Dé oplossing voor haaruitval door halsdeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rainer

Dé oplossing voor haaruitval door halsdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 12:56

Hoi! Mijn paard wordt swinters geschoren en staat 24/7 buiten en staat daardoor zo goed als de hele winter onder een deken met halsstuk er aan. Waar ik alleen echt enorm van baal is dat elke winter zijn manen, voor de schoft tot ongeveer halverwege de hals, volledig uitvallen. Het lijkt echt op uitvallen en niet schuren. Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en ook de oplossing voor volgende winter?

Hij staat onder bucas dekens en met expres alleen een 0gr hals omdat ik wel eens ergens had gelezen dat het kan komen doordat het te warm wordt. Helaas heeft dat deze winter geen verschil gemaakt.

Wie kan mij helpen?!!

maessie

Re: Dé oplossing voor haaruitval door halsdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:09

Geen halsdeken meer opdoen, dit verstikt de manen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:12

Vlechtjes met veel anti klit vertragen het proces wat. Verder tob ik er ook al jaren mee.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:14

Een jachtpatroon scheren in plaats van helemaal . Dan kan hij wel de warmte kwijt met rijden, maar hoeft hij geen deken op. De manen blijven heel en geen gedoe (en kosten) met dekens.

“Vroeger” schoor ik mijn paarden ook helemaal. Tegenwoordig begin ik niet meer aan die deken ellende als het niet nodig is.

Mijn IJslander merrie scheer ik ook een jachtpatroon. Ik wil niet meer anders!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:16

Hier het probleem dat de manen bij de schoft ook korter worden/afschuren. Niet scheren is geen optie, dan staan ze pas juni/juli in de zomervacht en kan ik ze eigenlijk alleen dan intensief trainen. Ik heb trage verhaarders en ook nog eens Shetlanders. Het maakt hierbij niks uit wat ik voer. Mijn oudste die begint nu in zijn zomervacht te schieten en de jongste zie je de zomervacht nog niet eens van.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:20

Cowboy magic hielp hier en met een amigo heavy deken met hals had ik er geen last meer. Was een gevoerde hals met gladde binnenkant.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:23

Veel antiklit in de manen sprayen en hals van deken vaker wassen. Zodra die vol huidvet zit gaat het snel bij mij en vallen de manen met bosjes uit.
Spray soms zelfs wat extra antiklit op de deken dan gebeurt het niet.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:27

Mijn paard staat ook zonder scheren te rillen bij regen zonder deken, dus dekens ontkom ik sowieso niet aan en vind ik zelf ook geen last. Geen halsdeken vind ik ook geen optie bij een geschoren paard dat buiten staat en ongeschoren heeft hij het echt veel te warm met rijden

@simongek wat voor hals had je hiervoor waarbij je er wel last van had? De halzen van bucas hebben ook allemaal een gladde binnenstof. Gevoerd leek het hier alleen maar erger te maken...

Vaker wassen en antiklit is wel een goede tip. Hoe vaak was jij de hals om het goed te houden? @Lauriannnn

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:38

ik denk dat de halsdeken schoon houden aan de binnenkant ook helpt. al dat huidvet lijkt het erger te maken hier. Daar ga ik volgend seizoen eens mee experimenteren. dan koop ik 2 halzen en kan ik er een tussendoor wassen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:41

Ik heb een tinker met manen tot aan de knie. Zij wordt ook elke winter geschoren en staat met hals, maar haar manen zijn altijd in vlechten.
Ik heb nooit de indruk gehad dat haar manen uitvallen of dunner worden, dus mss kan je vlechten proberen?

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:11

Rainer schreef:
Mijn paard staat ook zonder scheren te rillen bij regen zonder deken, dus dekens ontkom ik sowieso niet aan en vind ik zelf ook geen last. Geen halsdeken vind ik ook geen optie bij een geschoren paard dat buiten staat en ongeschoren heeft hij het echt veel te warm met rijden

@simongek wat voor hals had je hiervoor waarbij je er wel last van had? De halzen van bucas hebben ook allemaal een gladde binnenstof. Gevoerd leek het hier alleen maar erger te maken...

Vaker wassen en antiklit is wel een goede tip. Hoe vaak was jij de hals om het goed te houden? @Lauriannnn

Beetje afhankelijk. Als ik zie dat de hals aan binnenkant in midden weer stroef wordt/ wit uitslaat of vet voelt dan was ik hem weer. Die dagen krijgt paard een andere hals op. Op die manier staat ze niet bloot en kan ik de hals schoon houden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:34

Ik doe mijn paard alleen de hals op bij veel regen en echt lage temperaturen (<5 graden). De rest van de tijd staat ie zonder hals, maar met warme deken.
Hierdoor blijven z’n manen wel netjes!
Ze staan hier wel s nachts op stal

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:04

Heb je een vaste hals aan het deken of een losse.
Ik heb al gemerkt dat een vaste hals met stiksels op het deel net voor de schoft het meest haren loswrijft.
Dekens met losse hals hebben een dunne strook manen die volleig weggaat en vatse hals zonder stiksel een grote straak waar maar de helft van de manen onverblijft (ze vallen tegen het einde van de winter inderdaad gewoon uit).
Denk dat het enige wat je kan doen is, een losse hals en bij droog weer zoveel mogelijk uit laten...

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:28

Hebben de mensen die antiklit gebruiken geen last van gladde teugels met rijden?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:54

Het is niet 100% de oplossing, maar vlechten bleef het beter bij dan niet vlechten :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:58

Alleen de hals gebruiken bij echt vies weer ( voornamelijk bij langdurige regen ) en voor de rest aflaten.

Bij mijn paard schoor ik alleen de hals en borst. Die stond juist zonder deken. Ging prima, halsdekens zijn ondingen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:59

Mijn paard had bij de bucas ook best veel haaruitval., korte afgebroken stukken. Sinds deze winter een amigo en manen bleven hetzelfde...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:04

Modelletje scheren ipv hele hals kort? Ik gebruik zelf alleen halzen met slecht weer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:06

Paarden vatten geen kou via de hals. Je kunt dus gerust dat halsstuk eraf laten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:06

Rainer schreef:

Weatherbeeta en een losse hals van andere deken.

Toen sets gekocht van amigo en dat werkte prima.

En las de tip van schoon houden. Dat helpt ook echt idd.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:10

Ik mis maar1 hand breedte rest blijft prima heb vaste hals heb een weatherbeeta

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:10

Manen afscheren voordat de hals deken erop gaat

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:57

Hier de oplossing nog niet gevonden. Merk wel dat de haren niet meer terugkomen, je ziet ook echt dat er op dat deel huid geen haren meer zitten, meer mensen die dat hebben?

Probeer inderdaad de deken alleen op te doen bij echt vies weer met veel regen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:13

Dees schreef:
Paarden vatten geen kou via de hals. Je kunt dus gerust dat halsstuk eraf laten.

dat klopt, maar met regen moet je al snel een hals op, anders regenen de meeste dekens uiteindelijk in. Ik denk dat je 2 opties hebt, of accepteren dat de manen er onder leiden, of inderdaad heel veel wisselen en echt alleen de hals op doen op de dagen dat het echt nodig is.....

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:28

Mijn paard had dit enkel alleen met dekens met een vaste hals. Deze winter een losse hals en geen haaruitval.