De laatste tijd hebben mijn paard en ik regelmatig ruzie op buitenrit, om t zo te zeggen. Zij wil hard en begint dan te drammen, achteruit te lopen, kopschudden en gewoon te etteren. Ik ken haar wel langer dan vandaag en wordt er ook absoluut niet bang van. Ik blijf dan gewoon zitten en probeer haar voorwaarts te houden.Ze is van zichzelf ook heel voorwaarts en heet, dus teugels los en gas werkt ook niet. Dan gaat ze hard, wat niet de bedoeling is. Soms vind ze t ook nog nodig om wat te steigeren, maar zoals ik al zei wordt ik er zelf niet anders van.
Maar gisteren ging t wel mis. Ze liep naar achter en omdat ze niet goed oplette gleden we ondersteboven de sloot in. Een super domme actie, gelukkig is alles nog heel en hebben wij niks.
Maargoed dat gedrag is natuurlijk super vervelend. En ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Zelf zat ik toch te denken op advies van een ander aan een ander bitje, niet perse iets veel sterkers maar misschien een bitje waar ik net wat meer te zeggen heb zodat het ook rustiger wordt voor haar.
Op het moment rij ik haar overal met een trust flexibele trens. Het is een heel gevoelig en heet paard met wel een klein mondje. Een te scherp bit zal ook niet veel goeds brengen.
Dit gedrag was voorheen altijd vrij mild en dit doet ze ook vaak als we met meerdere paarden zijn. Voorop lopen wordt ze ook niet anders van want dan gaat ze op solo tour

Ik ben voornamelijk benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben en of t wisselen van bit voor op buitenrit ook daadwerkelijk een goed idee kan zijn.

Ps: Zadelmaker en tandarts zijn er recent bij geweest