Voor mijn Akhal Teke merrie met haar oh zo gevoelig huidje ben ik op zoek naar het perfecte lyrca vliegenmasker. Iets wat een onmogelijke zoektocht blijkt te zijn tot nu toe.

Voor overdag heb ik een Shires vliegenmasker met neusflap (geen lyrca) en daar doet ze het eigenlijk goed mee, geen wondjes of schuurplekken. Maar ze is niet zo'n fan van de neusflap, en voor 's nachts is die neusflap ook overbodig.
Waar ze 's nachts vooral last van heeft zijn de knutten. Ze staat al onder een eczeemdeken maar voor haar hoofd biedt dit niet genoeg bescherming. Vooral de oren zijn een probleem, want deze begint ze opnieuw kapot te schuren.

De maskers die ik al heb en niet voldoen zijn:
- Rambo Vliegenmasker: deze geeft wondjes aan de onderkant van haar hoofd
- Busse vliegenmasker: deze geeft wondjes, ook op de onderkant van haar kaal, doordat er een soort drukknopje opzit om deze te sluiten
- Professionals choice lyrca Vliegenmasker: hier zijn de mazen op de oren te groot, waardoor het schuurprobleem blijft.
Mijn voorkeur is een masker van lyrca, in de hoop daarmee schuurwondjes te vermijden, maar hierbij moeten de mazen van de oren echt klein genoeg zijn. Liefst ook voldoende ruimte voor de ogen. En liever geen metalen sluitingen of iets met een ritssluiting.
Wie oh wie heeft suggesties?