Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 13:34

Hoi,

Disclaimer: eerste eigen paard, de ballen verstand van zadels ;)

Mei 2021 door zadelpasser 1 een nieuwe Kent en Masters S-line HW aangemeten gekregen. Zadelpasser gerenommeerde naam in de regio. Ik twijfelde over de ligging bij de schouders. Vond het diep drukken en naar voren. Zadelpasser 1 deed controle in augustus. Vond dat het prima lag. Ok, zal wel goed zijn dan, dacht ik nog.

Toch dat onderbuikgevoel: er klopt iets niet. Januari 2022 zadelpasser 2 erbij gehaald. Die gaf aan: zadel is niet helemaal passend bij type paard. Kiepte idd naar voren. Kantelde ook mijn bekken. Aah, vandaar de rugpijn!
2 boommaten kleiner en voorkussens opgevuld om zadel rechter te krijgen. Ze gaf al aan: ‘ ik doe wat ik kan, maar eigenlijk heb je een ander type zadel nodig voor je paard. ‘ Boomtakken zijn te lang en zadel prikt nu net iets te veel met de kussens in de rug. Wel zachte kussens, dus kan nog vormen. Maar een fijn idee is het niet.
Paard mag na ziekte weer langzaam opgebouwd worden. Wil dit wel met een fijn zadel doen.

Osteopaat was het trouwens helemaal eens met conclusie van zadelpasser 2 (kennen elkaar niet, dus geen vriendjespolitiek). Gaf ook aan dat rijden prima kan, maar voor het echt fijne ik wel alvast kan uitkijken naar ander zadel.

Paard is een Haflinger maar geen korte rug. Smalle schoft (heeft boommaat medium) maar door brede schouders wel korte boomtakken nodig. Normale rug, wel schrale rugspieren, ronde kussens nodig om prikken in de rugspieren te voorkomen.

Aangezien ik 1400 euro armer ben door aanschaf van de nieuwe Kent en Masters en alle DA kosten nog moet betalen, is er geen hoog budget meer over. Hoop voor mijn eigen zadel nog 700 te krijgen. Kan Max 500 zelf missen.

Iemand tips welk merk hieraan voldoet? Zadelpasser 2 tipt JC. Verkoopt zelf helaas geen budgetmerken (alles bij haar is vanaf 2500). Top fitter, dat wel.

Capriootje

Berichten: 6825
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:36

Ik weet niet hoe snel je evt. kunt sparen voor een zadel van je 2e zadelpassen waar je dan het vertrouwen in hebt. Als je vrij snel tot 2500 euro kan sparen met inleg van de verkoop van je huidige zadel en de 500 euro die je al hebt zou ik tijdelijk met deze doorrijden/opbouwen en dan toch bij haar kijken.

Qua type zadels kan ik je verder niet helpen, hopelijk krijg je nog goede tips voor merken en modellen!

upendo

Berichten: 22371
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:45

Wat naar dat het vertrouwen wat je in zadelpasser 1 had zo beschaamd is.. Lastig hé.. :(

Allereerst; voor een K&M van minder dan een jaar oud zou ik hoger inzetten dan het bedrag wat je ervoor in je hoofd hebt! Het zijn gewilde zadels, mede door de aanpasbaarheid!

Ik weet niet in welke omgeving je zit? Je zou Country Mill eens kunnen bellen. Die hebben heel veel merken en kunnen misschien wel wat meer hun tweedehands segment. :)

Roodvos

Berichten: 6835
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:03

Hoe is de rugvorm van schoft naar kruis? Recht of meer gewelfd?
In het laatste geval zou je kunnen proberen of een wat oudere Stübben wat voor je is. De Maestoso, Scandica of eventueel de Tristan of de Excalibur.
Er zijn wel mensen (waaronder ik) die zich vreselijk doorrijden op de voorboom van Stübben. Een bontje (echte wol!) over het zadel kan dan iets helpen maar het was voor mij een reden om uiteindelijk over te stappen naar een ander zadel.

Succes, het is echt heel lastig zo'n "peervormig" paard weet ik uit ervaring.

Marie111
Berichten: 4715
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:18

Klinkt als de problemen die wij met ons vorige paard hebben gehad.
Uiteindelijk een Heather Moffet Vogue aangeschaft.
Helaas paard overleden en dit zadel past (natuurlijk) niet lekker op nieuw paard en hebben we te koop (zie mijn onderschrift).
Echt een fantastisch zadel.

Imre

Berichten: 14249
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:30


Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:17

Wat een fijne reacties al! Dank jullie :)

@ Roodvos, hij lijkt mij iets omhoog te lopen vanaf de lendenen. Ik heb een foto toegevoegd.

@Imre, een IJslander zadel kan idd ook wel wat zijn. Hij heeft alleen tov een IJslander nog best wel wat schoft. Maar zal zeker, als ik een fitter heb gevonden, vragen of het een optie is.

@Marie, dank voor de tip, kende het merk nog niet. Ik zal eens nader onderzoeken

@Upendo, ja het is even een bittere pil. Je denkt er goed aan te doen. Maarja, beginnersfout. Ben nu een stukje wijzer haha. Heb je zelf ervaring met Country Mill? Hebben ze ook tweedehands?

@Capriootje, heb ik ook over nagedacht. Moet wel een drempel over om meer dan 2500 euro voor een zadel uit te geven. Hoop een minder kostbaar, maar ook goed alternatief te vinden. Zeker als een merk als JC goed kan passen.

Mijn eigen lijf is ook niet heel handig, ben best klein 1.60m en heb in verhouding wat kortere benen. Zeker mijn kuiten zijn niet zo lang. Dus een zadel met kortere zweetbladen zou fijn zijn. Nu komen mijn hulpen soms gewoon niet goed door. Ook zou een smalle zit prettig zijn voor de bekken. Ik kantel ze automatisch van mezelf ook wat naar voren, een zadel wat me helpt rechtop te blijven is mooi meegenomen.

Mijn knapperd (uit conditie, moet weer opgebouwd worden)
Afbeelding

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:27

Zelfs als hij breed is in de schouders, lijkt de schouder stijl genoeg en en mooi naar voren om niet echt een groot probleem te vormen.
Ik denk dat je vooral even moet navragen bij zadelpassers die zich sterk op de recreatie en andere rassen richten ipv op sport. Bij koudbloeden heb je andere pasproblemen dan bij warmbloeden.

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:50

Vanwege je bekken misschiens eens kijken naar Zaldi. Ik heb de New Cont. Heerlijk zadel

Maartje_M

Berichten: 9445
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:18

Mocht je overwegen nog een andere zadelmaker te laten komen, kan ik je Raisa van zadel-logisch aanbevelen. Haar zadels liggen sowieso in een lager prijssegment. Hier heeft ze me goed geholpen met mijn merrie met korte en lastige rug.

FleurSandro

Berichten: 1833
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:40

Afbeelding

Jouw haf heeft ergens wel wat weg van mijn vorige (overleden) haflinger. Hij had ook een hoge lange schoft (boommaat narrow medium) smal aan de bovenkant maar brede schouders en buik.
Ik had er een Bates dressuurzadel op liggen, aangemeten bij country mill en ook altijd daar voor controle geweest.
Als country mill voor jou te doen is zou ik dat zeker ook aanraden. Altijd zeer tevreden over geweest!

Roodvos

Berichten: 6835
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:45

De foto helpt goed mee.
Hij lijkt iets overbouwd te zijn. Het wat weke verloop van rug en lendenen is wel een aandachtspunt. Een te lang kussen zal dan in de lendenen duwen. Ik denk dat ruglengte qua zadel wel goed in de gaten gehouden moet worden.
Hij heeft wel een wat welvende boom nodig. Een te rechte boom gaat bruggen (draagt niet in het midden maar alleen aan voor en achterzijde).

FleurSandro, jouw overleden haflinger lijkt rechter in de rug te zijn dan die van TS.

TS, een goed passend zadel heeft 3 maten/vormen:
- Boomwijdte: schoft/schouder
- Boomvorm: recht of meer welvend van schoft naar ledenen
- Passend bij de ruiter (twist, zitmaat, plaats van de beugelriemhaken, positie van de kniewrongen)
En dat kan een behoorlijke puzzel zijn.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:34

Maartje_M schreef:
Mocht je overwegen nog een andere zadelmaker te laten komen, kan ik je Raisa van zadel-logisch aanbevelen. Haar zadels liggen sowieso in een lager prijssegment. Hier heeft ze me goed geholpen met mijn merrie met korte en lastige rug.


Lager segment? Ik dacht dat haar zadels ook prijzig zijn?

Maartje_M

Berichten: 9445
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:40

Muze schreef:
Maartje_M schreef:
Mocht je overwegen nog een andere zadelmaker te laten komen, kan ik je Raisa van zadel-logisch aanbevelen. Haar zadels liggen sowieso in een lager prijssegment. Hier heeft ze me goed geholpen met mijn merrie met korte en lastige rug.


Lager segment? Ik dacht dat haar zadels ook prijzig zijn?


Mijn zadel was (toen) geen €2500 := Meen dat alles toen een beetje rond de €2000 max zat en niet pas vanaf €2500 begon

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:41

Ah oke.
Goed te weten evt voor over een paar jaar haha

upendo

Berichten: 22371
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:44

Ik vond dat Raisa vrij weinig keuze had. De Wintec (en Arena en Bates) of haar eigen merk qua reguliere zadels. Plus dat ik het liefst heb dat een zadel pas gemaakt wordt als dat even kan zonder bontje of pad ertussen.
Ik ben uiteindelijk niet geslaagd met mijn paard bij Raisa. Maar dat is een KWPN'er. :)

Een stalgenoot van me had country mill bij haar haflinger en heeft uiteindelijk een Skyway (eigen merk van Country Mill) erop laten passen.

Ik ben zelf erg blij met Ilona ter Horst van de zadelkamer. Zij heeft een samenwerking met CW Saddles, dus je zou er een belletje aan kunnen wagen of ze iets hebben liggen tweedehands wat past binnen budget. Qua nieuwe zadels zit je al wel snel aan de 2000 euro, dus ik weet niet of dat passend te krijgen is binnen je budget.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 18:33

Wow weer fijne informatieve reacties!

@ FleurSandro, hoe je het omschrijft klopt het idd wel. Wat al gezegd is loopt de rug van die van mij minder recht. Bates heeft een vriendin ook, gaan we een keer erop leggen (niet rijden) puur om te checken hoe dat valt.

@ Roodvos, klopt precies wat je zegt! Fitter nr 2 noemde idd dat de boom van mijn huidige zadel eigenlijk te recht voor hem is. Daarom vallen die kussens niet fijn. Weet je zo welke merken een meer welvende boom hebben?
Het scheelt dat ik zelf goed pas in een 17inch zadel. Maar door het missen van beenlengte zitten kniewrongen zelden echt fijn. Dit gaat nog een puzzel worden…

@Upendo, thanks voor de toelichting en tip. Heb je toevallig ook ervaring met Hollander? Die schijnen ook groot aanbod te hebben. Maar heb tot nu toe wisselende ervaringen. Met name over hem, maar over Amanda hoor ik weinig mensen (zo heet ze toch?)
@ alle anderen die ook moeite hebben genomen te reageren, bedankt voor de aanvullingen!

upendo

Berichten: 22371
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:40

Ik heb Hollander als eerste zadelmaker bij mijn eerste paard gehad. Nooit meer. :) Amanda had ik erbij.
Toegegeven, ik had een paard met weinig bespiering op de rug, maar ze heeft het zo aangepast dat er de ruimte niet was om spieren te laten ontwikkelen.

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:42

Het is ook een kwestie van proberen, dat dit model(high withers) niet past begrijp ik, dat is voor een hoge schoft, dat heeft je paard écht niet, dat heeft de passer waarschijnlijk op willen lossen door er een te groot kopijzer in te doen, om het weer "recht" te maken, maar zo werkt het niet..

Als je naar andere zadels gaat kijken, wat je kan proberen is kent en masters Cob (korte takken, geschikt voor "cob-types" echt niet allemaal met gigantisch brede schoft, maar ook gewoon smalle schoft.
Wintec/bates is vaak weer vrij recht, dus zou niet mijn eerste keuze zijn.
Edix(de softtree modellen) zouden zeker ook passend kunnen zijn. (korte zadels, breed tussenkanaal, korte takken aan kopijzer)
Massimo zou mogelijk ook kunnen passen.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 00:47

Hoe zijn de ervaringen met Drunens Ruiterhuis? Ik las dat zij een zadel lease constructie aanbieden. De optie om het zadel in meerdere delen te betalen, verhoogt mijn budget. Alleen weet ik dus niet of de zadelmerken die ze verkopen wel handig zijn voor Haflingers zoals die van mij:

Albion zadels leasen
Anatomica zadels leasen
Aviar zadels leasen
Childeric zadels leasen
ErrePlus zadels leasen
Equipe zadels leasen
Prestige zadels leasen
Gebruikte zadels leasen
Maatwerk zadels leasen

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:14

Ik vind dat allemaal niet echt "haflinger-zadel" + dat je ook in het hogere segment zit daarmee.
Natuurlijk kan je het niet direct zo 1 op 1 vertalen, maar dit is wel een rijtje merken die wel heel specifiek juist op (sport) kwpners gericht is. Ik ken geen 1 haflinger die 1 van de bovengenoemde merken "heeft" nu zegt dat natuurlijk ook niet alles, maar het is niet de eerste afslag die ik zou maken.
Ik zou persoonlijk sowieso tweedehands proberen, maar dat is natuurlijk een keuze/voorkeur.
Massimo,Edix en kent en masters cob heb ik al genoemd(ik denk dat low-withers niet zou passen) maar ook ken ik een aantal met een Sella zadel.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 08:54

Ja dat was precies even de vraag inderdaad. Die laat ik aan me voorbij gaan dan. Heb nader gekeken naar de Edix, de Tudor bijvoorbeeld spreekt me wel aan. Zal eens kijken welke fitters dit merk aanbieden.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 12:12

Hoe zijn de ervaringen met Green Distance? Ze verkoopt Edix, Massimo, Trekker, Zaldi. Allemaal merken die op basis van wat ik nu weet me aanspreken en qua budget nog redelijk te doen zijn.

Roodvos

Berichten: 6835
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:26

Marigo schreef:
@ Roodvos, klopt precies wat je zegt! Fitter nr 2 noemde idd dat de boom van mijn huidige zadel eigenlijk te recht voor hem is. Daarom vallen die kussens niet fijn. Weet je zo welke merken een meer welvende boom hebben?
Het scheelt dat ik zelf goed pas in een 17inch zadel. Maar door het missen van beenlengte zitten kniewrongen zelden echt fijn. Dit gaat nog een puzzel worden…

Toch die Stubben-zadels die ik eerder benoemde.

Ik heb nog een Wow liggen die mogelijk zou kunnen passen, die mag weg binnen jouw budget. En ik ben 1.63 m dus dat zou qua wrongen ook moet kunnen denk ik. Maar wij zitten veel te ver uit elkaar om even te kunnen passen helaas.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel smalle schoft, brede schouders, gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 12:50

Ah dat is fijn aangeboden. Jammer Roodvos dat we niet in de buurt zitten. Ik train hem momenteel nog niet, alleen wat werken aan de hand. Dus zadel passen zit er pas vanaf een week of 6 in.

Even ter vergelijking waarom ik het vorige zadel weg heb gedaan. Deze foto is van toen ik hem net een week had. Hij stond bij vorige eigenaar vol in training op Z1. Oude zadel drukte ook te veel in de rug en heeft behoorlijke gaten veroorzaakt. Ik ben blij met hoe de rug tot nu toe hersteld is. Maar ben er heel zuur van dat zadel fitter 1 me een zelfde probleem heeft verkocht.

Toen:
Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Uhm wel uit conditie dus