Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haycan
Berichten: 34
Geregistreerd: 24-07-21

Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 14:06

Hoi Bokkers,

Al langere tijd loop ik met een vraag in mijn hoofd waarin ik zelf in een soort kip en ei verhaal beland. Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen :)

Ik heb een jong, onbeleerd paard die ik waarschijnlijk dit jaar onder het zadel ga (laten) starten, en ben wat aan het denken en oriënteren geslagen, zo ook over de aanschaf van een zadel. Ik ben namelijk nog niet in het bezit van een zadel, dus deze zal op termijn een keer aangeschaft gaan worden. Uiteraard heb ik het beste met mijn paard voor en laat ik het liefste een zadelpasser komen om direct met een goed passend zadel en goede ervaring voor het paard te starten. Maar, dan kom ik een beetje in een kip en ei verhaal terecht. Het paard is immers nog groen en onbeleerd. En een zadel aanmeten op een paard die nog geen zadel gewend is, lijkt mij niet direct raadzaam. Misschien dat er iets op te vangen is door het paard met behulp van een longeersingel al te laten wennen aan druk, maar dat is voor het paard natuurlijk nog niet hetzelfde als het gevoel van een zadel. Daarnaast, al zou dat wel te doen zijn, dan is het sowieso niet mogelijk om ook mij als ruiter het zadel te laten proberen/passen. Iets wat denk ik ook wenselijk is bij de aanschaf van een zadel? Maar om nu het paard te beleren met een slecht passend zadel lijkt mij ook niet de beste oplossing. Nu ben ik vast en zeker niet de enige met dit 'probleem'. Er worden meer paarden zadelmak gemaakt en beleerd. Maar zelf kom ik niet zo goed uit dit kip en ei verhaal. Waar begin ik? Wat is wijsheid.

Ik kan mij ook voorstellen dat degene die hem onder het zadel gaat starten een eigen zadel heeft en dat op te beleren paarden gebruikt. Maar, de kans lijkt mij dan redelijk groot dat dit zadel niet perce goed ligt. Dus voor het paard lijkt het mij fijner om een eigen passend zadel mee te krijgen. Maar stel nou dat het zadel van de beleerder gebruikt wordt, dan maakt het misschien wel gemakkelijker om een zadelmaker langs te laten komen als hij eenmaal aan het zadel en evt. ruitergewicht gewend is. Dan zou ik eventueel ook zelf het zadel kunnen voelen. Maar, gaat er niet ook wat tijd overheen voordat je dan een zadel in bezit hebt? En zit je dan niet met een net beleerd paard maar nog geen zadel voor het paard?

Verder begrijp ik dat een jong paard natuurlijk nog volop in ontwikkeling is, dus misschien snel uit zijn zadel 'groeit'. Ook wat dat aangaat weet ik niet goed wat wijsheid is. Net als dat ik niet goed weet of ik moet gaan voor een veelzijdigheidszadel om alle disciplines mee te rijden (dressuur, springen, eventing en bosritjes), of voor zowel een dressuur- en springzadel. En in het geval van de laatste optie, welk zadel schaf je als eerste aan. En hoe staat dit weer in verhouding met het 'eruit groeien'. Ik heb het beste met mijn paard voor, maar ook financieel moet het wel leuk blijven natuurlijk.

Ik sta ook open om opzoek te gaan naar een tweedehands zadel, graag zelfs. Maar ik weet ook niet zo goed hoe je dat het beste kunt aanvliegen omdat ik wel graag een zadelmaker erbij heb die kijkt of het (tweedehands) zadel nog in goede staat is en goed ligt. Dus hoe de je dat dan het beste?

Oh, en laatste vraag: Hebben jullie advies qua merken/aanpasbaarheid en zadelmakers die die merken doen?

Dit alles is nu nog niet van toepassing, maar ergens in de loop van dit jaar wel en het houd mij bezig. Vandaar dat ik toch benieuwd ben naar wat jullie zouden adviseren. Veel vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen wat orde in mijn hoofdelijke chaos te creëren :+

garffpamela

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:13

Voor mijn jonge paard heb ik een nieuw zadel aangeschaft van kent en masters, met verwisselbaar kopijzer.
De zadelmaker komt dan weer langs zodra hij in draf loopt onder het zadel voor een check.

Voor het beleren wil je natuurlijk gelijk een goed passend zadel.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:19

Ik ben begonnen met een Wow. Dure investering, maar super aanpasbaar en door de lucht geen drukpunten. Echt heel fijn :j

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:21

Ik zou gewoon een lichtgewicht kunststof zadel aanschaffen met verwisselbare boom, een wintec oid of met een oud zadel alvast gaan longeren zodat het paard het zadel gewend is. En dan voordat je er op zou willen stappen laat je een zadelmaker komen die het zadel passend kan maken op de rug. Dit kan dan alleen niet ohz.

DiantaM
Berichten: 11291
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:25

Elisa2 schreef:
Ik zou gewoon een lichtgewicht kunststof zadel aanschaffen met verwisselbare boom, een wintec oid of met een oud zadel alvast gaan longeren zodat het paard het zadel gewend is. En dan voordat je er op zou willen stappen laat je een zadelmaker komen die het zadel passend kan maken op de rug. Dit kan dan alleen niet ohz.

Dit ja..

Ik ben altijd met een tweedehands zadeltje begonnen. Als je die weer verkoopt maak je er weinig verlies op. Een heel nieuw zadel zou ik niet snel durven, al is deze aanpasbaar. Te vaak meegemaakt dat een ander zadel dan toch veel beter ligt omdat de rug nog zo verandert.

larissa96
Berichten: 597
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:26

Volgens mij heb je ook zadelpassers die bij jonge paarden het zadel aanmeten zonder het rijden en waarbij je het zadel dan zelf op een bok kan testen, zodat je zelf wel ook gevoel er bij krijgt. Hij moet dan natuurlijk alleen wel al een zadel op z'n rug gewend zijn, maar voor dat deel gewenning zou ik gewoon een simpele wintec o.i.d. nemen.

Ik hoorde van de week op stal ook dat er een aantal merken zijn met een jonge paarden traject, waarbij je dus steeds een "nieuw" zadel kan krijgen als je paard er weer is uitgegroeid. Hoe dit precies zit weet ik niet, moet ik zelf ook nog uitzoeken. Maar het leek me wel interessant voor mijn jonkie straks!

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:28

voor longeren maakt een zadel niet zo heel veel uit, kan je prima een oud zadeltje voor nemen of een boomloosje. Zolang de boommaat een beetje ok is en de boel niet ligt te klapperen. Dan is longeren en zelfs even een staprondje absoluut geen probleem.
Eenmaal dat gewend is kan je een zadel makkelijker (laten) aanpassen op iets dat behoorlijk goed ligt. Rij je daar drie maandjes mee en van daaruit kan je verder kijken.

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:40

Goed dat je daar alvast over nadenkt!

Voor het longeren en wennen aan het zadel maakt de ligging nog niet zo veel uit. Het zijn vaak toch korte sessie en zonder ruiter zit er weinig druk op. Daarvoor kan je dus gewoon een oud, goedkoop zadeltje gebruiken.
Eventueel zou je dan alvast een zadelmaker kunnen laten komen die in stand en aan de longe zonder ruiter een zadel kan adviseren en mogelijk kun je ook op de bok zelf het zadel proberen. Maar veel zadelmak makers gebruiken inderdaad hun eigen zadel, vooral 1 waar ze zelf ook stevig in zitten. Het zal per persoon verschillen of ze jouw zadel willen gebruiken en ook aan het zadel dat je op dat moment hebt en hoe zij daar in zitten.

Aangezien jonge, net beleerde paarden nog enorm kunnen veranderen in de rug, zou ik niet direct voor een maat gemaakt, nieuw zadel gaan. Een zadel met wat meer aanpasbaarheid, bijvoorbeeld verwisselbare kopijzers, is dan gewoon praktischer. Daarbij hebben tweedehands zadels bijvoorbeeld ook geen levertijd en hoef je dus niet noodgedwongen je paard stil te zetten omdat je geen zadel hebt. Regelmatig laten controleren van de ligging is wel verstandig.
Daarbij rijd ik ook mijn jonge paarden altijd met een springzadel. Daarin zit je toch wat lichter voor een paard met meestal nog weinig spieren. En afhankelijk van je voorkeur kan je eventuele rare sprongen mogelijk beter opvangen. Maar ik ben verder toch voornamelijk dressuurruiter, dus ik geef dat liever mijn geld uit aan een op maat gemaakt dressuurzadel wanneer we daar klaar voor waren.

Maar was misschien nog wel het lastigste is op dit stukje, is dat het heel begrijpelijk is dat je dus voor de wat goedkopere zadels gaat, maar die zijn doorgaans toch wat lastiger om pas te maken en daarin zul je dus mogelijk concessies moeten doen. Dat zijn ook concessies die sommige zadelmakers niet willen doen omdat zij kwaliteit willen leveren, waardoor ze bijvoorbeeld geen tweedehands zadels hebben.

Haycan
Berichten: 34
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 14:44

Dank voor de goede adviezen en het meedenken! Echt heel verhelderend en fijn!

Ik zit er inderdaad aan te denken om te starten met een simpel zadel met een verwisselbaar kopijzer. Denk bijvoorbeeld aan een (tweedehands) Thorowgood of Wintec. Zowel omdat ze wat vriendelijker zijn qua budget en ook goed aan te passen op termijn. Hoewel het dan nog niet mogelijk is om te rijden kan de zadelmaker er dan wel vast voor zorgen dat het zadel de wervelkolom mooi vrij laat, de balans correct is en de drukverdeling in ieder geval op stand zo goed mogelijk. Dit geeft me dan denk ik een goede basis om met een positieve ervaring wat zadels betreft te gaan starten met longeren en zadelmak maken.

En ik denk dat zodra het paard dan enigszins ‘safe’ kan stappen, draven en galopperen op beide zijden dat ik de zadelpasser opnieuw wil laten komen om het zadel te beoordelen tijdens het rijden en eventueel iets te finetunen waar nodig. Daarna met een gerust hart je paard verder doortrainen en blijven monitoren op veranderingen in groei en ontwikkeling. Denk ik?

Alleen moet ik eerst nog uitvinden welke zadelmaker ook komt voor enkel aanmeten zodat ik de juist inchmaat en kopijzer weet, ik vervolgens zelf of samen rustig opzoek kan naar een tweedehands model die hij/zij aanraad en vervolgens de zadelmaker opnieuw laten komen om het tweedehands zadel goed passend te krijgen. En dan natuurlijk regelmatig de zadelmaker er opnieuw bij om te blijven monitoren.

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:48

Haycan schreef:
Alleen moet ik eerst nog uitvinden welke zadelmaker ook komt voor enkel aanmeten zodat ik de juist inchmaat en kopijzer weet, ik vervolgens zelf of samen rustig opzoek kan naar een tweedehands model die hij/zij aanraad en vervolgens de zadelmaker opnieuw laten komen om het tweedehands zadel goed passend te krijgen. En dan natuurlijk regelmatig de zadelmaker er opnieuw bij om te blijven monitoren.

Vegeet alleen niet dat net als bij schoenen en kleren elk zadelmerk en -model net anders valt qua maat. Je zou dus echt de maten van een specifiek model moeten weten. Is het daarom wel het makkelijkste als de zadelmaker wel zadels heeft die je kunt passen. En als dan net de maat die je nodig hebt er niet is, zou je die nog kunnen proberen te zoeken via anders locaties, maar dat zou niet je 'doel' moeten zijn zeg maar.
En als je dan buiten een zadelmaker om een zadel hebt gevonden, moet je die inderdaad nog wel laten controleren op passende vulling enzo.

Haycan
Berichten: 34
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 14:52

Bowo schreef:
Haycan schreef:
Alleen moet ik eerst nog uitvinden welke zadelmaker ook komt voor enkel aanmeten zodat ik de juist inchmaat en kopijzer weet, ik vervolgens zelf of samen rustig opzoek kan naar een tweedehands model die hij/zij aanraad en vervolgens de zadelmaker opnieuw laten komen om het tweedehands zadel goed passend te krijgen. En dan natuurlijk regelmatig de zadelmaker er opnieuw bij om te blijven monitoren.

Vegeet alleen niet dat net als bij schoenen en kleren elk zadelmerk en -model net anders valt qua maat. Je zou dus echt de maten van een specifiek model moeten weten. Is het daarom wel het makkelijkste als de zadelmaker wel zadels heeft die je kunt passen. En als dan net de maat die je nodig hebt er niet is, zou je die nog kunnen proberen te zoeken via anders locaties, maar dat zou niet je 'doel' moeten zijn zeg maar.
En als je dan buiten een zadelmaker om een zadel hebt gevonden, moet je die inderdaad nog wel laten controleren op passende vulling enzo.


Ja dat begrijp ik inderdaad. Daarom vind ik het ook zo lastig waar ik moet beginnen. Het is zeker niet mijn doel om perce via andere locaties aan een zadel te komen. Ik gun het de zadelmaker zeker om via hem/haar een zadel aan te schaffen. Maar ik vind het wel fijn om met een tweedehands zadel te beginnen omdat je er gewoon minder verlies op maakt.

oji

Berichten: 4381
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:53

Je hebt ook wat oudere zadels die een pasvorm hebben dat ze vrijwel op alle paarden goed liggen. Denk aan springzadels als de stubben sigfried en dressuurzadel KN symphonie. Goede kwaliteitszadel met een hele algemene pasvorm en de wat oudere zijn inmiddels voor een heel schappelijk bedrag 2e hands te krijgen. Zelf heb ik liever zo'n zadel als een B-merk zadel wat aanpasbaar is. Ik heb die zadels al op zeker 10 totaal verschillend gebouwde paarden gehad, van jong tot verder opgeleid, gewoon een kwestie van een beetje bij laten vullen iedere keer en een (echt) bontje eronder. Maar 1 keer meegemaakt dat het niet goed liggend te krijgen was, maar dat was ook op een buitenmaat paard (>1.80m).

plutolover

Berichten: 11728
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:16

Ik heb voor mijn jonge haf een bates zadel die goed aanpasbaar is. Dit zadel was van mijn oudere haf dus ik hoop dat we de bates zadel aan kunnen passen op mijn jonge haf. En daarna hoop ik dat hij de gaston mercier zadel pas die ik nu voor mijn oudere haf hebt.

Maar eerst maar 1 die wat makkelijker aanpasbaar is

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:26

Ik heb mezelf genoeg verdiept in zadels om te weten welk type er op de rug zou kunnen passen. Voor extra advies heb ik ook wel eens foto gestuurd aan een zadelfitter. Aan de hand daarvan heb ik een tweedehandszadel gekocht en om ze daaraan te laten wennen. Eenmaal zadelmak heb ik de fitter laten komen om te checken en de kussens eventueel nog aan te passen. Toen ben ik pas gaan rijden. Eenmaal goed genoeg om ook een zadelcheck onder het zadel uit te laten voeren heb ik de fitter weer laten komen voor een check en eventuele aanpassing.

Ik heb zelf de voorkeur voor een zadel met een verwisselbaar kopijzer, maar de boom moet natuurlijk ook passen. Mijn paarden hebben een vrij vlakke rug, brede schouder en lage schoft. Enkel naar het kopijzer kijken is dan niet genoeg.

Ik heb trouwens nooit meer hele nieuwe zadels gekocht. Liever een goede tweedehands die ik voor ongeveer hetzelfde geld ook weer door kan verkopen als later blijkt dat je toch een ander zadel nodig hebt. Ze heb ik nooit veel verlies gehad.

Maartje_M

Berichten: 9445
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:30

Ik zit met hetzelfde probleem en heb het gewoon voorgelegd aan mijn zadelpasser. Zij gaf aan dat daar voldoende opties voor zijn en dat we dat tzt samen kunnen bekijken wat het beste is. Ik wil die van mij volgend jaar pas beleren dus ben niet in details getreden, maar je zou gewoon even met een zadelpasser kunnen overleggen.
Hier komt Raisa van zadel-logisch, zij heeft aanpasbare zadels

FleurSandro

Berichten: 1833
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:34

Ik had het oude zadel van mijn vorige pony gebruikt. Zelf aangepast en zo goed mogelijk passend gemaakt (zover ik dit zelf kon (Bates)) daarmee zadelmak gemaakt. Toen ik los kon stappen en draven heb ik de zadelmaker erbij gehaald die uiteindelijk alleen een extra riser heeft toegevoegd

W_E_R
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:37

Als je iemand anders hebt om je paard zadelmak te maken, dan heeft diegene een eigen zadel/meerdere eigen zadels. Zo niet, zoek een ander!

Voor de eerste keren longeren met zadel maakt het weinig uit wat er op ligt, het gevoel van de singel en klapperen van zadelbladen/beugels doet meer. Zadelpassen/aanpassen/5x weer erop/5x eraf geeft meer stress dan een paar keer met een minder goed passend zadel lopen. Na het longeren, hangen, paar rondjes rijden is het paard gewend aan een zadel, het erop leggen, eraf halen, dan kan je eens een paar tweedehands zadels laten komen en kijken wat past op het paard en binnen je budget.

Een tweedehands zadel heeft (behalve de prijs) als voordeel dat alles wat soepeler is en zich iets makkelijker aanpast (zelfs aanslingen gaat bv sneller en dus veiliger dan met stugge nieuwe singelstoten).

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:53

Mijn haflinger is inderdaad ook met een simpele wintec beleerd, ik heb die nog liggen mocht je interesse hebben, heb de groene boom er nog bij.
Inmiddels overgestapt op boomloos, wat ook nog een tip voor je zou kunnen zijn, ik heb een ghost op mijn haflinger en die schuift niet bij de mijne(was ik erg bang voor), kan gewoon aan één kant hangen. Ook gaf mijn (boomloos)zadelpasser aan dat je ook goede barebackpads hebt die iets steviger zijn met beugels die wel goed de druk verdelen, of nouja, genoeg voor het inrijden.

Saaams

Berichten: 13370
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:14

Ik weet niet in welke regio je zit. Maar voorheen had Country Mill in Nijkerk een jonge paarden, zadeltraject/service.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:38

Niet over-denken.
De beste zadelmak makers gooien er gewoon een springzadel op en als dat een beetje past, is het goed genoeg.

Een zadelpasser kan nu al de boommaat van je paard opnemen. Met die informatie kun je gericht een tweedehands zadel opsnorren.

Voor jezelf weet je de zadelmaat vast ook wel. Je zou bij andere ruiters kunnen vragen of je even in het zadel zou mogen zitten. Of wellicht is er wel een zadel waar je in het verleden goed in zat. Je kunt ook in winkels op een bok passen.

Tegen de tijd dat je paard uitgegroeid is, is er tijd genoeg om een definitief zadel te bestellen.
Tot die tijd is een zadel dat redelijk ligt, echt ook wel goed genoeg. Een zadelpasser kan tussentijds met de vulling heel veel doen voor een optimale pasvorm.

Haycan
Berichten: 34
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 11:23

Allemaal super bedankt voor jullie meningen en ervaringen. Dat helpt me enorm! Ik was inderdaad aan het over-denken zoals Dees zegt. Ik weet nu iets beter welke route(s) ik kan bewandelen :)

UK_eef

Berichten: 4222
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:39

Mijn huidige 4-jarige is extern zadelmak gemaakt met een "algemeen" zadel. Zodra het paard thuis kwam zijn we naar de zadelmaker geweest (Countrymill Nijkerk) en hebben daar een tweedehands zadel gepast en gekocht. Ik heb er daar een rondje in stap opgezeten om te kijken of mijn dikke billen in het zadel paste, verder niets. :) Dat merk (Bates) is dan toevallig aanpasbaar, maar sowieso zou ik na een klein half jaartje terug gaan voor een controle als het paard weer gespierder en gegroeid is.

Ze hebben ook iets van een jonge-paard-service dacht ik, dat je het zadel meerdere malen kunt laten controleren en aanpassen tegen een bepaalde prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:47

Maartje_M schreef:
Ik zit met hetzelfde probleem en heb het gewoon voorgelegd aan mijn zadelpasser. Zij gaf aan dat daar voldoende opties voor zijn en dat we dat tzt samen kunnen bekijken wat het beste is. Ik wil die van mij volgend jaar pas beleren dus ben niet in details getreden, maar je zou gewoon even met een zadelpasser kunnen overleggen.
Hier komt Raisa van zadel-logisch, zij heeft aanpasbare zadels



Ik zit ook bij Raisa met mijn jonge paard (6, afgelopen half jaar 3 boommaten gegroeid).
Heb zelf een 2ehands wintec gekocht en over een jaar, misschien 2 ga ik voor een echt grote paarden zadel of laat misschien wel het zadel van mijn andere paard op haar pas maken gezien die dan 20 wordt en dan gaat de wintec naar haar.

dianaw33

Berichten: 1900
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:31

www.wellsaddle.nl van Bokker Idefix4 heeft een jonge paarden traject met 2e handszadels. Geen probleem dus. iedereen begint een keer.

Sky_As

Berichten: 4970
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zadel voor onbeleerd paard aanschaffen, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:14

Ik begin ook altijd met een wintec.
Je zou kunnen beginnen met een wintec meter te kopen. Dan kun je online iets gerichter zoeken naar een zadel waar misschien al direct de juiste boom in zit. (niet dat ze heel duur zijn, maar het zoekt nog net iets makkelijker). En ook weet je dan als je een zadel koopt dat je bijv. nog los een boom bij moet kopen als hij niet past.
Zeker in de eerste periode. Mocht het zadel dan bijv. een keer per ongeluk uit je handen vallen omdat je paard verschiet, of net wat, dan is dat ook niet zo'n ramp. Ook het hangen en de eerste basis kan vaak prima met zo'n zadel (mits het een beetje oke ligt). De zadels zijn zo licht dat de meeste paarden er ook niet echt een probleem mee hebben.

Als mijn pony straks goed zadelmak is, wil ik wel een zadel op maat laten maken. Voor mijn vorige paarden had ik altijd Custom, en dat beviel me heel goed (ook vanwege de proeftijd bij een nieuw zadel). Dus ik denk dat het die weer wordt. Kost wat, maar ik vond het het waard.