Oriëntatie nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Oriëntatie nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 17:52

Hi!

Binnenkort wordt mijn jonge paard (5 jaar) dan beleerd, driewerf hoera *\o/*

Voorlopig heb ik een zadeltje dat oké ligt, maar op termijn wil ik graag voor het eerst een 'echt' zadel :') Als in, nieuw en aangemeten op mijn paard én mij...

In de afgelopen jaren heb ik diverse zadels gebruikt en uiteindelijk heb ik ca. vijf jaar geleden iets gevonden dat bij zowel mijn paard als mij past. Paard betreft een inmiddels 15-jarige Fries die Z1 liep en dit wellicht weer gaat lopen (blessureleed, wie kent het niet). Paard is 1.68m gemeten op 4 jaar, zal uiteindelijk rond de 1.70m zitten, lange rug, rondgeribt. Hierop ligt sinds vijf jaar een Fryso Legacy, 18,5inch, fit 4. Controle door Tweespan elk jaar en zadel ligt gewoon als een huis en is met hier en daar wat vullen weer goed voor een nieuw jaar.

Zadel ligt voor mij ook heel erg prima :) Maarrrrr... Ik ben 1.86m (en dan heb ik er een cm af gelogen :o ) en ik heb echt vooral lange benen, lengte zit niet in het bovenlichaam. Getuige ook mijn bureau dat op 72cm hoogte staat :+ (en geloof me, dat is niet tof aangezien ik nog wel eens hakken wil dragen)

Maar goed, dan is daar mijn jonkie...
Is nu net 5 geworden, ongeveer 1.66m maar groeit mogelijk nog wel iets en zal nog wat ontpuppy'en gok ik. Verder wel redelijk veel bot, maar toch erg rondgeribt. Verder weinig schoft en een wat kortere rug dan mijn oudere paard. Gezien zijn halfbroer (nu 7, zelfde vader, moeder is de oma van de mijne) verwacht ik dat hij zich nog wel wat meer ontpopt van 'pony/puppy' naar paard in het werk.


Het is dus voor nu nogal vaag welke kant ik op moet gaan, ik had mezelf eigenlijk al een beetje vastgepind op Fryso omdat dat nu ook goed is en het nu eenmaal gaat om een Fries. Daarnaast hoor ik van vele aanvankelijk populaire merken te veel negatieve zaken en veel lijkt weer op z'n retour als het gaat om de populariteit.

Om deze reden ben ik benieuwd wat jullie zeggen aan de hand van bovenstaande beschrijvingen. Wellicht hebben jullie ook nog tips voor gebruikte zadels, om eventuele tijd tussen het beleren en het echte nieuwe zadel op te vullen.

Alvast bedankt voor alle moeite! :)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Oriëntatie nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:51

Je schrijft korte rug. Wat is kort? Past er een 18 inch op? En pas jij in een 18 inch? Past je jonkie in lengte je huidige zadel en zit jij er fijn op op je oudere paard? Als je erg lange benen hebt is een zweetblad extra naar beneden verlengen vaak niet voldoende, hij moet ook iets meer naar voren komen om je knieen fatsoenlijk kwijt te kunnen (mijn bureau staat ook op 72cm. Ik ken het probleem) en ook eventuele wrongen moeten verder naar voren en evt naar beneden geplaatst worden om je benen correct te kunnen gebruiken. De meeste 18.5 en 19 inch zadels hebben wel langere zweetbladen maar geen extra naar voren geplaatst zweetblad. Het scheelt visueel bijna niets maar het rijd wel echt veel comfortabeler als je beenlengte klopt met de zweetbladen. Ik heb geen idee of Frysio dit wel aanbied maar het is het navragen waard. Er zijn wel zadelmakers in NL die dit op maat aanbieden maar het zijn er niet veel. Stuur maar een PB als je meer info wil.

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:52

Ik heb voor beide Friese paarden een Sella zadel.
Mooi kort, kwaliteit, maatwerk en wat ik heel belangrijk vond voor mijn 5 jarige... een boom die op de koudpers verstelbaar is.

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:56

Afgezien dat ik je probleem niet ken, want ik ben mini en heb hele korte benen, denk ik dat het niet verkeerd is om te kijken naar Ikonic. Hele fijne aanpasbare zadels waarvan een deel ook wat meer naar voren uitgesneden is, waardoor er meer ruimte is voor je benen. Super fijne zadels als het bij je paard past. De mijne is ook klein, kort en rond en dit paste perfect. En zeker zo'n verwisselbaar kopijzer is natuurlijk ideaal op zo'n jonkie.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 20:03

Sas_Mon schreef:
Je schrijft korte rug. Wat is kort? Past er een 18 inch op? En pas jij in een 18 inch? Past je jonkie in lengte je huidige zadel en zit jij er fijn op op je oudere paard? Als je erg lange benen hebt is een zweetblad extra naar beneden verlengen vaak niet voldoende, hij moet ook iets meer naar voren komen om je knieen fatsoenlijk kwijt te kunnen (mijn bureau staat ook op 72cm. Ik ken het probleem) en ook eventuele wrongen moeten verder naar voren en evt naar beneden geplaatst worden om je benen correct te kunnen gebruiken. De meeste 18.5 en 19 inch zadels hebben wel langere zweetbladen maar geen extra naar voren geplaatst zweetblad. Het scheelt visueel bijna niets maar het rijd wel echt veel comfortabeler als je beenlengte klopt met de zweetbladen. Ik heb geen idee of Frysio dit wel aanbied maar het is het navragen waard. Er zijn wel zadelmakers in NL die dit op maat aanbieden maar het zijn er niet veel. Stuur maar een PB als je meer info wil.


Bedankt voor de vele aandachtspunten! Ik ga je een PB sturen :)

Een 18 inch gaat wel passen voor hem, met franse (?) kussens. Ik denk dat ik wel in een 18 inch pas, mits het zweetblad voldoende ver naar voren ligt of de wrong een dijbeenwrong is. De Legacy heeft een vrij lange kniewrong onder het zweetblad, dat stoort me af en toe, aangezien het zweetblad ook echt heel recht naar beneden is.


boemel schreef:
Ik heb voor beide Friese paarden een Sella zadel.
Mooi kort, kwaliteit, maatwerk en wat ik heel belangrijk vond voor mijn 5 jarige... een boom die op de koudpers verstelbaar is.


Sella is ook een merk dat ik absoluut in m'n achterhoofd heb! Hoor er weinig negatiefs over, alleen als ik naar de plaatjes kijk oogt het wat gedwongen en krap. Ik heb vrij stevige bovenbenen, zonder dik te zijn. Maar het geeft me wel twijfels over of het gaat passen.


Celebi schreef:
Afgezien dat ik je probleem niet ken, want ik ben mini en heb hele korte benen, denk ik dat het niet verkeerd is om te kijken naar Ikonic. Hele fijne aanpasbare zadels waarvan een deel ook wat meer naar voren uitgesneden is, waardoor er meer ruimte is voor je benen. Super fijne zadels als het bij je paard past. De mijne is ook klein, kort en rond en dit paste perfect. En zeker zo'n verwisselbaar kopijzer is natuurlijk ideaal op zo'n jonkie.


Ikonic heb ik ook al eens naar zitten kijken, lijkt ook geen gek merk inderdaad! En het hybride idee vind ik ook wel tof... :)

Pallatin

Berichten: 2497
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Oriëntatie nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:13

Sas-mon schrijft al veel dingen die bij lange benen belangrijk zijn, nog een aanvulling: een verstelbare beugelhaak is bij lange benen ook erg fijn. Ik weet niet of Fryso dat heeft? Vrienden van mij hebben 2 Friezen en die hebben sinds een paar maanden allebei een fryso zadel, ik moet zeggen: liggen als een huis en het zijn mooie zadels. Frank Baines zadels kunnen ook helemaal naar wens aangepast worden, qua lengte zweet blad, wrong en beugelhaak