Maar wellicht wel iemand die goede beschermers heeft, dat is ook nog een goed idee om eens rond te vragen.

Nog 2 weken tot de volgende röntgenfoto, dan mag ze hopelijk voorzichtig weer wat doen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:43

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie