Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 18:05

Hey,

Bokt blijkt toch altijd weer goed te zijn in dingen vinden, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik rijd mijn paard nu met een Rambo Micklem XFull multibridle. Deze is alleen aan vervanging toe, maar die vervanging is niet te vinden...

Ik heb een nieuw Micklem Competition gekocht, maar deze blijkt toch een andere pasvorm te hebben, waardoor er te weinig ruimte is achter/onder het jukbeen.

Ik heb een Schockemohle Equitus Beta en Equibling Kingston geprobeerd. De Equibling had hetzelfde jukbeen probleem. De Schockemohle ging beter, maar moest dan wel wat lager hangen dan hoort en dat gaf weer wondjes doordat zijn velletje vast kwam te zitten tussen bit en neusriem.

Toen we de 1e Micklem kochten, hebben we ook verschillende hoofdstellen geprobeerd en mijn paard leek toch wel voorkeur te geven aan een anatomische neusriem. Ik heb alleen het idee dat we daar aardig door de opties heen zijn. Ik zou eventueel ook een gewone hoge neusriem kunnen proberen en kijken wat zijn mening nu is, maar dan nog blijft het lastig.

Wat zoek ik dan?
-extra full
    -met name kopstuk en neusriem moeten lang zijn. Zijn oren komen snel in de knel. De neusriem moet qua omtrek lang zijn, en dan vooral het stuk tussen de 'bakstukken' om dus achter het jukbeen uit te komen
-het kopstuk moet niet te veel anatomisch gevormd zijn, want dan komen zijn oren in de knel. Als het wel anatomisch is, moeten de inkepingen dus ver genoeg uit elkaar zitten en breed genoeg zijn.
    Dit leek in de winkel bij voorbeeld Dyon (maat Full) wel het geval te zijn, maar de rest was duidelijk te klein. Xfull hadden ze niet in de betreffende winkel (als die ook überhaupt bestaat)
-uitsnijding voor bit in de neusriem om wondjes te voorkomen (indien van toepassing)
-beetje dressuurgericht
    De Presteq lijkt bijvoorbeeld ook fijn maar de clipjes kan ik echt niet uitstaan

Weten jullie hoofdstellen die hierbij aansluiten?

Thrive

Berichten: 1006
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:14

Hmm, heb je die van Torsy bridles al bekeken? Ze leveren indien nodig de onderdelen in verschillende maten en ik vond ze heel fijn meedenken in wat ik voor mijn haflinger nodig had.

gomir

Berichten: 25661
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:15


friezenfan2

Berichten: 2755
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:16


Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 18:20

Nou ja, het lijkt mij dat de pasvorm van de multi bridle en de competition niet zou moeten verschillen. Ik denk eerder dat mijn oude hoofdstel uit een oude batch is en dat zie daarna hebben 'verbeterd' waarbij de maatvoering is veranderd.
Of denken jullie dat Micklem ook echt de pasvorm aanpast wanneer je ander kleurtje wil, dat zou ik wel heel vreemd vinden eigenlijk.

Ik ga de Torsy Bridles bekijken!

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:23

Wanneer je budget-technisch ook richting bijvoorbeeld een Dyon kijkt zou je ook kunnen overwegen om een hoofdstel op maat te laten maken. (met als voorbeeld jouw Micklem)

Els1984

Berichten: 461
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:25

Ik heb een competition en een multi bridle en vind die laatste iets groter vallen. Zijn beide wel een paar jaar oud.

friezenfan2

Berichten: 2755
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:31

Volgens de website heeft epplejeck beide in het assortiment misschien de dichtbijzijnde winkel vragen of ze ze hebben en dan kan je in de winkel beide vergelijken met het hoofdstel wat je nu gebruikt.

Vader83
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:39


Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:46

Bridle2fit.

Daar heb je ook prachtige anatomische neusriemen en de pasvorm is veel mooier.

Mloui

Berichten: 1645
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:48


Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 18:58

siskeh schreef:
Wanneer je budget-technisch ook richting bijvoorbeeld een Dyon kijkt zou je ook kunnen overwegen om een hoofdstel op maat te laten maken. (met als voorbeeld jouw Micklem)

We waren ook vooral even aan het vergelijken. Als het even kan, is wat goedkoper wel prettig. Maar als het echt niet mogelijk blijkt te zijn, is dat inderdaad ook een optie.

Els1984 schreef:
Ik heb een competition en een multi bridle en vind die laatste iets groter vallen. Zijn beide wel een paar jaar oud.


Ik heb net de afstand van de neusriem tussen de sperriem ringen gemeten. Met 22cm tegenover 20 en een beetje, vind ik het wel een fors verschil.
En als de ik rest van het hoofdstel vergelijk, zijn ze even groot behalve de riempjes met gaatjes van de kaak en sperriem, die zijn juist langer bij de competition met ongeveer een cm.

Wel is het leer van de competition in zijn geheel smaller, waardoor het misschien ook anders lijkt?


De andere suggesties ga ik ook even bekijken!

Utixo

Berichten: 6669
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:17

Heeft equibling niets?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:47

Bowo schreef:
Hey,

Bokt blijkt toch altijd weer goed te zijn in dingen vinden, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik rijd mijn paard nu met een Rambo Micklem XFull multibridle. Deze is alleen aan vervanging toe, maar die vervanging is niet te vinden...


Weten jullie hoofdstellen die hierbij aansluiten?



Eerder al gezegd en de Multibridle is gewoon leverbaar hoor.

Grofweg zijn er twee types:
- Micklem Competion
- Micklem Multibridle

De Competition is voor gebruik MET bit.

De Multi kan op diverse manieren gebruikt worden:
- Als kaptoom (Ring op de neusriem)
- Met bit
- Sidepull bitloos
- Kinriem bitloos
- kaakgekruist bitloos

Beide modellen in zwart of bruin.



Dan heb je de Competition nog in twee varianten
- "Diamante" versie waar je dan steentjes in de frontriem hebt.
- "engels leer" uitvoering, deze heeft wat soepeler leer maar gaat uit het assortiment. Dus wat je nog te koop ziet staan is bestaande voorraad.



Zo nu, ben je weer op de hoogte in Micklem wereld. :D

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:36

Bowo schreef:
Hey,

Bokt blijkt toch altijd weer goed te zijn in dingen vinden, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik rijd mijn paard nu met een Rambo Micklem XFull multibridle. Deze is alleen aan vervanging toe, maar die vervanging is niet te vinden...

Ik heb een nieuw Micklem Competition gekocht, maar deze blijkt toch een andere pasvorm te hebben, waardoor er te weinig ruimte is achter/onder het jukbeen.

Ik heb een Schockemohle Equitus Beta en Equibling Kingston geprobeerd. De Equibling had hetzelfde jukbeen probleem. De Schockemohle ging beter, maar moest dan wel wat lager hangen dan hoort en dat gaf weer wondjes doordat zijn velletje vast kwam te zitten tussen bit en neusriem.

Toen we de 1e Micklem kochten, hebben we ook verschillende hoofdstellen geprobeerd en mijn paard leek toch wel voorkeur te geven aan een anatomische neusriem. Ik heb alleen het idee dat we daar aardig door de opties heen zijn. Ik zou eventueel ook een gewone hoge neusriem kunnen proberen en kijken wat zijn mening nu is, maar dan nog blijft het lastig.

Wat zoek ik dan?
-extra full
    -met name kopstuk en neusriem moeten lang zijn. Zijn oren komen snel in de knel. De neusriem moet qua omtrek lang zijn, en dan vooral het stuk tussen de 'bakstukken' om dus achter het jukbeen uit te komen
-het kopstuk moet niet te veel anatomisch gevormd zijn, want dan komen zijn oren in de knel. Als het wel anatomisch is, moeten de inkepingen dus ver genoeg uit elkaar zitten en breed genoeg zijn.
    Dit leek in de winkel bij voorbeeld Dyon (maat Full) wel het geval te zijn, maar de rest was duidelijk te klein. Xfull hadden ze niet in de betreffende winkel (als die ook überhaupt bestaat)
-uitsnijding voor bit in de neusriem om wondjes te voorkomen (indien van toepassing)
-beetje dressuurgericht
    De Presteq lijkt bijvoorbeeld ook fijn maar de clipjes kan ik echt niet uitstaan

Weten jullie hoofdstellen die hierbij aansluiten?


Nog even wat foto's en de tekst van de Micklem Multi



Het Multifunctionele Rambo Micklem hoofdstel is zowel te gebruiken als normaal hoofdstel, bitloos hoofdstel, kaptoom voor het longeren en als halster.
Voor het gebruik als bitloos hoofdstel zijn er drie variaties mogelijk, variërend van een milde tot een sterke inwerking.
1. Sidepull (mild)
2. Kinband (medium)
3. Crosslink (strong)
Het hoofdstel wordt geleverd met uitgebreide handleiding, bitclips en speciale hulpstukken voor het gebruik bij bitloos rijden.

Anatomisch gevormd hoofdstel met zeer groot draagcomfort, volledig gemodelleerd naar de schedel van het paard.
Door de unieke vormgeving van de Micklem Bridle worden alle gevoelige en oppervlakkige zenuwen in het paardenhoofd ontzien.
Een Micklem Bridle past precies in de vormen van het paardenhoofd waardoor het nergens drukkingen of knellingen geeft.
Daarnaast worden ook de jukbeenderen en de uitstekende kiezen van het paard vrij gelaten, om zo schuren en/of beschadiging van de slijmvliezen in de mond te voorkomen.
Alle Micklem Bridles zijn gemaakt van zacht, soepel leer en hebben een zacht onderlegde neusband, keelband en frontriem. Daarnaast heeft het leer een luxe leerfinish ondergaan wat duurzaamheid garandeert.
Voorzien van messing beslag en verkrijgbaar in het zwart of bruin.

Bijpassende teugels zijn los te bestellen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 13:13

Wat is precies je doel met die berichten? Googelen kan ik ook. Ik wil de competition vanwege de kleur en omdat ik de kaptoom en birloos functie van de multi niet gebruik en daar dus liever niet onnodig voor betaal.
Alleen blijkt de (nieuwe?) competition dus een andere pasvorm te hebben dan de multibridle ondanks dat dat nergens genoemd wordt.

Anoniem

Re: Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:18

De multi valt groter dan den competition dat is niets nieuws.

Je zou bij PS of sweden kunnen kijken en dan de pioneer die valt heel groot en heel veel ruimte voor de jukbeenderen.

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 13:23

Spenk schreef:
De multi valt groter dan den competition dat is niets nieuws.

Je zou bij PS of sweden kunnen kijken en dan de pioneer die valt heel groot en heel veel ruimte voor de jukbeenderen.

Nou voor mij dus wel. Dit was mijn eerste micklem dus ik heb geen vergelijking en op verkoopsites en dergelijke wordt er ook niet over gerept. Hoe moet je dat dan weten?
Naast dat het voor mij verschrikkelijk onlogisch is dat ze niet hetzelfde vallen. Maak er dan 2 modellen van die in alle uitvoeringen verkrijgbaar zijn, want nu zijn ze mij kwijt als klant. De multi vind ik te duur voor zoveel functies die ik niet gebruik en de competition past dus niet.

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:25

Ik had ook zo'n soort zoektocht.
Ben uitgekomen op de Waldhausen Sensation S-line.

Lithya

Berichten: 2586
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:39

Je geeft aan dat de oren in de knel komen. Is de frontriem van de Micklem wel lang genoeg? Dat was bij mij wel het euvel.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:32

Bowo schreef:
Wat is precies je doel met die berichten? Googelen kan ik ook. Ik wil de competition vanwege de kleur en omdat ik de kaptoom en birloos functie van de multi niet gebruik en daar dus liever niet onnodig voor betaal.
Alleen blijkt de (nieuwe?) competition dus een andere pasvorm te hebben dan de multibridle ondanks dat dat nergens genoemd wordt.



Mijn doel is jou op weg te helpen, je eerste vraag ging over een zoektocht naar een hoofdstel wat gewoon in de handel te koop is.

Dan zie ik verder wel dat mensen de Multi en Competition door elkaar halen (dus de bestellen de één en melden dan dat ie opeens anders is als hun oude).
Ik denk "ik help even iemand op weg" niet meer, niet minder.

Nu begrijp ik dat je de koperen ringen van de multi niet mooi vind? Dit is een veelgehoorde "klacht" en heel veel doorgegeven aan Horseware.

Ik hoop dat er ooit ook een multi komt met RVS ringen en sluitingen (ook voor mijzelf :D )

Qua maatvoering zijn ze hetzelfde (als je dus in de zelfde maat de losse delen over elkaar heen legt zijn ze het zelfde.)
De "riemen" van de multi zijn wel breder en de ringen zijn groter, dus in zijn geheel is de Multi wat robuster.


Algemeen (Multi en Competition) hoor je vaak dat de frontriem te krap is.
Zelf heb ik een Multi in gebruik met een frontriem van Horka (de kleur van de steentjes/bling past er goed bij)

De kinriem is ook soms aan de korte kant (zijn losse extenders voor)


Afbeelding

Afbeelding

Elin_

Berichten: 9677
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:38

Toch wel de presteq. De gespjes zijn juist ideaal. Ik wil nooit meer anders. Gemakkelijk om en af te doen, waardoor het leer ook langer mee gaat

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:51

Spenk schreef:
De multi valt groter dan den competition dat is niets nieuws.

Je zou bij PS of sweden kunnen kijken en dan de pioneer die valt heel groot en heel veel ruimte voor de jukbeenderen.



Bij gelijke maten zijn onderdelen (lengte riemen) even groot. De riemen zijn wel breder en de ringen zijn groter (dus het kan zijn ie iets groter overkomt als je dezelfde gaatjes gebruikt)
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 17-06-22 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waar vind ik zo'n hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:53

Ja dan valt die toch groter of hoe wil je het anders zien?

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 15:22

Sideswipe schreef:
Qua maatvoering zijn ze hetzelfde (als je dus in de zelfde maat de losse delen over elkaar heen legt zijn ze het zelfde.)
De "riemen" van de multi zijn wel breder en de ringen zijn groter, dus in zijn geheel is de Multi wat robuster.

Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens gebruik ik niet de standaard frontriem, die valt inderdaad ook erg klein, maar dat maakt dus niet uit.

Het klem komen van de oren is bij anatomische kopstukken met een inkeping voor de oren. Want bij mijn paard zit het midden van de inkeping dus nooit bij zijn oor, maar tussen de oren