Bit, welke maat?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12208
Geregistreerd: 03-07-05

Bit, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 17:25

Ik heb nu een ongebroken bustrens van 13,5 cm, echter is deze te groot voor m'n paard en moet ik een kleinere hebben.
Om zeker van de maat te zijn heb ik van iemand een bit geleend om te zien of dat de juiste maat is, dit is een 12,5 en die past prima. Maar dat is een watertrens en dan lopen de ringen door het bit heen ipv aan het uiteinde zoals bij een bustrens en ben ik bang dat een 12,5 dan alsnog te groot gaat zijn. Hoe weet ik nu wat de juiste maat is? Of is de 12,5 dan wel goed?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Bit, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:20

Een bus en watertrens vallen ongeveer gelijk. Dus als 12.5 watertrens goed zit zal een 12.5 bustrens ook goed zijn. De enige uitzondering hierop zijn gebroken versus ongebroken mondstukken soms. Omdat de ene buigt en de andere niet kunnen ongebroken mondstukken anders passen dan gebroken mondstukken. Maar als jij bv een dubbelgebroken gepast hebt en die past zal een andere dubbelgebroken van dezelfde maat ook passen. En als ie niet past ruil je hem gewoon. Een metalen bit kan je best even testen en als hij niet past terugbrengen.

fjordjes

Berichten: 12208
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Bit, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 18:26

Ja ik heb dus een ongebroken bustrens en ik wil weer dezelfde maar het bit wat ik even heb gepast is een enkelgebroken bit.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Bit, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:31

Ik zou 12.5 aanhouden en die bestellen/kopen. Past ie niet dan ruil je hem om. 13.5 is duidelijk te groot en 11.5 is wel weer heel veel kleiner. De meeste merken hebben geen halve maten.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Bit, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:33

Je kunt ook even met je vingers kijken. Doe het bit in zijn mond, hoeveel vingers is hij te groot en passen ernaast? 1? 2? Afhankelikk van hoe dik je vingers zijn kan je wel zien hoeveel cm minder je nodig hebt.

fjordjes

Berichten: 12208
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 19:09

Sas_Mon schreef:
Ik zou 12.5 aanhouden en die bestellen/kopen. Past ie niet dan ruil je hem om. 13.5 is duidelijk te groot en 11.5 is wel weer heel veel kleiner. De meeste merken hebben geen halve maten.


Dank je wel voor het beantwoorden, ik ga de 12,5 bestellen. Idd halve maten zijn er niet en 11,5 zal wel echt te klein worden.

DuoPenotti

Berichten: 31745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:25

Sas_Mon schreef:
Een bus en watertrens vallen ongeveer gelijk. Dus als 12.5 watertrens goed zit zal een 12.5 bustrens ook goed zijn. De enige uitzondering hierop zijn gebroken versus ongebroken mondstukken soms. Omdat de ene buigt en de andere niet kunnen ongebroken mondstukken anders passen dan gebroken mondstukken. Maar als jij bv een dubbelgebroken gepast hebt en die past zal een andere dubbelgebroken van dezelfde maat ook passen. En als ie niet past ruil je hem gewoon. Een metalen bit kan je best even testen en als hij niet past terugbrengen.

Dit is toch niet het algemene advies.
Want als een bustrens fijn aansluit zonder te klemmen zit hij goed.
Maar is dat bij een watertrens ook zo zitten de lippen op of bijna op het gat en dat moet je toch echt wel voorkomen.

Mijn merrie heeft 14,5 bustrens en past mooi. 15,5 watertrens en mag echt niet kleiner.
Heb de 14,5 hij haar gepast gehad omdat die wel op voorraad was, maar dat kon echt niet :)

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Bit, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:52

En tussen verschillende merken zit ook maatverschil ondanks dat ze aangeboden worden als "11.5" of "12.5" net als met schoenen en kleren. De enige manier om zeker te weten dat een bit past is hem in de mond van je paard hangen.