Bit sterk paard niet sterke ruiter

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LazyZorro

Bit sterk paard niet sterke ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-22 08:31

Ik ben een beetje 'desperate' want ik rij zelf het liefste bitloos. Mijn dochter van 12 jaar heeft sinds enkele maanden een haflinger x quarter, geweldig paardje, heel koel als een haflinger en soms ook heel koppig als een koudbloed, maar regelmatig loopt ze letterlijk weg (de andere kant op als de bedoeling - onstuurbaar) met mijn dochter. Als ik er zelf op rij is ze meestal makkelijk maar soms als ze een ander plan heeft probeert ze dit ook met mij. Gewoon geen enkele aanwijzing opvolgen van bit en benen. Natuurlijk is de lange termijn oplossing veel training (paard) en lessen (dochter) maar nu zoek ik wel een oplossing voor dit moment om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Wat voor een bit zouden jullie mij aanraden? Een dubbel gebroken bit met een 'lock' functie of een bevel trens, of iets anders?
Ps ik woon in het buitenland aan het einde van de wereld dus even aantal bitjes van een bittenpasser, als zo iemand zou bestaan :) kan niet.

Elisa2

Re: Bit sterk paard niet sterke ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:37

Gewoon een simpele dubbelgebroken trens, dit probleem is niet op te lossen met een scherper bit maar inderdaad met training.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:42

Als ik jullie was zou ik bezig gaan met grondwerk, of doen jullie dit al? Ik denk dat je met een scherper bit op een gegeven moment tegen het zelfde probleem aan loopt, en dan ben je verder van huis. Je paard voelt je hulpen heus wel hoor, maar kiest er voor om er niets mee te doen. Dat is het probleem, niet het bit.
Mijn vorige merrie deed dit soms ook, wat jij beschrijft, omdat ze bijvoorbeeld de training niet uitdagend genoeg vond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:45

In de bak zou ik echt met je normale bit blijven rijden.
Al gaat hij daar eens de verkeerde kant in is dat niet gevaarlijk maar alleen maar een leer moment.

Zou je buiten willen rijden als afwisseling maar vind het wat te gevaarlijk zou je kunnen denken aan een thiedeman teugel.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:55

Als tussen oplossing zou ik een knefeltrens proberen. De lange zijkanten zorgen er voor dat het bit nooit "door" de mond getrokken kan worden.

En knefeltrens heb je net alle mogelijke mondstukken er in. Kijk hierbij zelf naar wat voor jullie werkt.

Dislecties, verbeteren mag / graag zelfs, dan wel in PB!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:59

Mijn tinker wordt gereden door een meisje van 11, tinker is heel braaf en doet mij mij geen pas verkeerd maar wil bij kinderen nog wel eens wat uitproberen, omdraaien, trekken. Ik heb eerst geprobeerd met een pessoa bit maar dat had niet echt het resultaat wat ik zocht, plus ik heb er liever gewoon een mild bit in bij kinderen

Heb er nu voor haar een tiedeman aan zitten met een gewoon dubbel gebroken bustrensje en dat gaat goed. Pony draait een enkele keer nog maar nu kan ze het goed corrigeren. Ook het trekken is hij mee gestopt. De tiedeman werkt alleen in wanneer nodig en hangt verder losjes

Edit: ze rijd met name buiten, in de bak ook vaak zonder tiedeman

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:02

Dit probleem moet je niet willen oplossen met een scherper bit. Alleen lessen is de oplossing. Ik vind het altijd zo sneu dat ruiter fouten opgelost worden door scherpere bitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:04

LuckyLuna schreef:
Als tussen oplossing zou ik een knefeltrens proberen. De lange zijkanten zorgen er voor dat het bit nooit "door" de mond getrokken kan worden.

En knefeltrens heb je net alle mogelijke mondstukken er in. Kijk hierbij zelf naar wat voor jullie werkt.

Een kneveltrens vind ik ook nog wel een goed idee :j
Dat is inderdaad niet scherper, maar duidelijker.
De knevels sturen een beetje mee en inderdaad geen bit dat per ongeluk door de mond gaat.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

LazyZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-22 12:17

allemaal bedankt, hier kan ik wat mee, ik doe natuurlijk ook aan grondwerk, het paardje maakt gewoon gebruik van het feit dat er een kleine onervaren ruiter op zit. Ik ga eens kijken naar een thiedeman.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:22

Een ander bit gaat in elk geval niet de oplossing zijn vermoed ik. De meeste paarden zijn wel eventjes onder de indruk van een scherpere inwerking, maar dat is ook zo weer 'normaal' en dan heb je hetzelfde probleem gewoon weer opnieuw.

Heeft je dochter de mogelijkheid in een veilige, afgesloten omgeving te rijden? Een bak met hek er omheen, een weiland zonder andere paarden of iets dergelijks?

Zo ja, dan zou ik het voor nu even laten gebeuren en de optoming niet veranderen. Ja, paardlief zal soms de verkeerde kant op gaat, maar dan is het een kwestie van diep zuchten, de regie weer overnemen en doorgaan. Hoe vaker het gebeurd hoe sneller je dochter het ook zal kunnen oplossen, ze zal het gaan voelen aankomen. Lekker gaan lessen en het komt echt goed :)

Heb je die mogelijkheid niet en rijd je alleen buiten dan zou ik kijken naar andere oplossing om wel een veilige situatie te houden. Wat, dat is afhankelijk van wat er precies gebeurd, dus : Wat doet je paard precies voor hij de verkeerde kant op gaat?

Als hij bijvoorbeeld eerst zijn hoofd extreem omhoog gooit en dan gaat, dan zou een (losse) martingaal kunnen helpen. Die doet vrijwel niks als je gewoon rijdt, maar als je paard zijn hoofd omhoog wil gooien houdt het hem tegen.
Als je paard je dochter uit balans brengt door haar uit het zadel te trekken en dan te gaan, dan kan een daisyreign (ook wel anti-grazing reign) helpen. Ook daar heeft het paard in een normale houding geen last van, maar het voorkomt wel dat hij zijn nek naar de grond kan strekken en haar uit balans haalt.

Dit alles er van uitgaande dat je paard nergens last van heeft maar misbruikt maakt van zijn jonge ruiter zoals jij aangeeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:43

Geen respect voor ruiter en optoming los je zoals je zelf al zegt inderdaad niet op met een andere optoming (er van uitgaande dat die optoming de combinatie past). Trainen en lessen dus voor jullie beiden gezien dat paard met beide soms nee zegt op een manier die gevaarlijk kan worden voor paard en ruiter.

Bitloos is een mogelijke optoming, niet de eureka oplossing voor alles, evenmin als een bit dat is. Een goed opgeleid paard moet elke in de mond/om het hoofd passende optoming te rijden zijn. Basisprincipes zijn nl hetzelfde en opleiding ook.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:47

LazyZorro schreef:
allemaal bedankt, hier kan ik wat mee, ik doe natuurlijk ook aan grondwerk, het paardje maakt gewoon gebruik van het feit dat er een kleine onervaren ruiter op zit. Ik ga eens kijken naar een thiedeman.

Een thiedeman doet helemaal niks als een paard naar links wilt en de ruiter naar rechts.
Het voorkomt alleen dat een paard zijn hooft omhoog kan gooien, maar Haflingers zijn heel slim en hebben snel door dat ze ook prima met hun hoofd tussen de benen alle kanten op kunnen lopen.
Dan ben je verder van huis.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:55

Mijn advies is ook een simpele trens en extra lessen. Waarschijnlijk is jouw dochter iets te afwachtend of net te laat met reageren, waardoor de pony al een eigen beslissing maakt. Goede instructie kan haar handvatten geven op welk moment zij moet handelen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:56

Toch denk ik helaas ook aan les. Ik heb een verzorgpaard gehad waarbij de eigenaar dit probleem had, maar ik kwam het nooit tegen. Waarschijnlijk zat de eigenaar niet voldoende de goede kant op met haar houding (met je lijf indraaien en kijken naar waar je heen gaat). Soms is het zoiets simpels :)
Op tijd en overduidelijk met alles tegelijk sturen: met je buiten been, met buiten teugel, en je zit. En in deze fase niet kijken naar stelling, nageeflijkheid, vallen over een schouder.. Als dat vanzelf goed gaat prima, maar anders komt dat wel als je kunt sturen :D

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:00

Ieder paard is sterker dan de ruiter.
Scherpere optoming verandert er niets aan, dus daar hoef je het niet in te zoeken
Het laatste wat je wil is een scherp bit in handen van een kind. Dus inderdaad….les, paard opvoeden en als ruiter vaardig worden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:29

LazyZorro schreef:

Waarom naar een hulpteugel grijpen bij een ruiterfout? Het paard kan hier niets aan doen hè, de fout ligt bij jouw dochter. Het is niet eerlijk tegenover het dier om te grijpen naar scherpe bitten en hulpteugels. Als je daar aan gaat beginnen is het eind zoek, hij is waarschijnlijk maar kort onder de indruk van beide en gaat dan weer verder waar hij was met als resultaat dat je steeds ingrijpender maatregelen moet treffen.

Gewoon een normaal trensje en hup de les in.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie