Springzadel voor extra breed paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bottles

Springzadel voor extra breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:14

Hoi allemaal,

Ik heb sinds anderhalve week mijn nieuwe paard op stal! Super blij mee, onze derde Irish Draught ruin. Ik had gehoopt dat voorlopig een van de zadels van onze andere paarden zou passen, maar helaas. Die hebben een “normale” wijde boommaat (34) en de nieuwe is een stuk kleiner, maar wel formaat tank. De zadelpasser is inmiddels geweest en komt uit op ongeveer boommaat 36 en had helaas niets dat past.

Wie heeft tips voor springzadels of eventueel springgerichte veelzijdigheidszadels die in deze boommaat leverbaar zijn? Ik kom niet heel ver. Het lijkt wel of de meeste zadels in deze maat dressuurgericht zijn.
Ik sta open voor maatzadels, maar zou ook wel graag snel kunnen gaan rijden!

xx_Irisje

Re: Springzadel voor extra breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:19

Ik heb ik de ieren 2 prestige’s liggen, ook op 2 behoorlijk brede paarden. Ik dacht een star en een paris.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:22

Kent en masters kan wel zo breed.
Wintec en Thorowgood ook als kunststof ook goed is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:23

Alle Kieffer zadels kunnen naar maat 36.

Maar de meeste met een verwisselbare "boom" kunnen naar 36.
Thorrowgood/kent & masters of wintec/bates.
Of een merk als Massimo.
Best veel keuze nog. Boven de 36 word de keuze wel minder is mijn ervaring.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:26

Hier Bates en Wow op mijn Ier nadat de prestige met boommaat 35 echt te smal was.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:48

Bedankt allemaal! Is prestige met boommaat 36 leverbaar? Dan houd ik dat in gedachten. Zit dan natuurlijk wel met behoorlijke levertijden. Dus vandaar dat ik me afvroeg of er al standaard opties zijn die ergens leverbaar zijn.. ik wil liever niet nog 3 maanden wachten met rijden.

Kieffer heb ik slechte ervaringen mee en Massimo spreekt me echt niet aan.

Kent en masters zou kunnen, maar dan wel de cob of low profile, en ook die zijn moeilijk leverbaar helaas. En de springzadels zijn er alleen voor hoge of medium schoft, niet voor lage schoft.

Wintec zou voor nu voor tijdelijk prima zijn, maar dan kom je uit op de Wide variant. En die is er niet in springversie. En de veelzijdigheid wide is erg dressuurgericht. Zelfde geldt voor bates helaas.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:57

Alle zadels hebben momenteel een hoge lever tijd, 3 tot 6 maanden moet je wel op rekenen als het besteld moet worden.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:02

Ja dat klopt helaas.. Mijn vriend heeft ook 3 maanden op zijn nieuwe zadel gewacht en dan had hij nog mazzel. Alleen hij had wel een zadel waarmee hij in die tijd kon rijden en dat heb ik nu niet. Dus vandaar dat ik ook nu naar opties zoek die direct leverbaar zijn zodat ik tijdelijk iets heb om mee te rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:21

Sommige ruitersportzaken hebben natuurlijk ook gewoon een voorraad met de standaardmodellen.
Een K&M cob ligt mogenlijk wel ergens.
Anders kun je ook naar dat huismerk van Divoza kijken, die kun je zo ongeveer in iedere stand persen.
De Euroriding Topas is ook een betaalbaar zadeltje dat zich haast eindelois wijd laat persen als je de „haflinger“ (met ringetjes) neemt.

Edit: dat zijn VZ zadels maar t/m B niveau is dat geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-12-21 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:25

Ik kan veelzijdigheidszadels leveren tot en met boommaat xxxxw met verwisselbaar kopijzer en springzadels tot en met een xxw kopijzer :-)

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:39

Bedankt voor de tips! :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:45

Bottles schreef:
Bedankt allemaal! Is prestige met boommaat 36 leverbaar? Dan houd ik dat in gedachten. Zit dan natuurlijk wel met behoorlijke levertijden. Dus vandaar dat ik me afvroeg of er al standaard opties zijn die ergens leverbaar zijn.. ik wil liever niet nog 3 maanden wachten met rijden.

Kieffer heb ik slechte ervaringen mee en Massimo spreekt me echt niet aan.

Kent en masters zou kunnen, maar dan wel de cob of low profile, en ook die zijn moeilijk leverbaar helaas. En de springzadels zijn er alleen voor hoge of medium schoft, niet voor lage schoft.

Wintec zou voor nu voor tijdelijk prima zijn, maar dan kom je uit op de Wide variant. En die is er niet in springversie. En de veelzijdigheid wide is erg dressuurgericht. Zelfde geldt voor bates helaas.

Ja, Prestige gaat tot 37.
Maar van welk merk zadel heb je boommaat 36 nodig? De ene 36 is niet de andere 36.
Als je een wide variant nodig hebt, verwacht ik dat de wijdste Prestige te smal gaat zijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:49

Ik heb een Ideal zadel met verwisselbare boom. Super blij mee, zit ook heerlijk. Mijn KWPN-er is zo breed in dr schouders dat er een speciaal kopijzer in moest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:04

Bij Prestige moet je ontzettend goed oppassen dat ze niet enkel de boom wijd persen maar ook echt de wijdere/plattere variant van de boom inbouwen. Deze is zelden ergens op voorraad te krijgen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:30

Bottles schreef:
Ja dat klopt helaas.. Mijn vriend heeft ook 3 maanden op zijn nieuwe zadel gewacht en dan had hij nog mazzel. Alleen hij had wel een zadel waarmee hij in die tijd kon rijden en dat heb ik nu niet. Dus vandaar dat ik ook nu naar opties zoek die direct leverbaar zijn zodat ik tijdelijk iets heb om mee te rijden.

Als je iets wil wat direct beschikbaar is kan je het beste verschillende zadelmakers bellen. Wij weten natuurlijk niet wat zij op voorraad hebben liggen. Maar als ze een zadel voor je bestellen hebben ze vaak wel iets waar je in de tussentijd mee kan rijden, een leen zadel.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:02

Massimo gaat zo breed. Ik heb er net een naar Duitsland met originele maat 36 verkocht. 2e hands echter bijna niet te vinden en ik vond de leerkwaliteit niet denderend.
Oh ja en Zaldi levert ook t/m boommaat 36, en die kan dan nog 2 maten breder in de pers. Kent en Masters/ thorowgood levert bij mijn weten geen springzadels in de cobvariant met kort kopijzer, dat betekent dat ze niet tot boommaat 36 gaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:33

DuoPenotti schreef:

Kleine corectie NIET alle Kieffer zadels kunnen naar 36. Het ligt echt aan de leeftijd van het zadel. De echt oudere, te herkennen aan geen nummer hebben op de stijgbeugelhaak, kunnen niet verder dan 34.
Het nummer op de haak is het bouwjaar van het zadel.

Ik heb zelf een Deuber Maxima jump. Die is traploos verstelbaar en kan behoorlijk breed gezet worden. Die had ik op een eetkamertafelmodel Paint liggen. Die had ook zeker maat 36 als niet breder.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 15:11

Kieffer en massimo ga ik sowieso niet nemen. Deuber had ik nou echt niet aan gedacht, bedankt!
Ik heb nu met meerdere zadelpassers contact gehad en tot nu toe sowieso niemand die een zadel in deze maat op voorraad hebben en een leenzadel helaas ook niet. Ik denk dat ik maar voor nu op zoek ga naar een thorowgood/ kent & masters cob vzh. En dan even rustig nadenken voor welk merk ik wil gaan. Zit nu te denken aan misschien Sella.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:26

rina schreef:
DuoPenotti schreef:

Kleine corectie NIET alle Kieffer zadels kunnen naar 36. Het ligt echt aan de leeftijd van het zadel. De echt oudere, te herkennen aan geen nummer hebben op de stijgbeugelhaak, kunnen niet verder dan 34.
Het nummer op de haak is het bouwjaar van het zadel.

Ik heb zelf een Deuber Maxima jump. Die is traploos verstelbaar en kan behoorlijk breed gezet worden. Die had ik op een eetkamertafelmodel Paint liggen. Die had ook zeker maat 36 als niet breder.

dat nummer staat er al sinds '88 zeker op.
In die tijd het kussenkanaal nog smal.
Ik mag hopen dat sowieso niemand er zo een nog ooit op wil hebben, als zou de maat passen :)

Overigens de nieuwste Kieffers hebben ook weer geen leeftijd meer op de haak staan.

Dus idd niet aan gedacht dat met die uitzondering een Kieffer niet naar die maat zou kunnen. :)

Maar die wil ts niet :) Jammer, erg veel keuze in modellen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:38

Als een paard ook breed is achter de schoft en niet alleen achter de schouder dan is een Kieffer echt niet fijn. De kamer blijft namelijk dan wel smal en dan begint hij te wippen op de bespiering, ookal is het kopijzer breed genoeg. Daar heb ik al iets te veel ellende mee gezien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:41

Bij mijn tinker toen maat 36 ging het prima.
Later werd ze nog beter en was dat uiteraard ook gedaan.
Maar baal er nog van want de Venedig/Zurich zit heerlijk!
Maar zoals met elk zadel moet het idd passen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:55

Ik had op mijn mega brede Groninger een Sella. Die kan traploos versteld naar zo breed je wilt. Flexibele boom daarbij dus dat gaat goed. Heb het gezien met een kale boom en dat brede kopijzer omdat ik het niet kon begrijpen dat het kon. Maar het kan echt :-)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:04

Albion heeft ook een mooie U vormige boom (als het paard ook bij de schoft breed is super fijn) en kan ook heel breed gezet worden. Hele fijne zadels ook verder.

Op het brede springpaard springpaard van mijn vriend (beetje irish drought type) ligt nu een fairfax maar durf niet te zeggen welke boommaat erin zit. Dacht 34 of 35.

Zelf heb ik laatste jaren alleen Italiaanse merken en durf ik niet te zeggen welke zo breed kunnen. Zadelmakerij Nugteren heeft wel grote voorraad van spring zadels dus je zou altijd even contact met hem op kunnen nemen.

Het gareel en ruiters voor Ruyters hebben ook wel veel liggen altijd.

Hopelijk kun je er iets mee en vind je een fijn zadel!

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 12:54

Even een update!
Helaas heel wat zadelpassers langs gehad en ook wat miskopen... Hopelijk wordt dat nog goed opgelost. Het was echt erg moeilijk, alles schuift. Nu is vrijdag Ali van Sella zadels langs geweest. Dus nu hebben we een Sella Vera springzadel:

Afbeelding