Custom tuigage

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhrs

Custom tuigage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 16:46

Hoi! Ik heb een jaar geleden een custom setje ( hoofdstel en borsttuig ) laten maken helaas was dit zo extreem lelijk afgewerkt ( bobbels in het leer, scheuren ) en niet eens waar ik naar had gevraagd of de goede maat...

na heel lang heen en weer praten en valse beloftes is mij toch verteld dat ze hem niet opnieuw gaan maken. :/

Maar daar buiten om, ik zoek iemand die custom tuig maakt, ik heb alle designs etc nog die ik had gemaakt, alleen kan ik nergens op het internet iemand vinden die dit doet helaas..

Ik ben al teleurgesteld dat ik er veel aan kwijt ben, maar nu kan ik het waarschijnlijk ook nooit realiteit maken

Ben je iemand of ken je iemand die dit zou kunnen? Ik hoor heel graag wat <3

Let op! Het is een design van donker rood / rood of roodbruin leer met custom goud beslag, ( niet helemaal maar ik wil er heel graag een goud zonnetje in verwerk hebben)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:17

Dat kan ik doen. Ik maak al jaren mijn eigen tuig (hoofdstellen, longeersingel kaptoom etc) en ben nu ook werkzaam bij een zadelmaker om zadels te leren maken. Echt vanaf nul. Metaal beslag kan ik niet maken, ik ben leerbewerker. Maar als je het metaalbeslag hebt kan ik het erop zetten of je helpen zoeken naar het juiste beslag. Ook is met tooling en verf veel te doen. Ik heb net een tas gemaakt met oa een zon erop met goudverf. Ik zet hem hieronder wel even neer.
Hieronder even wat voorbeelden.

Afbeelding
Kaptoom voor mezelf gemaakt.
Afbeelding
Mijn dagelijks in gebruik zijnde hoofdstel.
Afbeelding
Voorkant van de tas voordat hij geschilderd is.
Afbeelding
De zelfde plaat maar nu geschilderd met bruine indringverf en goudverf.

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 12:09

Sas_Mon schreef:
Dat kan ik doen. Ik maak al jaren mijn eigen tuig (hoofdstellen, longeersingel kaptoom etc) en ben nu ook werkzaam bij een zadelmaker om zadels te leren maken. Echt vanaf nul. Metaal beslag kan ik niet maken, ik ben leerbewerker. Maar als je het metaalbeslag hebt kan ik het erop zetten of je helpen zoeken naar het juiste beslag. Ook is met tooling en verf veel te doen. Ik heb net een tas gemaakt met oa een zon erop met goudverf. Ik zet hem hieronder wel even neer.
Hieronder even wat voorbeelden.

[ [url=m/Pa8at1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kaptoom voor mezelf gemaakt.
[ [url=m/BUjks6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn dagelijks in gebruik zijnde hoofdstel.
[ [url=m/IIvLrT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voorkant van de tas voordat hij geschilderd is.
[ [url=m/JY8cPn.jpg]Afbeelding[/url] ]
De zelfde plaat maar nu geschilderd met bruine indringverf en goudverf.

Hoi! Bedankt voor de reactie, het is een design met veel detail en ik weet niet of dat mogelijk is met alleen tooling? Ik heb een voorbeeld ( niet definitief ) maar het is een richting van hoe ik het in mijn hoofd heb, ik zet hem onder aan dit bericht

Ik heb het over het hoofdstel en borsttuig getekend die ik origineel had ontvangen, daarvan was helaas gewoon niks van hoe ik het omschreven had, en het was extreem slordig afgewerkt :/ graag hoor ik of je hier iets mee kunt!

Afbeelding

siskeh

Re: Custom tuigage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:28

Er zijn meerdere leerbewerkingsgroepen op Fb, daar zou je kunnen vragen.
Ik denk dat dit misschien ook wel in Jeanette Drenth haar plaatje past en er is nog een bokker die volgens mij ook iets vergelijkbaars doet, die heb ik op equiday ook nog gezien met haar spullen.

Ik denk overigens dat dit gemaakt "moet" worden uit vegetable tan leather en daarna geverfd, dan gaat het er waarschijnlijk al veel natuurlijker uit zien.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:02

Dat kan zeker, en nog wel een heel stuk netter ook. Met tooling kan je bijna alles maken, alleen toolen kost veel tijd wat het duur maakt. Die plaat met dat goud die ik hierboven liet zien daar zit ongeveer 8 uur werk in. En in het geval van een hoofdstel en borsttuig komt daar nog veel meer tijd bij omdat alle riempjes en gespjes met de hand ingenaaid moeten worden. Dus of ik het doe of dat je iemand anders vraagt, je hebt een duur idee. Maar als dat geen probleem is is dit wel een heel vet project! Je hebt een aantal grote vlakken in dit project waardoor je zelfs met airbrush aan de gang kunt kleurovergangen kunt maken waardoor de buitenkant donkerder is en naar binnnen toe lichter word etc. Ik zoek even een plaatje van de techniek.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:19

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 14:00

Sas_Mon schreef:
Dat kan zeker, en nog wel een heel stuk netter ook. Met tooling kan je bijna alles maken, alleen toolen kost veel tijd wat het duur maakt. Die plaat met dat goud die ik hierboven liet zien daar zit ongeveer 8 uur werk in. En in het geval van een hoofdstel en borsttuig komt daar nog veel meer tijd bij omdat alle riempjes en gespjes met de hand ingenaaid moeten worden. Dus of ik het doe of dat je iemand anders vraagt, je hebt een duur idee. Maar als dat geen probleem is is dit wel een heel vet project! Je hebt een aantal grote vlakken in dit project waardoor je zelfs met airbrush aan de gang kunt kleurovergangen kunt maken waardoor de buitenkant donkerder is en naar binnnen toe lichter word etc. Ik zoek even een plaatje van de techniek.

Dat begrijp ik, zou je kunnen schatten hoeveel het zou gaan kosten? Ik wil best wat uitgeven maar ik zwem helaas niet in het geld, het originele setje heeft mij ook heel wat gekost en dat is gewoon weggegooid geld geweest helaas

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:05

Wij maken ( western) zadels en verder al het leerwerk denkbaar, ook "afwijkende" modellen. We zijn nu bijv. een hoofdstel aan het maken voor een paard met een blessure aan een nekwervel.
In principe kunnen we dus alles maken en vermaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze FB pagina met meer voorbeelden; https://www.facebook.com/Westernzadels

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 14:10

Hierbij ook nog even wat ik bij het originele setje door had gegeven:

Afbeelding

Afbeelding

En wat ik gekregen heb..
Het was op meerdere plekken heel slecht afgewerk, niet zacht onderlegd ( waar ik wel voor betaald heb )
Origineel hoorde het ook dubbel leer te zijn.
Het "borsttuig " was gewoon een harde plaat leer met 2 lange riemen er aan die niet echt buigbaar waren..

Afbeelding

Afbeelding

Ook had ik alle maten doorgegeven en alles was echt 20 cm the groot / lang
En alle riempjes waren veel te breed voor de gespjes waar ze doorheen moesten

Later bleek dat iemand anders het gemaakt had en niet de persoon die het origineel zou maken, een paar werknemers hebben het "overgenomen" terwijl hun duidelijk niet genoeg ervaring hadden

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 14:26

ElCid schreef:
Wij maken ( western) zadels en verder al het leerwerk denkbaar, ook "afwijkende" modellen. We zijn nu bijv. een hoofdstel aan het maken voor een paard met een blessure aan een nekwervel.
In principe kunnen we dus alles maken en vermaken.
[ [url=m/LEYDEu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/07KT3U.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VRVElO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BksZVU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze FB pagina met meer voorbeelden; https://www.facebook.com/Westernzadels

Hoi! Heel erg bedankt voor je Reactie, maar ik denk dat ik toch echt iemand zoek die het met goud beslag kan doen, ik vind tooling heel erg mooi maar het past niet bij de stijl die ik zoek helaas, ik zoek een beetje "royaal" uitstraling,
( niet precies maar hier zijn wat voorbeelden )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:50

Op zich is goud beslag geen probleem hoor; dat kunnen we aanschaffen ;-). We zijn nu ook een hoofdstel aan het maken met sierconho's en gespen. Het is maar net wat men, als klant, wil. Uiteindelijk is het toolen of het gebruiken van beslag het einstadium en gaat het om de kwaliteit van het leerwerk. Wat jij wil is eigenlijk makkelijker dan ingewikkelde toolings omdat het beslag "gewoon" aan het leer bevestigd wordt.

Wat jij wil lijkt qua uitvoering ( dus beslag op leer) op hoe barokke hoofdstellen etc. worden gemaakt. Dus met siergespen en conho's; probleem wat we vaak zien bij dergelijke hoofdstellen etc. is inderdaad dat de leerkwaliteit echt te wensen over laat. Wij gebruiken alleen topkwaliteit tuigleer wat in elke kleur geverfd en geolied kan worden en elke gewenste dikte verwerkt kan worden.

Afbeelding

Bijvoorbeeld dit soort ornamenten ( er is nog veel meer maar dit is puur als voorbeeld);

Afbeelding

Afbeelding

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 15:46

ElCid schreef:
Op zich is goud beslag geen probleem hoor; dat kunnen we aanschaffen ;-). We zijn nu ook een hoofdstel aan het maken met sierconho's en gespen. Het is maar net wat men, als klant, wil. Uiteindelijk is het toolen of het gebruiken van beslag het einstadium en gaat het om de kwaliteit van het leerwerk. Wat jij wil is eigenlijk makkelijker dan ingewikkelde toolings omdat het beslag "gewoon" aan het leer bevestigd wordt.

Wat jij wil lijkt qua uitvoering ( dus beslag op leer) op hoe barokke hoofdstellen etc. worden gemaakt. Dus met siergespen en conho's; probleem wat we vaak zien bij dergelijke hoofdstellen etc. is inderdaad dat de leerkwaliteit echt te wensen over laat. Wij gebruiken alleen topkwaliteit tuigleer wat in elke kleur geverfd en geolied kan worden en elke gewenste dikte verwerkt kan worden.

[ [url=m/ahuSwt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bijvoorbeeld dit soort ornamenten ( er is nog veel meer maar dit is puur als voorbeeld);

[ [url=m/RP6U16.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4TVqsU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt! Dat is wel heel fijn, het is idd een beetje de "barok" stijl die ik zoek, heb je een schatting van hoe duur dit soort setje zou worden?

Ook vind ik het nu gewoon erg moeilijk mijn vertouwen / geld aan mensen te geven om wat er gebeurd is, dat betekend niet dat ik zeg dat iedereen me probeerd optelichten, maar het is bij het vorige bedrijf onderling gewoon extreem slecht gecomuniceerd en er zijn mensen aan het werk gezet die er duidelijk geen genoeg ervaring mee hadden, maar het is wel nagekeken en toch zo opgestuurd wat ik gewoon heel onbeschoft vind..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:47

Kan ik me voorstellen dat je voorzichtig bent. Maar als wij iets maken dan klopt het en is de kwaliteit goed; we maken al jaren zadels en tuigen en hebben dat geleerd van een meester zadelmaker.
We geven dan ook garantie op onze spullen; dat heb je bij deze zwart op wit!
Wil je goede foto's sturen van wat je precies wil + de maten naar trailsend@kpnmail.nl . Dan kunnen we een inschatting maken van de kosten. Liefst ook met een goede beschrijving van kleuren etc.
Moet

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:04

ElCid schreef:
Kan ik me voorstellen dat je voorzichtig bent. Maar als wij iets maken dan klopt het en is de kwaliteit goed; we maken al jaren zadels en tuigen en hebben dat geleerd van een meester zadelmaker.
We geven dan ook garantie op onze spullen; dat heb je bij deze zwart op wit!
Wil je goede foto's sturen van wat je precies wil + de maten naar trailsend@kpnmail.nl . Dan kunnen we een inschatting maken van de kosten. Liefst ook met een goede beschrijving van kleuren etc.
Moet

Ik zal zo even een mailtje opsturen! Moet er een beschrijving bij? Of is het uw mail? Als het van het bedrijf is, is het zonder context een beetje raar :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:10

Het is mijn bedrijfsmail, dus als je refereert aan Bokt weet ik waar het over gaat :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:58

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 10:46

Hoi, ik krijg geen reacties meer maar wil even zeggen dat ik nogsteeds opzoek ben, vooral naar iemand die het goud beslag kan maken.. want om dat allemaal los te kopen / opzoeken is heel erg moeilijk ben ik achter gekomen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:16

Happyhrs schreef:
Hoi, ik krijg geen reacties meer maar wil even zeggen dat ik nogsteeds opzoek ben, vooral naar iemand die het goud beslag kan maken.. want om dat allemaal los te kopen / opzoeken is heel erg moeilijk ben ik achter gekomen..

Zou mooi zijn als je iemand vind die het beslag kan maken; het hoofdstel is het probleem niet voor ons maar exact het beslag vinden wat je hebben wil......kan best lastig worden. Je zou eens kunnen informeren bij een school voor goud/ zilversmeden?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:21

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 12:10

Elanor schreef:
Je zou eens in dit topic kunnen kijken; [HAR] Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

En bokker Hoefijzer maakt volgens mij ook dingen in de stijl die je zoekt.

Het lijkt mij een érg duur project… Wel mooi hoor!

Bedankt!
Klopt, helaas heb ik er dus al een keer veel geld aan uit gegeven en moet ik daar nu een beetje voorzichtig mee zijn.. ik kan niet nog een keer zon miskoop doen.. de eerste had ik ook al een tijd voor gespaard helaas