Fager bitten (Maria/ Sally)

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lunaO
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-22

Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:15

Hey liefhebbers!

Ik ben voor mijn 12 jarige merrie opzoek naar een gepast bit. Ik kwam tijdens mijn zoektocht terecht bij Fager.
Ik ben sterk aan het twijfelen tussen de Sally Kimblehook en de Maria Kimblehook. Wat zijn jullie ervaringen met deze bitten?

Mijn merrie kan heel erg leunen en zwaar worden. Tijdens het stappen doet ze bijna heel de tijd haar hoofd omhoog terwijl ze tijdens het draven of galopperen net heel hard kan hangen.

Tijdens het springen wordt ze heet waardoor ze sterk wordt en moeilijk wendbaar is. Ik zoek dus een bit waar ik zowel meer tempo controle heb als dat ze net iets wendbaarder is en het bit accepteerd.

Alvast bedankt!

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:21

Lijkt mij gewoon een rijtechnisch probleem. Oplossing is niet er een zwaarder bit in hangen

lunaO
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:25

Uiteraard nemen we elke week les om het probleem vooral rijtechnisch op te lossen. Alleen merk ik dat ze het huidige bit helemaal niet accepteert. We rijden nu met een gewoon enkelgebroken appelbitje. Ik heb haar nog maar een maand waardoor ik ze ook nog moet leren kennen en we nog opzoek zijn naar het juiste materiaal.

Haar huidig bit is alles behalve straf en ze schud vaak met haar hoofd door de wondjes die ze krijgt van het bit. Het gaat dus niet over een bit dat straffer moet zijn maar een bit dat beter in haar mond ligt met meer tongvrijheid.

Ze heeft altijd horseball gedaan dus ze is het gewoon om niet te plooien en vooral haar zin te doen. Als je haar elke keer moet stil trekken en ze daardoor wondjes krijgt met een te simpel bit dan denk ik dat het beter is om een bit te kiezen dat beter in haar mond ligt en waar ik wel iets meer controle mee heb waardoor ik zonder kracht te zetten haar bij mij heb.

We hebben een bitfitter laten langskomen en die raadde Fager Maria aan. Alleen heb ik nu mijn twijfels omdat die vrouw helemaal niet vriendelijk was en ik me heel gehaast voelde. Daarom heb ik nog geen 100% goed gevoel bij dat bit. Al is het wel in de goede richting.

lissisanne

Berichten: 2507
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:34

Misschien gewoon een D of bus trensje erin doen als ze wondjes krijgt in haar mondhoekjes?
Scherper bit zou ik zeker bij een nieuw paard niet aan beginnen. Grote kans dat je haar alleen heel hard maakt in de mond. De bitten die jij voorstelt hebben allebei een flinke hefboom en als dit paardje een apppelbitje gewend is is dat wel een enorme overgang.

edit, ipv stiltrekken is de volte opsturen slimmer. Hoef je er ook niet aan te trekken en worden ze vanzelf zat van! Succes en veel plezier met je nieuwe paardje

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:40

Sally heb je ook gewoon in watertrens of bustrens. En ik zie een test service dus even vragen :)

lunaO
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:50

Bedankt voor jullie advies. Ik dacht ook eerst de Sally D trens te nemen. Echter als ik raad vroeg bij Fager zelf raadde ze me aan om voor de Kimblehook te gaan.

Bij de vorige eigenaresse werd ze vooral gereden met een pessoa bitje. Dat is dus nog straffer dan een appel bit.

We zijn nu heel hard aan het werken aan de controle door veel tempowissels te maken, cavaletti op de volte, na de sprong even stilstaan, af en toe een volte rijden net voor de sprong,..

Deze oefeningen helpen heel goed maar het blijft wel zo dat we nu gewoon niet het juiste bitje hebben. Zowel het appelbitje als de pessoa ging niet goed.

Het grote probleem is ook dat ze zo sterk wordt dat ik haar moeilijk op de volte krijg. Na de sprong wordt ze zo heet dat ik amper nog een stuur heb. Zo ben ik al eens bijna gevallen omdat zij na de sprong ineens rechts ging terwijl ik naar links stuurde.

Het goede aan die Kimblehook is wel dat je de teugels ook op het hoogste haakje kan zetten en zo amper hefboom hebt. Een beetje zoals een pessoa bit waar je ook kan kiezen om de hefboom op het minst straffe te zetten.
Laatst bijgewerkt door lunaO op 22-03-22 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:54

Is het niet slim om eerst aan je contact te werken en buiging en balans voordat je gaat springen? Want ik snap dat je een passend bit wilt, maar daarmee los je niet magisch je rijtechnische problemen op.

ingvdh

Berichten: 6406
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:54

Even contact opnemen met LA Equistyle. Als je daar je probleem neerlegt komen ze met een heel goed advies en je kan daar testbitten krijgen.

Of gewoon een goede bitfitter laten komen die wel tijd voor je heeft. Ik heb destijds er een langs laten komen en die had gelijk naar aanleiding van mijn problemen in een keer het goede bit te pakken.
Nog andere bitten daarna geprobeerd om te kijken of het beter kon, maar ze had gewoon gelijk.

lunaO
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 16:00

Avalanche: Ja hoor daar heb je zeker een goed punt. Alleen is het probleem vooral bij het springen. Na een aantal lessen zijn we dressuurmatig wel al een pak voorruit gegaan. Ik zeg niet dat alles al perfect gaat maar als we gewoon dressuur rijden heb ik wel een paard dat al mooi plooit.

We zijn bezig met schouderbinnen en buitenwaards, verzamelen, volte verkleinen en vergroten. Deze oefeningen beginnen te lukken en begint ze ook losser te worden.

Echter bij het springen lijkt ze alles te vergeten wat we geleerd hebben. We springen ook niet hoog of alleen parcours. We doen technische oefeningen zoals lijntjes, een klein kruisje op de volte, cavaletti op de volte,...

Het is ook helemaal niet de bedoeling om te snel te willen gaan. Ik hoef ook zeker geen 1m20 te springen of elke dag parcours te rijden. Daarom dat we nu voorlopig bij de lage technische oefeningen blijven om communicatie en techniek te verbeteren.

lunaO
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 16:02

ingvdh: Bedankt voor het advies! Ik heb met hun reeds contact opgenomen en ze hebben de Sally Kimblehook niet als testbit. Ik ben zwaar aan het twijfelen of ik dan gewoon de Sally D trens neem als testbit.

Ik heb ook al is rondgekeken voor een andere bitfitter. Alleen is het zo zonde van het geld. Ik heb de vorige keer 125 euro betaalt om dan amper uitleg te krijgen en helemaal geen goede service.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:09

lunaO schreef:
Avalanche: Ja hoor daar heb je zeker een goed punt. Alleen is het probleem vooral bij het springen. Na een aantal lessen zijn we dressuurmatig wel al een pak voorruit gegaan. Ik zeg niet dat alles al perfect gaat maar als we gewoon dressuur rijden heb ik wel een paard dat al mooi plooit.

We zijn bezig met schouderbinnen en buitenwaards, verzamelen, volte verkleinen en vergroten. Deze oefeningen beginnen te lukken en begint ze ook losser te worden.

Echter bij het springen lijkt ze alles te vergeten wat we geleerd hebben. We springen ook niet hoog of alleen parcours. We doen technische oefeningen zoals lijntjes, een klein kruisje op de volte, cavaletti op de volte,...

Het is ook helemaal niet de bedoeling om te snel te willen gaan. Ik hoef ook zeker geen 1m20 te springen of elke dag parcours te rijden. Daarom dat we nu voorlopig bij de lage technische oefeningen blijven om communicatie en techniek te verbeteren.

Goed zo, ik ben weer gerust :D

ingvdh

Berichten: 6406
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:11

lunaO schreef:
Ik heb ook al is rondgekeken voor een andere bitfitter. Alleen is het zo zonde van het geld. Ik heb de vorige keer 125 euro betaalt om dan amper uitleg te krijgen en helemaal geen goede service.



Dat is inderdaad heel vervelend. Natascha van Eijk is destijds bij mij geweest, haar kan ik van harte aanraden. Ze kijkt bijvoorbeeld ook naar het hoofdstel en als je huidige bit gewoon goed is dan is dat ook prima en als een eenvoudig bit van €20 goed is zal ze die ook aanraden in plaats van alleen bitten van een bepaald merk.
Toen ze bij ons op stal kwam was er eentje die gewoon een goed bit had en daar heeft ze niets aan verkocht. Ik moest wel aan een nieuw bit maar mocht dat ook ergens anders kopen als ik dat zou willen.

cir_der
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-21

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:27

Probeer misschien eerst een niet te sterk bitje. Als je haar nog een maand hebt, dan is het normaal dat die controle er nog niet volledig is. Dat heeft wat tijd nodig. Het bitje dat je nu hebt is zeker niet goed als er al wondjes zijn. Ik zou eerst een standaard trens (water/bus/knevel/D-trens) nemen en dan kun je eerst al eens een goed passend bit proberen. Het kan ook dat ze moeilijk te sturen is omdat dit bit echt niet goed voelt. Als een gewone trens niet goed werkt kan je na een paar weken altijd nog een andere soort proberen met wat meer hefboom. Of dubbel/enkel/ongebroken bitje. Er zijn zoveel mogelijkheden dus laat best ook een bitfitter komen waar je een goed gevoel bij hebt.

germie

Berichten: 26533
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:50

Waar woon je? Ik heb wel 50 bitten liggen. Daar mag je best wat van proberen, of ik wil je er mee helpen. Maar ik woon wel in het noorden.

MyChoice

Berichten: 2249
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Fager bitten (Maria/ Sally)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:06

Ik heb de Maria voor mijn jonkie die ik aan het inrijden ben. Ze sloeg met haar hoofd op en neer. Werd al beter toen ik haar mn Montar Monarch hoofdstel omdeed. Maar nog niet top. Vragenlijst van Fager ingevuld en daar kwam oa de Maria uit. NAV de beschrijvingen van de bitten van de uitkomst heb ik gekozen voor de D trens Marie, en blij mee. Paard is nu rustig met haar hoofd.

De opmerking dat je er geen scherper bit in moet hangen gaat niet op, dit zijn absoluut geen scherpe bitten.