Welke singel bij singelwondjes?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindak1995
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-03-22

Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:20

Hoi allen!

Na vele jaren terug op Bokt, zodat ik mijn prangende vraag aan jullie kan stellen ;-)

Mijn merrie heeft ontzettend veel last van singelwondjes. Ik heb al vanalles geprobeerd en met mijn rechte neopreensingel ging het een tijdje goed, maar helaas is ze nu ze verhaart weer de sjaak. Welke (betaalbare!!) singel zouden jullie aanraden om dit in de toekomst te voorkomen?

Alvast dank!
Groetjes Linda


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:24

Het lijkt er op dat de singel ook erg dicht achter de elleboog loopt. Heb je een opgezadelde foto? En heb je ook wel eens een anatomische singel geprobeerd?
En het strekken van het voorbeen voor het rijden om de velletjes onde de singel vandaan te trekken?

Lindak1995
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:41

Bowo schreef:
Het lijkt er op dat de singel ook erg dicht achter de elleboog loopt. Heb je een opgezadelde foto? En heb je ook wel eens een anatomische singel geprobeerd?
En het strekken van het voorbeen voor het rijden om de velletjes onde de singel vandaan te trekken?


Het strekken van het voorbeen doe ik inderdaad ook. Het is een oude merrie en ze heeft ook aardig wat huid. Helaas werkt dit onvoldoende.

Ik las inderdaad over anatomische singels, banaansingels en singelbontjes. Daarom ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen, wil liever niet iets kopen wat achteraf geen succes blijft:)

Ik zal zo eens zoeken naar een opgezadelde foto!

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:42

Ik zweer bij mohair singels, soepel, zacht, flexibel en ze passen zich aan. Nooit schuurplekken meer. Nu lijkt deze plek inderdaad vrij dicht bij de elleboog te liggen maar ook dan is mohair ideaal.
Leuke bijkomstigheid is dat ze in alle mogelijke kleurtjes en dessins te maken zijn in zowel western als Engelse uitvoering ( en ik maak ze ;-) ).


Western uitvoering
Afbeelding

Engels met speciaal patroontje
Afbeelding

Western
Afbeelding

Engels
Afbeelding

Ik gebruik ze dus zelf ook en wil nooit meer iets anders. Ik werk alleen met echte mohair of alpaca, beide superzachte maar oersterke natuurproducten. Voordeel is ook nog dat het dus vocht opneemt en zowel vocht als warme doorlaat en iets rek heeft, dus veel minder star is dan een leren/ neopreen etc. singel.

Pally

Berichten: 2929
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:16

Mij is juist geleerd dat het helemaal niet slim is om het voorbeen aan te trekken, omdat je op die manier juist huidplooien tussen de singel en elleboog creeerd.

Ik heb zelf een bontsingel van BR en een Mattes.

Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:29

Pally schreef:
Mij is juist geleerd dat het helemaal niet slim is om het voorbeen aan te trekken, omdat je op die manier juist huidplooien tussen de singel en elleboog creeerd.


Niet alleen daarom, het is om meerdere redenen niet goed. Verder eens met Elcid, ook hier alleen nog maar mohair en alpaca (ik heb er twee, zodat ik af en toe ook eens kan wassen). En nee, er komt nooit vel tussen het koord :)

Nibbit

Berichten: 10442
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:04

Idd niet het been naar voren trekken, dan zorg je juist voor een lap vel die gaat schuren.

Ik ben fan van de Harry horse e-motion.
Mooi smal en in het geheel ietsje elastisch. Nog nooit wondjes van gezien in jaren bij verschillende paarden :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2474
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:14

Ik gebruik voor mijn schimmel de BR banaan singel met bont
https://www.ej.nl/banaan-singel-br-bont ... orId=10041

Hierna nooit meer wondjes, ook van die koord singel, ook van de prolite etc etc

Of deze voor het veelzijdigheidszadel

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... tSuggest=1

Verder nu echt even een week goed laten helen en daarna altijd talkpoeder voor het rijden, het litteken blijft misschien nog wat dik waardoor je steeds blijft open rijden

Wat mogelijk ook kan zijn is dat de pasvorm van je zadel niet meer 100% is, dan willen ze ook nog wel eens in de elleboog kruipen

Jolynne

Berichten: 2304
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:16

Heb je soms een 'standfoto' van je paard die opgezadeld is, zonder jou erop?

Denk dat men dan gerichter kunnen antwoorden, dan nu zomaar singels op te sommen. :)

Nouvel

Berichten: 28627
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:34

Sinds ik Mattes singels heb nooit meer problemen met wondjes en plekjes bij de singel.
Je moet ook zorgen dat je singel echt lang genoeg is, een te korte singel geeft ook plekjes.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:26

Lindak1995 schreef:
Hoi allen!

Na vele jaren terug op Bokt, zodat ik mijn prangende vraag aan jullie kan stellen ;-)

Mijn merrie heeft ontzettend veel last van singelwondjes. Ik heb al vanalles geprobeerd en met mijn rechte neopreensingel ging het een tijdje goed, maar helaas is ze nu ze verhaart weer de sjaak. Welke (betaalbare!!) singel zouden jullie aanraden om dit in de toekomst te voorkomen?

Alvast dank!
Groetjes Linda


[ [url=m/5w6GTx.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/yJ9q2H.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/QvTCEb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het lijkt mij dat je sowieso al niet het goede model singel hebt voor jouw type paard als je met een rechte singel gereden hebt. Vanwege het buikje van je paard zou ik echt een crescent (halve maan) singel adviseren en dan zeker zijn dat de gespen hoog genoeg komen te liggen om irritatie met de gespen te voorkomen.

Kijk anders eens in dit topic, daar worden heel veel handige tips gegeven voor het uitkiezen van de beste singel voor elk type paard:

[HAR] Toch maar een andere singel??

Jessica_K

Berichten: 404
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:52

Ik heb een Merino singelbontje van Harry's Horse onder mijn singel en sindsdien nooit meer last van wondjes.

Lindak1995
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 20:24

Daphara schreef:
Lindak1995 schreef:
Hoi allen!

Na vele jaren terug op Bokt, zodat ik mijn prangende vraag aan jullie kan stellen ;-)

Mijn merrie heeft ontzettend veel last van singelwondjes. Ik heb al vanalles geprobeerd en met mijn rechte neopreensingel ging het een tijdje goed, maar helaas is ze nu ze verhaart weer de sjaak. Welke (betaalbare!!) singel zouden jullie aanraden om dit in de toekomst te voorkomen?

Alvast dank!
Groetjes Linda


[ [url=m/5w6GTx.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/yJ9q2H.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/QvTCEb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het lijkt mij dat je sowieso al niet het goede model singel hebt voor jouw type paard als je met een rechte singel gereden hebt. Vanwege het buikje van je paard zou ik echt een crescent (halve maan) singel adviseren en dan zeker zijn dat de gespen hoog genoeg komen te liggen om irritatie met de gespen te voorkomen.

Kijk anders eens in dit topic, daar worden heel veel handige tips gegeven voor het uitkiezen van de beste singel voor elk type paard:

[HAR] Toch maar een andere singel??


Dankje! Ik heb jaren niet gereden en lease nu een paard. Ik gebruik het zadel dat daar ooit voor haar is gekocht en heb tot nu toe de singel gebruikt die de minste wondjes gaf. Moet dus ook eerlijk zeggen dat ik er weinig verstand van heb. Hoop dus dat iemand me een goede tip + evt uitleg kan geven met waar ik op moet letten bij het kiezen van een nieuwe singel

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:42

Hier een pony die ooit een singelwondje heeft opgelopen door een oude singel. Die kale plek is daarna nooit meer weggegaan, ook niet toen ze 3 maanden stil heeft gestaan.

Ik gebruik een anatomische singel omdat die voor haar het beste past (singelgroeve ver naar voren) met daarover een wolletje. Nooit geen problemen meer gehad, maar het haar op dat plekje groeit wel niet meer terug. De keuze singel + bontje is gemaakt in overleg met de zadelpasser.

Daarvoor had ik een rechte singel met bont. Hielp ook tegen de wondjes, maar niet de juiste vorm voor haar. Denk dat je dus best met de zadelpasser bespreekt welke singelvorm je nodig hebt, en dan daarbij een bontje kunt zoeken! :)

Hier kan je het wolletje een beetje zien:

Afbeelding

Moet wel heel schoon gehouden worden, anders werkt het alleen maar nadeliger in mijn ervaring.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:27

Ter hoogte van het wondje een uitsparing knippen uit een oude singel van bijvoorbeeld nylon. Dan kan het goed herstellen en kun je wel gewoon rijden.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:56

Wij hadden bij onze arabier hetzelfde..ook vanalles geprobeerd.
Rijden nu met een echt wollen singel, even aanschaf maar al die singels die in de kast liggen te stoffen waren duurder bij elkaar.
Nooit meer een wondje gehad

Lindak1995
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 18:39

Nou jongens, ik heb een week niet gereden en de huid was helemaal hersteld. Net even kort met zadel gereden en meteen weer een schuurplek Concrete tips zijn dus nog heel erg welkom!

Het is niet mijn eigen paard, vandaar dat ik echt een betaalbare oplossing zoek. Singels van 150 euro zijn dus helaas geen optie.. ook zie ik binnen dit topic al veel verschillende antwoorden. Als ik zoek naar een anatomische singel, krijg ik heel veel verschillende modellen en ik heb er helaas echt geen verstand van. Iemand tips welk model ik het best kan kopen? En hoe je deze moet dragen?

Bij deze ook (eindelijk) de foto van mijn opgezadelde merrie. De singel zit door haar dikke buik inderdaad helemaal in de oksel.

Afbeelding

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:58

Afbeelding

Deze heb ik ..nu bij agradi 70 euro
Nooit meer wondjes gehad, regelmatig even op de hand wassen

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:24

Is dit voor of na het rijden? Ik zie namelijk wel wat meer problemen.
Ik vermoed na het rijden en dat door de dikke buik de singel naar voren is getrokken, waardoor ook het zadel naar voren is geschoven op de schouders, wat er weer voor zorgt dat het zadel naar achteren kantelt.
Indien dit voor het rijden is, begin dan eens met het zadel verder naar achteren leggen.

Het kan zijn dat een 'gewone' anatomische singel genoeg helpt. Beetje lastig uitleggen hoe je die moet gebruiken zonder te weten welke je exact hebt, maar meestal heb je een bredere gebied in het midden van naar voren moet wijzen en uitsparingen voor de ellebogen waar dan natuurlijk de elleboog in moet vallen.
En anders zou een banaansingel misschien kunnen werken.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:41

Bowo schreef:
Is dit voor of na het rijden? Ik zie namelijk wel wat meer problemen.
Ik vermoed na het rijden en dat door de dikke buik de singel naar voren is getrokken, waardoor ook het zadel naar voren is geschoven op de schouders, wat er weer voor zorgt dat het zadel naar achteren kantelt.
Indien dit voor het rijden is, begin dan eens met het zadel verder naar achteren leggen.

Het kan zijn dat een 'gewone' anatomische singel genoeg helpt. Beetje lastig uitleggen hoe je die moet gebruiken zonder te weten welke je exact hebt, maar meestal heb je een bredere gebied in het midden van naar voren moet wijzen en uitsparingen voor de ellebogen waar dan natuurlijk de elleboog in moet vallen.
En anders zou een banaansingel misschien kunnen werken.


Dat zag ik dus ook

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:49

Concreet; koop een mohair singel ( of laat er een maken ;-) ), zachter dan dat kan niet en het is een natuurproduct wat warmte en vocht doorlaat en zich aanpast aan de vorm en meebeweegt; dan ben je er van af. Maar de singel ligt hier ook veel te ver naar voren ( en het zadel ook), komt mogelijk door de wat dikke buik. Maar dat is een kwestie van trainen/ afvallen.
Voordeel van een mohair ( of alpaca) singel is dat zelfs als die te ver naar voren ligt, het materiaal zo zacht en soepel is dat je dus geen last krijgt van drukplekken. De neopreen die je nu gebruikt staat overigens bekend om reacties van de huid omdat het veel te warm wordt eronder. Ik heb ze vroeger wel eens gebruikt maar vind het dus ondingen om die reden; het is kunststof en sluit daardoor veel te veel af en het beweegt niet mee.
Een anatomische singel kan helpen maar zolang het zadel zo ver naar voren ligt is dat ook maar de vraag........
Andere optie is het gebruik van een voorsingel; die zorgt dat het zadel verder naar achteren komt te liggen maar de kans is, door de dikke buik, dat die ook in de oksel kruipt.

Dus nog concreter: zorgen dat paard afvalt en in vorm komt ;-) dan ben je zeker van de drukplekken af maar raadt ik nog steeds mohair aan. Die zijn overigens in Engelse uitvoering wel wat lastiger te vinden ( behalve dus handgemaakt maar dan zit je dus al op 100,- of meer). In de katoenen uitvoering zijn ze wel betaalbaar; die zijn wat minder zacht maar bewegen wel mee en passen zich aan en laten vocht en warmte door, dus hebben heel veel voordelen.
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... oordsingel
En de uitleg bij zo'n koordsingel waarbij ik het overigens niet eens ben met velletjes en haartjes die er tussen komen te zitten; ik rij al jaren met een mohair koordsingel en dat is dus nog nooit gebeurt ;-)
https://horseoflove.wordpress.com/2017/ ... rd-singel/
Het is, jammer genoeg, een ondergewaardeerde maar zeer bruikbare en zeer betaalbare singel die eigenlijk alleen maar voordelen heeft ondanks sommige vooroordelen.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:55

Je zadel ligt achterover wat betekend dat de boom wss te smal is. Het zadel ligt ook te ver naar voren, wat ook kan komen doordat ze buikig is waardoor het zadel naar voor schuift.
80% van de singelwondjes komen door een slechtpassend zadel.
De singel ligt nu dus ook veel te ver in de oksel.
Je oplossing zul je niet vinden in een singel, wel in een zadelpasser.
Met dit model paard is een banaansingel vaak wat handiger overigens. En echt bont/mohair indd.
Maar eerst een passend zadel.

Lindak1995
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 20:05

Super bedankt voor alle reacties!!

De foto is gemaakt vóór het rijden, maar het zadel schuift automatisch naar voren door haar dikke buik. Ze is overigens 25 jaar oud, dus een beetje een omabuikje is het ook wel. Ik rij haar 3x in de week een halfuurtje en ze word weinig bijgevoerd. Dus 'in vorm' trainen is misschien een beetje teveel gevraagd ;-)

Wanneer is een banaansingel beter en wanneer een anatomische singel?

Mohair ken ik persoonlijk al helemaal niet. Doordat mijn merrie veel huid heeft, vrees ik wel dat ik bij haar meer risico loop dat de huid tussen de touwtjes komt.

Ik ga me nog verder inlezen!

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:23

Heb je enig idee wanneer er voor het laatst een zadelpasser is geweest? Het is in ieder geval al een goede stap om het zadel verder naar achteren te leggen. Je hand moet tussen de achterkant van het schouderblad en de boom van de singel door kunnen. De kans is alleen groot dat het zadel inderdaad weer naar voren gaat schuiven en daar kan een banaansingel bij helpen. Maar het is een ingewikkeld probleem waarbij een zadelmaker geen overbodige luxe is.

Juangi

Berichten: 4689
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:26