Disclaimer: eerste eigen paard, de ballen verstand van zadels

Mei 2021 door zadelpasser 1 een nieuwe Kent en Masters S-line HW aangemeten gekregen. Zadelpasser gerenommeerde naam in de regio. Ik twijfelde over de ligging bij de schouders. Vond het diep drukken en naar voren. Zadelpasser 1 deed controle in augustus. Vond dat het prima lag. Ok, zal wel goed zijn dan, dacht ik nog.
Toch dat onderbuikgevoel: er klopt iets niet. Januari 2022 zadelpasser 2 erbij gehaald. Die gaf aan: zadel is niet helemaal passend bij type paard. Kiepte idd naar voren. Kantelde ook mijn bekken. Aah, vandaar de rugpijn!
2 boommaten kleiner en voorkussens opgevuld om zadel rechter te krijgen. Ze gaf al aan: ‘ ik doe wat ik kan, maar eigenlijk heb je een ander type zadel nodig voor je paard. ‘ Boomtakken zijn te lang en zadel prikt nu net iets te veel met de kussens in de rug. Wel zachte kussens, dus kan nog vormen. Maar een fijn idee is het niet.
Paard mag na ziekte weer langzaam opgebouwd worden. Wil dit wel met een fijn zadel doen.
Osteopaat was het trouwens helemaal eens met conclusie van zadelpasser 2 (kennen elkaar niet, dus geen vriendjespolitiek). Gaf ook aan dat rijden prima kan, maar voor het echt fijne ik wel alvast kan uitkijken naar ander zadel.
Paard is een Haflinger maar geen korte rug. Smalle schoft (heeft boommaat medium) maar door brede schouders wel korte boomtakken nodig. Normale rug, wel schrale rugspieren, ronde kussens nodig om prikken in de rugspieren te voorkomen.
Aangezien ik 1400 euro armer ben door aanschaf van de nieuwe Kent en Masters en alle DA kosten nog moet betalen, is er geen hoog budget meer over. Hoop voor mijn eigen zadel nog 700 te krijgen. Kan Max 500 zelf missen.
Iemand tips welk merk hieraan voldoet? Zadelpasser 2 tipt JC. Verkoopt zelf helaas geen budgetmerken (alles bij haar is vanaf 2500). Top fitter, dat wel.