Monoblad zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassyh82

Monoblad zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:42

Hoi,

Ik heb voor mijn jonge merrie in december een monoblad zadel aangeschaft. Dit was het enige zadel van de vele die de zadelpasser gepast heeft wat pastte. Echter reageerde ze toen al wat heftig met aanspringen in de galop aan de longe. Eigenlijk had ik toen al twijfels, maar verder lag het zadel goed op haar korte rug. Mijn paard is erg rond, weinig schoft naar achterliggende schouder. Dus toch besloten het zadel te kopen. Sinds februari bezig met haar door te rijden en nu reageert ze Eigenlijk hetzelfde als aan de longe. Enorm bokken bij aanspringen in de galop en ze blijft ook niet meer netjes stil staan bij opstappen. Terwijl ze dat altijd netjes deed. Toen ze werd ingereden (met een ander zadel) heeft ze ook nooit gebokt. Heb nu besloten het hele rijden aan de kant te schuiven en deze maand komt de tandarts, osteopaat en de zadelpasser weer. Ik heb het idee dat het komt door het zadel. Misschien door het monoblad?
Mijn vraag is of er mensen zijn die dit ook zo hebben ervaren met een monoblad zadel. Het zadel is toen ik het aanschafte op maat gemaakt. Het kan wel worden aangepast met een andere boom erin, maar er kan geen zweetblad onder. Graag hoor ik jullie ervaringen hierover!

Ketly

Re: Monoblad zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:44

Past het zadel over het algemeen wel goed? Heb je een foto van het zadel op de rug?

Sommige paarden worden inderdaad erg gevoelig op een monoblad en reageren er niet fijn op.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:50

Ketly schreef:
Past het zadel over het algemeen wel goed? Heb je een foto van het zadel op de rug?

Sommige paarden worden inderdaad erg gevoelig op een monoblad en reageren er niet fijn op.

Naar mijn idee wel, de zadelpasser gaf aan dat omdat ze jong is het zadel misschien te strak is geworden daarom laat ik nu het eerst helemaal checken en komt er voorlopig geen zadel op haar rug. Maar ze dus zoals je ook aangeeft het te maken heeft dat ze er gevoelig op reageert. Dan heeft het zadel aanpassen weinig nut. Ik heb een foto toegevoegd.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:51

Afbeelding

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:52

Is er een osteopaat geweest nadat ze ingereden is.? Vind het eerder klinken dat ze de rug etc vast heeft zitten.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:54

Het zadel is zo te zien niet extreem veel te smal of te breed. Verstandig dat je het na laat kijken! Het hoeft niet persé aan het monoblad te liggen, maar het kan ook zijn dat de vulling niet goed is of dat je paard het zadel gewoon niet fijn vindt. Heeft de zadelpasser de optie om meerdere zadels mee te nemen om te passen? Ik zou dan ook uit willen sluiten dat ze het bij een ander zadel ook doet.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:55

veerle92 schreef:
Is er een osteopaat geweest nadat ze ingereden is.? Vind het eerder klinken dat ze de rug etc vast heeft zitten.

Ja zeker, die laat ik elke 6 maanden komen. Daarom laat ik haar nu weer komen.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 10:00

Ketly schreef:
Het zadel is zo te zien niet extreem veel te smal of te breed. Verstandig dat je het na laat kijken! Het hoeft niet persé aan het monoblad te liggen, maar het kan ook zijn dat de vulling niet goed is of dat je paard het zadel gewoon niet fijn vindt. Heeft de zadelpasser de optie om meerdere zadels mee te nemen om te passen? Ik zou dan ook uit willen sluiten dat ze het bij een ander zadel ook doet.

Dat ga ik zeker vragen! Ik wil ook graag haar reactie zien als er een zadel op ligt met een zweetblad. Want de singelstoten liggen natuurlijk nu ook tegen haar lichaam aan, misschien is dat ook niet prettig voor haar?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:25

Zijn er rugfotos gemaakt?

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 10:31

ajesca123 schreef:
Zijn er rugfotos gemaakt?

Nee, ik wacht eerst de osteo af.. en ik denk zelf dat als ze last zou hebben van haar rug, dan zou ze dat toch onder het zadel altijd moeten aangeven. Ze stapt en draaft keurig onder het zadel zonder enig protest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:35

Bokken bij aangalloperen met een monoblad kan heel goed komen omdat je paard zich dan teveel opgesloten voelt. Je zou eens kunnen proberen of het uitmaakt als je je knie extra losjes laat hangen zodat ze jouw knie niet voelt.
De druk van de singelstoten kan inderdaad ook als onaangenaam gevoeld worden. Je singel lijkt op de foto ook wel erg kort te zijn.
Ik zou inderdaad eerst gewoon een pas-check doen en kijken of een zweetblad het verschil maakt.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 10:39

Sizzle schreef:
Bokken bij aangalloperen met een monoblad kan heel goed komen omdat je paard zich dan teveel opgesloten voelt. Je zou eens kunnen proberen of het uitmaakt als je je knie extra losjes laat hangen zodat ze jouw knie niet voelt.
De druk van de singelstoten kan inderdaad ook als onaangenaam gevoeld worden. Je singel lijkt op de foto ook wel erg kort te zijn.
Ik zou inderdaad eerst gewoon een pas-check doen en kijken of een zweetblad het verschil maakt.

Dat denk ik dus ook!
Het zadel was hier nog niet aangesingeld de singel zit aangesingeld een handbreedte onder het blad.
Ergens hoop ik dat het puur te maken heeft met het ontbreken van het zweetblad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:50

Je kan het deels testen door zelf even geen been galophulp te geven en het puur op stemhulp te doen of iemand vanaf een longeerpositie een galophulp te laten geven, daarnij moet je eigen been dus afhangen.
Ik heb ook een paard gehad dat heel raar kon bokken als ze je knie voelde tijdens de galophulp.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 10:52

Sizzle schreef:
Je kan het deels testen door zelf even geen been galophulp te geven en het puur op stemhulp te doen of iemand vanaf een longeerpositie een galophulp te laten geven, daarnij moet je eigen been dus afhangen.
Ik heb ook een paard gehad dat heel raar kon bokken als ze je knie voelde tijdens de galophulp.

Dat is heel lastig, ze is nog jong en galop is al sowieso heel moeilijk voor haar.. en aan de longe bokt ze met dit zadel ook in de galop. Dus dan heeft het lijkt mij niks te maken met beenhulp.. en ze deed dit met een ander zadel niet.. ‍♀️

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:55

Aha, ja dan is een ander zadel testen handiger

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:44

Heb je dat zadel nog waar ze mee is ingereden? Wellicht die er voor de grap weer is een paar keer opleggen met rijden? En heb je les? Denk dat als ze inmiddels een tijdje onder het zadel is, ze wellicht moeite heeft met recht richten/balans.. Wellicht probeert ze onder het werk uit te komen door te bokken? Lessen gaan volgen en iemand laten mee kijken vanaf de grond is daarin wellicht wel een goed uitgangspunt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:33

normaal gesproken, zou een paard ook met longeren met een "niet passend zadel" gewoon kunnen galopperen zonder bokken.

Ik begrijp dus goed dat ze zonder zadel aan de longe niet bokt?
En als ze dan een longeersingel om heeft? Ook niet?
Een ander zadel is altijd te proberen, maar juist omdat ze het met longeren ook al doet betwijfel ik of het probleem bij het zadel ligt.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 17:39

siskeh schreef:
normaal gesproken, zou een paard ook met longeren met een "niet passend zadel" gewoon kunnen galopperen zonder bokken.

Ik begrijp dus goed dat ze zonder zadel aan de longe niet bokt?
En als ze dan een longeersingel om heeft? Ook niet?
Een ander zadel is altijd te proberen, maar juist omdat ze het met longeren ook al doet betwijfel ik of het probleem bij het zadel ligt.

Zonder zadel kan ze wel eens een bok geven, maar niet zoals met het zadel..en ze doet het ook met aanspringen.. het is dan echt rodeo bokken alsof ze wil proberen het zadel van haar rug te krijgen. Met longeersingel doet ze het ook niet.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:50

Ik heb ook een monoblad zadel (Fairfax Gareth) maar het bevalt mij juist heel goed. Ik zie dat je de voorste en achterste singelstoten gebruikt. Mijn zadelpasser raadt mij af de voorste te gebruiken, omdat dat veel druk geeft achter het voorbeen. Ik gebruik nu de middelste en de achterste. Misschien zou dat nog kunnen helpen?

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 18:51

IndianSu schreef:
Ik heb ook een monoblad zadel (Fairfax Gareth) maar het bevalt mij juist heel goed. Ik zie dat je de voorste en achterste singelstoten gebruikt. Mijn zadelpasser raadt mij af de voorste te gebruiken, omdat dat veel druk geeft achter het voorbeen. Ik gebruik nu de middelste en de achterste. Misschien zou dat nog kunnen helpen?

Ik heb maar 2 singelstoten??

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:51

Sassyh82 schreef:
IndianSu schreef:

Ik heb maar 2 singelstoten??

Oh op de foto leek het net of je er 3 had, niet goed gekeken :') sorry

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:30

De voorste singelstoot loopt wel erg schuin naar voren, mogelijk dat daardoor het zadel tegen de schouder wordt getrokken. Dan kan een andere singel ook uitkomst bieden.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 19:31

BrankaZ schreef:
De voorste singelstoot loopt wel erg schuin naar voren, mogelijk dat daardoor het zadel tegen de schouder wordt getrokken. Dan kan een andere singel ook uitkomst bieden.

Goed gezien, maar wat voor een singel? Heb nu een anatomische..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:38

Ik zou voor een asymmetrische singel kijken. En ik kan het niet helemaal goed zien, maar misschien ook een langere singel.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 19:39

BrankaZ schreef:
Ik zou voor een asymmetrische singel kijken. En ik kan het niet helemaal goed zien, maar misschien ook een langere singel.

Ok, misschien helpt dat al iets.dank voor de tip! Singelmaat is goed, had op deze foto nog niet aangesingeld.