Ervaringen Bates dressuurzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline29

Ervaringen Bates dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 06:12

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn paard, het zadel dat ik nu heb is te groot voor mij en net te lang voor mijn paard. Nu krijg ik binnenkort een Bates met Cair systeem om uit te proberen. Wat vinden jullie van dit zadel? En van het cair (lucht) systeem?

boemel

Re: Ervaringen Bates dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 06:45

Ik had de Bates dressage. De goedkoopste versie (toen eur 1800).
Kwaliteit leer was erg slecht. Na een regenbuitje leek het wel uitslag te hebben qua vlekken. Ook kraste het erg snel.

De cair is op zich mooi, maar minder zacht dan een goed wolgevuld zadel.
Na een week op 6 erop gereden te hebben, kreeg ik heupproblemen.
Uiteindelijk heb ik hem verkocht. Was 8 maanden oud en bracht eur 1000 minder op.

De duurdere types schijnen wel een goede leerkwaliteit te hebben.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:00

Ik heb een Bates Isabel dressuur zadel. Rij er al meer dan 10 jaar mee. Vind het een heerlijk zadel. Ook met het cairsysteem. Zadel ziet er nog goed yut terwijl ik niet zo netjes ben in het onderhoud

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:26

Ik heb ook de goedkopere (1800€)) bates dressage maar de ervaring mee leer die boemel heeft heb ik niet,

Zadel is nu 6-7 jaar oud en ga ik straks gebruiken (als het past) bij het beleren met m’n jonge haf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:31

Een werkgeefster van me had deze zadels ooit, ik vond ze heerlijk..lekker lichtgewicht voor jezelf en het paard. Luxe en fijn leer, die vlekken herken ik wel als de zadels nat werden ofzo maar dat trok altijd gewoon weer netjes weg. Denk dat dit wel de duurdere varianten waren en hoelang ze mee gaan geen idee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:46

Ik hoorde dat een aantal zadelmakers de "goedkope" variant leer niet meer willen verkopen, dus blijkbaar was mijn Bates geen uitzondering.

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:05

Het gaat om de Bates dressage van 2000,-, de goedkopere variant inderdaad. Ik twijfel inderdaad aan de kwaliteit van het leer, je ziet er nu al kleine krasjes op zitten en het zitvlak was redelijk hard. Mijn paard liep er voor mijn gevoel wel fijn onder. Het echt testen moet ik nog doen, heb er nu slechts 10 minuten op gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:07

Ik heb er een 1 gestest maar man wat zat die knoepert hard vreselijk. Na half uur kon ik mijzelf geen houding meer geven.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:24

Over 3 weken komt de zadelmaker weer en koop ik waarschijnlijk een Bates Isabell. Heb proefgereden op de Wintec Isabell, en daar liep m'n paard duidelijk het beste onder vergeleken met alle andere zadels die we toen hebben getest (en dat waren er nogal wat :+). Ook ik zat er het beste in. Alleen vind dat kunstsuede helemaal niks, dus vandaar de bates.
Ik ben dus ook wel benieuwd naar ervaringen van de Bates Isabell :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:42

Verschilt ook per type.

Cair heeft voordelen tegenover wol, als in dat het altijd gelijk blijft, nadeel is dat het minder makkelijk op te vullen is.

Ik heb een Innova waar ik de cair kussens uit heb laten slopen en er flair onder heb laten bouwen en ik vind het echt geweldig :D

Ik hou erg van de smalle zit van de Innova, en het zadel heeft een vrij open zit wat ik heel prettig vind. De Isabell Werth heeft juist een vrij brede zit. Maar de zit is zo afhankelijk van je eigen voorkeur dat ik er echt geen uitspraken over kan doen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:54

Ik had de Bates Innova, altijd wel tevreden van geweest, maar vond mijn Isabell Werth net iets aangenamer. Cair systeem heeft voor en nadelen, is niet geschikt voor ieder paard. Voor mijn jong paard was het te hard, daarom verkocht. Bates zadels zijn sowieso minder geschikt voor paarden die rondgeribt zijn en weinig schoft hebben.