Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stitchlover schreef:Is er wel eens kritisch gekeken of het zadel niet te lang is qua inch maat voor de rug?
Is de kamer van je zadel breed genoeg?
Na je ervaring met verschillende zadelpassers zou dat natuurlijk wel in orde moeten zijn, maar het zijn de eerste dingen die in mij op komen.
Heb je het paard zijn ruggengraat (of dat stukje) al eens op de foto gehad?
Misschien vervelende vraag, kan jouw paard jouw ruitergewicht goed dragen?
Is de huid voor het rijden op die plek al standaard warmer als je met je hand er overheen gaat?
lianne125 schreef:Ja hier ervaring mee bij mijn pre. Met mijn vorige zadel had ik hetzelfde probleem. Theoretisch lag het zadel perfect en hij ging er ook niet heel slecht mee, maar ik vond hem altijd iets gevoelig op de rug en onder de kussens bleef de bespiering achter. Volgens de zadelmaker kon er echt niets anders op zijn rug ivm lengte, maar nu heb ik een andere zadelmaker die hetzelfde type zadel er eens opgelegd had maar dan met andere kussens. Paard ging heel anders bewegen en zijn rug is nu echt heel mooi bespierd. Ook de gevoeligheid is verdwenen. En theoretisch is dit zadel 1 cm te lang maar hij vind het toch prettiger.
Dees schreef:Hoe zit jij in het zadel?
Want als jij bij het rijden vooral achterin het zadel / op de lepel zit, dan zijn deze klachten wel passend.
NZ92 schreef:lianne125 schreef:Ja hier ervaring mee bij mijn pre. Met mijn vorige zadel had ik hetzelfde probleem. Theoretisch lag het zadel perfect en hij ging er ook niet heel slecht mee, maar ik vond hem altijd iets gevoelig op de rug en onder de kussens bleef de bespiering achter. Volgens de zadelmaker kon er echt niets anders op zijn rug ivm lengte, maar nu heb ik een andere zadelmaker die hetzelfde type zadel er eens opgelegd had maar dan met andere kussens. Paard ging heel anders bewegen en zijn rug is nu echt heel mooi bespierd. Ook de gevoeligheid is verdwenen. En theoretisch is dit zadel 1 cm te lang maar hij vind het toch prettiger.
Mag ik vragen wat voor zadel je nu hebt met de type kussens?
Sizzle schreef:Rij je veel in stap buiten?
Sommige paarden krijgen daar last van omdat dan de doorbloeding onvoldoende is. Het kan dan helpen om vaker te draven tussendoor.
Verder is het natuurlijk ook goed mogenlijk dat hij buiten een andere rughouding aanneemt dan in het werk.
DiantaM schreef:Als het gewicht inderdaad te veel is, dan is het logisch dat hij dezelfde problemen bij jouw bijrijder laat zien,
al zij lichter.
De overbelasting zal niet direct weg zijn als jij er niet meer op zit. Om deze oorzaak uit te sluiten zou jij een tijdje moeten grondwerken en dan alleen je bijrijder laten rijden. En in combinatie met een fysiotherapeut oid. Dan wordt zijn rug ook even aangepakt. Dan pas kun je zien of het wel of niet een probleem vormt.
Sizzle schreef:Ik zou eigenlijk gewoon een drukmeting laten doen, dan heb je tenminste een idee of gewoon je paard erg druk gevoelig is, of dat er echt een verhoogde druk is.
Toen de extra korte massimo zadels een tijdje hot in de mode waren zag ik ook veel problemen met drukplekken achter het zadel. Daar heb ik af en toe een simpele drukpad (niet electronisch maar gewoon met gel) onder gelegd en sommige eigenaren schrokken zich echt te pletter, dan zat er aan de rand van het kussen gewoon niets meer door de hoge druk (combinatie klein oppervlak van het kussen met veel ruiter).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers