Al langere tijd loop ik met een vraag in mijn hoofd waarin ik zelf in een soort kip en ei verhaal beland. Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen

Ik heb een jong, onbeleerd paard die ik waarschijnlijk dit jaar onder het zadel ga (laten) starten, en ben wat aan het denken en oriënteren geslagen, zo ook over de aanschaf van een zadel. Ik ben namelijk nog niet in het bezit van een zadel, dus deze zal op termijn een keer aangeschaft gaan worden. Uiteraard heb ik het beste met mijn paard voor en laat ik het liefste een zadelpasser komen om direct met een goed passend zadel en goede ervaring voor het paard te starten. Maar, dan kom ik een beetje in een kip en ei verhaal terecht. Het paard is immers nog groen en onbeleerd. En een zadel aanmeten op een paard die nog geen zadel gewend is, lijkt mij niet direct raadzaam. Misschien dat er iets op te vangen is door het paard met behulp van een longeersingel al te laten wennen aan druk, maar dat is voor het paard natuurlijk nog niet hetzelfde als het gevoel van een zadel. Daarnaast, al zou dat wel te doen zijn, dan is het sowieso niet mogelijk om ook mij als ruiter het zadel te laten proberen/passen. Iets wat denk ik ook wenselijk is bij de aanschaf van een zadel? Maar om nu het paard te beleren met een slecht passend zadel lijkt mij ook niet de beste oplossing. Nu ben ik vast en zeker niet de enige met dit 'probleem'. Er worden meer paarden zadelmak gemaakt en beleerd. Maar zelf kom ik niet zo goed uit dit kip en ei verhaal. Waar begin ik? Wat is wijsheid.
Ik kan mij ook voorstellen dat degene die hem onder het zadel gaat starten een eigen zadel heeft en dat op te beleren paarden gebruikt. Maar, de kans lijkt mij dan redelijk groot dat dit zadel niet perce goed ligt. Dus voor het paard lijkt het mij fijner om een eigen passend zadel mee te krijgen. Maar stel nou dat het zadel van de beleerder gebruikt wordt, dan maakt het misschien wel gemakkelijker om een zadelmaker langs te laten komen als hij eenmaal aan het zadel en evt. ruitergewicht gewend is. Dan zou ik eventueel ook zelf het zadel kunnen voelen. Maar, gaat er niet ook wat tijd overheen voordat je dan een zadel in bezit hebt? En zit je dan niet met een net beleerd paard maar nog geen zadel voor het paard?
Verder begrijp ik dat een jong paard natuurlijk nog volop in ontwikkeling is, dus misschien snel uit zijn zadel 'groeit'. Ook wat dat aangaat weet ik niet goed wat wijsheid is. Net als dat ik niet goed weet of ik moet gaan voor een veelzijdigheidszadel om alle disciplines mee te rijden (dressuur, springen, eventing en bosritjes), of voor zowel een dressuur- en springzadel. En in het geval van de laatste optie, welk zadel schaf je als eerste aan. En hoe staat dit weer in verhouding met het 'eruit groeien'. Ik heb het beste met mijn paard voor, maar ook financieel moet het wel leuk blijven natuurlijk.
Ik sta ook open om opzoek te gaan naar een tweedehands zadel, graag zelfs. Maar ik weet ook niet zo goed hoe je dat het beste kunt aanvliegen omdat ik wel graag een zadelmaker erbij heb die kijkt of het (tweedehands) zadel nog in goede staat is en goed ligt. Dus hoe de je dat dan het beste?
Oh, en laatste vraag: Hebben jullie advies qua merken/aanpasbaarheid en zadelmakers die die merken doen?
Dit alles is nu nog niet van toepassing, maar ergens in de loop van dit jaar wel en het houd mij bezig. Vandaar dat ik toch benieuwd ben naar wat jullie zouden adviseren. Veel vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen wat orde in mijn hoofdelijke chaos te creëren