Tong/Bit probleem

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 16:04

Hoi even een vraag betreft de tong van mijn bijrijdpaard. Hij heeft dit al sinds ik hem bijrijd. Ik ben hier al eens vaker over begonnen bij de eigenaar maar volgens haar moet ik mij er niet te druk om maken. Maar mij is altijd geleerd dat je nooit de tong hoort te zien.

Vanaf juni wordt ik eigenaar van hem en wil dan ook gelijk voor een nieuw hoofdstel en bit kijken. Wat raden jullie aan? Het is niet een paard met een heel zacht mondje ( op het moment ). Daar ga ik straks lekker mee aan de slag als hij van mij is wat betreft sterker maken en rechtrichten. Hij wordt al jaren met de watertrens gereden. Is een simpel dubbelgebroken bit. Op zijn longeerbit een bustrens, heeft hij dit ook.

Gaat elk jaar naar de tandarts, osteopaat en zadelcheck

Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaring

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 14-04-22 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 33686
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:27

Heb je al eens een dunner bitje geprobeerd?
Of een ongebroken bit eventueel met een tongboog?
Zodat zijn tong wat meer ruimte heeft?

Een bitfitter is denk ik wel een goed idee :j
Heb je niet meteen je hele kast vol hangen met bitten :D

office
Berichten: 1049
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:30

Ik ben bang dat z’n mondhoek klem kan komen door dit bit het lijkt me ook wat smal zo op deze foto.Liever een bustrens of bit met rubberen bitschijven.
Leuk dat hij van jou zelf gaat worden trouwens .Heerlijk zo vlak voor de zomer.

Bowo
Berichten: 2933
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:41

Just to be clear, zonder bit in zie je zijn tong nooit zo uitsteken?

Het zou best kunnen dat hij dan inderdaad wat weinig ruimte overhoudt voor zijn tong, want als hij hem normaal volledig binnenboord houdt, zou hij dat met bit ook moeten doen.

Wel goed dat je er mee aan de slag gaat!

Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 16:53

office schreef:
Ik ben bang dat z’n mondhoek klem kan komen door dit bit het lijkt me ook wat smal zo op deze foto.Liever een bustrens of bit met rubberen bitschijven.
Leuk dat hij van jou zelf gaat worden trouwens .Heerlijk zo vlak voor de zomer.



Dankjewel! Ja heel erg blij mee.
Met een bustrens heeft hij het ook haha

Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 16:55

DuoPenotti schreef:
Heb je al eens een dunner bitje geprobeerd?
Of een ongebroken bit eventueel met een tongboog?
Zodat zijn tong wat meer ruimte heeft?

Een bitfitter is denk ik wel een goed idee :j
Heb je niet meteen je hele kast vol hangen met bitten :D


Ja daar dat ik ook al even aan te denken.
Ik woon in omgeving zuidholland. Geen idee wie er hier komt en beetje goed is?

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:06

Ik heb een tijdje een paard gereden die ook altijd zijn tong een beetje uit zijn mond had hangen, in galop hing zelfs zijn complete tong eruit :') Daar is destijds een bitfitter bij geweest en voor de zekerheid ook even nagekeken door de dierenarts, maar ook nadat hij een nieuw, goedpassend bit had gekregen bleef zijn tong maar uit de mond hangen. Er is dus verder nooit een reden uitgekomen, dus we zijn er maar vanuit gegaan dat hij het gewoon fijner vond zitten.

Verder is mijn advies ook een goede bitfitter erbij halen, die hebben er toch wat meer verstand van dan dat je zelf maar wat omkloot.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:12

Die van mij heeft ook een beetje tong. Tandarts, bitfitter, hoofdstelfitter en dierenarts concluderen niks en ik heb een dunne myler waar ze super goed op loopt. Zij heeft nergens last van en heeft gewoon veel tong en veel lip (daarom ook een dunne myler).
Als je paard nergens last van heeft, is het ook soms accepteren dat het er is en dat ze het blijkbaar fijn vinden om het zo te doen ;)

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:32

Je zou kunnen overwegen het bit wat lager in te hangen. Het is niet echt comfortabel voor het paard als zijn mondhoeken zo opgetrokken worden.
Verder kan de dikte van het bit meespelen, en het mondstuk. Dat hij het op een zelfde mondstuk doet met andere ringen is natuurlijk niet raar. Dat ligt gewoon hetzelfde in de mond en dus reageert hij hetzelfde.
Ik zou in eerste instantie opteren voor ongebroken met tongboog.

Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 17:37

Avalanche schreef:
Je zou kunnen overwegen het bit wat lager in te hangen. Het is niet echt comfortabel voor het paard als zijn mondhoeken zo opgetrokken worden.
Verder kan de dikte van het bit meespelen, en het mondstuk. Dat hij het op een zelfde mondstuk doet met andere ringen is natuurlijk niet raar. Dat ligt gewoon hetzelfde in de mond en dus reageert hij hetzelfde.
Ik zou in eerste instantie opteren voor ongebroken met tongboog.


Ja klopt het lijkt op de foto opgetrokken maar zijn bakstukken zitten echt totaal niet strak
Dankjewel voor jouw advies
Kan altijd even op marktplaats kijken.
Je hebt ook nog de kunstofvarianten

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:56

Nooit de tong horen te zien is iets wat uit de dressuur komt. Daar is dat verboden, Verder in de ruiterrij mag dat gewoon. Als dat beest het nou lekker vind om een centimeter of wat van zijn tong te laten zien, laat hem toch lekker.

Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 19:17

mrie schreef:
Nooit de tong horen te zien is iets wat uit de dressuur komt. Daar is dat verboden, Verder in de ruiterrij mag dat gewoon. Als dat beest het nou lekker vind om een centimeter of wat van zijn tong te laten zien, laat hem toch lekker.

Ja dat weet ik dus niet of die dat lekker vind of dat het toch iets is haha

Hannanas
Berichten: 13341
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:17

Kan ook nog vanuit achter komen, bekken bijvoorbeeld.

Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 13:06

Hannanas schreef:
Kan ook nog vanuit achter komen, bekken bijvoorbeeld.

Aha oke dat wist ik niet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:41

michelle933 schreef:
Avalanche schreef:
Je zou kunnen overwegen het bit wat lager in te hangen. Het is niet echt comfortabel voor het paard als zijn mondhoeken zo opgetrokken worden.
Verder kan de dikte van het bit meespelen, en het mondstuk. Dat hij het op een zelfde mondstuk doet met andere ringen is natuurlijk niet raar. Dat ligt gewoon hetzelfde in de mond en dus reageert hij hetzelfde.
Ik zou in eerste instantie opteren voor ongebroken met tongboog.


Ja klopt het lijkt op de foto opgetrokken maar zijn bakstukken zitten echt totaal niet strak
Dankjewel voor jouw advies
Kan altijd even op marktplaats kijken.
Je hebt ook nog de kunstofvarianten


Ik zou niet voor kunststof gaan, je geeft aan dat het paard zich regelmatig sterk/hard in de mond maakt/is.

Eerder wat Avalange al aangeeft, een ongebroken bit met tongboog en dan zou ik echt de Trust Sweet iron met medium tongboog adviseren. Dan in bustrens variant. Door het type metaal gaan ze fijn sabbelen op het bit, door de vorm is er genoeg ruimte voor de tong en dit type bit verdeelt de druk heel gelijk in de mond.

https://www.agradi.nl/trust-trens-sweet ... QrEALw_wcB

Ik rij mijn beide Shires er ook mee, omdat ze fijn ontspannen in de hand zijn op dit bit terwijl ze zich beiden op andere bitten nog wel eens sterk/hard konden maken.
Op dit bit, als ze zich eens echt sterk maken, dan heb je ook nog wat in te brengen. Hiervoor had ik een Trust Innosense medium tongboog (kunststof) en daar liep mijn ruin ook zo fijn op, maar als hij zich echt sterk maakte, had ik weinig in te brengen. Nou is die van mij in de bak doorgaans op deze bitten niet sterk, maar meneer denkt op buitenrit nog wel eens dat hij een volbloed is en houdt ervan om te racen met andere paarden en dan is het opzich best prettig om een noodrem te hebben op een ruim 800 kg paard.

JackDaniel99
Berichten: 18
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:49

michelle933 schreef:
office schreef:
Ik ben bang dat z’n mondhoek klem kan komen door dit bit het lijkt me ook wat smal zo op deze foto.Liever een bustrens of bit met rubberen bitschijven.
Leuk dat hij van jou zelf gaat worden trouwens .Heerlijk zo vlak voor de zomer.



Dankjewel! Ja heel erg blij mee.
Met een bustrens heeft hij het ook haha



Doet hij het ook al voor inspanning(rijden, longeren enz)? Of alleen erna?

Mijn paard heeft het ook heel kort gedaan, maar dan juist voor het rijden.
Bij hem kwam het doordat hij zo gevoelig was, en vanuit zijn verleden verwachte dat er hard/plotseling werd ingewerkt.
Want eenmaal bezig, stopte hij.

Bij hem is het snel gestopt, doordat er niet hard/snel werd ingewerkt. En die gewenning werkte bij hem door hem te longeren met hoofdstel zonder lijn, zodat er zeker weten geen druk op kwam.

Of je zou kunnen testen wat hij zonder sperriem doet, of juist met een (losse) lage neusriem. Kan zijn dat hij minder of juist iets meer steun wilt, zonder dat het inwerkt/druk geeft.

Art_Ificious
Berichten: 12831
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:51

Avalanche schreef:
Je zou kunnen overwegen het bit wat lager in te hangen. Het is niet echt comfortabel voor het paard als zijn mondhoeken zo opgetrokken worden.
Verder kan de dikte van het bit meespelen, en het mondstuk. Dat hij het op een zelfde mondstuk doet met andere ringen is natuurlijk niet raar. Dat ligt gewoon hetzelfde in de mond en dus reageert hij hetzelfde.
Ik zou in eerste instantie opteren voor ongebroken met tongboog.
mij is altijd geleerd dat 2 rimpeltjes achter het bit mag. Is dit dan niet zo? Als ik bij mijn draver geen rimpels wil moet het bit zo laag dat het continu beweegt in de mond omdat het te los ligt.

JackDaniel99
Berichten: 18
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:54

Art_Ificious schreef:
Avalanche schreef:
Je zou kunnen overwegen het bit wat lager in te hangen. Het is niet echt comfortabel voor het paard als zijn mondhoeken zo opgetrokken worden.
Verder kan de dikte van het bit meespelen, en het mondstuk. Dat hij het op een zelfde mondstuk doet met andere ringen is natuurlijk niet raar. Dat ligt gewoon hetzelfde in de mond en dus reageert hij hetzelfde.
Ik zou in eerste instantie opteren voor ongebroken met tongboog.
mij is altijd geleerd dat 2 rimpeltjes achter het bit mag. Is dit dan niet zo? Als ik bij mijn draver geen rimpels wil moet het bit zo laag dat het continu beweegt in de mond omdat het te los ligt.



Mij is dit ook geleerd, maar het verschilt per paard wat ze fijn vinden.

En daarnaast kan je 2 rimpels hebben, zegmaar losse rimpels, breder. Of dunnere kortere rimpels. En dat kan wel verschil geven.
Maar continue bewegen lijkt mij niet fijn, en onrustiger. Dus misschien dan testen met 1 rimpel of 2 "lossere" rimpels??

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:08

Art_Ificious schreef:
Avalanche schreef:
Je zou kunnen overwegen het bit wat lager in te hangen. Het is niet echt comfortabel voor het paard als zijn mondhoeken zo opgetrokken worden.
Verder kan de dikte van het bit meespelen, en het mondstuk. Dat hij het op een zelfde mondstuk doet met andere ringen is natuurlijk niet raar. Dat ligt gewoon hetzelfde in de mond en dus reageert hij hetzelfde.
Ik zou in eerste instantie opteren voor ongebroken met tongboog.
mij is altijd geleerd dat 2 rimpeltjes achter het bit mag. Is dit dan niet zo? Als ik bij mijn draver geen rimpels wil moet het bit zo laag dat het continu beweegt in de mond omdat het te los ligt.

Mij is ook geleerd dat paarden gewoon in een stand konden staan.

Niet alles wat je ooit geleerd is klopt.

Voor paarden maakt vooral de anatomie van de mond uit. Als het bit op de juiste plaats in de mond ligt, maakt het aantal rimpels niet uit. Maar zet zelf eens je vingers in je mondhoeken en trek ze naar achter tot er 2 rimpels te zien zijn en bedenk dan hoe het is om een uur lang zo te lopen. Niet fijn toch? Vind je paard ook niet.


mrie schreef:
Nooit de tong horen te zien is iets wat uit de dressuur komt. Daar is dat verboden, Verder in de ruiterrij mag dat gewoon. Als dat beest het nou lekker vind om een centimeter of wat van zijn tong te laten zien, laat hem toch lekker.

Het gaat er niet om of het mag of niet. Het gaat erom dat de tong eruit een manier is om discomfort in de mond aan te geven. En dat is een probleem.
Dressuur gaat om harmonie, en daarvoor is een los, recht, blij paard nodig. En een paard wat oncomfortabel is is niet blij en kan zich niet loslaten. Nageeflijkheid kan alleen als een paard zich in kaak en nek loslaat en de hand van de ruiter volgt, en een paard dat de tong over het bit legt, ontspant de kaak niet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:12

Helemaal mee eens Avalange!

Earth

Berichten: 9011
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:13

Mondproblemen kunnen idd een secundair probleem zijn. Knarsen, tong eruit, tong over het bit, kauwen etc kan allemaal komen door pijn of ongemak ergens anders uit het lichaam. Nou denk ik niet dat het paard echt wat ernstigs mankeert, maar het is altijd wel interessant om dit in het achterhoofd te houden.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:41

Eens met wat avalanche zegt.
Op Facebook heb je een groep no-bit sh*t die heel duidelijk en leerzaam met wetenschappelijk onderzoek uitlegt hoe alles nou precies zit qua bitten en bitloze hoofdstellen.
Het is geen anti bit groep wat de titel misschien wel doet vermoeden.

Ik had voorheen mijn bitten ook op 2 rimpels hangen, ik heb nog geleerd dat een bit anders tegen de tanden kan komen, instabieler is of dat het paard de tong over het bit kan gooien.

Alleen werd mijn ene paard steeds vervelender met het bit aannemen, sinds ik zijn bit lager heb gehangen en de sperriem heb weggehaald pakt hij zelf zijn bit weer aan zoals voorheen en gooit hij helemaal zijn tong er niet meer overheen.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen, elk paard is anders en blijf zoeken naar wat voor jouw paard werkt.

Ik denk zelf dat dit bit te dik is en dat je met een bus of D trens wel eens verschil kunt merken.
Maar als je paard dit bit fijn vind dan is dat belangrijker dan wat ik achter een schermpje vind.

Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 15:02

michelle933 schreef:
Avalanche schreef:


Ja klopt het lijkt op de foto opgetrokken maar zijn bakstukken zitten echt totaal niet strak
Dankjewel voor jouw advies
Kan altijd even op marktplaats kijken.
Je hebt ook nog de kunstofvarianten


Ik zou niet voor kunststof gaan, je geeft aan dat het paard zich regelmatig sterk/hard in de mond maakt/is.

Eerder wat Avalange al aangeeft, een ongebroken bit met tongboog en dan zou ik echt de Trust Sweet iron met medium tongboog adviseren. Dan in bustrens variant. Door het type metaal gaan ze fijn sabbelen op het bit, door de vorm is er genoeg ruimte voor de tong en dit type bit verdeelt de druk heel gelijk in de mond.

https://www.agradi.nl/trust-trens-sweet ... QrEALw_wcB

Ik rij mijn beide Shires er ook mee, omdat ze fijn ontspannen in de hand zijn op dit bit terwijl ze zich beiden op andere bitten nog wel eens sterk/hard konden maken.
Op dit bit, als ze zich eens echt sterk maken, dan heb je ook nog wat in te brengen. Hiervoor had ik een Trust Innosense medium tongboog (kunststof) en daar liep mijn ruin ook zo fijn op, maar als hij zich echt sterk maakte, had ik weinig in te brengen. Nou is die van mij in de bak doorgaans op deze bitten niet sterk, maar meneer denkt op buitenrit nog wel eens dat hij een volbloed is en houdt ervan om te racen met andere paarden en dan is het opzich best prettig om een noodrem te hebben op een ruim 800 kg paard.


Dankjewel voor je advies! En waarom de bustrens als ik vragen mag ik heb altijd het idee dat hij de watertrens wat fijner vind
Citaat:


Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:06

Watertrensen liggen wat losser in de mond door de losse ringen.
Ik heb om die reden bij mijn jonge paard gekozen voor een kneveltrens.

Hieperdi
Berichten: 2892
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 15:07

Pumpkinbroes schreef:
Eens met wat avalanche zegt.
Op Facebook heb je een groep no-bit sh*t die heel duidelijk en leerzaam met wetenschappelijk onderzoek uitlegt hoe alles nou precies zit qua bitten en bitloze hoofdstellen.
Het is geen anti bit groep wat de titel misschien wel doet vermoeden.

Ik had voorheen mijn bitten ook op 2 rimpels hangen, ik heb nog geleerd dat een bit anders tegen de tanden kan komen, instabieler is of dat het paard de tong over het bit kan gooien.

Alleen werd mijn ene paard steeds vervelender met het bit aannemen, sinds ik zijn bit lager heb gehangen en de sperriem heb weggehaald pakt hij zelf zijn bit weer aan zoals voorheen en gooit hij helemaal zijn tong er niet meer overheen.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen, elk paard is anders en blijf zoeken naar wat voor jouw paard werkt.

Ik denk zelf dat dit bit te dik is en dat je met een bus of D trens wel eens verschil kunt merken.
Maar als je paard dit bit fijn vind dan is dat belangrijker dan wat ik achter een schermpje vind.


Ja ik heb een periode met de bustrens gereden (longeerbit). Maar ik merkte niet veel verschil. Hijbwerd er iets hangerig op. Er zit nu uit me hoofd een 14 of 16 mm in. Zowel de water als bustrens