Mestzak tijdens wandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Mestzak tijdens wandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 11:43

Hoi,
Heeft er iemand ervaring met een mestzak tijdens wandelingen?
Was gisteren op wandel en aan een ijskraam even gestopt... Gevolg paard mest op het terrein. Ik schaamte me er best voor omdat er veel volk zat. Gelukkig hadden ze een composthoop achteraan het terrein en een schop dus heb het netjes opgeruimd.
Maar zou dit in de toekomst willen vermijden.

Is het praktisch?
Stinkt het de hele rit?
Is het ledigen makkelijk?

Deze soort bedoel ik:
https://www.ruitershopciba.be/steedappl ... stzak.html

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:48

Ik zou eerder denken aan een boodschappentas opgefrommeld meenemen en een schepje. Dan kun je bij zo’n ‘ongelukje’ de boel even wegscheppen en buiten het terrein in de berm kiepen. Stuk goedkoper ook. Op andere locaties is mest toch geen (bos) of veel minder (langs de weg met voet even de berm in duwen) een probleem.

Bernoe

Re: Mestzak tijdens wandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:51

Ik heb geen ervaringen met een mestzak, maar wel met een mestboy to go. Ideale dingen en gemakkelijk mee te nemen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:54

Dan loopt je paard dus de hele wandeling/buitenrit met een mestzak onder zijn staart voor het geval dat ie gaat mesten? Lijkt me niet fijn voor het paard. Dan lijkt me de oplossing die Elanor aandraagt beter te werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 12:21

Mij lijkt het handiger om een stevige afvalzak mee te nemen, en dan als een hondenpoepzakje er overheen leggen, mest erin oppakken/rollen, binnenstebuiten draaien en verderop leeggooien of in een afvalbak doen. Een afvalzak neemt nauwelijks plek in, ideaal.
Of het moet echt haast elke rit gebeuren.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 12:24

Een mestboy to go meenemen?
Die neem ik altijd mee, zit ook een clipje bij waardoor je het zakje makkelijk aan je broek kan vastmaken.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 12:45

Die mestzakken uit je link gebruikten wij iets aangepast bij het mennen. Zijn super sterk, en ging vrijwel altijd goed. Paarden hebben er geen last van en hoefden er ook niet aan te wennen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 17:32

Ja probleem is dat zo'n mestboy to go niet echt leuk is... Ik kom namelijk nergens een vuilbak tegen op mijn routes.

Iets met je moet mest/hondenpoep opruimen... Maar er zijn geen vuilbakken te bespeuren.
Ja aan de bushalte maar die passeer ik alleen in begin van mijn rit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:41

Je kan de mest toch ook aan de kant, in de berm of plantsoen vegen of de mestboy/ zak/ whatever je bij je hebt.

Denk dat mensen daar meer oke mee zijn dan wanneer je het in een prullebak deponeerd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:46

Art_Ificious schreef:
Ja probleem is dat zo'n mestboy to go niet echt leuk is... Ik kom namelijk nergens een vuilbak tegen op mijn routes.

Iets met je moet mest/hondenpoep opruimen... Maar er zijn geen vuilbakken te bespeuren.
Ja aan de bushalte maar die passeer ik alleen in begin van mijn rit.

Je kan de mestboy to go ook legen in de berm? Dan hoef je het niet mee te sjouwen, maar ligt het wel uit de weg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 17:57

In de berm legen is idd wel een idee. Dan zou een winkelzak of vuilzak meenemen ook wel gewoon een optie kunnen zijn. Hoewel die mestboy interessant is met dat clipje eraan.

Nu was ik even van de route afgeweken ivm zin in een ijsje. Maar normaal blijf ik idd wel op rustige wegen waar veel velden zijn.

Kreeg laatst nog van iemand commentaar omdat mijn paard gemest had aan de rand van fietspad net niet in de berm. Ik heb dit gewoon niet opgemerkt want paard bleef gewoon doorstappen en voelde ook geen rug optillen bij het paard. Tevens was het niet in een bewoond gebied, dus had zoiets... Wat zeur je nou.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:02

Op zich lijkt me zo'n mestzak van de link in de openingspost ook best handig, ze worden op stal ook gebruikt voor aquatraining en er is volgens mij geen paard welke er problemen mee heeft. Ik vind het alleen wel best duur om zo'n ding te moeten kopen, dus ik ga iedere keer na tijd braaf met de kruiwagen door het dorp of als het verder weg is dan ik wil lopen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 07:14

Ik heb zo'n mestzak. Ideaal ding, en die van ons heeft er echt totaal geen last van. Hij kan er gewoon alles mee, ik heb nooit verschil gemerkt tussen met en zonder zak. Dus ja, het is zeker praktisch, je ruikt niks, en het legen is supermakkelijk: gewoon de clipjes onderaan losklippen en alles valt eruit. Dan even schoonspoelen met de slang en klaar.

Het enige is: hij kreeg in de periode dat ik de zak vaak gebruikte wat kale plekjes onder het deel wat om de staart gaat, dus daar heb ik nu bontjes om geknutseld.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 07:20

Goed dat je erover nadenkt, hier is het buitenrit seizoen weer begonnen en met een pensionstalling 'in de achtertuin' met meer dan vijftig paarden is ons dorp en het dorp was ze staan een mesthoop geworden, inclusief de bospaden en velden.

Ik zou ze bijna een advertentie van een mestboy to go op de ingang van hun stal willen gaan plakken! :=

Onze menpaarden hadden een mestzak omhangen, zeker als we veel woonwijken passeerde op onze route. Onder het zadel heb ik ze nooit gebruikt, dan hadden we een vuilniszak bij of schopte het de berm in zodat het niemand kon hinderen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 11:05

KimD schreef:
Goed dat je erover nadenkt, hier is het buitenrit seizoen weer begonnen en met een pensionstalling 'in de achtertuin' met meer dan vijftig paarden is ons dorp en het dorp was ze staan een mesthoop geworden, inclusief de bospaden en velden.

Ik zou ze bijna een advertentie van een mestboy to go op de ingang van hun stal willen gaan plakken! :=

Onze menpaarden hadden een mestzak omhangen, zeker als we veel woonwijken passeerde op onze route. Onder het zadel heb ik ze nooit gebruikt, dan hadden we een vuilniszak bij of schopte het de berm in zodat het niemand kon hinderen.
goh met zoveel paarden snap ik de overlast idd ook wel.
Gelukkig is dat hier waar ik buiten rij niet het geval. Buiten mezelf zie ik heel soms iemand met een haflinger en shetjes die 200m verderop staan maar die gaan niet zo ver wandelen als ik doe zijn nog jonge meisjes ook en met de Shetlanders wandelen ze aan de hand, en mijn achterburen met 2 paarden. Maar verder nog niemand gezien op mijn routes.

Nu heb ik wel 1 route die heen en terug 2u lang is maar wel doorheen een bewoond gebied gaat voor een stukje.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:29

Misschien een gek idee, maar kun je niet zo'n composteerbaar afvalzakje gebruiken en het dan ergens in de bosjes leggen ofzo? Of werken die zakjes niet zo :+ Ik gebruik die altijd voor in mijn groencontainer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 11:37

PoelieWoelie schreef:
Misschien een gek idee, maar kun je niet zo'n composteerbaar afvalzakje gebruiken en het dan ergens in de bosjes leggen ofzo? Of werken die zakjes niet zo :+ Ik gebruik die altijd voor in mijn groencontainer.

Ik denk dat een gewone zak/mestboy to go in de bosjes legen een stuk sneller composteert dan mest in een composteerbare zak.
Ik denk dat zo'n zak meer tijd nodig heeft om te verteren. En mest wordt vaak ook wel door vogels en insecten uiteen gehaald.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:45

Ik zou een gewone vuilniszak meenemen, goed klein vouwen. In een klein zakje doen ( bijvb zo’n zakje voor een stoffen winkeltasje met zo’n klip eraan) en zo meenemen :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:48

Persoonlijk zou ik zelf kijken naar iets waardoor je de mest toch mee naar huis kunt nemen.
Of zo ver mogelijk van de weg af te legen.

Wij hebben zelf een jonge hond die nog wel eens paarden mest wil proberen op te eten. Dit kan helaas fataal zijn als een paard bepaalde medicatie krijgt of pas ontwormd is.
Nu is dit misschien niet bij jou van toepassing maar het is ook niet te zien aan de mest.

Wij lopen ook veel in buitengebied met de honden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:53

Maaaarije schreef:
Persoonlijk zou ik zelf kijken naar iets waardoor je de mest toch mee naar huis kunt nemen.

Wij hebben zelf een jonge hond die nog wel eens paarden mest wil proberen op te eten. Dit kan helaas fataal zijn als een paard bepaalde medicatie krijgt of pas ontwormd is.
Nu is dit misschien niet bij jou van toepassing maar het is ook niet te zien aan de mest.

Dat is toch echt wel aan de hondeneigenaar zelf om op te letten dat de hond onderweg niets eet :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 11:54

Maaaarije schreef:

Dat zo ver mogelijk van de weg af is geen enkel probleem. Ik heb op mijn route al een aantal plaatsen gezien waar ik tussen de bomen kan gaan (van het pad afwijken dus) en daar dus eventueel mest kan gooien. Ook zijn er grachten en beken waar het eventueel in gegooid kan worden.

Maar ik als hondeneigenaar laat mijn hond nooit lang ergens snuffelen en dus krijgt die de kans niet iets te eten... Genoeg verhalen over vergiftigde honden gelezen gehad.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:57

Art_Ificious schreef:
Dat zo ver mogelijk van de weg af is geen enkel probleem. Ik heb op mijn route al een aantal plaatsen gezien waar ik tussen de bomen kan gaan en daar dus eventueel mest kan gooien. Ook zijn er grachten en beken waar het eventueel in gegooid kan worden.

Maar ik als hondeneigenaar laat mijn hond nooit lang ergens snuffelen en dus krijgt die de kans niet iets te eten... Genoeg verhalen over vergiftigde honden gelezen gehad.

Helaas heeft mest wel heel veel negatieve effecten op waterkwaliteit, vooral op wateren in natuurgebieden. Hierdoor verzuurt het water, verdwijnt er zuurstof uit het water en sterft het leven in het water.
Het beste kan je het daarom niet in het water gooien.

Mest op het land spoelt ook wel uit door de regen, maar kan hier veel beter gebruikt worden door het bodemleven. De nutriënten kunnen dan opgenomen worden door planten :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:00

Sandra_H schreef:
Ik heb zo'n mestzak. Ideaal ding, en die van ons heeft er echt totaal geen last van. Hij kan er gewoon alles mee, ik heb nooit verschil gemerkt tussen met en zonder zak. Dus ja, het is zeker praktisch, je ruikt niks, en het legen is supermakkelijk: gewoon de clipjes onderaan losklippen en alles valt eruit. Dan even schoonspoelen met de slang en klaar.

Het enige is: hij kreeg in de periode dat ik de zak vaak gebruikte wat kale plekjes onder het deel wat om de staart gaat, dus daar heb ik nu bontjes om geknutseld.

Maar hoe lang rijdt je dan met een volle zak? Leeg je die dan tussendoor waar het kan?
Leeg zal het wel gaan maar draf of galop met zo een zak stront lijkt mij wel irriteren bij het paard. Of valt dat mee?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 12:01

Geldt dat ook voor een zeer ijzerrijke beek die de planten zelfs oranje maakt? :+

Nou dan gooi ik de mest gewoon tussen de bomen zoals ik ook al aangaf dat die mogelijk er is. ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:02

Als ik mijn paard heb ontwormt ga ik een wee niet buitenrijden.
Maar helaas zal idd niet iedereen er zo over denken.

Persoonlijk zou ik geen mestzak aan mijn paard willen hangen.
Nu kom ik alleen in het buitengebied op landwegen en zandpaadjes, geen fietspad of ijssalon :D
Zou ik daar wel komen zou ik ook eerder voor een mestboy gaan.