S_GUN schreef:Mijn paard doet steeds zijn mond open tijdens het rijden. En dat ziet er natuurlijk niet zo fijn uit op een filmpje.
Het lijkt dan ook of ik super hard in de mond trek, maar ik ben juist best wel zacht met mijn handen.
Maar je moet af en toe wel eens doorvragen en dan lijkt het of hij het niet fijn vind. Daarom dacht ik aan een ander bit.
Het is eigenlijk een doodnormaal snaffeltje waar ik op rij.
Als hij dat alleen doet als je "doorvraagt" is het niet zo gek dat hij zijn mond open doet, als je met doorvragen tenminste bedoelt dat je (flinke) druk op je teugels zet. Dat zal hij met eender welk bit doen want dat ligt dan niet aan het bit.
Als hij het ook doet als je met licht contact of lossere teugel rijdt zou je wel kunnen kijken wat er met een ander bit gebeurt. Het makkelijkst is dan als je wat verschillende bitten kunt proberen van bijv stalgenoten, want welk bit fijn is verschilt per paard. Zo hoeven we bij die van ons echt niet aan te komen met gebroken of dubbelgebroken, en ook niet met een correctional. Die heeft het liefst bitten met zo weinig mogelijk beweging. die gaat het beste op bijv een sweetwater mondstuk, of in elk geval een ongebroken bit, waar dan wel weer een cricket rollertje in mag zitten. Maar dat betekent nog niet dat dat voor elk paard geldt.