Ander bit voor op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Myronkleine

Ander bit voor op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 11:02

Hoi,

De laatste tijd hebben mijn paard en ik regelmatig ruzie op buitenrit, om t zo te zeggen. Zij wil hard en begint dan te drammen, achteruit te lopen, kopschudden en gewoon te etteren. Ik ken haar wel langer dan vandaag en wordt er ook absoluut niet bang van. Ik blijf dan gewoon zitten en probeer haar voorwaarts te houden.Ze is van zichzelf ook heel voorwaarts en heet, dus teugels los en gas werkt ook niet. Dan gaat ze hard, wat niet de bedoeling is. Soms vind ze t ook nog nodig om wat te steigeren, maar zoals ik al zei wordt ik er zelf niet anders van.
Maar gisteren ging t wel mis. Ze liep naar achter en omdat ze niet goed oplette gleden we ondersteboven de sloot in. Een super domme actie, gelukkig is alles nog heel en hebben wij niks.
Maargoed dat gedrag is natuurlijk super vervelend. En ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Zelf zat ik toch te denken op advies van een ander aan een ander bitje, niet perse iets veel sterkers maar misschien een bitje waar ik net wat meer te zeggen heb zodat het ook rustiger wordt voor haar.

Op het moment rij ik haar overal met een trust flexibele trens. Het is een heel gevoelig en heet paard met wel een klein mondje. Een te scherp bit zal ook niet veel goeds brengen.

Dit gedrag was voorheen altijd vrij mild en dit doet ze ook vaak als we met meerdere paarden zijn. Voorop lopen wordt ze ook niet anders van want dan gaat ze op solo tour :+

Ik ben voornamelijk benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben en of t wisselen van bit voor op buitenrit ook daadwerkelijk een goed idee kan zijn. >;)

Ps: Zadelmaker en tandarts zijn er recent bij geweest +:)+
Laatst bijgewerkt door Myronkleine op 28-05-22 11:32, in het totaal 3 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Ander bit voor op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:05

Ik denk dat de reactie op een scherper bit ook heftiger wordt. Omdat ze dus reageert op het tegenhouden. Met een scherper bit ga je er niet voor zorgen dat ze niet achterwaarts gaat of gaat steigeren. Daarvoor moet je juist naar voren en niet nog harder kunnen remmen

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:07

MyWishMax schreef:
Ik denk dat de reactie op een scherper bit ook heftiger wordt. Omdat ze dus reageert op het tegenhouden. Met een scherper bit ga je er niet voor zorgen dat ze niet achterwaarts gaat of gaat steigeren. Daarvoor moet je juist naar voren en niet nog harder kunnen remmen

Dit inderdaad.

Wat doe je om te voorkomen dat ze dit gedrag vertoont? Wanneer je het moet gaan oplossen, ben je al te laat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:08

Kán een goed idee zijn,

Maar houd er rekening mee dat de frustratie van het paard niét minder wordt van een ander bit.
Daar zul je dus ook mee moeten dealen.

Als je iemand bent die altijd druk op de teugels heeft (zoals veel mensen) vind ik een scherper bit niet echt fair.

Rijd je normaal zonder druk op de teugels, maar heb je iets nodig om op momenten helderder binnen te komen, dan kán het functioneel zijn.
Maar je moet dan zelf ook echt ijzersterk zijn in direct weer los laten, op het minste inhouden/vertragen van je paard.

Dat wordt nauwelijks nog geleerd tegenwoordig, dus ik geef geen harde ja of nee op de vraag of een ander bit hier een goed plan is.

Los van bit moet je dus hoe dan ook werken aan de frustratie van het paard op buitenrit, gaan uitzoeken wát hem precies irriteert, en daar een oplossing voor zoeken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:10

Met dit gedrag gaat een scherper bit niet helpen. Ze loopt nu achterwaarts en doet ( licht ) steigeren hoe gaat een bit dan helpen?

Ze moet naar voren, hoe dan ook!

Wat is de oorzaak van dit gedrag? Doet ze dit met andere paarden erbij ook?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Utixo

Ondanks dat ik echt geen tegenstander ben van een scherper bit buiten, denk ik niet dat het bij deze veel uit gaat maken. Ze loopt er namelijk niet doorheen, uitgaande van je verhaal.

Je hebt best kans dat het duiken in de sloot het gedrag heeft opgelost. Zo niet is het enige advies zitten, wachten tot je weer binnenkomt en dan naar voren. Als je gelijk probeert haar naar voren te krijgen gaat ze er waarschijnlijk alleen maar tegenin. Net doen alsof het je eigen idee is en hierna vergeten en vergeven.
Wel zorgen dat het veilig is, dus desnoods even een stuk ernaast tot je kan gaan zitten op een veilig stuk.

Je zal een hoop reacties krijgen met "eerst alles uitsluiten, paard heeft ergens last van". Niet alles hoeft een oorzaak te hebben, sommige merries doen het gewoon omdat ze merrie zijn. Omdat het kan. Het is aan de ruiter om daarmee om te gaan en niet mee te gaan met het gedrag. Zitten, wachten tot je weer binnenkomt, en door. Niet laten merken dat ze je ermee heeft. Dat is mijn advies.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 28-05-22 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

8nnemiek

Ik denk niet dat een ander bit effect heeft in dit geval. Je zal juist moeten werken aan ontspanning. Als je haar los zou laten, wil ze dan vooral heel hard, of wil ze juist terug naar huis?
Wat bij mijn paard werkte is alleen stappen, desnoods de hele rit, totdat hij ontspant en met losse teugel kan stappen. Dat flink belonen. En pas bij volledige ontspanning rustig aandraven. Druk worden = terug naar stap.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Myronkleine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 11:23

Hoi, dankjulliewel voor de reacties. Ik zie veel van gewoon voorwaarts rijden. Dit paard is ook heel erg voorwaarts. Ze moet juidt teruggehouden worden omdat ze anders gewoon hard gaat. Dit doet ze wel alleen als je met meerdere paarden bent. Als je alleen op buitenrit bent dan is ze veeeeel relaxter. Ik weet ook slecht wat ik hier allemaal mee moet zegmaar. Kreeg het advies over een ander bit maar wilde toch eerst meerdere meningen horen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:23

Met mijn ultieme heetkop werkte het vaak goed om die energie te 'gebruiken'.

Oké, jij wil dribbelen, stuiteren en korte pasjes? Best. Maar dan wel wijkend naar links, wijkend naar rechts, schouder voor etcetera.
Dan kwam ik in ieder geval een beetje binnen, en was er een soort van samenwerking. Meestal vloeide het dan ook wel redelijk af, en soms niet maar dan werd het in ieder geval nooit link.
Bleven we daar waar ik wou en bleef hij bij mij.
(Ik had de mazzel dat hij enorm fijn uit te zitten was, juist als hij zich druk maakte zat ik alsof hij een luie stoel was, dus het kon me niet uitermate veel schelen. Ik kon dan ook gewoon met 1 hand aan het stuur, dus teugels in 1 hand. Écht druk op het bit had ik niet, behalve op korte momenten om even weer te bevestigen dat hij écht bij mij moest blijven. Maar dat was ook wel echt een hete buiten. Nergens bang voor, wel heet.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:27

Bezig houden dan is wel een hele goede. Aan het werk, dan worden ze vaak relaxter. Dan zijn ze meer met jou bezig en de volgende opdracht.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:32

Een heet/voorwaarts paard tegenhouden met een scherper bit gaat je 1 ding opleveren: nog meer spanning en protest.

Je moet werken aan spanning afvloeien. Ze mag best voorwaarts zijn, maar wel op jouw tempo en onder jouw leiding.
Zet haar aan het werk zonder zelf strak te worden of haar tegen te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:41

Dit gaat een ander bit niet oplossen.
Je remt eigenlijk al te veel. Haar energie moet er ergens uit, is dat niet voorwaarts dan gaat ze wel achterwaarts of omhoog.
Ze en jij moeten dus leren dat die energie omlaag gaat.
Dus al voor dat ze zo enorm heet word, wat gebeurt er dan, wat kun je dan doen om haar rustiger te krijgen.
Daar zit ergens je oplossing.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Myronkleine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 13:01

Bedankt voor alle reacties ik heb genoeg materiaal om ermee aan de slag te gaan!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:47

Als je een steigerend paard wil, zou ik absoluut een scherper bit inhangen.

Maar als ik het goed begrijp, wil je paard hard, jij zet haar op de handrem, zij gaat achteruit en kopschudden, en dan probeer jij haar weer voorwaarts te houden?

Want als dat de situatie is, snap ik je paard heel goed.

Overigens, als ze zelfs achteruit gaat, luistert ze prima naar het bit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie