Binnenkort wordt mijn jonge paard (5 jaar) dan beleerd, driewerf hoera

Voorlopig heb ik een zadeltje dat oké ligt, maar op termijn wil ik graag voor het eerst een 'echt' zadel

In de afgelopen jaren heb ik diverse zadels gebruikt en uiteindelijk heb ik ca. vijf jaar geleden iets gevonden dat bij zowel mijn paard als mij past. Paard betreft een inmiddels 15-jarige Fries die Z1 liep en dit wellicht weer gaat lopen (blessureleed, wie kent het niet). Paard is 1.68m gemeten op 4 jaar, zal uiteindelijk rond de 1.70m zitten, lange rug, rondgeribt. Hierop ligt sinds vijf jaar een Fryso Legacy, 18,5inch, fit 4. Controle door Tweespan elk jaar en zadel ligt gewoon als een huis en is met hier en daar wat vullen weer goed voor een nieuw jaar.
Zadel ligt voor mij ook heel erg prima

Maar goed, dan is daar mijn jonkie...
Is nu net 5 geworden, ongeveer 1.66m maar groeit mogelijk nog wel iets en zal nog wat ontpuppy'en gok ik. Verder wel redelijk veel bot, maar toch erg rondgeribt. Verder weinig schoft en een wat kortere rug dan mijn oudere paard. Gezien zijn halfbroer (nu 7, zelfde vader, moeder is de oma van de mijne) verwacht ik dat hij zich nog wel wat meer ontpopt van 'pony/puppy' naar paard in het werk.
Het is dus voor nu nogal vaag welke kant ik op moet gaan, ik had mezelf eigenlijk al een beetje vastgepind op Fryso omdat dat nu ook goed is en het nu eenmaal gaat om een Fries. Daarnaast hoor ik van vele aanvankelijk populaire merken te veel negatieve zaken en veel lijkt weer op z'n retour als het gaat om de populariteit.
Om deze reden ben ik benieuwd wat jullie zeggen aan de hand van bovenstaande beschrijvingen. Wellicht hebben jullie ook nog tips voor gebruikte zadels, om eventuele tijd tussen het beleren en het echte nieuwe zadel op te vullen.
Alvast bedankt voor alle moeite!