Bitloos men hoofdstel gezocht

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3512
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Bitloos men hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 10:53

Dag Bokkers,

Ik kan niet vinden wat ik zoek, dus raadpleeg ik Bokt maar weer eens, hopelijk hebben jullie tips.
Voor mijn grote shetlander ben ik opzoek naar een bitloos men hoofdstel zonder oogkleppen.
Ik kan wel wat bitloze optomingen vinden voor shetlanders maar twijfel daarbij over de kwaliteit. Daarom zoek ik het liever bij de echte men hoofdstellen, enkel kan ik gewoon geen bitloos vinden, en dan ook nog zonder oogkleppen.

Wie weet waar ik dit kan vinden? Of waar ik het op maat kan laten maken.

Tilmar

Berichten: 3365
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Bitloos men hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:57

Ik weet niet of dit bestaat. Bitloos mennen is niet echt gebruikelijk volgens mij.

In noodsituaties heb je natuurlijk toch minder te vertellen zonder bit.

Jets

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos men hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:05

Mijn Fjord staat ook bitloos voor de wagen, ik gebruik hiervoor geen speciaal menhoofdstel, maar een gewone sidepull. Ik heb hiervoor gekozen omdat ze daar tijdens het rijden onder het zadel ook altijd het beste op reageerde. Heb deze met rode aztecprint, past leuk bij de tuigonderleggers :)
https://www.lovelance.nl/products/bioth ... ull-ribbon

Ideal heeft bitloze men neusriemen die je aan een hoofdstel kan bevestigen. Ook in kleine maten zo te zien. Dit is dan wel kaakgekruist dus dat moet dan net iets zijn waar je paard fijn op loopt (die van mij heeft voorkeur voor sidepull).

https://www.idealequestrian.com/catalog ... -neusriem/

Mischa

Berichten: 3512
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 11:19

Tilmar schreef:
Ik weet niet of dit bestaat. Bitloos mennen is niet echt gebruikelijk volgens mij.

In noodsituaties heb je natuurlijk toch minder te vertellen zonder bit.


Het is inderdaad niet gebruikelijk, maar daarom niet onmogelijk.



Jets schreef:
Mijn Fjord staat ook bitloos voor de wagen, ik gebruik hiervoor geen speciaal menhoofdstel, maar een gewone sidepull. Ik heb hiervoor gekozen omdat ze daar tijdens het rijden onder het zadel ook altijd het beste op reageerde. Heb deze met rode aztecprint, past leuk bij de tuigonderleggers :)
https://www.lovelance.nl/products/bioth ... ull-ribbon

Ideal heeft bitloze men neusriemen die je aan een hoofdstel kan bevestigen. Ook in kleine maten zo te zien. Dit is dan wel kaakgekruist dus dat moet dan net iets zijn waar je paard fijn op loopt (die van mij heeft voorkeur voor sidepull).

https://www.idealequestrian.com/catalog ... -neusriem/


Bedankt voor de tips.
Leuk om te horen dat jouw fjord ook bitloos voor de kar loopt.
Zelf heb ik ook de voorkeur voor sidepull vanwege de "release". Daarom zoek ik wat anders dan die van Ideal.
De site van lovelance ken ik niet, ik ga daar eens kijken, bedankt.
Jij vertrouwd de kwaliteit van biothane dus wel voor de wagen? Ik ben niet bekend met het materiaal maar het lijkt me zo breekbaar.

Fika
Berichten: 483
Geregistreerd: 05-09-20

Re: Bitloos men hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:01

Ik men ook bitloos, maar gebruik een gewone sidepull, waar je normaal mee rijdt.
Zeker als je geen oogkleppen nodig hebt, is dat een prima optie.
Je moet inderdaad wel "100%" controle over je paard hebben, maar dat geldt voor een hoofdstel met bit ook en is per paard verschillend.

criollo_yess

Berichten: 1124
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Bitloos men hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:44


Jets

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:53

Mischa schreef:
Jets schreef:
Mijn Fjord staat ook bitloos voor de wagen, ik gebruik hiervoor geen speciaal menhoofdstel, maar een gewone sidepull. Ik heb hiervoor gekozen omdat ze daar tijdens het rijden onder het zadel ook altijd het beste op reageerde. Heb deze met rode aztecprint, past leuk bij de tuigonderleggers :)
https://www.lovelance.nl/products/bioth ... ull-ribbon

Ideal heeft bitloze men neusriemen die je aan een hoofdstel kan bevestigen. Ook in kleine maten zo te zien. Dit is dan wel kaakgekruist dus dat moet dan net iets zijn waar je paard fijn op loopt (die van mij heeft voorkeur voor sidepull).

https://www.idealequestrian.com/catalog ... -neusriem/


Bedankt voor de tips.
Leuk om te horen dat jouw fjord ook bitloos voor de kar loopt.
Zelf heb ik ook de voorkeur voor sidepull vanwege de "release". Daarom zoek ik wat anders dan die van Ideal.
De site van lovelance ken ik niet, ik ga daar eens kijken, bedankt.
Jij vertrouwd de kwaliteit van biothane dus wel voor de wagen? Ik ben niet bekend met het materiaal maar het lijkt me zo breekbaar.


Ja hoor, het is gewoon stevig materiaal. Wordt heel veel gebruikt in de paardensport, dus ik vind dat niet zo spannend in vergelijking met leer. Ik heb ook een kunststof Ideal tuig. Maar je kunt natuurlijk ook een lederen sidepull nemen, heb ik eerst ook gehad.

Kent jouw pony bitloos al? Als ik mijn paard enkel voor de wagen had en bitloos wilde proberen, dan zou ik een bitloos hoofdstelpasser langs laten komen. Ik heb al heel wat bitloze hoofdstellen gehad en mijn paarden reageren allemaal anders op de verschillende hoofdstellen. Ook al zijn het allemaal sidepull hoofdstellen, met de ene sidepull heb ik geen stuur en met de andere sidepull rij ik super makkelijk rond.

Piekosjj

Berichten: 5535
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Bitloos men hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:53

Biothane is juist sterker dan leer. Juist soms té sterk. Waar leer bijv in een noodgeval kan breken, zal biothane dat echt nooit doen. Ik gebruik daarom nooit mijn biothane halster in de trailer, als er op een of andere manier eens heel veel druk op zal komen te staan, breekt het niet maar heeft het hetzelfde effect als een touwhalster.

Mischa

Berichten: 3512
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 16:27

criollo_yess schreef:
Menhoofdstel eventueel combineren met een hackamore ipv met bit. https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... pe=product

Oja, helemaal niet aan gedacht maar dit is ook nog een optie natuurlijk. Bedankt!


Jets schreef:
Kent jouw pony bitloos al?

Ja zeker, ze gaat onwijs goed op bitloos, hoe enthousiast ze ook is, ze trekt er nooit doorheen.

Piekosjj schreef:
Biothane is juist sterker dan leer. Juist soms té sterk. Waar leer bijv in een noodgeval kan breken, zal biothane dat echt nooit doen. .

Dit wist ik niet. Goed om te weten dat biothane dus ook echt een veilige materiaal keuze is.