halster dat nekband/atlas vrij laat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Op_zoek

halster dat nekband/atlas vrij laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 16:20

Zoals de titel al aangeeft, vraag ik me af of er halsters zijn die de nekband/atlas vrijlaten.
Bij hoofdstellen zijn er meerdere opties met een gesplitst kopstuk (zoals bijvoorbeeld: Busse Feeling, Waldhausen S-line Sensation, Stubben Freedom, etc.) of een naar achter geplaatst kopstuk (zoals het Dy'on difference hoofdstel).
Bij halsters heb ik dit tot nu toe nog niet kunnen vinden. Weet iemand of dit bestaat?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:24

Nexaver, maar geen idee of je daar aan kunt komen.. Eens wat over gelezen, maar verder nooit tegengekomen oid :)

boemel

Re: halster dat nekband/atlas vrij laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:44

Ik geloof niet dat ze er zijn.
Maar, ik denk dat als je een halster neemt neemt dat mooi gevuld en zacht is op het kopstuk je een schoenmaker of tuigmaker wel om hulp kan vragen. Kopstuk splitsen en overkoepelend riempje bovenop.

Ik ken de reden niet van je vraag, maar je hebt van Back on Track een zachte padding die je aan je kopstuk kunt maken met klittenband. Het materiaal heeft speciale eigenschappen. Google er maar eens op. Mijn paard vond m fijn.

Gebruik hier trouwens een touwhalster tegenwoordig voor paard met gevoelige atlas.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:45

Je zou Equ-all een berichtje kunnen doen. Zij maakt ook zelf halsters, misschien dat zij hierin wat kan betekenen.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:55

Als je iets hebt gevonden, hoor ik het graag!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:59

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 15:48

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:52

Ik ken iemand die halsters met de hand maakt, die kan het vast maken zoals je het zou willen hebben.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:57

Ik denk dat het goed te doen is om dat te maken. Ofwel een kopstuk onderlegger kopen en door midden knippen (of 2 kortere kopen) en aan beide kanten van het halster vastmaken.
Of zo'n hoofdstel kopstuk laten opbouwen naar een halster gesp aan beide kanten

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:35

Het probleem met halsters is dat ze veel meer schuiven dan hoofdstellen. In theorie is zo'n gat in een kopstuk van een halster heel makkelijk te maken, maar ik denk dat het in de praktijk niet altijd op de juiste plek terrecht komt en dan juist meer kan gaan irriteren.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:47

Ik zag er serieus net 1 op Facebook. Viel mij op. Nu even kijken of ik het terug kan vinden.

Edit: nee, natuurlijk kan ik hem niet meer vinden...

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 18:00

Sas_Mon schreef:
Het probleem met halsters is dat ze veel meer schuiven dan hoofdstellen. In theorie is zo'n gat in een kopstuk van een halster heel makkelijk te maken, maar ik denk dat het in de praktijk niet altijd op de juiste plek terrecht komt en dan juist meer kan gaan irriteren.

Ik vroeg me inderdaad ook wel af of dat de reden is dat je het bij hoofdstellen wel terug ziet en bij halsters niet.

Bowo schreef:
Ik denk dat het goed te doen is om dat te maken. Ofwel een kopstuk onderlegger kopen en door midden knippen (of 2 kortere kopen) en aan beide kanten van het halster vastmaken.
Of zo'n hoofdstel kopstuk laten opbouwen naar een halster gesp aan beide kanten

Goed idee van die onderleggers! Dat is makkelijk te regelen om zo eens uit te testen of zoiets kan werken bij een halster.

Annemeik schreef:
Ik zag er serieus net 1 op Facebook. Viel mij op. Nu even kijken of ik het terug kan vinden.

Edit: nee, natuurlijk kan ik hem niet meer vinden...

Helaas... hopelijk komt dat bericht bij mij ook eens voorbij nu ik er veel op gezocht heb :P

Dennis schreef:
Ik ken iemand die halsters met de hand maakt, die kan het vast maken zoals je het zou willen hebben.

Ik ben door een eerdere tip in dit topic in contact met Equ-all die ook halsters maakt om te overleggen over de mogelijkheden.

Fijn dat er zoveel mensen meedenken!