Boomloos schuift naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draveradora

Boomloos schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 06:30

Ons nieuwe paardje heeft een lichte karperrug. Zadelpasser is op zoek nog naar het juiste zadel . Nu heb ik voor tijdelijk een barefoot london maar die schuift naar voren
. Iemand tips? Hoe vinden jullie het na het rijden op het filmpje?

https://youtu.be/al6mfARnBwY

Hier een foto van na het rijden

https://postimg.cc/NLNnBLWd

Hoodie

Re: Boomloos schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:03

Ik vind het zadel tijdens het rijden al ver naar voren zitten. En ik vind dat het paard op het filmpje kreupel oogt. Hoe loopt het paard zonder zadel, heb je daar een filmpje van?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:09

-O- de combinatie paard zadel is al erg ongelukkig. Met een dergelijke rug/bekken vorm en de achterkant hoger dan de voorkant? Denk ik dat heel veel naar voren zal glijden. Daarnaast deel ik de mening van hierboven. Lijkt niet helemaal zuiver te lopen ook.

Maar omdat het zadel op de schouders ligt loopt dat toch al beroerd. Hoe gaat het zonder zadel en ruitertje kwa lopen? En heb je een foto van de rug zonder zadel of dekje?

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:26

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:29

Mmm lastig te beoordelen zo, teveel onrust met het hoofd door de longeerlijn. Maar wel beter dan met zadel. Ook in vrije loop blijft dat hoofd onrustig?

Maar de rug is idd naar voren gebouwd, achter hoog en breed, voor lager en smaller -O- dat is een enorme klus om daar welk zadel dan ook goed te gaan laten liggen.

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:34

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:40

Tjaaa op alles denk ik: "jong paard" (als het al niet in leeftijd is, dan loopt ze achter in balans en bespiering) Daar zal niet elk pasje gecoordineert en soepel zijn.
De singelstootophanging (icm de singelplek) maakt dat een barefoot vaak vrij ver naar voren ligt.
Eventueel zou je kunnen proberen met een singel te werken zoals de Horka anatomic, die maakt dat de singelstoten wat verder naar achteren komen te liggen, en dan in combinatie met een padje wat het zadel van voren wat meer opvult.

Maar Persoonlijk: ik zou het zadel zoals het is gebruiken om het dier "zadelmak" te houden, dus ff simpel rijden 1x per week max. 15 minuten en de rest met grondwerk aan de slag.
Vooral correct longeren, werken aan dubbele longe, en dan later "zorgen" maken over het zadel.

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 11:21

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:25

Het zadel ligt echt veel te ver naar voren, je zit nu echt op de schouder. Ik weet niet of ik hier nog mee zou rijden, kan niet fijn voelen voor de pony.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:30

Misschien tijdelijk vooral op de grond aan de spieropbouw werken (als ook de thoracic sling sterker wordt en ze een goede schoft lift kan maken kan dat voor een groot verschil in houding zorgen) en het rijden met een goede kwaliteit BBP met inlages doen.

Persoonlijk vind ik de barefoot ook niet fantastisch liggen, gelukkig hebben ze daar minder last van dan als een boomzadel zo ver naar voren komt te liggen door het gebrek aan harde delen.
Qua boomloos zie ik persoonlijk vaker barefoot niet fantastisch liggen (zowel voor ruiter als voor paard), ghost zorgt vaak al voor veel meer stabiliteit en minder schuiven door de kussens en de opbouw.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:05

Als ik de fysiek van dit paard zie zullen veel zadels zo naar voren worden geduwt. Ze heeft een smalle voorhand, brede zeer snel oplopende bolle lendenen en hogere billen. Door de golving van die oplopende lendenen word elke pas het zadel naar voren geduwt. Hoe oud is ze? Ik denk als ik haar zie dat ze nog wat tijd nodig heeft om uit te groeien en beter in haar lijf te komen door goede training vanaf de grond. Haar bouw is nu gewoon heel onvoortuinlijk. Als je er weer een zadel voor zou gaan zoeken zoek dan iets wat flink kort is in de kussens zodat het minder snel naar voren geduwt word.

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 12:08

Ze is bijna 5. Maar dus verwaarloosd geweest en erg mager geweest. Ik denk ook dat ze idd nog veel zal veranderen ja.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:16

Zelf zou ik hier een zadelpasser bij halen. Boomloos of met boom, je wil bij dit paard een zadel wat echt goed blijft liggen. Ideaal lijkt me een zadelpasser met meerdere merken zadels, die advies kan geven en samen met jullie uitproberen wat het beste ligt.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:40

Ik zou met je huidige barefoot niet meer gaan rijden, het ligt echt veel te ver naar voren. Het laatste filmpje ziet er niet fijn uit voor je paard.

Ik zou eerst de komende periode wat gaan focussen op spieropbouw door middel van werken aan de hand en wat longeerwerk (ikzelf vind het boek longeren met takt een aanrader) en dan na een maand of 2-3 eens een goede zadelpasser langs laten komen. Eerder kan ook, maar ik verwacht wel dat je paard de komende tijd nog veel zal veranderen dus dan heb je een kans dat je een paar maanden later weer wat anders moet. Overigens raad ik het aan om zeker de eerste periode de zadelmaker regelmatig te laten komen (1x per 4-6 maanden). Mijn eigen paard was wat schraal en onbespierd toen ik haar kocht en die is na 2 maanden al een boommaat gegroeid.