Ik heb jullie wijsheid weer nodig.
Zaterdag stond ik op de poetsplaats met een paard.
En zoals jullie je kunnen voorstellen was het dier wat van z'n propos door storm van de voorgaande dagen en vast ook van de storm die er nog aan zat te komen. Niets wat ik niet eerder heb meegemaakt.
Alles ging goed tot er iemand perse vlak voor de poetsplaats met een bladblazer aan de gang moest.
[Waarom doe je dat meut?! Je ziet toch hoe dat paard reageert?! Pak dan ook een bezem!]

Het paard raakt in paniek, loopt naar achter en trekt aan het halster. De situatie wordt gevaarlijk dus ik probeer het touw los te trekken. En verdraaid die knoop zit vastgekneld en komt niet los.

Gelukkig breekt op dat moment het halster zoals dat hoort in een noodsituatie en het paard komt met de schrik vrij. Dus uiteindelijk is er niets ernstigs gebeurt. Maar hoe kan het nou dat die paardenknoop vastknelt?
Toen het paard weer veilig was heb ik de knoop gecontroleerd. Die zag er uit zoals het hoort en met wat moeite kwam hij ook los zoals het hoort.
Thuis heb ik wat tests gedaan. En inderdaad als ik zo hard mogelijk aan een paardenknoop trek knelt die vast al krijg ik hem niet zo strak als het paard deed. Ik gebruik een standaard rond gevlochten halstertouw met een kern en mantel. Maar ik heb ook een zachter touw zonder kern. Dat touw knelt nog makkelijker dan het stugge touw maar gaat toch redelijk makkelijk los. Waarschijnlijk omdat het zo soepel is. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als een paard dat touw strak trekt.
Dus wat weet bokt hier over? Hebben meer mensen deze ervaring met dubbel gevlochten halstertouwen? Is een touw zonder kern veiliger? Is de paardenknoop wel veilig? Is er een andere veiligheidsknoop die wel onder spanning werkt? Of zijn veiligheidsknopen gewoon niet helemaal failsafe? In dat laatste geval sloop ik de haken van mijn halstertouwen en vervang ze door paniekhaken.
Dit is de knoop die ik gebruik en ook ongeveer hetzelfde touw: https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging- ... rdenknoop/