Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 16:13

Hallo allemaal,

Het betreft mijn 13 jarige PRE ruin.

Met mijn ruin rijd ik actief buiten en dressuurmatig. Dressuur trainen wij op l2 niveau ongeveer en hebben om de week les. Verder rijd ik veel buiten en maak ritten van 1,5 a 2 uur. Verder staat hij van 08:00 tot 18:00 uur op de wei en snachts in de stal. Hij wordt jaarlijks nagekeken door een dierenarts en chiropractor welke hem ook meteen losmaakt. Er zijn nog ernstige dingen bij hem vastgesteld, afgelopen maart zat hij licht vast in zijn rug. Dit kwam waarschijnlijk door een oude blessure.

Mijn ruin heb ik sinds veulen af aan en heeft altijd onder de juiste begeleiding gestaan en nooit onder slechte omstandigheden geleefd.

Ik heb in de jaren diverse zadels gehad o.a Kieffer, Massimo en Anatomica.
Dit was allemaal niet wat ik zocht en vaak niet goed passend te maken. Dus vorig jaar diep in de buidel getast en een geheel nieuw zadel aangeschaft. Ik heb een Deuber zadel gekocht welke precies op maat is gemaakt. Op lange ritten rijd ik meestal met mijn lamsvel shabrak van Christ. De zadelmaker komt 1 keer per jaar langs om het zadel te controleren.

Waar ik eigenlijk met elk zadel tegenaan loop is dat bij intensief rijden mijn paard gevoelig wordt op zijn rug en precies eigenlijk waar de achterste kussens liggen. Als ik hier overheen ga met mijn hand reageert hij niet maar als ik hier wat harder druk reageert hij wel. Na een half uur dressuur heeft hij geen last maar zodra ik 2 uur heb buiten gereden merk ik toch teveel reactie naar mijn zin.
Ik rijd hier dan wel altijd met mijn lamsvel shabrak, met een normaal shabrak is de reactie nog heviger.

In de zomer rijden we langere trektochten en dan is zijn huid erg gevoelig en pijnlijk. Wat ik dan al extra doe is talkpoeder, groene klei na het rijden en koelen.

Inmiddels heb ik diverse zadelmakers gehad welke nooit een echte oplossing hebben gehad voor dit probleem.

Misschien ervaringen hier?

stitchlover

Berichten: 2627
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:19

Is er wel eens kritisch gekeken of het zadel niet te lang is qua inch maat voor de rug?
Is de kamer van je zadel breed genoeg?

Na je ervaring met verschillende zadelpassers zou dat natuurlijk wel in orde moeten zijn, maar het zijn de eerste dingen die in mij op komen.

Heb je het paard zijn ruggengraat (of dat stukje) al eens op de foto gehad?
Misschien vervelende vraag, kan jouw paard jouw ruitergewicht goed dragen?

Is de huid voor het rijden op die plek al standaard warmer als je met je hand er overheen gaat?

SilvanoN
Berichten: 217
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:24

PRE's zijn soms wat overbouwd en dus wat hoog in de lendenen. Heb je het idee dat het zadel hier goed op aangepast is?

lianne125

Berichten: 1436
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:30

Ja hier ervaring mee bij mijn pre. Met mijn vorige zadel had ik hetzelfde probleem. Theoretisch lag het zadel perfect en hij ging er ook niet heel slecht mee, maar ik vond hem altijd iets gevoelig op de rug en onder de kussens bleef de bespiering achter. Volgens de zadelmaker kon er echt niets anders op zijn rug ivm lengte, maar nu heb ik een andere zadelmaker die hetzelfde type zadel er eens opgelegd had maar dan met andere kussens. Paard ging heel anders bewegen en zijn rug is nu echt heel mooi bespierd. Ook de gevoeligheid is verdwenen. En theoretisch is dit zadel 1 cm te lang maar hij vind het toch prettiger.

NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 16:42

stitchlover schreef:
Is er wel eens kritisch gekeken of het zadel niet te lang is qua inch maat voor de rug?
Is de kamer van je zadel breed genoeg?

Na je ervaring met verschillende zadelpassers zou dat natuurlijk wel in orde moeten zijn, maar het zijn de eerste dingen die in mij op komen.

Heb je het paard zijn ruggengraat (of dat stukje) al eens op de foto gehad?
Misschien vervelende vraag, kan jouw paard jouw ruitergewicht goed dragen?

Is de huid voor het rijden op die plek al standaard warmer als je met je hand er overheen gaat?


Het zadel is juist korter dan al mijn andere zadels. In tegenstelling tot de meeste PRE's is mijne juist behoorlijk lang in zijn rug. Zijn rug is toen hij 4 was op de foto geweest. Hier is niets te zien...

Qua gewicht ben ik iets zwaarder dan ik graag had gewild 10-15 kilo. Heb dit ook enige tijd gedacht, maar bij mijn bijrijder van 60 kilo vertoont hij dezelfde problematiek helaas....

De plek is niet standaard warmer, wel na het rijden.

NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 16:43

SilvanoN schreef:
PRE's zijn soms wat overbouwd en dus wat hoog in de lendenen. Heb je het idee dat het zadel hier goed op aangepast is?


Die van mij is inderdaad ook iets overbouwd. Het zadel komt alleen echt niets eens in de buurt van zijn lendenen.

NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 16:53

lianne125 schreef:
Ja hier ervaring mee bij mijn pre. Met mijn vorige zadel had ik hetzelfde probleem. Theoretisch lag het zadel perfect en hij ging er ook niet heel slecht mee, maar ik vond hem altijd iets gevoelig op de rug en onder de kussens bleef de bespiering achter. Volgens de zadelmaker kon er echt niets anders op zijn rug ivm lengte, maar nu heb ik een andere zadelmaker die hetzelfde type zadel er eens opgelegd had maar dan met andere kussens. Paard ging heel anders bewegen en zijn rug is nu echt heel mooi bespierd. Ook de gevoeligheid is verdwenen. En theoretisch is dit zadel 1 cm te lang maar hij vind het toch prettiger.


Mag ik vragen wat voor zadel je nu hebt met de type kussens?

Anoniem

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:00

Helpt het niet om bijvoorbeeld een winderen pad onder je zadel te doen? Die speciaal voor dit soort dingen is zonder je zadel krapper te maken.

Bowo
Berichten: 2905
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:32

Een zadel dat heel kort is in vergelijking met de rug, is natuurlijk ook niet optimaal. Hoe meer dragend oppervlak, hoe lager de druk per vierkante centimeter.
Niet dat ik denk dat dat het probleem is, maar gewoon om in je achterhoofd te houden.

Heb je ook wel eens een second opinion bij dit zadel gehad? Gebaseerd op je verhaal, lijk je teveel druk achterin te hebben. Kan je zelf in balans zitten of heb je bijvoorbeeld het idee dat je veel moeite moet doen om uit het zadel te komen bij lichtrijden?
Zit je zelf vrij in het zadel of meer opgesloten? Hoe is je houding in het zadel?

Ik verwacht dat lianne125 Franse kussens heeft, die zijn voor geschikt voor bij korte of overbouwde paarden. Maar als je echt teveel druk achterin hebt, is een ander kussen niet de oplossing (al kan het het zeker het probleem verminderen)

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:33

Spenk schreef:
Helpt het niet om bijvoorbeeld een winderen pad onder je zadel te doen? Die speciaal voor dit soort dingen is zonder je zadel krapper te maken.

Hier zat ik ook aan te denken, dat helpt ook nog wel eens in zulke gevallen.

Dees

Berichten: 19106
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:33

Hoe zit jij in het zadel?
Want als jij bij het rijden vooral achterin het zadel / op de lepel zit, dan zijn deze klachten wel passend.

Ir111

Berichten: 12108
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:43

Dees schreef:
Hoe zit jij in het zadel?
Want als jij bij het rijden vooral achterin het zadel / op de lepel zit, dan zijn deze klachten wel passend.

Dat wilde ik ook vragen. :j
Ik kan me voorstellen dat je bij een rondje dressuur in de bak zelf actief zit en daarmee lichter zit voor je paard. Wellicht op een langere buitenrit verslap je zelf waardoor je meer gaat hangen? Dat zou dan ook voor je bijrijder moeten gelden.

Misschien leuk om eens bij te houden hoeveel min je in stap/draf/galop gaat tijdens een uur dressuur. En dat vergelijken met je buitenritten.

Sky_As

Berichten: 5087
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 18:39

Ik ben ook wel benieuwd naar de houding van je paard tijdens het lopen .. Een filmpje zou al een hoop informatie kunnen geven.....(en dan onder het zadel uiteraard) want hoe vervelend ook, het hoort natuurlijk niet dat je paard gevoelig is na het rijden

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:32

Het kan natuurlijk zijn dat je paard veel beweging heeft in zijn rug, misschien eens een zadel met lederen boom proberen (semi-boomloos)? De EDIX Tudor bijvoorbeeld beweegt mee met je paard, maar is toch stevig! Er zijn verschillende zadelmakers waarbij je deze kunt testen, veel paarden lopen hier veel vrijer onder :D

Mungbean

Berichten: 36004
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:40

Rij je veel in stap buiten?
Sommige paarden krijgen daar last van omdat dan de doorbloeding onvoldoende is. Het kan dan helpen om vaker te draven tussendoor.
Verder is het natuurlijk ook goed mogenlijk dat hij buiten een andere rughouding aanneemt dan in het werk.

lianne125

Berichten: 1436
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:36

NZ92 schreef:
lianne125 schreef:
Ja hier ervaring mee bij mijn pre. Met mijn vorige zadel had ik hetzelfde probleem. Theoretisch lag het zadel perfect en hij ging er ook niet heel slecht mee, maar ik vond hem altijd iets gevoelig op de rug en onder de kussens bleef de bespiering achter. Volgens de zadelmaker kon er echt niets anders op zijn rug ivm lengte, maar nu heb ik een andere zadelmaker die hetzelfde type zadel er eens opgelegd had maar dan met andere kussens. Paard ging heel anders bewegen en zijn rug is nu echt heel mooi bespierd. Ook de gevoeligheid is verdwenen. En theoretisch is dit zadel 1 cm te lang maar hij vind het toch prettiger.


Mag ik vragen wat voor zadel je nu hebt met de type kussens?


Jazeker. Ik had een schutte legend met een Frans kussen eronder en nu een legend met een balanskussen.

DiantaM
Berichten: 11297
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:01

Als het gewicht inderdaad te veel is, dan is het logisch dat hij dezelfde problemen bij jouw bijrijder laat zien,
al zij lichter.

De overbelasting zal niet direct weg zijn als jij er niet meer op zit. Om deze oorzaak uit te sluiten zou jij een tijdje moeten grondwerken en dan alleen je bijrijder laten rijden. En in combinatie met een fysiotherapeut oid. Dan wordt zijn rug ook even aangepakt. Dan pas kun je zien of het wel of niet een probleem vormt.

NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 22:44

Sizzle schreef:
Rij je veel in stap buiten?
Sommige paarden krijgen daar last van omdat dan de doorbloeding onvoldoende is. Het kan dan helpen om vaker te draven tussendoor.
Verder is het natuurlijk ook goed mogenlijk dat hij buiten een andere rughouding aanneemt dan in het werk.


Ik stap inderdaad buiten meer. Maar ook als ik actieve ritten rijdt heb ik de problemen.

NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 22:45

DiantaM schreef:
Als het gewicht inderdaad te veel is, dan is het logisch dat hij dezelfde problemen bij jouw bijrijder laat zien,
al zij lichter.

De overbelasting zal niet direct weg zijn als jij er niet meer op zit. Om deze oorzaak uit te sluiten zou jij een tijdje moeten grondwerken en dan alleen je bijrijder laten rijden. En in combinatie met een fysiotherapeut oid. Dan wordt zijn rug ook even aangepakt. Dan pas kun je zien of het wel of niet een probleem vormt.


Al geprobeerd. Toevallig zelf een maand op vakantie geweest vorige maand. En helaas heeft hij ook dan gevoelig

Mungbean

Berichten: 36004
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 23:06

Ik zou eigenlijk gewoon een drukmeting laten doen, dan heb je tenminste een idee of gewoon je paard erg druk gevoelig is, of dat er echt een verhoogde druk is.

Toen de extra korte massimo zadels een tijdje hot in de mode waren zag ik ook veel problemen met drukplekken achter het zadel. Daar heb ik af en toe een simpele drukpad (niet electronisch maar gewoon met gel) onder gelegd en sommige eigenaren schrokken zich echt te pletter, dan zat er aan de rand van het kussen gewoon niets meer door de hoge druk (combinatie klein oppervlak van het kussen met veel ruiter).

NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 23:25

Sizzle schreef:
Ik zou eigenlijk gewoon een drukmeting laten doen, dan heb je tenminste een idee of gewoon je paard erg druk gevoelig is, of dat er echt een verhoogde druk is.

Toen de extra korte massimo zadels een tijdje hot in de mode waren zag ik ook veel problemen met drukplekken achter het zadel. Daar heb ik af en toe een simpele drukpad (niet electronisch maar gewoon met gel) onder gelegd en sommige eigenaren schrokken zich echt te pletter, dan zat er aan de rand van het kussen gewoon niets meer door de hoge druk (combinatie klein oppervlak van het kussen met veel ruiter).


De drukMeting is gedaan ook bij countrymill. Daar kwam tijdens die 40 minuten rijden geen rare score uit. Hihi sorry dat ik al je tips gelijk maak. Maar in heb ook al ontzettend veel geprobeerd. Bedankt voor het meedenken

Mungbean

Berichten: 36004
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:32

In dat geval moet je wellicht accepteren dat je paard gewoon gevoeliger is dan gemiddeld. Helpt het niet als je op langere ritten ook regelmatig even afstapt tussendoor en 10 minuutjes ernaast loopt?
Je zou eventueel speciaal voor langere ritten een kunnen kijken naar zadels die gemaakt zijn daarvoor met veel oppervlakte. Iets richting stock zadels of zelfs western.
Verder kun je nog wat experimenteren met verschillende materialen als onderlegger. Soms is prolite bijv. fijn, soms ook niet. Memory foam is meestal geen goed idee maar er zijn altijd weer uitzonderingen die het er wel goed op doen. Lucht ook al geprobeert?

NZ92

Berichten: 3183
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 14:30

Vandaag is mijn zadelmaakster geweest. Een van de kanten was meer ingezakt. Deze weer netjes opgevuld. Zij gaf aan dat de spanning hier door ook verergerd kon worden. Normaal wordt mijn zadel 1 keer per jaar aangepast. Maar we gaan nu toch naar om de 6 maanden. Over de kussens van mijn deuber dit zijn al kussen die naar boven rond aflopen en extra draagvlak hebben. Ik hoop dat we weer even vooruit kunnen.

dioni

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:54

Ik ga mee met Sizzle, misschien voor de buitenritten een ander (western) zadel. Die hebben geen kussens, en een groter draagopppervlak.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard altijd gevoelig onder kussens zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:53

Deuber vult kussens standaard op met kunst"wol" het is geen standaard losse wol maar veel meer draadachtig. Afval uit een andere industrie. De meeste paarden hebben hier geen last van voor zover ik weet maar je kunt eens aan je zadelmaker vragen de hele vulling van je zadels te vervangen door echte wol. Andere oorzaken kunnen zijn dat de boom te recht is, maar dan zou je meestal ook aan de voorkant problemen moeten hebben omdat hij dan brugt. En dat de kussens te kort zijn tov jou zwaartepunt. Ruiters met kort gerugde pony's, (te) kleine zadels en te veel kilo's hebben hier nog wel eens last van omdat ze te veel op de lepel zitten. Die lepel drukt dan naar beneden en daardoor "graven" de kussens in de rug van het paard.