Advies over budget zadelopties gevr!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

8Daan8

Advies over budget zadelopties gevr!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-22 21:46

Zouden jullie met me mee willen denken en misschien adviseren? Voor mijn vrij stevige c-pony zoek ik een zadel. Helaas ben ik niet bepaald rijk en mijn pony is ook niet de jongste meer -als dat zadel nog tien jaar gebruikt wordt zou ik heel erg blij zijn-. Al met al moet het eigenlijk een goedkoop zadel zijn. Nu hoor ik jullie denken: goedkoop is duurkoop! En dat denk ik dus ook. Dilemma dus. |o
Momenteel ligt er af en toe een Wintec Dressuur op van 17,5 inch maar die lijkt zijn schouder toch een beetje in de weg te zitten. Daarbij bromt hij weleens als ik een stukje draaf en daarmee geeft hij aan gespannen te zijn dus volgens mij zit het zadel toch in de weg (of hij vindt het gewoon spannend, dat kan natuurlijk ook) Meestal rij ik echter gewoon zonder zadel. En dat gaat leuk in stap en kleine stukjes draf, maar nu komen we op een punt dat we allebei toch echt serieuzer willen rijden. Daarbij mis ik ook wel de steun en vooral de drukverdeling van een zadel.
Mijn budget is nu rond de E300,-. En daarmee kan ik een goedkoop 16 inch boomzadeltje kopen, eventueel met verwisselbare voorboom. Of een goedkoop boomloos zadeltje met een dure onderlegger (die hopelijk wat opvangt) Alleen kan ik daar natuurlijk geen stijgbeugels aan hangen, maar ik heb wel meer lichaamscontact. Of ik laat mijn oude zadel zo opvullen/herverdelen dat het beter past, maar de vraag is of dat mogelijk is. Wat zouden jullie doen?

Rocamor

Re: Advies over budget zadelopties gevr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:48

Zoeken naar manieren waardoor je geld kunt sparen voor een fatsoenlijk zadel.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:56

Overleg met je zadel maker.. ik heb voor 300 incl pas maken een prima zadel..
ja hij is verkleurd op de lepel.. wat jaren al gebruikt en er mist een merk plaatje en in de andere zit een barst.. Maar zadel ligt super op mijn paard.. en ik zit heelijk dus dan maar iets minder mooi vind ik.. ( singel en beugels had ik nog)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:21

Ik zou sowieso beginnen met wat zadelpassers te mailen, met de vraag of ze iets hebben liggen in een lagere prijsklasse wat zou kunnen passen. Daarbij zou ik toch je budget vergroten tot minimaal 500€ (of even afwachten wat voor aanbod je krijgt) en dan nog een +- 50/75€ tellen voor zadelpas kosten.

Welsh Corgi Cardigan Kennel
of Cymru Legends

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:25

Op een boomloos zadel kun je wel met stijgbeugels rijden. Misschien bedoel je een bare back pad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:27

Doorsparen en zoeken naar een zadelmaker met 2e hands zadeltjes. Ik heb laatst een prima zadeltje gekocht voor 375 inclusief pasconsult. Zadel had een klein schoonheidsfoutje maar zie je niet tijdens het rijden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:14

Geld of klavertjes vier gaan sparen.
Er zijn een paar uitzonderingen waar de zadelmaker toevallig een goed passend zadel heeft liggen (waarbij het de vraag is of het daadwerkelijk passend en kwalitatief is, of de zadelmaker alleen blij is dat hij nog een zadel kunnen kunnen aansmeren verkopen). Maar meestal is dat gewoon niet het geval en kan je beter 1 keer investeren in een zadel, dan proberen goedkoop te zijn en 3x zoveel kwijt zijn aan DA's, artsen, peuten en paten vanwege een paard of ruiter met een zere rug

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:18

Helaas kan je niet iets fatsoenlijks voor E 300,-- kopen. Voor het dubbele wordt het al moeilijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:51

Als je oude zadel voor jou nog de juiste maat heeft, en het van een beter merk is (geen budget kartonleer ed), dan kan een goede (!) zadelmaker dat voor jouw pony vast wel weer goed krijgen. Ruim binnen budget.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 05:38

Dees schreef:
Als je oude zadel voor jou nog de juiste maat heeft, en het van een beter merk is (geen budget kartonleer ed), dan kan een goede (!) zadelmaker dat voor jouw pony vast wel weer goed krijgen. Ruim binnen budget.

Ze heeft een wintec dus die voldoende kunnen aanpassen gaat niet / niet zo gemakkelijk. Als de boomvorm niet past heb je aan dat wisselende kopijzer niet veel.

Je zou kunnen kijken naar bijv een tweedehands trekker zadel of een ghost.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:07

Hannanas schreef:
Dees schreef:

Ze heeft een wintec dus die voldoende kunnen aanpassen gaat niet / niet zo gemakkelijk. Als de boomvorm niet past heb je aan dat wisselende kopijzer niet veel.

Je zou kunnen kijken naar bijv een tweedehands trekker zadel of een ghost
.

Die zijn ook rond de 5 a 600 euro. Een barefoot cheyenne zou misschien nog lukken voor die prijs.

8Daan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 09:40

Amber_anne schreef:
Op een boomloos zadel kun je wel met stijgbeugels rijden. Misschien bedoel je een bare back pad?

Dat klopt, op een goed boomloos zadel kun je met stijgbeugels (licht-)rijden, maar goedkope boomloze zadels hebben vaak minder padding en de stijgbeugels zitten bij die goedkope meestal met een smal bandje aan elkaar wat dan in mijn pony's rug zou snijden. De chiquere boomloze (of in ieder geval niet zo goedkoop) heeft schijnbaar een bredere stijgbeugelophanging met betere drukverdeling.

Iedereen bedankt voor het advies! Ik zal eens een goede zadelmaker zoeken in de buurt en vragen wat die aan opties voor mij heeft (al dan niet met mijn eigen zadel) en ook even neuzen naar een Cheyenne.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:45

misschien kan je je wintec verkopen en bijvoorbeeld een tweedehands kieffer zadel er voor terugkopen (welke lijkt te passen)? en dan door een zadelmaker laten aanpassen.

8Daan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 11:51

Gitana schreef:
misschien kan je je wintec verkopen en bijvoorbeeld een tweedehands kieffer zadel er voor terugkopen (welke lijkt te passen)? en dan door een zadelmaker laten aanpassen.

Goeie tip! Ik zat zelf ook te denken aan eventueel inruil als de Wintec toch niet gaat passen.

8Daan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 16:08

Ruyters voor ruiters uit Nuenen reageerde snel met een nette mail, maar kon me helaas niet helpen. Ik hou jullie een beetje op de hoogte mocht iemand meelezen met een vergelijkbaar dilemma.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:37

Ik heb 4 jaar terug voor 300 een keurig net JC Saphir zadel kunnen kopen. Jarenlang plezier van gehad. Het hoeft niet altijd slecht te zijn als het minder kost. Ik zou eens rondbellen en in tussentijd een beetje sparen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:26

rien10 schreef:
Helaas kan je niet iets fatsoenlijks voor E 300,-- kopen. Voor het dubbele wordt het al moeilijk.

Dat is onzin. Als je zelf een beetje verstand er van hebt lukt dat wel. Heb je dat niet, dan wordt het lastig. Maar een ouder model, KN, Kieffer, Stubben heb je zeker wel binnen dat budget. Maar het moet wel passen natuurlijk en de kussens moeten ook nog goed zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:28

rien10 schreef:

hier ben ik het ook niet echt mee eens, als je goed zoekt kan je heus wel iets vinden, maar mss zal je meerdere zadelpasconsults moeten betalen.

Zo heb ik destijds een consult gedaan en allerlei zadels geprobeerd, in de lagere prijsklasses weliswaar, daaruit kwam een zadelmerk en type dat goed lag en dan gewoon gezocht tot ik dat tweedehands vond, dat dan door mijn zadelpasser laten aanpassen. Ok, het zadel kostte me uiteindelijk 450€ + 2 consults, wat iets meer is dan wat TS als budget had, maar in ieder geval nog geen 600€.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:32

Jenara schreef:
rien10 schreef:

hier ben ik het ook niet echt mee eens, als je goed zoekt kan je heus wel iets vinden, maar mss zal je meerdere zadelpasconsults moeten betalen.

Zo heb ik destijds een consult gedaan en allerlei zadels geprobeerd, in de lagere prijsklasses weliswaar, daaruit kwam een zadelmerk en type dat goed lag en dan gewoon gezocht tot ik dat tweedehands vond, dat dan door mijn zadelpasser laten aanpassen. Ok, het zadel kostte me uiteindelijk 450€ + 2 consults, wat iets meer is dan wat TS als budget had, maar in ieder geval nog geen 600€.

Maar zadels zijn schreeuwend duur op dit moment. En als je dan drie consulten moet bijtellen bij een zadel van E 500 ben je ook E 750 kwijt.
Ik denk dat het een utopie is om een goed zadel voor E 300,-- te kunnen vinden.
Zie dit topic [HAR] Prijzen zadels

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:41

Het is echt een crime om een goed passend zadel te vinden voor dat geld. En als je daar concessies in moet doen zou ik in ieder geval zorgen voor een echt goede pad, zoals bv een invictus pad. Die zijn wel duur, maar die kunnen een zadel wat niet helemaal goed ligt toch comfortabel voor je paard maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:48

Als je zelf wat kijk hebt op zadels is er voor 300 echt wel wat fatsoenlijk te krijgen.
Want mensen vragen vaak wel veel voor een zadel, maar verkopen ze het er daadwerkelijk voor?

Heb je er kijk op pas je een zadel van mp. En laat pas een zadelpasser komen als je zelf al dacht dat het een goed zadel is.

Heb je die kijk er niet op. Ja dan word het inclusief pas kosten of via de zadelmaker kopen wel duur.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:56

Goed tweedehands zadel zoeken.

Dan is het ook al ingereden en veranderd niet meer van vorm.

Eventueel een tweedehands syntetisch zadel. Ben zelf dol op Thorowgood.

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:08

DuoPenotti schreef:
Als je zelf wat kijk hebt op zadels is er voor 300 echt wel wat fatsoenlijk te krijgen.
Want mensen vragen vaak wel veel voor een zadel, maar verkopen ze het er daadwerkelijk voor?

Heb je er kijk op pas je een zadel van mp. En laat pas een zadelpasser komen als je zelf al dacht dat het een goed zadel is.

Heb je die kijk er niet op. Ja dan word het inclusief pas kosten of via de zadelmaker kopen wel duur.

Eens, ik zie ook best wel zadels op MP staan in deze prijscategorie. Maar idd moet je er zelf dan ook kijk op hebben. Ik zou dan wel kijken naar een goed merkzadel (passier, stubben, etc) Dat is vrij degelijk. En een goede pad eronder.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:11

rien10 schreef:
Jenara schreef:

Maar zadels zijn schreeuwend duur op dit moment. En als je dan drie consulten moet bijtellen bij een zadel van E 500 ben je ook E 750 kwijt.
Ik denk dat het een utopie is om een goed zadel voor E 300,-- te kunnen vinden.
Zie dit topic [HAR] Prijzen zadels

betaal jij 125€ per pasconsult? Mijn zadelpasser vraag 70€, dus ok, 450€ + 140€ = 560€ was ik totaal kwijt.
Of het nu echt binnen 300€ zal lukken, durf ik me niet 100% over uitspreken, heb geen idee wat er momenteel tweedehands wordt aangeboden, maar jij gaf in je eerste post aan dat het zelfs voor 600€ moeilijk zou worden en dat lukt wel echt gewoon.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:34

Ik betaal niets voor een consult. Ik koop bij degene die het komt aanpassen en dan betaal ik de prijs van het zadel.