Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Avalanche schreef:Je kan ermee de boom breder of smaller maken maar maximaal 1 of 2 maten kleiner of groter. Volgens mij zelfs maar 1.
Dus als je paard zich goed aan het ontwikkelen is en groeit 2 maten, heb je al pech, kan je een nieuw zadel kopen.
Ik zou het niet doen, er zijn genoeg merken met een verwisselbare voorboom, waarbij de bomen ook nog eens van veel lichter materiaal zijn gemaakt.
ingvdh schreef:Persoonlijk zou ik gaan voor een zadel met aanpasbare boom, hierbij bedoel ik wintec maar ook een boom die onder de pers wijder en smaller gemaakt wordt. Is een stuk goedkoper dan een dure optie bovenop een duur zadel.
Britt_xxx schreef:Ik heb een zadel met dit systeem, en het bevalt me er goed. Ik heb een pony die veel afvalt in de winter, en de boom is dan makkelijk aan te passen. Ik weet eerlijk niet tot welke maat de boom aanpasbaar is, bij mij had ze het de laatste keer over 1,5 maat smeller. Wel een groot nadeel is dat je zelf het nieuwe “boompje” moet betalen als je een nieuwe maat nodig hebt. Kan best wel oplopen als je paard veel wisselt.
MyChoice schreef:Ontworpen door Jolanda van Zin-tuig, wordt gebruikt door haar, Schutte en Frank Baines.
Nielojram schreef:MyChoice schreef:Ontworpen door Jolanda van Zin-tuig, wordt gebruikt door haar, Schutte en Frank Baines.
Via die eerste kwam ik op deze site : https://www.treeclix.com
Helaas vind ik hier bar weinig over het daadwerkelijke systeem.
Op de foto van de TS lijkt het alsof het hoesjes zijn voor boomtakken, hiermee zou je het dan breder of smaller moet kunnen maken?
Wat gebeurt er dan met de rest van de vorm van de boom? Vrij weinig lijkt mij?
Heeft iemand meer kennis&ervaring hiermee?
Nielojram schreef:MyChoice schreef:Ontworpen door Jolanda van Zin-tuig, wordt gebruikt door haar, Schutte en Frank Baines.
Via die eerste kwam ik op deze site : https://www.treeclix.com
Helaas vind ik hier bar weinig over het daadwerkelijke systeem.
Op de foto van de TS lijkt het alsof het hoesjes zijn voor boomtakken, hiermee zou je het dan breder of smaller moet kunnen maken?
Wat gebeurt er dan met de rest van de vorm van de boom? Vrij weinig lijkt mij?
Heeft iemand meer kennis&ervaring hiermee?
Avalanche schreef:Er gebeurt niks met de rest van de boom. En dat is ook de reden dat ik geen fan hiervan ben.
ingvdh schreef:Nee, het is niet hetzelfde als een pad. het zijn een soort wiggen die de boom versmallen.
In feite krijg je een vrij brede boom en met die treeclix versmal je het kopijzer.
Ik heb ook de optie gekregen maar heb het niet gedaan.
Het kan er overigens bij sommige zadels ook achteraf toegevoegd worden.
Citaat:TreeClix is a unique device which allows saddle fitters to adjust the width of Harry Dabbs laminated trees by up to two width fittings. Visit https://www.treeclix.com to find out how TreeClix can make a saddle fitters life a little easier.
Nielojram schreef:Avalanche schreef:Er gebeurt niks met de rest van de boom. En dat is ook de reden dat ik geen fan hiervan ben.
Vermoedde al zoiets.
De stokoude zadelboom op de genoemde site gaf mij al bedenkingen..
Snap het alleen niet zo, want om de treepoints met dit systeem te bewerken moet het zadel toch echt los van elkaar.. Wat is het voordeel hier dan van? Dan zou ik eerder een ( in veel gevallen een kromme boom creërende ) pers gebruiken..
Nadia schreef:Ik heb het ook in mijn nieuwe Schutte zadel laten zetten, m'n paard is opgemeten en kwam uit op een boommaat van 31,25. De zadelpasser is uitgegaan van maat 31,5 en heeft m'n zadel besteld met boommaat 33,5.
Die 33,5 is met de wiggen aangepast naar 31,5 en daar rijden we nu mee.
Maddy_Paola schreef:Heb zelf wel een zadel van jolanda, toen het kopijzer breder moest heeft ze hem wel in de pers gedaan, nu die smaller moest met treeclix, punt met elke keer pers is dat er metaalmoeheid kan optreden waardoor het makkelijk breekt dus daarom op deze manier opgelost, ik vind het juist wel een fijne oplossing en mijn paard is er ook blij mee. Overigens is dit wel echt iets waarvoor je de zadelmaker moet laten komen en niet iets om zelf te doen. Er kunnen ook andere modellen kussens onder de zitting gezet worden, voor bij een eventueel volgend paard waarbij de boom ed wel passen maar de kussens qua model niet toereikend zijn, vind ik zelf ook een fijn idee
linsje27 schreef:Nadia schreef:Ik heb het ook in mijn nieuwe Schutte zadel laten zetten, m'n paard is opgemeten en kwam uit op een boommaat van 31,25. De zadelpasser is uitgegaan van maat 31,5 en heeft m'n zadel besteld met boommaat 33,5.
Die 33,5 is met de wiggen aangepast naar 31,5 en daar rijden we nu mee.
Weet je ook toevallig hoe veel je kan opvullen met de Treeclix?
Maddy_Paola schreef:Heb zelf wel een zadel van jolanda, toen het kopijzer breder moest heeft ze hem wel in de pers gedaan, nu die smaller moest met treeclix, punt met elke keer pers is dat er metaalmoeheid kan optreden waardoor het makkelijk breekt dus daarom op deze manier opgelost, ik vind het juist wel een fijne oplossing en mijn paard is er ook blij mee. Overigens is dit wel echt iets waarvoor je de zadelmaker moet laten komen en niet iets om zelf te doen. Er kunnen ook andere modellen kussens onder de zitting gezet worden, voor bij een eventueel volgend paard waarbij de boom ed wel passen maar de kussens qua model niet toereikend zijn, vind ik zelf ook een fijn idee