Kent en Masters springzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Kent en Masters springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 10:43

Wie heeft er een kent en masters springzadel? En welk model en bevalt het? Blijft het leer goed? En hoe ziet de beugelriemhaak er uit? (Kun je niet de beugel uit de haak springen zoals bij de oudere Wintecs veelvuldig gebeurde?) Ik ken de dressuurvariant (reeds verkocht wegens te brede zit voor mij), verder goed zadel, al waren de kniestukken niet van 1 kwaliteit leer, links slecht, rechts goed. Hoe is de zit van het springzadel?

Ik vrees dat mijn paard of een zadelmaker nodig heeft, of een ander springzadel (waarbij ik denk dat het huidige zadel niet zodanig opgevuld kan worden dat het zonder pad passend te krijgen is, het is nu passend met pad). Dressuurzadel ligt al jaren goed, maar ja, er wordt momenteel vrijwel alleen met het springzadel gereden.

Het moet een makkelijk aan te passen zadel zijn, voor paard met hoge schoft en brede schouder. Stubben boom 30 laat de schoft vrij, op schouder wat te krap (daarom dus de pad). Boom 32 legt de schouder vrij, komt vrijwel op de schoft (net niet rakend). Ik ben zelf een stubbenfan, maar ik vrees dat de vorm van de boom niet goed is voor mijn paard. Ik weet dat de kent en masters dressuur zonder aanpassingen met medium boom altijd goed lag. Wintec500 standaardboom past, is eventueel ook een optie, maar ik ben niet zo van kunststof.

Anoniem

Re: Kent en Masters springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:35

Prestige? Ligt vaak mooi op brede schouders en een wat langere schoft.
Tweedehands leuk verkrijgbaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:15

Ik ken een paard met een kent&masters zadel. Het zadel is heel mooi alleen vind ik dat je er weinig steun in hebt, maar dat kan aan mij liggen.
De beugels blijven goed zitten, ook met gekke sprongen. Ze gaan er wel netjes af als de beugel ergens aan blijft hangen gelukkig..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 06:38

Prestige is nicht im frage. Goede zadels, maar niet aanpasbaar genoeg helaas.

Als er een ander zadel komt moet het sterk genoeg zijn voor Z parcoursen. Het gaat om 4 keer per week gebruiken als hoofdzadel. Kent en masters blijft dan in ieder geval qua dressuurvariant goed. Maar dressuur vraagt minder van de boom.

Bij open beugelhaken zoals de oude wintecs is vastzetten met ijzerdraad noodzakelijk. De nieuwe haken hebben een hoekje en dan verlies je geen beugels. Als kent en masters geen hoekjeheeft wordt het dus vastzetten voor je veiligheid, met een zeer klein en minimaal risico op hangen bij een val. Maar dan zal ik ook andere merken zoals Kavalkade gaan overwegen.
Plastic zadels heb ik gehad en weer weggedaan ( wintec) wegens broei, hoewel wintec zit als een huis en echt een A merk is. De 500 krijg je niet versleten, maar bij de schouder zijn de kussens te smal.

De zadelmaker hier heeft geen kent en masters spring liggen om te proberen. Dressuur had een te brede zit op het zitvlak voor mijn heupen. Dat is voor mij belangrijk. Ik kan wel Kavalkade testen, maar heb bij de naam Ecoline al twijfels over kwaliteit. Daarnaast is het modelniet in het bruin verkrijgbaar.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:03

Sedert ongeveer 6 jaren rij ik gemiddeld 5 keer per week op een Kent en Masters S line springzadel. Wedstrijden L springen. Het zadel is nog steeds in goede staat. Is gebruikt op 5 verschillende KWPN paarden.
*De pasvorm is goed.
*Open beugelhaken.
*Heb 3 kopijzers type R.
*Het zadel bevalt goed.
*Altijd padje gebruikt.

Ten opzichte van Stubben: K&M is zachter, hoger aan achterzijde, achterzijde rond, klitterband blocks, meer richting type veelzijdigheid.
K&M nadeel: minder teruggesneden bij schoft, op alle 5 paarden (gecontroleerd zadelpasser) een padje nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:54

Nico12 schreef:
Sedert ongeveer 6 jaren rij ik gemiddeld 5 keer per week op een Kent en Masters S line springzadel. Wedstrijden L springen. Het zadel is nog steeds in goede staat. Is gebruikt op 5 verschillende KWPN paarden.
*De pasvorm is goed.
*Open beugelhaken.
*Heb 3 kopijzers type R.
*Het zadel bevalt goed.
*Altijd padje gebruikt.

Ten opzichte van Stubben: K&M is zachter, hoger aan achterzijde, achterzijde rond, klitterband blocks, meer richting type veelzijdigheid.
K&M nadeel: minder teruggesneden bij schoft, op alle 5 paarden (gecontroleerd zadelpasser) een padje nodig.

Heb je een foto van de beugelriemhaak?

Kwaliteit klinkt goed. Gelijk aan de dressuurvariant dus.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:46

Beugelriemhaak: ik probeer dat donderdag. Net terug van vakantie. Zodra de singel is aangetrokken zitten de beugelriemen zodanig strak bij K&M dat je, in tegenstelling tot vergrendelhaakjes, de beugellengte vrijwel niet meer kunt wijzigen. Zeer moeilijk als je op het paard zit ivm. erg vaste beugelriemen. Dus met springen of met een hoog steigerend paard, de riemen verliezen dat kan ik mij niet voorstellen. Beugels, met elk type zadel rij ik met het type beugel met elastiek aan 1 zijde.
K&M heeft ook zachtere wollen kussens met als voordeel meer draagvlak en als nadeel eerder padje nodig ivm. schoftruimte. Zelf heb ik een padje waarin je verschillende diktes kunt leggen.
Iets wat persoonlijk is: als je een wat vlakker springzadel zou zoeken dan is K&M ongeschikt omdat ze een diepere zit hebben.
Het zitvlak van K&M S line is na 6 jaar intensief gebruik in nieuwstaat, 1 x per jaar vet ik in. Zitvlak is zachter als Stubben. De kussens zijn in jaar 4 bijgevuld
Zodra je in een K&M zadel plaats neemt zal je opvallen dat het zadel meer nazakt dan Stubben.
Persoonlijk vindt ik de moveble blocks bij K&M minder, liever vast. Het nadeel van de K&M, S line en dan springzadel is voor mij de minder teruggesneden ruimte bij de schoft.
Mijn instructrice is ook zadelfitter, verkoopt geen K&M, je kunt aannemen dat mijn zadel goed ligt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:15

Grappig, ik heb een paard met een zeer hoge schoft en de normale wither van de kent en masters dressuurversie kwam niet op de schoft met medium boom. Als 1 van de weinige zadels. Daarom kijk ik dus naar K&M. Maar dan zou de springvariant dus toch een andere pasvorm hebben. Ik heb die K&M ook nooit hoeven laten bijvullen in de 7 jaar dat ik het zadel gebruikt heb. Dat was dus een enorm pluspunt aan Kent en Masters.
De Stubben CS versies zijn ook niet heel vlak. De K&M dressuurversie die ik had was echt enorm vlak voor een dressuurzadel, ik kon ook heel goed springen met dat zadel. Persoonlijk gebruik ik geen wrongen (haalde ze dus ook van het zadel), maar met springen zal de bijrijder ze wel fijn vinden.
Als je de beugelriemen zo lastig verstelt is dat wel weer een nadeel, want dat gebeurt juist vaak als je met 2 ruiters 1 zadel deelt.
Veel zadelmakers hebben helaas maar een beperkt aantal zadels en ik heb geen onbeperkt budget. Ik heb nog een paar modellen in het achterhoofd (Kavalkade Ecoline, eventueel Riuz Diaz, daarna wordt alles te duur), maar ik blijf persoonlijk toch een stubbenfan. Maar ja, dat gaat dus niet meer lukken vrees ik. Tweedehands kan, maar moet je net tegenkomen, dan meer opties. Gelukkig geen haast met alles.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:37

Afbeelding
Topzadeltje. Goed aanpasbaar, heb ook de dressuur variant.
S-line zadels

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:12

Sorry, ik ben erachter gekomen dat dat zadel waar ik het over had een veelzijdigheidszadel is :+ .
Die is juist heel vlak vind ik, helemaal geen diepe zit. Maar goed dat is dus ook geen springzadel.. Ik kan eventueel via een pb een foto sturen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 20:45

Ik heb de veelzijdigheid geprobeerd. Niet verkeerd. NIet op mijn paard overigens nog, maar denk dat dat zou passen. Enige nadeel: De zadelmaker heeft het springmodel niet op voorraad om te proberen.
De Kavalkade Ecoline valt al af, ik kon er zelfs op de bok al niet op zitten. De duurdere Kavalkade is wel een potentiële optie. De haken van Kent en Masters zijn open, maar inderdaad, ik denk niet dat je de beugelriemen gaat verliezen. Wordt dus een testritje regelen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:00

Helaas werkt de knop "Voeg foto's toe" op dit moment niet. Ik probeer het morgen nog een keer.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:26

Afbeelding

Detail beugelriemhaak.
Riempje is voor bevestiging opblaasbaarvest.
Het riempje zit onder de beugelriem, indien er boven zullen de beugelriemen vaster zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 19:49

Ok, zelfde dus als bij de dressuurzadels. Maar dus nooit een beugel verloren?

De zadelmaker heeft helaas het springzadel niet op voorraad, alleen merken als Riuz Diaz, Seabis en Kavalkade. Wel een vzh die ik kan proberen qua pasvorm op paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 19:59

Helaas, het zadel lag totaal niet. En dan ook echt totaal niet. Dus het wordt geen Kent en Masters springzadel.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:30

germie schreef:
Helaas, het zadel lag totaal niet. En dan ook echt totaal niet. Dus het wordt geen Kent en Masters springzadel.

Het topic is al eventjes niet meer gebruikt, maar ik heb momenteel een fairfax classic dressage en heb hiervoor een kent en masters s-line dressuur gehad. Als 2e zadel raadde mijn zadelmaker dus de kent en masters s-line springzadel aan. Maar als ik dit zo lees heb ik wel mijn twijfels... Passen is momenteel moeilijk ivm levering etc.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 21:45

HEt was dus heel raar dat de dressuurvariant wel goed lag en de springvariant totaal niet.
Ik heb toen een Riuz Diaz gekocht. Qua prijs een A-merk. Een fijn zadel, eigenlijk nog steeds geen slijtage, pasvorm na de eerste gratis opvulbeurt nog steeds goed (nooit meer een zadelmaker nodig gehad), maar ik vind het leer eigenlijk wel erg zacht. Ja, het leer is nog goed hoor. Maar ik heb liever wat stugger leer achteraf gezien. Dat zachte leer doet mij toch denken aan net wat mindere kwaliteit zeg maar, al kun je het niet zien.
Daarnaast heb ik inmiddels een westernzadel en ligt er af en toe toch weer een Wintec op, maar nu de Winteclite. Dat zadel weegt niets, broeit niet, past goed en je hoeft er werkelijk niets aan te doen.

Maar ik zou een KM toch wel gaan passen voor koop.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:53

germie schreef:
HEt was dus heel raar dat de dressuurvariant wel goed lag en de springvariant totaal niet.
Ik heb toen een Riuz Diaz gekocht. Qua prijs een A-merk. Een fijn zadel, eigenlijk nog steeds geen slijtage, pasvorm na de eerste gratis opvulbeurt nog steeds goed (nooit meer een zadelmaker nodig gehad), maar ik vind het leer eigenlijk wel erg zacht. Ja, het leer is nog goed hoor. Maar ik heb liever wat stugger leer achteraf gezien. Dat zachte leer doet mij toch denken aan net wat mindere kwaliteit zeg maar, al kun je het niet zien.
Daarnaast heb ik inmiddels een westernzadel en ligt er af en toe toch weer een Wintec op, maar nu de Winteclite. Dat zadel weegt niets, broeit niet, past goed en je hoeft er werkelijk niets aan te doen.

Maar ik zou een KM toch wel gaan passen voor koop.

Mijn paardje is erg smal (groen kopijzer) dus heb moeite met veel andere merken ivm boommaat. Ik was van plan om 2e hand het km zadel te kopen en als hij dan niet past kan ik m altijd doorverkopen??... Moeilijk allemaal met Brexit.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:54

Wij hebben er eentje 2e hands liggen www.wellsaddle.nl Uiteraard kan die op afspraak uitgeprobeerd.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:04

dianaw33 schreef:
Wij hebben er eentje 2e hands liggen https://www.wellsaddle.nl Uiteraard kan die op afspraak uitgeprobeerd.

Is die niet 16,5 inch ? ☺️

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 09:37

CapeS schreef:
dianaw33 schreef:
Wij hebben er eentje 2e hands liggen https://www.wellsaddle.nl Uiteraard kan die op afspraak uitgeprobeerd.

Is die niet 16,5 inch ? ☺️

Ik zie ook alleen een 'nieuwe' staan, maar met krassen op het zweetblad en toch wel gebruikte singelstoten. Dat lijkt mij een demo zadel. Niet nieuw dus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:42

Zo lang een prof zadelmaker Kieffer zadels met maat 17,5 aanbied neem ik ze al snel niet meer serieus...

En idd dat zadel op de site is niet nieuw.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:02

Is ikonic niet wat voor je? Mooie zadels, tweedehands niet super duur en volledig aanpasbaar

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:07

De 17,5 inch staat niet op de site, de site is niet bijgewerkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:09

dianaw33 schreef:
De 17,5 inch staat niet op de site, de site is niet bijgewerkt. Er staat ook niet dat de 16,5 inch nieuw is, alleen wat de nieuwprijs is.

Citaat:
Kent and Masters MGC 16,5" Nieuw