Kan een paard een voorkeur hebben voor een bepaald type zadel?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Mijn paard heeft een voorkeur voor een...

Geen voorkeur
4 (26%)
Dressuurzadel
5 (33%)
Springzadel
3 (20%)
Westernzadel
Geen stemmen
Stockzadel
Geen stemmen
Barefootzadel
Geen stemmen
Eventingzadel
Geen stemmen
Veelzijdigheidszadel
Geen stemmen
Andere
3 (20%)

Totaal aantal stemmen: 15


Heleennn

Berichten: 6365
Geregistreerd: 21-11-11

Kan een paard een voorkeur hebben voor een bepaald type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 20:42

Nu ik voor mijn paard weer een beetje op zoek ben naar een ander zadel, vroeg ik me af of paarden zelf een voorkeur kunnen hebben voor een bepaald type zadel (dressuurzadel, springzadel, eventing, stockzadels, western, etc...). Ik kan me voorstellen dat afhankelijk van de bouw van een paard een bepaald type zadel beter ligt, maar in principe ben ik er altijd vanuit gegaan dat pasvorm het belangrijkste is en type daarbij niet uitmaakt. En ieder type zadel zal afhankelijk van de discipline ook wel bepaalde specifieke eigenschappen hebben vermoed ik, los van het uiterlijke en de vorm. Hoe ervaren andere bokkers dit?

Los van een correcte pasvorm, hebben jullie paarden een voorkeur? Waar merk je dit aan?

Anastasia24

Berichten: 2888
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:59

Ik denk dat de meeste mensen ook een favoriete paar schoenen hebben, ondanks dat ze allemaal passen. :+ Het verschilt natuurlijk ook in hoe de ruiter in het zadel zit, met springzadel rijden is toch 'lichter' dan met een dressuur zadel. Ook de singels spelen een rol. Dus ik denk zeker wel dat het kan. Ondanks dat ik de voorkeur van mijn haflinger nog niet heb uitgetest.

Heleennn

Berichten: 6365
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 21:05

Anastasia24 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen ook een favoriete paar schoenen hebben, ondanks dat ze allemaal passen. :+ Het verschilt natuurlijk ook in hoe de ruiter in het zadel zit, met springzadel rijden is toch 'lichter' dan met een dressuur zadel. Ook de singels spelen een rol. Dus ik denk zeker wel dat het kan. Ondanks dat ik de voorkeur van mijn haflinger nog niet heb uitgetest.

De singels had ik zelfs nog niet aan gedacht inderdaad, dat is een goeie!

Anoniem

Re: Kan een paard een voorkeur hebben voor een bepaald type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:22

Paard heeft een voorkeur aan de mens in het zadel.

xDenies

Berichten: 13703
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:50

Misschien wordt ik voor gek verklaard maar ik zou hier volmondig 'ja' op zeggen. Met mijn huidige merrie kan ik daar niet over oordelen, die is altijd met een westernzadel gereden. Maar mijn vorige merrie, anglo-arabier x arabisch volbloed, liet flink verschil zien onder verschillende zadels.

Begonnen met een VZH zadel, was niet direct op haar gepast maar hij lag redelijk tot er een nieuwe was. Was redelijk maar soms toch bokken.
Uiteindelijk een dressuurzadel, wel netjes aangemeten, maar rijden begon toch altijd met bokken en doen.
Daarna een westernzadel van een stalgenootje geprobeerd, een paar keer een wat bolle rug maar liep normaal - deze was niet op haar gemeten.
Eigen westernzadel aangeschaft, niet bokken en gewoon lekker er onder lopen. Veel gegroeid in de tussentijd qua band, qua spieren etc.
Terug overgeschakeld naar een VZH wintec zadel, ook aangepast. Wederom zelfde ellende als bij dressuurzadel.
Later toch weer western gaan rijden en niets meer aan de hand. Met westernzadel natuurlijk. Als ik western reed op een VZH had ik nog steeds hetzelfde :Y)

Merrie werd áltijd goed gecontroleerd door osteopaat en dergelijke. Bij verkoop ook aangegeven hoe en wat. En ook hier kreeg ik weer terug dat bij een (passend) spring of ander engels gerelateerd zadel er veel gebokt werd, met een (goed passend) westernzadel was er niets aan de hand.

Dus ach, wellicht zat het tussen onze oren, maar dit is mijn ervaring :j

StalNollie

Berichten: 9470
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kan een paard een voorkeur hebben voor een bepaald type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:04

Dressuur en spring kan zeker verschil maken de singels alleen al voelen anders.

Annemeik

Berichten: 4249
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Kan een paard een voorkeur hebben voor een bepaald type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:19

Hij loopt hetzelfde onder spring, veelzijdigheid of dressuur. Hij heeft alleen voorkeur voor het springzadel omdat hij dan weet dat hij naar het bos gaat. Maar dat lijkt mij niet tellen. ;)

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Re: Kan een paard een voorkeur hebben voor een bepaald type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:20

Ik heb het idee dat die van mij voorkeur heeft voor zijn dressuur zadel, die geeft door de rechte zweetbladen meer schoudervrijheid. Maar ja dat is ook gewoon een gokje op basis van hoe hij rijdt met beide zadels, kan ook zijn omdat hij tijdens de dressuur les sowieso rustiger is.