Welke seatsaver? Wie heeft dé tip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Annumarie

Welke seatsaver? Wie heeft dé tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-22 11:53

Hallo,

Even het volgende; eind mei ga ik op trektocht; ongeveer 7-8 uur per dag op het paard. Ik merk bij tochten van minimaal 4 uur dat m'n zitknobbels echt beurs worden. Ik kreeg daarop het advies om vooral niet te bezuinigen op een goede seatsaver daarvoor. Ik denk een hele goede tip, echter wat is een goede seatsaver; bont of gel, welk merk? En hoe weet ik welke maat ik moet bestellen of bestaat er een one-size-fits-all formule voor die dingen? Ik weet natuurlijk nog niet wat voor maat zadel ik krijg op m'n trektochtpaard. Hoe doen anderen dat? Ik ben vast niet de enige met dit dilemma.... :)

Alvast bedankt!!
Grs Annemarie

criollo_yess

Re: Welke seatsaver? Wie heeft dé tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:28

Ik deed altijd een wielrenbroek onder mijn jeans (westernzadel) aan. Gaf net dat btje extra demping en "past" op elk zadel :D

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:30

Acavallo gel! En die zitten in verschillende merken. Ik heb zelf een BR.

Ik heb de 1cm omdat ik er dressuur mee rij 2cm werd daarvoor afgeraden ivm je zithulpen.
https://www.kifrahorse.nl/Gel-Seatsaver ... m-Acavallo

Maar deze van 2cm is denk ik wel super geschikt voor trektocht. Wellicht kan je er achter komen op wat voor soort zadels ze rijden? Ik zou dan een L nemen voor 18 inch en denk model voor springen/vzh zadel.

Je hebt bijvoorbeeld ook wel Fastfabrics die past overal op. Maar dat zit lang zo fijn niet als deze! Ik heb snel last van mijn zitbeenknobbels met rijden en met de Fastfabrics minder maar nog steeds wel. Met acavallo heb ik nergens meer last van.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-22 12:49

@criollo_yess: ik rijd met een gewone rijbroek, en engelse zadels.... dan krijg ik een beetje een vreemde luierkont lijkt me :') := De gedachte begrijp ik zeker! :))

@Spenk: dank je wel voor je tips! +:)+

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:31

Ik heb ook de BR acavallo (https://www.agradi.nl/br-seat-saver-dri ... NUQAvD_BwE)
Heb hem op een wintec en prestige dressuurzadel gehad, kieffer vzh en hier op een springzadel met vierkante lepel Afbeelding
Hij verlicht voor mij precies genoeg om geen pijnlijke plekken te hebben maar wonderen zou ik er niet van verwachten! Bont kun je overwegen ook, ik heb toen voor gel gekozen omdat het minder broeit in de zomer en beter tegen regen kan.

Those who don't believe in magic will never find it - Roald Dahl

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:37

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-22 16:05

@_karin_: en welke maat heb je dan? Met welke maat (maten) zadel?

@ziyadah: goede optie! Dank je wel!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:11

De BR acavallo heeft mij enorm geholpen toen ik mezelf openreed op m'n zadel. Echt een mega fijne pad. En wat daarvoor ook voor me werkte, was een wielrennersonderbroek.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:22

_karin_ schreef:
Ik heb ook de BR acavallo (https://www.agradi.nl/br-seat-saver-dri ... NUQAvD_BwE)
Heb hem op een wintec en prestige dressuurzadel gehad, kieffer vzh en hier op een springzadel met vierkante lepel [ [url=m/f6CxI9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij verlicht voor mij precies genoeg om geen pijnlijke plekken te hebben maar wonderen zou ik er niet van verwachten! Bont kun je overwegen ook, ik heb toen voor gel gekozen omdat het minder broeit in de zomer en beter tegen regen kan.

Ja deze van br is echt een aanrader!

my haflinger horse lucydan!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:33

Annumarie schreef:
@_karin_: en welke maat heb je dan? Met welke maat (maten) zadel?

@ziyadah: goede optie! Dank je wel!

Maat L, even gespeurd in mijn agradi geschiedenis haha. Heeft op een 17 inch wintec (was wel tikje aan de grote kant) en 17,5 inch zadels gelegen (dressuur/vzh/spring). Ik rijd zelf nooit op een 18 inch dus dat heb ik niet geprobeerd!

Those who don't believe in magic will never find it - Roald Dahl

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 05:51

L past goed op 18 inch, daar reed ik mee.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:37

Wat ook belangrijk is om mee te nemen in je keuze is:
Weersomstandigheden van je trektocht
Type rijbroek die je gebruikt

Een bontje vind ik zelf erg fijn, maar is wel warm bij hogere temperaturen en als het regent blijft hij langer nat wat ook huidproblemen met doorrijden geeft bij mij.

De gel en neopreen varianten kunnen erg stroef worden met een rijbroek met anti slip erop. Tijdens dressuren kan dit een prachtige rustige zit geven, maar op een trektocht vind ik het echt niet fijn.
Dit type server met een rijbroek met een leren of textiele kont, vind ik veel fijner..... Ook is er verschil in dikte van het zitvlak in rijbroeken.

Dan helpt het ook om niet een nieuwe rijbroek mee te nemen. Belangrijk is comfort boven uiterlijk!
Verder stem ondergoed af op rijbroek. Zorg dat er geen naatjes/ elastiek over je zitknobels lopen.
Ook katoen of synthetisch heeft effect op huid en druk.
Probeer voordien uit wat het prettigste zit aan kleding dat scheelt ongemak onderweg. Succes met je trektocht!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-22 08:29

@Sandrabokt; dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Ik heb geen rijbroeken met antislip, dus dat komt wel goed. Ik heb mn rijbroeken ook echt afgestemd op de trektocht; dus zonder dikke naden, prettig rijcomfort. Ook aan naadloos ondergoed is al gedacht (en gekocht :) ). Ik ben ook al flink wat langere tochten aan het maken om uit te vinden wat echt fijn zit. Alles gaat zo ver goed, alleen die beurse zitknobbels kom ik niet vanaf...

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:15

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie