Ik had een vraag voor jullie. 1,5 jaar geleden heb ik toch weer de overstap gemaakt naar een veelzijdigheid zadel omdat ik daar toch gewoon het gelukkigst van werd en er het fijnst in zat.
Het is een kent en master en kreeg er een thorowgood veelzijdigheidsingel bij. Nu is hij door training best wat afgevallen, waar ik erg blij mee ben. Maar daardoor valt de singel met aan aan de ruime kant.
Dus wilde ik kijken of exact dezelfde en eentje kleiner te kopen of even een andere anatomischer singel. Echter probeer ik er dus weer een te vinden zonder elastiek, want dat heeft m’n huidige ook niet (alleen mijn huidige is slecht nog verkrijgbaar), en die kan ik werkelijk amper nog vinden. Terwijl ik geleerd meende te hebben dat singels met elastiek heel slecht zijn?
Dus ik vroeg mij af hoe dat zat/zit. Of dat inderdaad heel slecht is. Of dat het wel mee valt?
Heel slecht, nee, maar als je elastiek wilt, dan wel elastiek aan 2 kanten, niet aan 1. Daarnaast niet té veel rek in het elastiek, als je het vast hebt moet je het met moeite(of helemaal niet) uit kunnen rekken. Wanneer je zadel snel de neiging heeft tot schuiven(door bijvoorbeeld heel rond paard) is elastiek niet handig omdat dit vaak maakt dat het nog meer kan schuiven.
Cherdenise
Geplaatst: 06-03-22 14:59
Beter 2 kanten elastiek of helemaal niks
Avalanche
Geplaatst: 06-03-22 16:09
Singels met elastiek zijn veel vriendelijker, alleen gaan mensen er zo achterlijk strak mee aansingelen. En dat maakt het dan weer onvriendelijk. Het idee met elastiek is dat het paard nog steeds kan ademen (vinden paarden fijn) omdat het elastiek meegaat met de beweging van de borst. Dus losser aansingelen dan je zou doen. Als de singel gewoon aan zit, zit hij goed.
Maar sowieso singelen mensen veel te strak aan. Een passend zadel blijft ook zo wel liggen.
faunty
Geplaatst: 06-03-22 16:35
Elastiek heeft een slechte naam gekregen omdat mensen daarmee net zo gaan singelen als een singel zonder elastiek !
Je wil een platte hand tussen je singel kunnen schuiven, als deze geen elastiek heeft Met elastiek is dit hetzelfde, maar dan moet je geen ‘rek’ op je elastieken zetten !!! Het is dus niet de bedoeling dat je het elastiek uitrekt, en dan een had ertussen.
Singels met elastiek hebben een slechte naam, maar ik vind ze erg fijn ! En de paardjes ook
O heel erg bedankt. Dan is het misschien juist wel geschikt voor mijn paard. 9 van de 10 keer gaat het helemaal prima met aansingelen maar heel soms laat hij een lichte gevoeligheid zien.
Toch wel de moeite waard dus. Heel erg bedankt voor de goede uitleg Avalanche en Faunty! Vond het al zo maf dat ik zoo extreem (denk mis wel 90 procent) veel singels in de veelzijdigheid/spring categorie met elastiek zag haha. Dacht jeetje als het zo slecht is..
Juist geschikt ik heb een heel aantal paarden van de singelnijd af geholpen door een elastieken singel en idd, losser aansingelen, veel belonen als ze braaf zijn, en ze vinden hem echt vaak veel minder vervelend.
Ik snap dat, ik v ind het ook fijn om te kunnen ademen
O wat goed. Misschien moet ik juist gaan kijken naar een fijne singel met elastiek. Misschien ook maar goed dat deze nu te lang is geworden. En als ik jou zo hoor Avalanche denk ik juist dat mijn paard het gelukkigst wordt met elastiek. En wat ik dus van Faunty begrijp moet je zonder dat je het elastiek uitrekt zeg maar er een platte hand tussen kunnen doen?
Even kijken: je singelt zo aan dat het elastiek nog niet uitrekt. Als je er dan een platte hand tussen doet, rekt het elastiek iets, maar die ruimte heeft je paard nodig om te kunnen ademen en te bewegen "
En ja, paarden worden heel blij van singels met elastiek, tenminste als je ze goed gebruikt. En ik heb echt paarden gewerkt die al begonnen bijten als je de singel nog maar aan 1 kant vastmaakte, en na verloop van tijd, met de singel met elastiek, geen reactie of gewoon blij meestal super blij, want rijden vonden ze leuk
dianaw33
Geplaatst: 08-03-22 09:54
Ik heb nog een nieuwe Thorowgood vz singel liggen zonder elastiek van 1.25, 2 x gebruikt voor passen, je komt ze inderdaad niet heel vaak tegen.