Bescherming in trailer, ja of nee?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 10:27

Omdat ik benieuwd ben..
Hebben jullie wel of geen beschermers om in de trailer bij jullie paard?
Vroeger had ik dit altijd, transport beschermers of soms ook al de peesbeschermers en strijklappen waar ik ( en bijna iedereen standaard ) mee reed.

Daarna jarenlang praktisch niet meer op stap geweest en als ik ging, zonder beschermers..
Toch twijfel ik nu een beetje. Er zijn natuurlijk ook genoeg redenen om het niet te doen.

Het wordt warmer dan zonder
Ze kunnen zakken en schuiven en daardoor juist voor irritatie zorgen

Maar…. Het kan ook flink mis gaan op de trailer of met van de klep aflopen of wat dan ook.. hoewel het altijd mis kan gaan en je je paard ook weer niet 24/7 in de beschermers gooit.

Nouja twijfels dus.
Wat doen jullie? En als je wat omdoet: wat dan?

mala26

Berichten: 5047
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:39

Ik doe ze altijd bescherming om in de trailer. Gewoon transport beschermers. Wel hoge, dus achter tot over het spronggewricht.

Dennis

Berichten: 31546
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:41

Hier altijd blote pootjes, ik maak aardig wat trailer kilometers met verschillende pony's en heb ook al wel gekkigheid gehad onderweg. Maar nog nooit beenblessures op gelopen op de trailer.

Ik rij alleen in de vaardigheid en marathon met beschermers,dus ook bijna altijd bloot.

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:43

Ik doe geen bescherming om. Omdat hij dat niet gewend is en hij daar raar op reageert als ik ze ineens om doe. Als ik langer dan een uur op pad ga doe ik soms wel eens peesbeschermers en kogelbeschermers om, daar reageert hij het minste op. Maar meestal dus zonder.

Onali

Berichten: 18738
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:45

Geen beschermers en ik maak aardig wat kilometers.
Vervoer mn jongens ook samen in de trailer, geen problemen.

Leuke marketingstunt, je kan beter je paard/ pony goed opvoeden bij in- en uitladen.

Gini
Berichten: 17997
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:45

Ik ga niet zo heel vaak op pad, maar dan doe ik wel beschermers op. Juist omdat we het zo onregelmatig doen, vind ik bescherming wel fijn. Met een paard dat wekelijks de trailer in zou komen, zou ik zelf misschien wat gemakkelijker worden.

goldyc

Berichten: 783
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:47

Hier ook gewone transport beschermers. Ik ben al een paar x echt blij geweest dat ze ze om had, vooral omdat we al 2x een bijna-ongeluk hebben gehad met de trailer (1x moesten we plots stoppen omdat de auto voor ons dat plots deed, maar dat doen met een trailer is niet evident, en 1x koppeling van de trailer stuk, veer stukgesprongen waarschijnlijk, en de trailer kwam los vzn de auto en bolde de ondiepe beek in). Toen kon ik duidelijk zien dat ze met haar benen tegen haar benen gestampt/geschoven had. Ze heeft er echter niks aan overgehouden, zonder beschermers had ze zich waarschijnlijk open getrapt.

FleurSandro

Berichten: 1848
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:50

Ik heb het in mijn directe omgeving een keer goed mis zien gaan door een aanrijding. Als het paard geen transport beschermers om had gehad lagen de achterbenen volledig open, nu waren de transport beschermers helemaal kapot. Liever de beschermers dan de benen dus ik ga nooit zonder transportbeschermers op pad

Fly_high

Berichten: 3635
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:53

Ik gebruik geen bescherming, mijn paarden staan wel op blote voeten en zijn hartstikke braaf op de trailer.

Bij een paard op ijzers zou ik tenminste springschoenen omdoen en waarschijnlijk ook iets van gewone beschermers/peeskappen.

Transportbeschermers ben ik absoluut geen fan van, teveel paarden die daar juist gespannen van raken en vrij heftig hun best doen om zichzelf eruit te bevrijden :+

Onali

Berichten: 18738
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:57

FleurSandro schreef:
Ik heb het in mijn directe omgeving een keer goed mis zien gaan door een aanrijding. Als het paard geen transport beschermers om had gehad lagen de achterbenen volledig open, nu waren de transport beschermers helemaal kapot. Liever de beschermers dan de benen dus ik ga nooit zonder transportbeschermers op pad


Als ze niet weg was gegaan had ze geen aanrijding gehad.

Dit is natuurlijk krom redeneren, beschermers omdoen voor het geval je een ongeluk krijgt.

Myca

Berichten: 6273
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:17

Ik ga een paar keer per week met de trailer op pad en ik gebruik nooit transportbeschermers.
Het wordt best warm er onder en als het echt mis zou gaan helpen ze toch niet echt goed.

Met dressuur gebruik ik ook geen beschermers.
Wel met springen/cross en tijdens buitenritten waar veel takken uitsteken.
Dan doe ik ze al om voor ik mijn paard op de trailer zet.

Die beschermers zijn veel steviger dan transportbeschermers en ze ventileren ook beter.

welshfan97

Berichten: 1990
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:17

Ik doe geen beschermers om. Maar ik rij dan ook vaak (dressuurmatig) zonder beschermers. Wij zijn 10 jaar lang zo'n 5 keer per week met de trailer weg geweest om te trainen, en er is werkelijk nooit iets mis gegaan.

Mijn eerste trainingspaard had wel transport beschermers. Dat wilde de eigenaren graag dus deed ik dan ook altijd om. Maar ik vond het ondingen, ze paste niet goed, zakte soms af of gingen scheef zitten en regelmatig mestte hij IN die beschermers waardoor het een grote zooi werd. Nee, voor mij hoeft dat niet meer :o

MelissaV

Berichten: 3628
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:19

Ik doe mijn merrie springschoenen om en al de rest eigenlijk niks. Als ik al iets om zou doen zouden het peeskappen zijn of bandages met onderlap. Geen transportbeschermers want dat vind ik ondingen :+

MarliesV

Berichten: 15386
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:23

Onali schreef:
FleurSandro schreef:
Ik heb het in mijn directe omgeving een keer goed mis zien gaan door een aanrijding. Als het paard geen transport beschermers om had gehad lagen de achterbenen volledig open, nu waren de transport beschermers helemaal kapot. Liever de beschermers dan de benen dus ik ga nooit zonder transportbeschermers op pad


Als ze niet weg was gegaan had ze geen aanrijding gehad.

Dit is natuurlijk krom redeneren, beschermers omdoen voor het geval je een ongeluk krijgt.


Nou ja, weet niet of dat krom is. Die gordel draag je zelf ook voor het geval dat....

Hier altijd bloot op de trailer. Zie geen reden om dit te veranderen.
Staat rustig, gaat er rustig op en af en is prima even bij te sturen mocht ze scheef gaan.

Ir111

Berichten: 12108
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:24

Hangt er helemaal van af, is het paard beenbescherming gewend, ga je lang weg, reist het paard gemakkelijk, loopt hij soepeltjes de klep op en af?

Een van onze paarden gaat altijd met een staartbeschermer om op de wagen. De rest gaat bloot. Mijn vorige paard kreeg voor harde peesbeschermers om bij het uitladen (niet bij inladen en onderweg). Hij was vaak zo afgeleid door alle dingen die hij zag bij het uitladen dat hij wel eens onbenullig de klep af wilde komen.

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 11:26

Overigens vind ik de echte transport beschermers ook ondingen. Dus die zou ik nooit omdoen.

MyWishMax

Berichten: 26234
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:28

Ik doe wel transportbeschermers om, tenminste niet de standaard maar obderlappen met 3 in 1 beschermers en achter ook springschoenen. Nog nooit gehad dat ze afzakken oid. Ik heb wel moeten zoeken naar goed passende en ik laat ze wel wennen. Niet om gooien voor het eerst en meteen de trailer op.

germie

Berichten: 26533
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:32

Nee, nooit gedaan, hooguit een keer een springschoen omdat mijn merrie op de terugweg met een voorbeen tegen het deurtje slaat, maar dat helpt niet, dus kan net zo goed zonder. Ik heb wel eens transportbeschermers gehad, opgekocht ergens, zonder te gebruiken doorverkocht.

Princesj

Berichten: 4560
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:37

Bij paarden met ijzers doe ik nog wel eens springschoenen om, maar verder staan ze gewoon zonder bescherming.

mcjv

Berichten: 2166
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:42

Ik gebruik voor mijn paard altijd transportbeschermers. In 2018 hebben we een ongeluk gehad met de veewagen, zonder beschermers had ze er waarschijnlijk niet meer geweest en lagen heel haar pezen open. Toen waren enkel m’n beschermers stuk. Ik gebruik die van de Epplejeck met uitneembare en wasbare binnenvoering.

Uiteraard ieder zijn ding, maar die van mij komt de trailer niet meer op zonder bescherming.

juval

Berichten: 13624
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:42

Onali schreef:
FleurSandro schreef:
Ik heb het in mijn directe omgeving een keer goed mis zien gaan door een aanrijding. Als het paard geen transport beschermers om had gehad lagen de achterbenen volledig open, nu waren de transport beschermers helemaal kapot. Liever de beschermers dan de benen dus ik ga nooit zonder transportbeschermers op pad


Als ze niet weg was gegaan had ze geen aanrijding gehad.

Dit is natuurlijk krom redeneren, beschermers omdoen voor het geval je een ongeluk krijgt.


tuurlijk is dat niet krom, je gebruikt de beschermers toch om te beschermen tegen beschadiging van de benen door wat voor reden dan ook...
net zoals je je gordel om doet, je cap of helm op zet... niet voor je lol, maar ter bescherming. Ik zie het kromme niet.

Dispar_Vulgo

Berichten: 3002
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:51

Ik gebruik amigo hoge transportbeschermers, die past mijn paard heel goed.
Hij heeft 2 schiefels op gelopen en dat was beiden op transport, dus ik heb altijd voorbeschermers om en bij langere ritten (>15minuten of op wedstrijd) ook achter beschermers.

Just in case...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Bescherming in trailer, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:56

Nooit, pony wennen aan beenbescherming staat nog steeds op het to-do lijstje.
Maar dat komt er niet echt van omdat ik er ook geen heb :') Heb haar 5j :') Mij kennende zal 't er vast niet van komen. Hebben we een fijne, ruime en stabiele trailer met voorlader, dus zullen - hopelijk - nooit echt drama mee maken.

Katyatje

Berichten: 1881
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:13

Met mijn eerste paard nooit, met mijn tweede paard altijd. Die is een paar keer van de klep gesukkeld met eenzelfde wonde dat telkens weer open ging als gevolg. Na een tijdje beschermers dragen dacht ik dat hij het geleerd had dus liet ik de beschermers weer af. Je kan het al raden, weer verstapt en opnieuw een wondje. Sindsdien altijd met hoge Transportbeschermers.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:13

Hier altijd 3 in 1 transportbeschermers om rondom en springschoenen voor. We gaan wekelijks naar les met de trailer, ongeveer 55 minuten rijden heen en 55 terug. Paard staat braaf op de trailer en rijd heel rustig maar wel al een paar keer meegemaakt dat een auto voor me ineens heel hard remde of me afsneed waardoor ik ook weer vol op de rem moest en dan vind ik het fijn als paardlief zich niet kan aantikken.

Daarnaast is hij bij het uitladen vaak zo met zijn omgeving bezig dat hij niet ziet waar hij zijn benen neerzet en dan is de zijkant van de klep toch best scherp. Heb het al een paar keer mis zien gaan bij andere paarden en daar kunnen lelijke verwondingen van komen..